Jump to content
Annons

Mindre "vass" kondensator mick..


lonewind

Recommended Posts

Tja...

Jag spelar just nu in med en sE 2200a mick. Den är iofs jädra bra för sitt pris tycker jag Men...

Den är väldigt toppad/vass/stark i de höga frekvensområdet + att min röst är ganska vass i sig.

Det går förstås att skära efter inspelningen men jag skulle vilja ha en mick som har ett lite mjukare sound. En som passar för stark och ibland skrikig sång.

Gärna inte över 5000:-...

Några förslag skulle uppskattas mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför måste det vara en kondensatormikrofon? Shure SM7b är på många sätt den mikrofon du beskriver att du vill ha. Kostar runt 5000 kronor och är en stormembranig dynamisk mikrofon.

shure-sm7b.jpg

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja...

Jag spelar just nu in med en sE 2200a mick. Den är iofs jädra bra för sitt pris tycker jag Men...

Den är väldigt toppad/vass/stark i de höga frekvensområdet + att min röst är ganska vass i sig.

Det går förstås att skära efter inspelningen men jag skulle vilja ha en mick som har ett lite mjukare sound. En som passar för stark och ibland skrikig sång.

Gärna inte över 5000:-...

Några förslag skulle uppskattas mycket.

Hej,

Jag har en SP B1 som jag tycker har samma "problem". Har läst andra som kallar detta "Kinadiskant".

Dock, vad jag märkt (ta mig som 100% lekman) är att vassheten går att hantera ganska bra vid mixning.

Dvs, skära lite i de frekvenser som inte låter bra (höj och flytta runt eq'n och lyssna var du sen ska skära), höja de frekvenser något som du gillar i sången samt lite de-esser, compressor och reverb (ändra reverbet så att det ger klang som du gillar). Jag är nästan alltid missnöjd när jag lyssnar på de sångspår jag spelat in men brukar bli nöjd efter mixning.

Jag har en myspace sida och jag har fått en del mail med folk som tycker sången är bra (fler än 5 sådana mail) och jag har verkligen en pissig röst. Förmodligen så spelar "smaken är som baken" mig i händerna men jag tycker även själv att rösten låter f-n så mycket bättre efter mix.

Btw, Lägg upp ett spår och låt de som kan sin sak (dvs inte jag) yttra sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste det vara en kondensatormikrofon? Shure SM7b är på många sätt den mikrofon du beskriver att du vill ha. Kostar runt 5000 kronor och är en stormembranig dynamisk mikrofon.

shure-sm7b.jpg

Klart att det inte MÅSTE vara en kondensator... Det är bara det jag är van vid och alltid spelat in sång med. Har aldrig fått bra inspelningar med dynamisk mick. Men ska absolut kolla upp Shure SM7b

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har en SP B1 som jag tycker har samma "problem". Har läst andra som kallar detta "Kinadiskant".

Dock, vad jag märkt (ta mig som 100% lekman) är att vassheten går att hantera ganska bra vid mixning.

Dvs, skära lite i de frekvenser som inte låter bra (höj och flytta runt eq'n och lyssna var du sen ska skära), höja de frekvenser något som du gillar i sången samt lite de-esser, compressor och reverb (ändra reverbet så att det ger klang som du gillar). Jag är nästan alltid missnöjd när jag lyssnar på de sångspår jag spelat in men brukar bli nöjd efter mixning.

Jag har en myspace sida och jag har fått en del mail med folk som tycker sången är bra (fler än 5 sådana mail) och jag har verkligen en pissig röst. Förmodligen så spelar "smaken är som baken" mig i händerna men jag tycker även själv att rösten låter f-n så mycket bättre efter mix.

Btw, Lägg upp ett spår och låt de som kan sin sak (dvs inte jag) yttra sig.

Hej!

Tillvägagångssättet som du beskriver är precis det jag kör på nu. Det funkar men... Jag tror lite på att om du har en bra insignal så har du mycket bättre möjlighet att ratta till ett riktigt bra utljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Röde NT2-A! De är skitbra att sjunga i, och inte så stötiga som tex ADK51. Vi gjorde sångpålägg i går och ovan som jag är med min porta, la jag kompressor så att vi bara hade den i lurarna, jag hade tänkt ha den direkt på ingången. Det funkade bra ändå utan överstyrning. Att man inte måste ha en massa komprimering är bra tycker jag.

Rödes rördrivna K2 är säkert ännu bättre, fast den har inte jag provat.

NT2-A kan man höra sångprov på här:

http://www.rodemic.com/microphone.php?product=NT2-A

Klicka på NT2-A on vocals, The Flood.

Ingen jobbig kinadiskant där inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart att det inte MÅSTE vara en kondensator... Det är bara det jag är van vid och alltid spelat in sång med. Har aldrig fått bra inspelningar med dynamisk mick. Men ska absolut kolla upp Shure SM7b

Shure SM7b är lite av en gyllene kompromiss mellan en kondensator och en dynamisk. Frekvensgången är plattare och bredare än exempelvis en SM57, precis som hos många kondingar. Samtidigt svarar den något långsammare och mjukare, och har en lite snällare diskant än de sistnämnda. Dessutom är den precis som många dynamiska mickar mindre känslig för dålig akustik i inspelningslokalen.

Kan förövrigt nämna att den är flitigt använd som sångmick av bl.a James Hetfield, Chris Cornell, Anthony Kiedis, Eddie Vedder samt återfinns i massvis av radiostudior.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shure SM7b är lite av en gyllene kompromiss mellan en kondensator och en dynamisk. Frekvensgången är plattare och bredare än exempelvis en SM57, precis som hos många kondingar. Samtidigt svarar den något långsammare och mjukare, och har en lite snällare diskant än de sistnämnda. Dessutom är den precis som många dynamiska mickar mindre känslig för dålig akustik i inspelningslokalen.

Kan förövrigt nämna att den är flitigt använd som sångmick av bl.a James Hetfield, Chris Cornell, Anthony Kiedis, Eddie Vedder samt återfinns i massvis av radiostudior.

Tack... Mycket intressant på fler sätt. Jag spelar in i en ganska dålig lokal så mindre rumsupptagning skulle inte skada. Och kul att du listade folk som använder dem då jag gillar deras sångljud mycket...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack... Mycket intressant på fler sätt. Jag spelar in i en ganska dålig lokal så mindre rumsupptagning skulle inte skada. Och kul att du listade folk som använder dem då jag gillar deras sångljud mycket...

Den är överhuvudtaget vääldigt vanlig bland manliga rocksångare. Har spelat in en del hardcore/screamo med mycket skrikiga och ofta ganska gälla röster och där fungerar den som handen i handsken.

Redigerat av Emil
Link to comment
Dela på andra sajter

Den är överhuvudtaget vääldigt vanlig bland manliga rocksångare. Har spelat in en del hardcore/screamo med mycket skrikiga och ofta ganska gälla röster och där fungerar den som handen i handsken.

Som sagt... väldigt intressant. Man tackar för infot... Lite dyr men ska se om jag jag inte kan byta in min sE...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om SM7b men du behöver en hyfsat brusfri preamp med mycket gain.

Det tar dock tid att vänja sig vid/uppskatta det ganska platta ljudet.

VTB-1 har tillräcklig gain men det finns bättre...

ADK Hamburg I har inte så mycket kinadiskant.

Redigerat av O-Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Som ngn redan påpekat - Shure SM7 kräver mkt gain!

Men det är en bra sångmick.

Annars Audiotechnica AT3035 (eller om den heter 3530).

Mindre vass än t ex Neumann TLM 103 eller Rode NT2a.

Och billig!

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Som ngn redan påpekat - Shure SM7 kräver mkt gain!

Men det är en bra sångmick.

Annars Audiotechnica AT3035 (eller om den heter 3530).

Mindre vass än t ex Neumann TLM 103 eller Rode NT2a.

Och billig!

Mvh Omni

AT 3035 heter den - och listpris är 2850:-, så den är helt klart överkomlig. 😆

Har dock inte testat den själv, så jag vet inget om den av personlig erfarenhet.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan gärna hämta smakprov från min testsite på hur ett gäng olika micar kan låta - så kan du förhoppningsvis få lite ledning av det. 😉

Claes... Du hade ingen test på shure sm7b eller? Jag kanske letade för dåligt.

Min gode vän och konsult när det kommer till inspelning sa att jag skulle lyssna noga på vad du säger då du har bra koll :-). Vilket jag har fullt fötroende för.

Angående gain och sm7b. Jag använder mitt emu 1820 ljudkort som preamp. Vet Claes eller någon annan om den har tillräcklig gain för sm7b?

Får man inte väldigt mycket brus om man måste kräma på en jädra massa (förstår att det är väldigt beroende på vilken preamp man har men lite generellt sett tänkte jag)?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Angående gain och sm7b. Jag använder mitt emu 1820 ljudkort som preamp. Vet Claes eller någon annan om den har tillräcklig gain för sm7b?

Det kommer antagligen inte att räcka till. Preamparna i EMU 1820 har 40 dB gain om jag inte minns fel och har en del egenbrus.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har själv letat efter en mick som min röst låter bra i. Alternativen som jag hittat är tyvärr dyra.

Blue Baby Bottle är kanon för min röst, Peluso låter mumma med men båda kostar alldeles för mycket.

NT2 tycker jag är en bright mick. Krispig, inte så mjuk mao.

Om jag inte minns fel så lät det som du sjunger nära micken när du spelar in.

Du kanske skall prova att backa några centimeter.

Enda sättet att veta vad som funkar med din röst är att prova mickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel så lät det som du sjunger nära micken när du spelar in.

Du kanske skall prova att backa några centimeter.

Bra tips! Kan ge helt annan karaktär åt en röst.

Till Lonewind: Om du backar micken, se till att pröva olika positioner att spela in på eftersom rummet (som du beskrev som dåligt) kommer komma tydligare fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...