Jump to content
Annons

ISRC-koder


vaguely

Recommended Posts

Hej!

Ska lägga in ISRC-koder i ett gäng låtar i veckan och undrar vilket program jag ska använda? Sedan undrar jag också om det finns risk för försämring av ljudkvaliteten när jag sedan sparar ljudfilerna. Vill alltså påverka ljud så lite som möjligt, då mastringen redan är gjord och betalad för ett tag sedan, vill bara att ISRC-koderna läggs till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Ska lägga in ISRC-koder i ett gäng låtar i veckan och undrar vilket program jag ska använda? Sedan undrar jag också om det finns risk för försämring av ljudkvaliteten när jag sedan sparar ljudfilerna. Vill alltså påverka ljud så lite som möjligt, då mastringen redan är gjord och betalad för ett tag sedan, vill bara att ISRC-koderna läggs till...

Det är inte analogt ljud på en CD utan wavfilen bränns som en fil. ISRC-koden är så att säga bara metadata om filen och påverkar inte ljudkvalitén. De flesta CD-brännarprogram klarar detta . Däremot är det stor kvalitetsskillnad mellan olika brännare om du nu skall bränna ut en master med ISRC-kod.

Skall du pressa CD brukar dupliceringsföretaget sköta det där annars. Hur som helst, det är lätt att lägga in och det påverkar inte ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ska lägga in ISRC-koder i ett gäng låtar i veckan och undrar vilket program jag ska använda? Sedan undrar jag också om det finns risk för försämring av ljudkvaliteten när jag sedan sparar ljudfilerna. Vill alltså påverka ljud så lite som möjligt, då mastringen redan är gjord och betalad för ett tag sedan, vill bara att ISRC-koderna läggs till...

Det är inte analogt ljud på en CD utan wavfilen bränns som en fil. ISRC-koden är så att säga bara metadata om filen och påverkar inte ljudkvalitén. De flesta CD-brännarprogram klarar detta . Däremot är det stor kvalitetsskillnad mellan olika brännare om du nu skall bränna ut en master med ISRC-kod.

Skall du pressa CD brukar dupliceringsföretaget sköta det där annars. Hur som helst, det är lätt att lägga in och det påverkar inte ljudet.

låtarna ska inte läggas på CD, den ska bara släppas i vinyl och som download och jag är då alltså ute efter att lägga in ISRC på Mp3, ACC och liknande filformat som ska läggas ut på internet..

Link to comment
Dela på andra sajter

eller kan man bara lägga in ISRC när man bränner skivor? alltså inte i Wav, Mp3 och ACC-filer?

Det går endast när man bränner skivor! I princip så borde man också kunna lägga ISRC i en tag i mp3-filer men det finns ingen standard för detta vad jag vet.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

eller kan man bara lägga in ISRC när man bränner skivor? alltså inte i Wav, Mp3 och ACC-filer?

Det går endast när man bränner skivor! I princip så borde man också kunna lägga ISRC i en tag i mp3-filer men det finns ingen standard för detta vad jag vet.

/H.

Nej - det stämmer. Såvitt jag vet så finns det ingen standard för ISRC i MP3:or, utan det är bara på CD.

Har du förresten skaffat en bolagskod från IFPI, så att du inte bara tar någon kod ur luften hur som helst...? Den innehåller ju även uppgift om vilket album det är, vilken låt på albumet etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

eller kan man bara lägga in ISRC när man bränner skivor? alltså inte i Wav, Mp3 och ACC-filer?

Det går endast när man bränner skivor! I princip så borde man också kunna lägga ISRC i en tag i mp3-filer men det finns ingen standard för detta vad jag vet.

/H.

Nej - det stämmer. Såvitt jag vet så finns det ingen standard för ISRC i MP3:or, utan det är bara på CD.

Har du förresten skaffat en bolagskod från IFPI, så att du inte bara tar någon kod ur luften hur som helst...? Den innehåller ju även uppgift om vilket album det är, vilken låt på albumet etc...

Japp, har erhållt bolagskod.. sitter och skriver in koderna i Nero nu. till radio osv ska ju ändå CD skickas så det kvittar väl med MP3/WAV och så vidare. men vad jag funderade på över någon radiostation någonstans köper låtarna via ex iTunes och spelar dem, om radiostationen använder sig av ISRC för rapportering så blir det väl ingen rapportering då.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu var det gjort, skrev in EAN, ISRC, låttitlar, CD-text mm. men när jag sedan stoppar i skivan och öppnar i Media Player förväntar jag mig att man ska kunna se Artist och låt info, men det står bara Okänd Artist och Spår 1 osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

nu var det gjort, skrev in EAN, ISRC, låttitlar, CD-text mm. men när jag sedan stoppar i skivan och öppnar i Media Player förväntar jag mig att man ska kunna se Artist och låt info, men det står bara Okänd Artist och Spår 1 osv...

Ingen använder ISRC koder längre ...

Sen ang info som du vill se i i-tunes osv har ingenting med det att göra, det är nånting du oxå måste registrera i en databas, tror den heter gracenote eller nåt sånt ... sen kopplar programet upp till den när du stoppar in skivan. Trycker du på en riktig fabrik så har i alla mina fall sånt registrerats automatisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag sedan stoppar i skivan och öppnar i Media Player förväntar jag mig att man ska kunna se Artist och låt info, men det står bara Okänd Artist och Spår 1 osv...

Det där har inget alls att göra med ISRC/rapportering. Som någon redan sagt används Gracenote CDDB. Stoppa in skivan i datorn, kör igång iTunes (som gör processen tämligen enkel) och skriv in namnen på låtarna osv.

Gå därefter till Avancerat-menyn och välj Skicka CD-spårnamn. Klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag läst i IFPIs ISRC-hanbok att man ska kunna lägga in ISRC i ID3-tagen, men har provat iTunes och Jaikoz, men hittar inget fält för ISRC
Jag känner inte till någon mediaspelare som överhuvudtaget läser det fältet, så jag vet inte om någon kommer att titta efter koden i din mp3:a - radiostation eller inte. I vilket fall krävs det att du taggar med ID3v2 för att bevara ISRC.

Nu vet jag inte om du kör PC eller Mac, men jag chansar på PC. Ladda hem mp3tag och installera.

Högerklicka mappen med dina mp3-filer och kör igång mp3tag därifrån.

Markera en låt och tryck Alt+T för att visa alla taggar som finns i filen, inte bara artist/titel/spårnummer osv.

Välj ev. fält du inte vill ha med, t ex ENCODEDBY eller ENCODERSETTINGS och tryck kryss-ikonen för att radera dem.

Klicka stjärn-ikonen för att skapa nya fält för metadata.

Skriv ISRC som fält och fyll i ditt 12-siffriga nummer som värde.

Link to comment
Dela på andra sajter

eller kan man bara lägga in ISRC när man bränner skivor? alltså inte i Wav, Mp3 och ACC-filer?

Det går endast när man bränner skivor! I princip så borde man också kunna lägga ISRC i en tag i mp3-filer men det finns ingen standard för detta vad jag vet.

/H.

Nej - det stämmer. Såvitt jag vet så finns det ingen standard för ISRC i MP3:or, utan det är bara på CD.

Har du förresten skaffat en bolagskod från IFPI, så att du inte bara tar någon kod ur luften hur som helst...? Den innehåller ju även uppgift om vilket album det är, vilken låt på albumet etc...

Japp, har erhållt bolagskod.. sitter och skriver in koderna i Nero nu. till radio osv ska ju ändå CD skickas så det kvittar väl med MP3/WAV och så vidare. men vad jag funderade på över någon radiostation någonstans köper låtarna via ex iTunes och spelar dem, om radiostationen använder sig av ISRC för rapportering så blir det väl ingen rapportering då.

Ingen radiostation köper väl musik numer? De flesta radiostationer rapporterar inte allt de spelar, de väljer ut några representiva dagar och skickar statistk från dessa. Det gäller nog att få lite rotation på den om det skall bli något. Sveriges radio är däremot noggranna. ´

OBS! Koderna är ju inte nödvändiga heller, man kan ju rapportera manuellt - problemet är väl bara att många inte orkar. Det är just därför det slarvas en hel del med det här.

Sedan spelar ju de flesta radiostationer från hårddisk numer och inte från CD. I deras system kan man lägga in koderna ihop med låten, och en del sådana system har funktioner för automatisk rapportering. När du lägger upp dom på I-Tunes så sköter ju apple rapporteringen till IFPI så att det blir rätt, det gör ju alla distributörer.

Hur som helst, koderna är till för CD, men används även vid downloads m.m. för att identifiera låten. Däremot kommer de inte med i själva download filen. Självklart kan du lägga in den som en ID3 tag, men det finns som sagt ingen standard för att läsa ur sådana fält - ännu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen radiostation köper väl musik numer?
Precis, alla skivbolag skickar promotionexemplar till utvalda radiostationer. Musikläggare på stora radiostationer får drösvis med skivor varje dag. Ingen har tid att leta efter musik från independentbolag på iTunes. 😏
Sedan spelar ju de flesta radiostationer från hårddisk numer och inte från CD. I deras system kan man lägga in koderna ihop med låten, och en del sådana system har funktioner för automatisk rapportering.
Japp, om de har ork att knappa in koderna. Jag vet att många bara skriver in artist/titel/längd/introlängd och ev. skivkoden på ryggen av konvolutet.

Hur som helst, koderna är till för CD, men används även vid downloads m.m. för att identifiera låten. Däremot kommer de inte med i själva download filen.

Självklart kan du lägga in den som en ID3 tag, men det finns som sagt ingen standard för att läsa ur sådana fält - ännu.
Jo, visst finns standarden i ID3v2.4! 😄

Däremot känner jag inte till någon spelare som bryr sig om denna metadata.

Det är väl ett fåtal som ens tänkt tanken på ISRC när det gäller mp3:or.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...