Jump to content
Annons

Grym inledning på låtar


DieHard (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Ja det går inte ta det för annan låt när man hör det där. Men Hells bells är ju grym också. Samma där, så fort man hör kyrkklockan så går det inte ta miste.

Jag håller med, en helgjuten platta för övrigt. Och även med Burnies I want you, det är en klassisker 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ratt - Lay it Down Svinbra riff

Van Halen - Unchained Svinbra riff

Van Halen - Hot for teather Coolt trumintro

Steeler - Hot on your heels Yngwie Malmteen visar sitt första skåp vart det ska stå. JÄVLAR vad det går undan på ackesnurran. Bara 18-19 år då! Hehehe, kul! 😛

Haha steeler var länge sen,undercover animal e rätt skön 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

AC/DC - Rock n' roll ain't noise pollution

Älskar introt i den låten, när angus pluckar, & sedan börjar Brian snacka lite. Det är najs.

Sen kan jag hålla med om att Hells Bells och Back in Black är sköna också. + you shook me all night long introt.

För att inte låta helt insnöad på AC/DC (vilket jag nästan är), så säger jag: The Eagles - Long road out of eden. Det är först när man ligger i sängen med släckta lampor o lurarna i öronen som man börjar uppskatta detta intro, som så många andra tycker är vädligt lång och onödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Steeler - Hot on your heels Yngwie Malmteen visar sitt första skåp vart det ska stå. JÄVLAR vad det går undan på ackesnurran. Bara 18-19 år då! Hehehe, kul! 😄

Ja det var verkligen ett kort intro, he, he! Hade faktiskt aldrig hört den låten förut. Bara sett nån video där han var med på gamla headbangers ball eller så. Gillade aldrig Steeler så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Vad är det som är så speciellt med Yngve? Det finns ju ingen själ i det han gör.. bara massa speed... Det är ju löjligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vad är det som är så speciellt med Yngve? Det finns ju ingen själ i det han gör.. bara massa speed... Det är ju löjligt...

Det är ju en subjektiv åsikt om man gillar honom eller inte. Jag gillade det som fan på 80-talet men idag har jag lite svårt för gitarrunkande och tycker han idag bara upprepar sig tröttsamt. Men det han gjorde på 80-talet tycker jag ändå håller idag. Men oavsett speed så finns det själ i hans spelstil så håller inte med dig. Däremot var det till minst 90% av alla som härmade efter som led av bara massa speed och ingen som helst känsla. Och när de försökte bevisa motsatsen lät det bara förjävligt och utan någon som helst tillstymmelse av känsla.Några bra undantag var Vinnie Moore och Tony Mcalpine.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det som är så speciellt med Yngve? Det finns ju ingen själ i det han gör.. bara massa speed... Det är ju löjligt...

Håller heller inte med dej.

Det talas däremot ofta om att han spelar slarvigt men det tror jag beror mer på den lilla mängd dist han använder. Andra gitarrister gainar på mer vilket är väldigt förlåtande. När kaggarna paddlar i 150 bpm och guran därefter, så blir det bara konstigt om den inte följde takten slaviskt. Det skulle låta sjukligt otajt. Själen sitter snarare i melodierna och harmonierna. En stor del av själen sitter även i hans gura sound. Richie Blackmore på speed eller nåt... 😄

En gitarrist med mer själ skulle kunna vara Marty Friedman med alla sina skumma bändningar. Dock tror jag tror inte att Marty's stil hade funkat i neo klassisk metal.

(Edit: Märkligt formulerat.)

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Håller heller inte med dej.

Det talas däremot ofta om att han spelar slarvigt men det tror jag beror mer på den lilla mängd dist han använder. Andra gitarrister gainar på mer vilket är väldigt förlåtande. När kaggarna paddlar i 150 bpm och guran därefter, så blir det bara konstigt om den inte följde takten slaviskt. Det skulle låta sjukligt otajt. Själen sitter snarare i melodierna och harmonierna. En stor del av själen sitter snarare i hans gura sound. Richie Blackmore på speed eller nåt... 😎

En gitarrist med mer själ skulle kunna vara Marty Friedman med alla sina skumma bändningar. Dock tror jag tror inte att Marty's stil hade funkat i neo klassisk metal.

Om jag skulle nämna en gitarrist med själ och skicklighet i så skulle jag säga Guthrie Gowan... 😎

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det var verkligen ett kort intro, he, he! Hade faktiskt aldrig hört den låten förut. Bara sett nån video där han var med på gamla headbangers ball eller så. Gillade aldrig Steeler så...

Hehe, ja jag syftade på iofs på ackesnurran. Sen dör ju onanin ut rätt bra med ett gitarrsolo i flera minuter. Sen är det som du säger, att Steeler är riktigt kasst!

Sen kan jag hålla med om att Yngwie är lite... själalöst är fel att säga... Men han var först i världen att bränna så jävla fort på guran inomhårdrocken. Hans egna förebilder som Hendrix och Blackmoore kommer inte ens i närheten av Yngwies snabbhet. Och då när det begav sig så var det ju en riktig jävla mäktig grej för hårdrockare. Alla stora gitarrband som var stora då hamnade ju i skuggan rejält vad det gäller gitarrteknik. Det var ju nåt nytt. Sen kom ju alla andra liknande nissar, Tony McAlpine, Vinnie Moore osv. som byggde musiken runt gitarren. Sen har det bara spytt på med massor av dom.

Men det här var en parentes

Nu till nästa mäktiga intro: 666 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Black Dog - Led Zeppelin. Kort och effektfullt, eller vad man nu skall kalla det. Effektfullt är förresten helt fel ord så var vänlig att bortse från det.

Link to comment
Dela på andra sajter

AC/DC - Rock n' roll ain't noise pollution

Älskar introt i den låten, när angus pluckar, & sedan börjar Brian snacka lite. Det är najs.

Sen kan jag hålla med om att Hells Bells och Back in Black är sköna också. + you shook me all night long introt.

För att inte låta helt insnöad på AC/DC (vilket jag nästan är), så säger jag: The Eagles - Long road out of eden. Det är först när man ligger i sängen med släckta lampor o lurarna i öronen som man börjar uppskatta detta intro, som så många andra tycker är vädligt lång och onödigt.

och appråpå dig:

http://www.youtube.com/watch?v=5uXu067MTqI

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Saga bästa intro måste väl ändå vara A Brief Case.

A brief case är bara ett trumsolo på liveplattan "In transit" - och inget intro, men det är ett läckert solo som är precis lagom och inte så fruktansvärt överdrivet som solon annars ofta blir. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

A brief case är bara ett trumsolo på liveplattan "In transit" - och inget intro, men det är ett läckert solo som är precis lagom och inte så fruktansvärt överdrivet som solon annars ofta blir. 😎
Oxå det mest otajta skit som nånsin släppts!

Aldrig hört så mkt klaffsande nånsin! 😉

😆

Det är väl lite si och så med tajtheten, men det är ju tanken som räknas... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ratt - Lay it Down Svinbra riff

Van Halen - Unchained Svinbra riff

Van Halen - Hot for teather Coolt trumintro

Steeler - Hot on your heels Yngwie Malmteen visar sitt första skåp vart det ska stå. JÄVLAR vad det går undan på ackesnurran. Bara 18-19 år då! Hehehe, kul! 😆

Helvette du har ju samma musiksmak som mig!

Unchained med VH å Lay it down med Ratt... Bra tider!

Link to comment
Dela på andra sajter

Några till att kolla in, som har sköna intron på ett eller annat sätt:

Level 42 - The chant has begun

Kool & the gang - Get down om it

Duran Duran - A view to a kill

Earth, Wind & Fire - September, In the stone

Chaka Khan - Eye to eye

Boston - Don't look back

Sister Sledge - He's the greatest dancer

Toto - Hold the line

ZZ Top - Rough boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...