Jump to content
Annons

Referensmusik


Holmberg

Recommended Posts

Hej,

Jag tycker att det hade varit grymt intressant att veta vilka låtar ni använder när ni referenslyssnar då ni mixar och mastrar.

Skriv gärna vilken genre ni pysslar med också.

När jag spelar in lite mer ackegura-betonade plattor, sing/songwriter, så blir det ofta:

Change the World - Eric Clapton

Tycker den mixen är sjukt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ungefär samma här. Jag försöker i alla fall undvika att vänja öronen vid något som jag på förhand vet låter väldigt personligt och karaktäristiskt.

Men i övrigt så lyssnar jag inte så mycket på annat material och jämför med faktiskt. För en massa år sen så satt jag och A/B-ade fram och tillbaka mellan mitt resultat och ett antal utvalda låtar, men jag har inte gjort det sen dess.

Vet inte hur man ska förklara hur man tänker riktigt ..

Det är kanske lite som ... när jag såg ett Formel 1 lopp när jag var liten så såg jag att vissa 2 bilar får starta längst fram, och sen består startfältet av kanske 15-20 bilar som står uppradade i en 2 filig kö. Jag minns att jag frågade farsan om inte det där var orättvist mot se som fick starta längst bak? men han berättade att loppet är så långt i vilket fall (30-40 varv, 1-2 timmars körning), så den förare som lyckas bäst kommer att komma först i mål i vilket fall - oavsett var han startar, och det vet som där killarna om.

Det är lite på det sättet för mig med, att man gör musik, mixar lite, spelar in lite, arrar, lyssnar och liksom knådar det hela fram och tillbaka så pass att det kommer att komma ut jämnt och bra i slutändan i vilket fall. Man kommer liksom att gradvis märka och hantera oönskade effekter under tidens gång. Och idag funkar det jämnt, i alla fall för mig personligen. Det är ju lite beroende på hur man gillar att jobba med.

Sen, när jag mixar så gör jag ganska täta mixar, och det är lite lättare att hantera än stora och mer uppdelade.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Att inte stämma av mot kända låtar senare i processen, vid mix/mastering kan bli katastrof för mig.

Det behöver inte handla om att få ett sound att låta lika utan mer en koll på:

mängd bas, mid, diskant, burkighet, frasighet, torrhet, nivå och effekter på sång.

Vad jag jämför med?

Håll i hatten: Pink, Mustasch, Papa Rouch och ibland Nickelback.

Förra veckan Arvingarna och igår Green day...........

/Hv

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller livemix brukar jag spela Jennie Löfgrens låt Believer för att kolla bas och krisp, tycker den passar jävligt bra till det. Annars beror det ju helt på vad man ska mixa och jag gillar mest rock/metal. Några favvoplattor produktionsmässigt är Testament-The Gathering, Necrophagist-Epitaph, Opeth-Ghost Reveries, senaste Foo Fighters, Green Days senare plattor, Soundgarden-Superunknown m fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Primal Screams Vanishing Point (hela plattan alltså).

Inte deras bästa rent låtmässigt, men den har ett brett spektra vad gäller de enskilda instrumenten, samt den övergripande ljudbilden. Allt från dubbig subbas till plektrumspel tex. Referensljud till trummorna brukar jag dock lämna över till vår trummis. Mest för husfridens skull (infoga trummisskämt här___________).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, det var sjukt intressant att läsa vad ni lyssnar på, eller inte lyssnar på etc.

Jag kan oxo vara ute och cykla riktigt ordentligt om jag inte referenslyssnar. Men det beror på att jag sitter i väldigt många olika anläggningar och då lär sig inte öronen hur monitorerna låter.

Jag använder mest referenslyssningen till att höra mängd bas, mid, diskant. Nivåer tycker jag är grymt personligt för låten och soundet och det rattar jag tills jag tycker det låter bra. Oavsett hur referensplattan låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kanske ett par tre stycken referenslåtar för ett helt album.

Fast oftast blir det en referenslåt till första mixen och sedan får färdiga mixar inom samma produktion stå som referens för den mix jag håller på med för tillfället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har märkt att min referens, är faktiskt mina omgivningsljud. T.ex. trafik på gatan utanför, ljudet av kläderna när man rör sig, ljudet i rummet när man harklar sig, ljudet av musen på bordet .. typ sånt. Jag lyssnar på nåt sätt hela tiden på sånt, för att man liksom inte ska drunkna in i den där drömvärlden där man inte vet riktigt var man är längre. Men det är inget jag liksom sätter av tid för att göra, utan det gör jag precis hela tiden.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kanske ett par tre stycken referenslåtar för ett helt album.

Fast oftast blir det en referenslåt till första mixen och sedan får färdiga mixar inom samma produktion stå som referens för den mix jag håller på med för tillfället.

Hehe ... det är så jag hade hoppats att jag skulle kunna gå tillväga. Men sen sitter jag ändå och vill dubbelchecka med nåt annat. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...