Jump to content
Annons

Audiowarp eller "flatten timestretch" bug


Gardinen

Recommended Posts

Jag har stött på en märklig bug i Cubase 4.5.2, eller i alla fall vad jag tror är en bug. Om så icke är fallet så vore jag tacksam ifall någon kan förklara för mig vad jag gör för fel. I vilket fall tänkte jag förklara min upptäckt i bilder. (Förövrigt mycket tacksamt i detta forum. Försökte göra samma i Cubase.net forum men där går det ju inte att tanka upp bilder)

post-8355-1234265609_thumb.png

Här ser vi en trumloop. Jag har bestämt tempot på klippet i Beat Calculator och man kan tydligt se att några slag inte riktigt ligger på temposlagen.

post-8355-1234265713_thumb.png

Alltså löser man detta genom att gå in i "sample editorn" och köra "Hitpoint detection".

post-8355-1234265824_thumb.png

Sedan valde jag "Create Warp Tabs from Hitpoints"

post-8355-1234265875_thumb.png

Efter det valde jag "Quantize audio". Bilden ovan visar nu tydligt att slagen ligger precis på temposlagen. Sedan när jag väljer "Flatten timestretch and transpose" och väljer någon av MPEX 3 alternativen, i detta fallet "SOLO Musical", så hamnar plötsligt slagen helt fel i klippet.

post-8355-1234265977_thumb.png

Detta händer ENDAST när jag använder MPEX 3, alltså inte när jag väljer Realtime alternativet. Detta är ett mycket märkligt fenomen som jag vore tacksam ifall någon har en lösning på. Ifall det inte finns någon lösning på detta så kan man väl bara anta att detta är en bug i programmet.

Eller finns det något annat sätt som man kvantisera sina ljudklipp på i Cubase? Vore tacksam för andra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
det är för att det är ingen "solo musical" algorytm. om det är en trumloop borde du hitta något mera passande, typ rythmic eller liknande. tyvärr har jag inte cubase framför mig nu, så jag kan inte säga den korrekta benämningen.

Hmm...nja, jag vill nog minnas att de andra alternativen som jag testade gav samma resultat. Men jag får ta och experimentera lite mer med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...nja, jag vill nog minnas att de andra alternativen som jag testade gav samma resultat. Men jag får ta och experimentera lite mer med det.

Gav nog "samma" resultat, iaf knappt hörbar skillnad i detta fall (kvalité). Men du ska inte använda solo utan kör på default, poly musical. Solo är för mono exempelvis sång.

Sample Editorn är lika smidig, snabb och lätthanterlig som den gärna förvirrar med sin flexibilitet och rad av möjligheter 😑 Ser också ut som du har dubbla slag inom några upprepade hitpoints? Sololyssna - när du väl klickat på edit hitpoints så är det bara att peka på respektive slice så spelas den upp.

Jag vet inte på rak arm varför den beter sig som den gör, men det bör ha att göra med nån feldefinition någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...