Jump to content
Annons

Varför alltid Logic eller Protool? inte cubase?


Recommended Posts

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Hejsan, undra varför proffesionen studio ska alltid använda Protool eller Logic, har sett många, finns det någon kända Proffessionen studio som använda Cubase? 🙁

Jaaaa...?

Cubase finns i massor av storstudios.

Nu är det väl så att ganska många av giganterna kör PT på mac, och då ligger ju Logic nära till hands.

Dansmusikfolk kör oftare Cubase än Logic vågar jag påstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden ligger nog mycket i att Digidesign har ett helt koncept

där mjukvaran bara är en komponent i det hela som gör systemet

bättre med topp I/O mm. Steinberg gör bara mjukvara och hänvisar till andra leveratörer när det gäller ljudkort, hd, interface mm.

Är det någon som vet om någon känd artist, grupp, cd använt Cubase ?

Jag har inte hört talas om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
det skulle vore cool om det finns en känd rock artis som använda cubase he he 🙁

Ulf Lundell kör endast Cubase. Han blev tydligen speciellt glad i nya timestretchfunktionen, blev ju liksom lättare att hantera alla goldmine-loopar han använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

det skulle vore cool om det finns en känd rock artis som använda cubase he he 😛

Ulf Lundell kör endast Cubase. Han blev tydligen speciellt glad i nya timestretchfunktionen, blev ju liksom lättare att hantera alla goldmine-loopar han använder.

Du e la go du :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

det skulle vore cool om det finns en känd rock artis som använda cubase he he :rolleyes:

Ulf Lundell kör endast Cubase. Han blev tydligen speciellt glad i nya timestretchfunktionen, blev ju liksom lättare att hantera alla goldmine-loopar han använder.

Precis.. Hörde också att Lasse Berghagen (dock ingen rock art) kör Cubase, han äskar att trasha upp samplingar med bitcrusher i hans nya Teddybjörnenfredriksson remix och sedan dra hela bouncen genom Tonic filtret!

Redigerat av Starion
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)
det skulle vore cool om det finns en känd rock artis som använda cubase he he :rolleyes:

Ulf Lundell kör endast Cubase. Han blev tydligen speciellt glad i nya timestretchfunktionen, blev ju liksom lättare att hantera alla goldmine-loopar han använder.

Studion som spelar in Lundell blir särdeles förtjusta i den nya Mute-funktionen, som gör att han inte alls hörs... 😛

Tänk om det fanns en knapp som gjorde att man slapp se honom oxå. Och Springsteen...

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fuskar som ljudlärare vid ett Medieprogram. När jag, för tre år sedan, stod in för stora nyinvesteringar, ringde jag runt inom ljud- och tv-branschen. Jag ringde radiostationer, musikstudios, tv-stationer, webb-byråer, datorspelsföretag etc. Jag pratade med ett hundratal personer inom de här branscherna. Varför? För att jag själv inte kunde/kan så mycket och för att det handlade om att få tag i utrustning, både hårdvara och mjukvara, som skulle kunna hålla länge och vara stabil. Den skulle också ligga på en sån nivå att våra elever kunde få en god uppfattning om hur man jobbar med ljud och datorer profesionellt. Systemet skulle också klara många olika användare och att vara igång från 8.00 - 21.00 på vardagar och snudd på dygnet runt på helgerna. Kort sagt så ville vi ha reda på vad för utrustning vi MINST var tvungna att ha för att kunna kalla den professionell/semiprofessionell.

Sveriges Radio och ett par radiostationer använde PC. "Men så använder vi aldrig/sällan flerkanalsprogram, heller" var deras kommentar. Ett par professionella/ demostudios använde också PC. Dessa studios talade dock om många problem de hade haft med kompatibilitet, stabilitet, support etc. Trots att de själva idag var nöjda med sin PC-lösning blev ändå deras rekomendation att vi skulle välja Mac.

Det fanns ett par saker som, i stort sett, alla var överens om:

1. Macdator för stabilitetens skull, speciellt med tanke på många användare/projekt vid varje dator.

2.Protools eller Logic för ljudkvalitetens, stabilitetens skull. Även det faktum att dessa ansågs vara branschstandard. Våra elever skulle "känna igen sig" när de kom ut i branschen på praktik, extrajobb etc.

3. Separat ljudhårddisk med Firewire-anslutning.

Enigheten kring dessa punkter var minst 95%. Sen fanns det många skillnader vad gäller annat. Radiostationer klarade sig ofta med Sound Forge eller liknande men vi hade ju som ett av våra krav att vi skulle kunna jobba med flerkanalsteknik på varje dator.

Jag själv är PC-kille från början och ville gärna ha detta om våra kravspecifikationer kunde infrias. När vi sen genomförde ett långt och komplicerat upphandlingsförfarande, rekommenderade t o m de firmor som sålde både PC och Mac oss att köpa Mac. Man vågade inte garantera att ens de egna PC-byggena skulle kunna motsvara våra krav.

Vi köpte 5 Mac G4 med dubbla processorer, 3 M-box, 2 Digi 001 och en massa kringutrustning. Det slutade med att vi lade lite drygt 500 000:- exkl moms.

Jag har haft fortsatt kontakt med en hel del männsikor i branschen och de menar att PC idag har hunnit ikapp på de flesta fronter och att de idag hade vågat leverera sådana till oss.

När det gäller Protools och Logic så är det dock så att jag uppfattar branschen som än mer övertygad om dessa programs särställning i professionella sammanhang.

När det gäller Cubase så pratar man om det i positiva ordalag. Men man menar att det är ett ypperligt redskap för proffsmusikern att göra sina demos och pre-production på. Jag får dock ofta höra om stabilitetsproblem vid "hårt arbete" och att man inte riktigt "kan lita på Cubase i en professionell studiosituation". Observera att jag inte tycker någonting i denna fråga och inte menar att reta upp någon. Jag bara redogör för de saker som stått alldeles tydliga i de kontakter jag har haft med branschen. Rätt eller fel - ovanstående åsikter/ missuppfattningar har ett oerhört starkt stöd i branschen enligt min ovetenskapliga "undersökning".

Om ett par år är det säkert dags att köpa ny utrustning. Då kommer jag att göra om min rundringning och mina studiebesök. Det ska bli intressant att se hur man resonerar då.

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka program är vanliga nbär det gäller pop/rock-inspelning? Vi kör Cubase nu men det finns kanske bättre alternativ? Inte för jäkla dyrt bara..

Apples Garageband?

hmm glömde säga att vi kör PC... :rolleyes:

Det är viktigt att vi kan spela in många spår på en gång (c:a 10 spår åt gången). Cubase kanske är bästa alternativet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fuskar som ljudlärare vid ett Medieprogram. När jag, för tre år sedan, stod in för stora nyinvesteringar, ringde jag runt inom ljud- och tv-branschen. Jag ringde radiostationer, musikstudios, tv-stationer, webb-byråer, datorspelsföretag etc. Jag pratade med ett hundratal personer inom de här branscherna. Varför? För att jag själv inte kunde/kan så mycket och för att det handlade om att få tag i utrustning, både hårdvara och mjukvara, som skulle kunna hålla länge och vara stabil. Den skulle också ligga på en sån nivå att våra elever kunde få en god uppfattning om hur man jobbar med ljud och datorer profesionellt. Systemet skulle också klara många olika användare och att vara igång från 8.00 - 21.00 på vardagar och snudd på dygnet runt på helgerna. Kort sagt så ville vi ha reda på vad för utrustning vi MINST var tvungna att ha för att kunna kalla den professionell/semiprofessionell.

Sveriges Radio och ett par radiostationer använde PC. "Men så använder vi aldrig/sällan flerkanalsprogram, heller" var deras kommentar. Ett par professionella/ demostudios använde också PC. Dessa studios talade dock om många problem de hade haft med kompatibilitet, stabilitet, support etc. Trots att de själva idag var nöjda med sin PC-lösning blev ändå deras rekomendation att vi skulle välja Mac.

Det fanns ett par saker som, i stort sett, alla var överens om:

1. Macdator för stabilitetens skull, speciellt med tanke på många användare/projekt vid varje dator.

2.Protools eller Logic för ljudkvalitetens, stabilitetens skull. Även det faktum att dessa ansågs vara branschstandard. Våra elever skulle "känna igen sig" när de kom ut i branschen på praktik, extrajobb etc.

3. Separat ljudhårddisk med Firewire-anslutning.

Enigheten kring dessa punkter var minst 95%. Sen fanns det många skillnader vad gäller annat. Radiostationer klarade sig ofta med Sound Forge eller liknande men vi hade ju som ett av våra krav att vi skulle kunna jobba med flerkanalsteknik på varje dator.

Jag själv är PC-kille från början och ville gärna ha detta om våra kravspecifikationer kunde infrias. När vi sen genomförde ett långt och komplicerat upphandlingsförfarande, rekommenderade t o m de firmor som sålde både PC och Mac oss att köpa Mac. Man vågade inte garantera att ens de egna PC-byggena skulle kunna motsvara våra krav.

Vi köpte 5 Mac G4 med dubbla processorer, 3 M-box, 2 Digi 001 och en massa kringutrustning. Det slutade med att vi lade lite drygt 500 000:- exkl moms.

Jag har haft fortsatt kontakt med en hel del männsikor i branschen och de menar att PC idag har hunnit ikapp på de flesta fronter och att de idag hade vågat leverera sådana till oss.

När det gäller Protools och Logic så är det dock så att jag uppfattar branschen som än mer övertygad om dessa programs särställning i professionella sammanhang.

När det gäller Cubase så pratar man om det i positiva ordalag. Men man menar att det är ett ypperligt redskap för proffsmusikern att göra sina demos och pre-production på. Jag får dock ofta höra om stabilitetsproblem vid "hårt arbete" och att man inte riktigt "kan lita på Cubase i en professionell studiosituation". Observera att jag inte tycker någonting i denna fråga och inte menar att reta upp någon. Jag bara redogör för de saker som stått alldeles tydliga i de kontakter jag har haft med branschen. Rätt eller fel - ovanstående åsikter/ missuppfattningar har ett oerhört starkt stöd i branschen enligt min ovetenskapliga "undersökning".

Om ett par år är det säkert dags att köpa ny utrustning. Då kommer jag att göra om min rundringning och mina studiebesök. Det ska bli intressant att se hur man resonerar då.

mycket intressant och bra inlägg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara lägga till att Macarna och Protools Le har fungerat utan några som helst problem, annat än rena handhavandeproblem. Däremot ballade två av 60 GB Lacie-diskarna ur förra året, men det är en annan historia som jag kan dra någon annan gång. Mycket förvånande och lärorikt för Dig som ännu inte varit med om att hårddiskar ballat ur!

Vill också lägga till att vi numer nästan alltid lyckas få ut våra killar och tjejer på praktik. En viktig "dörröppnare" har varit just det faktum att vi kunnat säga att eleverna jobbar med Protools i Mac-miljö! Senast idag fick min elev, Cecilia, klartecken från Göteborgsoperan. Hon ska få göra sin fem-veckors praktik där med en av deras ljudtekniker! De tar normalt bara emot elever från högskolan! Cecilia är grym! Här är det inte PT/Mac som varit avgörande utan hennes kapacitet inom ljudområdet.

Apropå det, många av mina duktigaste elever är tjejer. Dock har det varit mycket problem med praktikplatser. Det är ju lite av "grabbarnas lekstuga" inom ljudbranschen. Tjejerna borde vara mer välkomna än vad de många gånger är idag.

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

vilka program är vanliga nbär det gäller pop/rock-inspelning? Vi kör Cubase nu men det finns kanske bättre alternativ? Inte för jäkla dyrt bara..

Samplitude 7 knäcker nog det mesta idag. Har hört om ProToolsanvändare här på forumet som "gått över" till Samp7an. 8an är tydligen på gång (ska redan vara släppt i Tyskland) och ska vara ännu bättre. MIDI-stödet är dock blygsamt i 7an, men det klarar man sig utan, eller hur (hehe).... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå det, många av mina duktigaste elever är tjejer. Dock har det varit mycket problem med praktikplatser. Det är ju lite av "grabbarnas lekstuga" inom ljudbranschen. Tjejerna borde vara mer välkomna än vad de många gånger är idag.

WORD! Det jobbar en duktig ljudläggare på stadsteatern som heter Tina Paulson (hade inte Studio en artikel om henne?). Har ingen aning vad Åsa Winzell gör idag (efter Polar). Men det finns alldeles för få kvinnliga förebilder i ljudteknikerbranschen.

Edit: Sorry, lite OT...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Mina åk 3-elever är ute på praktik. En av dem gör sin 7-veckors praktik på Sveriges Radio i Göteborg. Igår var jag där och hälsade på honom och hans handledare, Mikael, som är teknikchef där. De har nu investerat i en Mac med ett Protools HD-system. Det används till inspelning av radioteater o dyl. I övrigt så är det PC som gäller. De kör bl a på det gamla SAW Plus-programmet. Protools/Mac hade köpts in "för att klara av de, ofta, mycket komplicerade inspelningarna och ljudläggningarna som görs inom radioteater".

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)
Protools/Mac hade köpts in "för att klara av de, ofta, mycket komplicerade inspelningarna och ljudläggningarna som görs inom radioteater".

Där ser man.

pissedoffcat.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

vilka program är vanliga nbär det gäller pop/rock-inspelning? Vi kör Cubase nu men det finns kanske bättre alternativ? Inte för jäkla dyrt bara..

Kan garantera dig att du klarar dig ypperligt med de allra flesta program. Finns nog ingen större anledning att byta ut nåt man är van vid att köra...

Ett program som vanligtvis glöms bort här, och som faktiskt har fler användare globalt än Cubase (om man nu ska tro på den statistiken?) är Cakewalk Sonar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Protools/Mac hade köpts in "för att klara av de, ofta, mycket komplicerade inspelningarna och ljudläggningarna som görs inom radioteater".

Där ser man.

pissedoffcat.jpg

Nattvaktarens inlägg känns sällan eller aldrig såsom varandes helt utan sarkasmer. I detta fall vill jag bara förtydliga att jag bara återgav vad som sades mig från SR:s egen personal. I övrigt noterar jag att Nattvaktaren är rå mot djur. Sicken stackars liten kisse, så han ska frysa! Vad har Du gjort med resten av pälsen, Nattvaktaren? Ett puffskydd? En jam-session? En ståpäls?

I övrigt var det länge sedan jag lyssnade på radioteater från SR. Är de verkligen så besvärliga? Mina elever gör radioteater ibland och bygger upp grymt trovärdiga saker med många ljud igång redan när de är halvvägs genom A-kursen. Jag menar inte i övrigt att på något sätt jämföra manus, regi, röstagerande eller annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, undra varför  proffesionen studio ska alltid använda Protool eller Logic, har sett många, finns det någon kända Proffessionen studio som använda Cubase? 😛

Jag tror att det är en smaksak... kör du volvo eller saab? äter du fisk eller kött? använder du Cubase eller Logic ?

Jag personligen kör både cubase och logic (mest cubase) och om jag hade möjligheten att mixa mina produktioner på ett najs protools system skulle jag göra det direkt eftersom protools sequenser är snortajt .. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Studion som spelar in Lundell blir särdeles förtjusta i den nya Mute-funktionen, som gör att han inte alls hörs... 😛
Tänk om det fanns en knapp som gjorde att man slapp se honom oxå. Och Springsteen...

//nemo

Ah, that would have been swell!!!.. *lutar mig tillbaka och tänker*...

Fast springsteen har iofs gjort en och annan go dänga måste jag lägga in som försvar.... Men Uffe.. nääää..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Ulf Lundell kör endast Cubase. Han blev tydligen speciellt glad i nya timestretchfunktionen, blev ju liksom lättare att hantera alla goldmine-loopar han använder.

Jag gillar din absurda humor, nattis!

pissedoffcat.jpg

En klassiker! Den har gått runt i några år på ICQ/MSN med filnamnet *harkel* shavedpussy.jpg 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...