Jump to content
Annons

Nattvaktaren - Sentiment 2005


nattvaktaren (oregistrerad)

1 = bra, 5 = dåligt  

33 röster

  1. 1. 1 = bra, 5 = dåligt

    • 5
      3
    • 4
      11
    • 3
      8
    • 2
      1
    • 1
      3


Recommended Posts

nattvaktaren (oregistrerad)

LÅTNAMN: Sentiment 2005

ARTIST/GRUPP: Nattvaktaren

GENRE: Techy House

LÅTLÄNGD: 8.16

KOMPOSITÖR/PRODUCENT: Nattvaktaren

INSPELNINGSÅR: 2004

FORMAT: mp3

STORLEK: 9.9 MB

STATUS: Färdig demo

LÅTLÄNK: borta

Ny låt, vill gärna veta vad ni tycker.

Det finns ganska spännande nördfakta om låten, om någon är intresserad...

Well, skjut. 🙂

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Det finns ganska spännande nördfakta om låten, om någon är intresserad...

Någon är intreserad...

Den här kräver mer lyssning innan jag skjuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
länken funkar inte 😆

Nu gör den.

Ok, nån som kan gissa vad som är speciellt med låten?

(ledtråd: Det är en teknisk sak.)

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
sidechaining!!!

Ja iofs, men det är inte det som är grejen.

Alla ljuden i låten, vartenda ett, kommer från Reasons subtractor-synt.

Använder 16 st. 😆

Gjorde den från början mest som en kul nördgrej, men nu tycker jag resultat blev helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

sidechaining!!!  😆

Edit: hörbart vid 3.50

Sidechaining? Inte kan väl nattvaktaren mena att det är det som är det speciella? 😆

Det har väl i blivit nåt man hör i var och varannan låt i house och stilarna runt denna.

Vad det speciella är har jag inte listat ut men jag har kommit fram till att det låter bra, och svänger som vanligt när det kommer från dig!

Är lite tveksam till den höga disten på en del instrument, speciellt synthen som "distpeakar" vid 4:23, men även de distade clapsen i början.

Jag tycker beatsen rätt igenom är ganska sparsmakade och nästan lite oldschool.. det är absolut inget negativt dock.

Jag kan se mig småskaka till detta på golvet, men utan stora ovationer. I bakgrunden med stampande högerfot framför datorn är det kanon däremot.

Edit: Igår svängde jag mina lurviga till Brian Cross och 4 strings live och har för mycket av det i kroppen än för att kunna känna en riktig feeling av denna. Tre lurviga ben av fem får du av mig! 😎

Redigerat av peppemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)

Äääkh...trött som jag är tryckte jag femman...vad jag egentligen menade var att den var värd en etta. Helt klart imponerande; jag lyckas själv inte ens göra en acceptabel bastrumma med subtractorn.

Det finns en monotoni i låten...en jäkligt bra monotoni - funkar mycket bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Äääkh...trött som jag är tryckte jag femman...vad jag egentligen menade var att den var värd en etta.

Du tycker med andra ord det var en riktig skitlåt? Lite Lill-Babs sådär?

Reason: Kul att du gillar. Detta är för övrigt tänkt som 'dancing-post-paradise'; klockan fem på morgonen när pengarna är slut, rushen är över och man egentligen inte orkar mera - borde sitta i chillen och dricka vatten och diskutera osammanhängande (med den där israeliska tjejen som dansade sjukt mycket för en timme sedan) om huruvida Sven Väth blivit tjock.. Nån som fattar vad jag menar, eller svamlar jag bara? 😆

Twilight: Den är bara boring för att du är nykter.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Äh skit också jag skrev ju fel i gallupen.

1 = usel

5 = bäst

..ska det va såklart...

Nu vet jag ju inte alls vad ni tycker

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Äääkh...trött som jag är tryckte jag femman...vad jag egentligen menade var att den var värd en etta.

Du tycker med andra ord det var en riktig skitlåt? Lite Lill-Babs sådär?

Reason: Kul att du gillar. Detta är för övrigt tänkt som 'dancing-post-paradise'; klockan fem på morgonen när pengarna är slut, rushen är över och man egentligen inte orkar mera - borde sitta i chillen och dricka vatten och diskutera osammanhängande (med den där israeliska tjejen som dansade sjukt mycket för en timme sedan) om huruvida Sven Väth blivit tjock.. Nån som fattar vad jag menar, eller svamlar jag bara? 😆

Twilight: Den är bara boring för att du är nykter.

Hehehe.....

Måste va så...

Däremot gillade jag filterna i slutet...runt 7:00

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Reason: Kul att du gillar. Detta är för övrigt tänkt som 'dancing-post-paradise'; klockan fem på morgonen när pengarna är slut, rushen är över och man egentligen inte orkar mera - borde sitta i chillen och dricka vatten och diskutera osammanhängande (med den där israeliska tjejen som dansade sjukt mycket för en timme sedan) om huruvida Sven Väth blivit tjock.. Nån som fattar vad jag menar, eller svamlar jag bara? 😆

Glasklart, känns som fredagskvällen (lördag morgon) förra veckan...

Det finns faktisk folk som hävdar att Sven blivit fet...

Redigerat av Reason
Link to comment
Dela på andra sajter

Den här musiken begriper jag mig inte på. Kan ingen förklara vad ni lyssnar efter?? Varför låter introt som det gör och varför är låtarna så långa? När lyssnar man på sån här musik? Jag fattar uptempo grejjorna bra mycket mer för där finns det ofta en jävla fin energi och då ser jag poängen. Men det här? Näää... Motivera lite Nattis och lär upp en sån som jag som inte fattar ett skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här musiken begriper jag mig inte på. Kan ingen förklara vad ni lyssnar efter?? Varför låter introt som det gör och varför är låtarna så långa? När lyssnar man på sån här musik? Jag fattar uptempo grejjorna bra mycket mer för där finns det ofta en jävla fin energi och då ser jag poängen. Men det här? Näää... Motivera lite Nattis och lär upp en sån som jag som inte fattar ett skit.

Kanske han har sin förklaring på din fråga här. Av samma anledning är jag tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här musiken begriper jag mig inte på. Kan ingen förklara vad ni lyssnar efter?? Varför låter introt som det gör och varför är låtarna så långa? När lyssnar man på sån här musik? Jag fattar uptempo grejjorna bra mycket mer för där finns det ofta en jävla fin energi och då ser jag poängen. Men det här? Näää... Motivera lite Nattis och lär upp en sån som jag som inte fattar ett skit.

Kanske han har sin förklaring på din fråga här. Av samma anledning är jag tyst.

Njaeh.. Jag gnäller inte på låten. Ursäkta om det låter så. Jag har inte ens röstat på den. Men skulle vilja ha en liten inblick i hur tänket går när man håller på med denna genren. Alltså, jag lägger absolut ingen värdering i om det är bra eller dåligt. Den diskussionen är jag inte alls ute efter, utan vill bara försöka fatta genren.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Näää... Motivera lite Nattis och lär upp en sån som jag som inte fattar ett skit.

1. Introt är bara till för Djn att mixa med, ingen annan kommer att höra det.

Det måste finnas iallafall 32 bars innan låten kickar in på riktigt.

2. Låten är så lång för att den ska kunna mixas, länge, i takt med en annan. Här duger inte korta cut-grejer, utan tanken är att denna ska gå parallellt med en annan låt - långsamt crossfejdande.

3. Man lyssnar på sån här musik på klubb, cirka klockan 5 eller 6 på morgonen när allas knark-rusher är över, när de energiska uptempolåtarna tagit slut och man hamnat i efter-rusets transliknande tillstånd. Då uppskattar man monotoni och hypnotisk musik. (Om jag lyckats med det sistnämnda låter jag vara osagt.)

Låtar som bygger på samma princip har tagit dansgolvet med storm i nämnda situation.

4. Man kan inte tänka pop om detta. Det finns ingenting för P3 att gilla i den, och det är heller inte meningen. Ingen idé att fråga efter vers, refräng eller ens sång - för det kommer det aldrig att bli. 🙂

Klart att det går utmärkt att lyssna på låten i vilket sammanhang man vill, men så här tänker jag.

Ni som sysslar med liknande saker, känner ni igen beskrivningen eller är jag ute och trampar velociped?

Link to comment
Dela på andra sajter

Näää... Motivera lite Nattis och lär upp en sån som jag som inte fattar ett skit.

1. Introt är bara till för Djn att mixa med, ingen annan kommer att höra det.

Det måste finnas iallafall 32 bars innan låten kickar in på riktigt.

2. Låten är så lång för att den ska kunna mixas, länge, i takt med en annan. Här duger inte korta cut-grejer, utan tanken är att denna ska gå parallellt med en annan låt - långsamt crossfejdande.

3. Man lyssnar på sån här musik på klubb, cirka klockan 5 eller 6 på morgonen när allas knark-rusher är över, när de energiska uptempolåtarna tagit slut och man hamnat i efter-rusets transliknande tillstånd. Då uppskattar man monotoni och hypnotisk musik. (Om jag lyckats med det sistnämnda låter jag vara osagt.)

Låtar som bygger på samma princip har tagit dansgolvet med storm i nämnda situation.

4. Man kan inte tänka pop om detta. Det finns ingenting för P3 att gilla i den, och det är heller inte meningen. Ingen idé att fråga efter vers, refräng eller ens sång - för det kommer det aldrig att bli. 😉

Klart att det går utmärkt att lyssna på låten i vilket sammanhang man vill, men så här tänker jag.

Ni som sysslar med liknande saker, känner ni igen beskrivningen eller är jag ute och trampar velociped?

Tack! Fattar otroligt mycket mer plötsligt. (och nu är jag inte ens en gnutta ironisk)

Musiken är me andra ord väldigt funktionell. Att bedöma eller ens försöka mig på att debattera genren ska jag nog ändå hålla mig borta från.. Så mycket som man pysslat under årens lopp och ändå har man fan inte den blekaste jävla aning om hur dendär gigantiska genren funkar.. Nästan illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klistervalla i uppkopplingen idag..återkommer om en stund.

Sådärjja.

Jaha..vad har vi här dá.

Introt va elakt.. sen blev det: 🙂 hakan i golvet.. den pad'en hade man inte räknat skulle komma från dig 😉 ..mjuk o fin.

det som börjar sen låter bra, hela trumpaketet ligger perfekt i nivå, kicken har bra kropp, topp och sno.... ehm..snärt.

Låten är monoton men den bryter av snyggt när pad'en fade'ar tillbaka runt 7 blecket.

En grej jag reagerade på rent spontant var att basljudet låter som det har lite för mycket bandbredd i förhållande till de andra ljuden.

Och eftersom du framgångsrikt i "the horn" använde en röstsampling tänkte jag : ..varför inte använda ett distat, fet-reverbererat "skrik" eller nåt annat vokalt i denna som ger en kontrast till det, egentligen, ganska intetsägande mittpartiet i låten?

ja en fyra kan du få... med liten 5-varning om du utvecklar den med något mer som rycker tag i en..

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Introt va elakt.. sen blev det: 😛 hakan i golvet.. den pad'en hade man inte räknat skulle komma från dig 🙂 ..mjuk o fin.

😉

Jag har precis gjort en remix som är ännu mer mjuk och fin,

du kommer antagligen sätta demon-kaffet i demon-halsen. 😄

Tack för feedback, bra tips som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Nattvaktaren,

Jag ger dig en 3/5.

Intressant intro med "trasigt" ljud...

00:17 Varför inte tydligare eko?

01:01 Härligt med denna bas + "knäppningarna"

01:11 Hörs "knäppningarna" tydligare - Wow!

01:25 Har för mig att dessa ändrar karaktär - intressant med denna balansgång...

01:53 Ja, nu växer basen fram...

02:01 En rejäl "smäll" - varför inte fler?

03:16 Varför inte mer av "vågen"?

03:51 Innan rythmen kommer en fin upptrappning - sedan smäller rythmen på

04:17 Nu Händer "DET" - Man går nästan in ett TRANCE!!! Hypnotisk effekt!!! Inne i trance...

05:05 Nu händer "DET" igen - ännu en TRANCE EFFEKT!!! Wow säger jag bara...

Mellan 04:17 och 05:33 är jag någon annanstans - i TRANCE!!! Synd att denna

försvinner genom att man "vaknar"

06:18 Denna rythm - enligt mitt tycke - förstör hela ljudbilden/låten - tyvärr..

07:00 Härlig puls

07.14 Igen en härlig puls

07:46 Igen - puls - skönt

07.57 bra avslut på den rythmen som för mig förstör soundet...

Ja, några små synpunkter...

Skulle vara intressant att få höra en annan version också...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget att klaga på. Gillar den verkligen. 5/5 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

För sitt syfte säkert en klockren låt. Fast har, inte sen jag slutade med droger, aldrig riktigt sett poängen i musik som kräver vissa sinnestillstånd eller stämningar för att vara bra.

Och dessutom. Du iriterar dig på okunnig kritik på forumet. Det kanske är befogat. Men kritiken du verkar vilja ha kan det hända att du får leta nån annanstans. Varför inte på sådana ställen och tillfällen som låten är anpassad för.

Vad en del människor ser som meningen med musiken kan för andra bara vara monotoni och tristess, eller i mitt fall: Jag ville skapa en slarvig funk/rock låt och då tycker du att den låter surt och att texten är obegriplig. För andra är det en poäng.

Jag förstår dock den kritiken och accepterar den, och skapar inte en tråd där jag tycker andra ska hålla inne med kritik. Tycker man så kanske man bör hitta ett forum eller liknande med bara människor av samma musiksmak.

Till ämnet.

Och som alla andra levande människor kan jag bara ge mitt EGET omdöme.

Jag tycker låten är mys, faktiskt. Gillar de rena ljuden påverkad eller inte.

Blir tröttsamt i längden, och jag tror faktiskt, till och med för sitt syfte, att låten skulle göra sig bättre med några förändringar i takten här och var, några panorerande och psykadeliska högfrekventa ljud(som blendar in och ligger kvar ett tag) och kanske ett och annat inslängt ord eller fras för att få igång fantasin ännumer. Lite sådant skulle dessutom motivera längden och säkerligen kunnas göra ännu längre. Personligen älskar jag grymt långa låtar och håller själv på med en episk låt "it's time" som kommer landa på 45 minuter eller nåt liknande.

Väger mellan en stark 3:a eller en 4:a. ska lyssna lite till.

[edit] Ja, röstningen verkar ju lite egendomlig så skiter i det och skriver att det skulle blivit en 4:a 😏

Redigerat av Kringlan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...