Jump to content
Annons

Varför alltid Logic eller Protool? inte cubase?

Recommended Posts

vilka program är vanliga nbär det gäller pop/rock-inspelning? Vi kör Cubase nu men det finns kanske bättre alternativ? Inte för jäkla dyrt bara..

Samplitude 7 knäcker nog det mesta idag. Har hört om ProToolsanvändare här på forumet som "gått över" till Samp7an. 8an är tydligen på gång (ska redan vara släppt i Tyskland) och ska vara ännu bättre. MIDI-stödet är dock blygsamt i 7an, men det klarar man sig utan, eller hur (hehe).... 😳

Har kollat upp Samplitude , verkar grymt , ordning och reda . Vad kostar det tro ?

Annons

Klarar man inte av att sätta sig in i ett nytt system på någon vecka eller två så ska man kanske gå om en klass i skolan. Det är ju inte så att man jobbar på särskilt olika vis eller att programmen skiljer sig åt särskilt mycket. Kan man Cubase måste man ju kunna lära sig ProTools utan problem? Eller?

• 1 month later...
Klarar man inte av att sätta sig in i ett nytt system på någon vecka eller två så ska man kanske gå om en klass i skolan. Det är ju inte så att man jobbar på särskilt olika vis eller att programmen skiljer sig åt särskilt mycket. Kan man Cubase måste man ju kunna lära sig ProTools utan problem? Eller?

Jag måste faktiskt hålla med.

SÅ stor skillnad är det ju inte mellan de olika systemen. Det är mer fråga om tycke o smak o känslan som vissa program/system ger. har man lärt sig PT i mac o inte kan hantera nåt annat så är man inte färdigutbildad.

Personligen tycker jag PT är otroligt överskattat. Inte för att det skulle vara dåligt, utan för att det framställs som det "enda riktigt professionella" systemet som "alla vill ha". 😆 Digidesign har ju lyckats verkligen fenomenalt i sin marknadsföring.

jag rekommenderar en titt på Soundscape om man kollar runt i PT-klassen, och Vegas om man tänkt sig native-system i PC miljö. (saknar dock midi)

Edited by pmstudio

En sak man skall passa sig för är program som många uttalar sig positivt om men ingen egentligen använder. Det är oerhört viktigt att titta på vad t ex proffsen använder och förordar. Det är tyvärr så att det inte räcker med att ett program är lovande. Det finns en uppsjö exempel, inte bara inom ljudområdet, på program som inte har sålt tillräckligt bra och "självdött". Kvar har några stackars amatör- och semiprofessionella användare stått utan supportmöjligheter. Jag var själv med om det här ett par gånger redan i videoprogrammens barndom och även inom andra branscher. Jag känner personligen två gäng som försökt köra på Paris grejor. Bägge har nu "bytt in dem" mot produkter där företagen "lyckats bättre med marknadsföringen".

Jo, precis.

Har använt de olika versionerna av Cakewalk i drygt tio år nu, men även provat både Cubase och ProTools vid ett par tillfällen. Kan inte säga att nåt av programmen verkar va särskilt svårt att lära sig om man "måste", men eftersom Sonar funkar bra för mig så ser jag ingen anledning...

Kan dessutom tillägga att min sambo undervisar på en ljudkurs på gymnasiet där de använder Protools och Reason, trots att hon bara kört Sonar innan, och det verkar funka rätt bra ändå...

Jag har hemma använt Cool Edit Pro/Adobe Audition i många år, men har nu bytt till Nuendo. Cubase har alltid kännts för mycket som en musikerleksak med färglada knappar, stora mätare och lampor som blinkar och viftar etc. Nuendo känns som ett professionellt arbetsverktyg.

Till saken hör att jag gått SAE och således är utbildad på Pro Tools. Jag tycker att PT i mångt och mycket har ett tillkrånglat arbetssätt och ologiska lösningar på enkla uppgifter.