One night in The Trance Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 (edited) Hejsan, undra varför proffesionen studio ska alltid använda Protool eller Logic, har sett många, finns det någon kända Proffessionen studio som använda Cubase? 🙁 Edited November 25, 2004 by One night in The Trance Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nattvaktaren Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 Hejsan, undra varför proffesionen studio ska alltid använda Protool eller Logic, har sett många, finns det någon kända Proffessionen studio som använda Cubase? 🙁 Jaaaa...? Cubase finns i massor av storstudios. Nu är det väl så att ganska många av giganterna kör PT på mac, och då ligger ju Logic nära till hands. Dansmusikfolk kör oftare Cubase än Logic vågar jag påstå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
One night in The Trance Posted November 25, 2004 Author Share Posted November 25, 2004 tack för svar nattvak, 🙁 men varför just dans musik använda cubase? e det pågrund av cubase passa mest för digital inspelning? Om man göra en pop låt i cubase och en i Logic, hör man skillnad då att en gjorde i logic och en gjorde i cubase? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spaceman Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 Skillnaden ligger nog mycket i att Digidesign har ett helt koncept där mjukvaran bara är en komponent i det hela som gör systemet bättre med topp I/O mm. Steinberg gör bara mjukvara och hänvisar till andra leveratörer när det gäller ljudkort, hd, interface mm. Är det någon som vet om någon känd artist, grupp, cd använt Cubase ? Jag har inte hört talas om det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 Är det någon som vet om någon känd artist, grupp, cd använt Cubase ?Jag har inte hört talas om det. Allvar? 😉 I princip alla danssinglar du hör är väl gjorda i Cubase. ...eller Reason, förstås... 🙁 Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 Ta och häng här ett tag för att få svar på vilka rap och dance artister som kör steinberg exclusively. 🙁 Link to comment Share on other sites More sharing options...
One night in The Trance Posted November 25, 2004 Author Share Posted November 25, 2004 (edited) det skulle vore cool om det finns en känd rock artis som använda cubase he he 🙁 Edited November 25, 2004 by One night in The Trance Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nattvaktaren Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 det skulle vore cool om det finns en känd rock artis som använda cubase he he 🙁 Ulf Lundell kör endast Cubase. Han blev tydligen speciellt glad i nya timestretchfunktionen, blev ju liksom lättare att hantera alla goldmine-loopar han använder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquiesce Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 vilka program är vanliga nbär det gäller pop/rock-inspelning? Vi kör Cubase nu men det finns kanske bättre alternativ? Inte för jäkla dyrt bara.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reason Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 det skulle vore cool om det finns en känd rock artis som använda cubase he he 😛 Ulf Lundell kör endast Cubase. Han blev tydligen speciellt glad i nya timestretchfunktionen, blev ju liksom lättare att hantera alla goldmine-loopar han använder. Du e la go du Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wille Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 (edited) det skulle vore cool om det finns en känd rock artis som använda cubase he he Ulf Lundell kör endast Cubase. Han blev tydligen speciellt glad i nya timestretchfunktionen, blev ju liksom lättare att hantera alla goldmine-loopar han använder. Precis.. Hörde också att Lasse Berghagen (dock ingen rock art) kör Cubase, han äskar att trasha upp samplingar med bitcrusher i hans nya Teddybjörnenfredriksson remix och sedan dra hela bouncen genom Tonic filtret! Edited November 25, 2004 by Starion Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest captain nemo Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 det skulle vore cool om det finns en känd rock artis som använda cubase he he Ulf Lundell kör endast Cubase. Han blev tydligen speciellt glad i nya timestretchfunktionen, blev ju liksom lättare att hantera alla goldmine-loopar han använder. Studion som spelar in Lundell blir särdeles förtjusta i den nya Mute-funktionen, som gör att han inte alls hörs... 😛 Tänk om det fanns en knapp som gjorde att man slapp se honom oxå. Och Springsteen... //nemo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wille Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 vilka program är vanliga nbär det gäller pop/rock-inspelning? Vi kör Cubase nu men det finns kanske bättre alternativ? Inte för jäkla dyrt bara.. Apples Garageband? Link to comment Share on other sites More sharing options...
wonderboy Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 Jag fuskar som ljudlärare vid ett Medieprogram. När jag, för tre år sedan, stod in för stora nyinvesteringar, ringde jag runt inom ljud- och tv-branschen. Jag ringde radiostationer, musikstudios, tv-stationer, webb-byråer, datorspelsföretag etc. Jag pratade med ett hundratal personer inom de här branscherna. Varför? För att jag själv inte kunde/kan så mycket och för att det handlade om att få tag i utrustning, både hårdvara och mjukvara, som skulle kunna hålla länge och vara stabil. Den skulle också ligga på en sån nivå att våra elever kunde få en god uppfattning om hur man jobbar med ljud och datorer profesionellt. Systemet skulle också klara många olika användare och att vara igång från 8.00 - 21.00 på vardagar och snudd på dygnet runt på helgerna. Kort sagt så ville vi ha reda på vad för utrustning vi MINST var tvungna att ha för att kunna kalla den professionell/semiprofessionell. Sveriges Radio och ett par radiostationer använde PC. "Men så använder vi aldrig/sällan flerkanalsprogram, heller" var deras kommentar. Ett par professionella/ demostudios använde också PC. Dessa studios talade dock om många problem de hade haft med kompatibilitet, stabilitet, support etc. Trots att de själva idag var nöjda med sin PC-lösning blev ändå deras rekomendation att vi skulle välja Mac. Det fanns ett par saker som, i stort sett, alla var överens om: 1. Macdator för stabilitetens skull, speciellt med tanke på många användare/projekt vid varje dator. 2.Protools eller Logic för ljudkvalitetens, stabilitetens skull. Även det faktum att dessa ansågs vara branschstandard. Våra elever skulle "känna igen sig" när de kom ut i branschen på praktik, extrajobb etc. 3. Separat ljudhårddisk med Firewire-anslutning. Enigheten kring dessa punkter var minst 95%. Sen fanns det många skillnader vad gäller annat. Radiostationer klarade sig ofta med Sound Forge eller liknande men vi hade ju som ett av våra krav att vi skulle kunna jobba med flerkanalsteknik på varje dator. Jag själv är PC-kille från början och ville gärna ha detta om våra kravspecifikationer kunde infrias. När vi sen genomförde ett långt och komplicerat upphandlingsförfarande, rekommenderade t o m de firmor som sålde både PC och Mac oss att köpa Mac. Man vågade inte garantera att ens de egna PC-byggena skulle kunna motsvara våra krav. Vi köpte 5 Mac G4 med dubbla processorer, 3 M-box, 2 Digi 001 och en massa kringutrustning. Det slutade med att vi lade lite drygt 500 000:- exkl moms. Jag har haft fortsatt kontakt med en hel del männsikor i branschen och de menar att PC idag har hunnit ikapp på de flesta fronter och att de idag hade vågat leverera sådana till oss. När det gäller Protools och Logic så är det dock så att jag uppfattar branschen som än mer övertygad om dessa programs särställning i professionella sammanhang. När det gäller Cubase så pratar man om det i positiva ordalag. Men man menar att det är ett ypperligt redskap för proffsmusikern att göra sina demos och pre-production på. Jag får dock ofta höra om stabilitetsproblem vid "hårt arbete" och att man inte riktigt "kan lita på Cubase i en professionell studiosituation". Observera att jag inte tycker någonting i denna fråga och inte menar att reta upp någon. Jag bara redogör för de saker som stått alldeles tydliga i de kontakter jag har haft med branschen. Rätt eller fel - ovanstående åsikter/ missuppfattningar har ett oerhört starkt stöd i branschen enligt min ovetenskapliga "undersökning". Om ett par år är det säkert dags att köpa ny utrustning. Då kommer jag att göra om min rundringning och mina studiebesök. Det ska bli intressant att se hur man resonerar då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wille Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 Tack för ovanstående inlägg, intressant!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 Jag fuskar som ljudlärare vid ett Medieprogram. Va inte så blygsam. Seriöst arbete du lagt ned! Och som du skriver så säger det mer om proffsens attityd än vad som faktiskt funkar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquiesce Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 vilka program är vanliga nbär det gäller pop/rock-inspelning? Vi kör Cubase nu men det finns kanske bättre alternativ? Inte för jäkla dyrt bara.. Apples Garageband? hmm glömde säga att vi kör PC... Det är viktigt att vi kan spela in många spår på en gång (c:a 10 spår åt gången). Cubase kanske är bästa alternativet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquiesce Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 Jag fuskar som ljudlärare vid ett Medieprogram. När jag, för tre år sedan, stod in för stora nyinvesteringar, ringde jag runt inom ljud- och tv-branschen. Jag ringde radiostationer, musikstudios, tv-stationer, webb-byråer, datorspelsföretag etc. Jag pratade med ett hundratal personer inom de här branscherna. Varför? För att jag själv inte kunde/kan så mycket och för att det handlade om att få tag i utrustning, både hårdvara och mjukvara, som skulle kunna hålla länge och vara stabil. Den skulle också ligga på en sån nivå att våra elever kunde få en god uppfattning om hur man jobbar med ljud och datorer profesionellt. Systemet skulle också klara många olika användare och att vara igång från 8.00 - 21.00 på vardagar och snudd på dygnet runt på helgerna. Kort sagt så ville vi ha reda på vad för utrustning vi MINST var tvungna att ha för att kunna kalla den professionell/semiprofessionell. Sveriges Radio och ett par radiostationer använde PC. "Men så använder vi aldrig/sällan flerkanalsprogram, heller" var deras kommentar. Ett par professionella/ demostudios använde också PC. Dessa studios talade dock om många problem de hade haft med kompatibilitet, stabilitet, support etc. Trots att de själva idag var nöjda med sin PC-lösning blev ändå deras rekomendation att vi skulle välja Mac. Det fanns ett par saker som, i stort sett, alla var överens om: 1. Macdator för stabilitetens skull, speciellt med tanke på många användare/projekt vid varje dator. 2.Protools eller Logic för ljudkvalitetens, stabilitetens skull. Även det faktum att dessa ansågs vara branschstandard. Våra elever skulle "känna igen sig" när de kom ut i branschen på praktik, extrajobb etc. 3. Separat ljudhårddisk med Firewire-anslutning. Enigheten kring dessa punkter var minst 95%. Sen fanns det många skillnader vad gäller annat. Radiostationer klarade sig ofta med Sound Forge eller liknande men vi hade ju som ett av våra krav att vi skulle kunna jobba med flerkanalsteknik på varje dator. Jag själv är PC-kille från början och ville gärna ha detta om våra kravspecifikationer kunde infrias. När vi sen genomförde ett långt och komplicerat upphandlingsförfarande, rekommenderade t o m de firmor som sålde både PC och Mac oss att köpa Mac. Man vågade inte garantera att ens de egna PC-byggena skulle kunna motsvara våra krav. Vi köpte 5 Mac G4 med dubbla processorer, 3 M-box, 2 Digi 001 och en massa kringutrustning. Det slutade med att vi lade lite drygt 500 000:- exkl moms. Jag har haft fortsatt kontakt med en hel del männsikor i branschen och de menar att PC idag har hunnit ikapp på de flesta fronter och att de idag hade vågat leverera sådana till oss. När det gäller Protools och Logic så är det dock så att jag uppfattar branschen som än mer övertygad om dessa programs särställning i professionella sammanhang. När det gäller Cubase så pratar man om det i positiva ordalag. Men man menar att det är ett ypperligt redskap för proffsmusikern att göra sina demos och pre-production på. Jag får dock ofta höra om stabilitetsproblem vid "hårt arbete" och att man inte riktigt "kan lita på Cubase i en professionell studiosituation". Observera att jag inte tycker någonting i denna fråga och inte menar att reta upp någon. Jag bara redogör för de saker som stått alldeles tydliga i de kontakter jag har haft med branschen. Rätt eller fel - ovanstående åsikter/ missuppfattningar har ett oerhört starkt stöd i branschen enligt min ovetenskapliga "undersökning". Om ett par år är det säkert dags att köpa ny utrustning. Då kommer jag att göra om min rundringning och mina studiebesök. Det ska bli intressant att se hur man resonerar då. mycket intressant och bra inlägg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sounden Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 det skulle vore cool om det finns en känd rock artis som använda cubase he he Rätta mig om jag har fel men körde inte "Infinitive mass - No1 Swartskalle" i Cubase (läste det i studio), dom är ju lite rock iallafall. // J Link to comment Share on other sites More sharing options...
wonderboy Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 (edited) Vill bara lägga till att Macarna och Protools Le har fungerat utan några som helst problem, annat än rena handhavandeproblem. Däremot ballade två av 60 GB Lacie-diskarna ur förra året, men det är en annan historia som jag kan dra någon annan gång. Mycket förvånande och lärorikt för Dig som ännu inte varit med om att hårddiskar ballat ur! Vill också lägga till att vi numer nästan alltid lyckas få ut våra killar och tjejer på praktik. En viktig "dörröppnare" har varit just det faktum att vi kunnat säga att eleverna jobbar med Protools i Mac-miljö! Senast idag fick min elev, Cecilia, klartecken från Göteborgsoperan. Hon ska få göra sin fem-veckors praktik där med en av deras ljudtekniker! De tar normalt bara emot elever från högskolan! Cecilia är grym! Här är det inte PT/Mac som varit avgörande utan hennes kapacitet inom ljudområdet. Apropå det, många av mina duktigaste elever är tjejer. Dock har det varit mycket problem med praktikplatser. Det är ju lite av "grabbarnas lekstuga" inom ljudbranschen. Tjejerna borde vara mer välkomna än vad de många gånger är idag. Edited November 25, 2004 by wonderboy Link to comment Share on other sites More sharing options...
slaptap Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 vilka program är vanliga nbär det gäller pop/rock-inspelning? Vi kör Cubase nu men det finns kanske bättre alternativ? Inte för jäkla dyrt bara.. Samplitude 7 knäcker nog det mesta idag. Har hört om ProToolsanvändare här på forumet som "gått över" till Samp7an. 8an är tydligen på gång (ska redan vara släppt i Tyskland) och ska vara ännu bättre. MIDI-stödet är dock blygsamt i 7an, men det klarar man sig utan, eller hur (hehe).... 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
joachime Posted November 25, 2004 Share Posted November 25, 2004 (edited) Apropå det, många av mina duktigaste elever är tjejer. Dock har det varit mycket problem med praktikplatser. Det är ju lite av "grabbarnas lekstuga" inom ljudbranschen. Tjejerna borde vara mer välkomna än vad de många gånger är idag. WORD! Det jobbar en duktig ljudläggare på stadsteatern som heter Tina Paulson (hade inte Studio en artikel om henne?). Har ingen aning vad Åsa Winzell gör idag (efter Polar). Men det finns alldeles för få kvinnliga förebilder i ljudteknikerbranschen. Edit: Sorry, lite OT... Edited November 25, 2004 by joachime Link to comment Share on other sites More sharing options...
wonderboy Posted December 2, 2004 Share Posted December 2, 2004 Mina åk 3-elever är ute på praktik. En av dem gör sin 7-veckors praktik på Sveriges Radio i Göteborg. Igår var jag där och hälsade på honom och hans handledare, Mikael, som är teknikchef där. De har nu investerat i en Mac med ett Protools HD-system. Det används till inspelning av radioteater o dyl. I övrigt så är det PC som gäller. De kör bl a på det gamla SAW Plus-programmet. Protools/Mac hade köpts in "för att klara av de, ofta, mycket komplicerade inspelningarna och ljudläggningarna som görs inom radioteater". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nattvaktaren Posted December 2, 2004 Share Posted December 2, 2004 Protools/Mac hade köpts in "för att klara av de, ofta, mycket komplicerade inspelningarna och ljudläggningarna som görs inom radioteater". Där ser man. Link to comment Share on other sites More sharing options...
android Posted December 2, 2004 Share Posted December 2, 2004 vilka program är vanliga nbär det gäller pop/rock-inspelning? Vi kör Cubase nu men det finns kanske bättre alternativ? Inte för jäkla dyrt bara.. Kan garantera dig att du klarar dig ypperligt med de allra flesta program. Finns nog ingen större anledning att byta ut nåt man är van vid att köra... Ett program som vanligtvis glöms bort här, och som faktiskt har fler användare globalt än Cubase (om man nu ska tro på den statistiken?) är Cakewalk Sonar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wonderboy Posted December 2, 2004 Share Posted December 2, 2004 Protools/Mac hade köpts in "för att klara av de, ofta, mycket komplicerade inspelningarna och ljudläggningarna som görs inom radioteater". Där ser man. Nattvaktarens inlägg känns sällan eller aldrig såsom varandes helt utan sarkasmer. I detta fall vill jag bara förtydliga att jag bara återgav vad som sades mig från SR:s egen personal. I övrigt noterar jag att Nattvaktaren är rå mot djur. Sicken stackars liten kisse, så han ska frysa! Vad har Du gjort med resten av pälsen, Nattvaktaren? Ett puffskydd? En jam-session? En ståpäls? I övrigt var det länge sedan jag lyssnade på radioteater från SR. Är de verkligen så besvärliga? Mina elever gör radioteater ibland och bygger upp grymt trovärdiga saker med många ljud igång redan när de är halvvägs genom A-kursen. Jag menar inte i övrigt att på något sätt jämföra manus, regi, röstagerande eller annat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
insolitus Posted December 2, 2004 Share Posted December 2, 2004 Sicken stackars liten kisse, så han ska frysa! Vad har Du gjort med resten av pälsen, Nattvaktaren? Ett puffskydd? En jam-session? En ståpäls? 😛😄😆 Link to comment Share on other sites More sharing options...
staf Posted December 3, 2004 Share Posted December 3, 2004 Hejsan, undra varför proffesionen studio ska alltid använda Protool eller Logic, har sett många, finns det någon kända Proffessionen studio som använda Cubase? 😛 Jag tror att det är en smaksak... kör du volvo eller saab? äter du fisk eller kött? använder du Cubase eller Logic ? Jag personligen kör både cubase och logic (mest cubase) och om jag hade möjligheten att mixa mina produktioner på ett najs protools system skulle jag göra det direkt eftersom protools sequenser är snortajt .. 😄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pusa Posted December 3, 2004 Share Posted December 3, 2004 (edited) Studion som spelar in Lundell blir särdeles förtjusta i den nya Mute-funktionen, som gör att han inte alls hörs... 😛 Tänk om det fanns en knapp som gjorde att man slapp se honom oxå. Och Springsteen... //nemo Ah, that would have been swell!!!.. *lutar mig tillbaka och tänker*... Fast springsteen har iofs gjort en och annan go dänga måste jag lägga in som försvar.... Men Uffe.. nääää.. Edited December 3, 2004 by Pusa Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linus Posted January 2, 2005 Share Posted January 2, 2005 Ulf Lundell kör endast Cubase. Han blev tydligen speciellt glad i nya timestretchfunktionen, blev ju liksom lättare att hantera alla goldmine-loopar han använder. Jag gillar din absurda humor, nattis! En klassiker! Den har gått runt i några år på ICQ/MSN med filnamnet *harkel* shavedpussy.jpg 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now