Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej! Jag har hÄllt pÄ med Reason i ungefÀr 1,5 Är nu, och har eq'at en del. Men den det Àr pÄ senare tid, nÀr jag börjat forska mer inom equalizern, som jag mÀrkt att det inte gÄr att skÀra

bort allt under en viss frekvens. Jag menar om man ska skÀra bort allt under 80 Hz tex, anvÀnder man "Lo Shelf" pÄ nÄgot sÀtt? Men det blir vÀl inte samma sak? :S

SÄ hÀr vill jag kunna göra:

InsideTrack_6a_pianoEQ.jpg

Hur gör man samma sak med bottenregistret i Reason? Iallafall samma resultat. 😏

Redigerat av Munkie
Annons
Postat (redigerat)

Jag har sett 2 st plug-ins som erbjuder brickwall filter. Den ena Àr UADs Cambridge equalizer och den andra Àr Wave Arts Trackplug 5

Redigerat av Opus99
Postat
Jag har sett 2 st plug-ins som erbjuder brickwall filter. Den ena Àr UADs Cambridge equalizer och den andra Àr Wave Arts Trackplug 5

Fl's inbyggda tillÄter vÀl det? Fast i den kan man ju dra frekvenserna sjÀlv, pÄ det sÀttet Àr det lÀttare att fÄ som jag vill ha. Jag vill veta hur jag fÄr samma effekt som i första bilden jag postade, i reasons equalizers.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om det inte Àr ett basljudbrukar Mclass EQn vara good enough.

Den skÀr 18db, funkar för det mesta för mig.

Vid lÀgen dÄ jag skÀr i botten tar jag till hipass filtret som skÀr vid 30hz.

Lopass kan du köra med ECF-42.

Skulle det krisa kan du köra ett Thor high pass filter, kÀnns inte som en bra lösning men det funkar.

Min rekommendation Àr att du skickar synten via Rewire till din DAW, om det Àr FL eller vad det nu Àr och skÀr med ett Hipass filter i FL.

Redigerat av drloop
Postat

Hej!

Det finns!

Du har ett par alternativ:

1. Koppla in Stereo Imager effekten. VÀnd pÄ racket och flytta sladdarna frÄn output till: Separate Out.

HÀr kan du samtidigt vÀlja om den ska slÀppa ut Lo band eller Hi band.

Nu har du ett hyffsat brant, icke resonant, lÄgpass eller högpass filter/EQ.

X-over ratten i mitten pÄ framsidan styr skÀrningsfrekvensen.

(SÄ lÀnge du inte rör "Wide" rattarna sÄ hÀnder det inget med stereobilden).

2. Koppla ljudet till en Thor och routa till Filter 3. VĂ€lj State Variable och HP (High pass) filter.

(Detta filtret har större omfÄng Àn Stereo Imager).

drloop (oregistrerad)
Postat
Hej!

Det finns!

1. Koppla in Stereo Imager effekten. VÀnd pÄ racket och flytta sladdarna frÄn output till: Separate Out.

2. Koppla ljudet till en Thor och routa till Filter 3. VĂ€lj State Variable och HP (High pass) filter.

Just det ja, Stereo Imager Àr rÀtt tÀnkt. Jag glömmer alltid av den. Kanske beroende pÄ att jag alltid kör Rewire till en host...

Bra idé!

Postat (redigerat)

Tack sĂ„ jĂ€ttemycket för svaren! 😐 Underbart!

(FÄr vÀl hoppas att det kommer en mer avancerad EQ i nÀsta version, för Reason Àr bÀst)

Redigerat av Munkie
Postat (redigerat)
Hej!

Det finns!

JĂ€ttebra sĂ€tt! 😐 Men...det finns dĂ„ alltsĂ„ ingen möjlighet att se hur mycket man skĂ€r? Det Ă€r en lyssningssak antar jag?

Eller, om jag vĂ€ljer "Hi Band" och drar "x-over freq" lĂ€ngst till vĂ€nster (100Hz), betyder det att den skĂ€r allt under 100Hz? UrsĂ€kta frĂ„gorna, har mycket att lĂ€ra 😄

Redigerat av Munkie
drloop (oregistrerad)
Postat

AnvÀnd öronen.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
sĂ€tt tvĂ„ eller fler i serie, funkar ju det ocksĂ„ 😼

Öron? 😛

EDIT: En idé som ocksÄ Àr bra.Serie köra Mclass EQ, ja öron ocksÄ kanske...

Redigerat av drloop
Postat
sĂ€tt tvĂ„ eller fler i serie, funkar ju det ocksĂ„ 😼

Öron? 😛

Okej 😛 Men Ă€r det sĂ„ som jag sa? Att om den stĂ„r pĂ„ 100Hz med Hi Pass sĂ„ har man skĂ€rt bort 100Hz, eller Ă€r jag helt ute och cyklar?

Postat
sĂ€tt tvĂ„ eller fler i serie, funkar ju det ocksĂ„ 🙂

Öron? 🙂

Okej 🙂 Men Ă€r det sĂ„ som jag sa? Att om den stĂ„r pĂ„ 100Hz med Hi Pass sĂ„ har man skĂ€rt bort 100Hz, eller Ă€r jag helt ute och cyklar?

Det Àr nog ingen hÀr som vet det exakt. Men stÄr det 100 Hz Àr det vÀl troligt att den börjar skÀra dÀr.

Du vill absolut inte - jag lovar dig - ha en digital exakt rak klippning vid en viss Hz frĂ„n -5 dB ner till absolut tystnad, för det skulle lĂ„ta helt fel och digitalklippa ljudet pĂ„ ett sĂ€tt som aldrig Ă€r schysst. Alla ljud Ă€r, oavsett hur det ser ut pĂ„ dataskĂ€rmen, bara sinusvĂ„gor som trycker luft mot trumhinnan (viktigt att vara medveten om det!). En sinusvĂ„g kan inte gĂ„ frĂ„n 100% amplitud till 0% pĂ„ 0 sek, dĂ„ Ă€r det ju inte en sinusvĂ„g lĂ€ngre. (men D/A omvandlaren pĂ„ ljudkortet som skickar ljudet till förstĂ€rkaren fattar ju inte det, och han kommer försöka skapa sĂ„dana omöjliga och oönskade sinusvĂ„gor Ă€ndĂ„, och det kommer att skapa ett högfrekvent kort ljud dvs nĂ„got som lĂ„ter som ett hack i en vinylskiva, om inte Reasons anti-alias filter lyckas filtrera bort det alltsĂ„). Hmm en liten utsvĂ€vning men det hör till saken 🙂

Vill du ha mer omfÄng - testa Thor filtren i stÀllet.

För att se (ungefĂ€r) vad som hĂ€nder med frekvenserna, kan du anvĂ€nda Vocoderns inbyggda frekvensanalys. Men anvĂ€nd den inte gĂ€rna som frekvensanalysator i nĂ„gra vetenskapliga experiment. 😎

Det Ă€r inte heller helt fel att anvĂ€nda öronen 😄

Postat

En liten utsvĂ€vning dĂ€r! 🙂

AngĂ„ende att anvĂ€nda Vocodern som EQ, sĂ„ tycker inte jag den Ă€r sĂ„ praktiskt. Men det funkar vĂ€l i nödfall 🙂

Det var faktiskt jÀttebra, det som du sa om Stereo Imagern, Eftersom Reason's inbyggda eq inte har (vad jag vet) lo-pass och hi-pass.

Postat

Hade tĂ€nkt att frĂ„ga samma sak, men jag mixar i FL för att eq pluggarna inte har tillrĂ€ckligt med band för min del. KrĂ„ngligt att seriekoppla dem i Reason tycker jag med 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ett hipass filter och en enkel gate med trigg in skulle sitta som en flÀsklÀpp till nÀsta uppgradering av Reason.

Redigerat av drloop
Postat
Ett hipass filter och en enkel gate med trigg in skulle sitta som en flÀsklÀpp till nÀsta uppgradering av Reason.

Skriv hur den ska funka precis sÄ kan jag antagligen ratta fram den i Thor.

drloop (oregistrerad)
Postat

Inga problem att göra det med Thor... eller att göra det pÄ andra sÀtt.

Grejen Àr att om jag vill ha ett hipass eller en triggad gate sÄ kÀnns det lite overkill att hÀnga in en Thor.

Det gÄr att envÀnda ECF-42 som gate, men en helt vanlig gate med trigger Àr sÄ anvÀndbart.

Postat
sĂ€tt tvĂ„ eller fler i serie, funkar ju det ocksĂ„ 😆

Öron? 🙂

Öron i serie Ă€r vĂ€l det nya nu? sEARial du vet. med lite fantasi 🙂

Postat
InsideTrack_6a_pianoEQ.jpg

Hur gör man samma sak med bottenregistret i Reason? Iallafall samma resultat. 🙂

TvÄ MClass EQ i serie kanske?

24e3q8l.jpg

FFT-filtret i vocoder-EQ:n ger sin tydliga fÀrgning. Ska du ha en mer transparent EQ Àr alltsÄ MClass valet. PEQ-2 Àr ett alternativ, iom du kan anvÀnda parameter eq:s likvÀl som högpassfilter...

Annars Ă€r Thor (audio till filter 3) ett alternativ som redan har nĂ€mnts. Hur mĂ„nga dB/oktav vill du ha i filtret? đŸ˜Č

Postat (redigerat)
TvÄ MClass EQ i serie kanske?

24e3q8l.jpg

FFT-filtret i vocoder-EQ:n ger sin tydliga fÀrgning. Ska du ha en mer transparent EQ Àr alltsÄ MClass valet. PEQ-2 Àr ett alternativ, iom du kan anvÀnda parameter eq:s likvÀl som högpassfilter...

Annars Ă€r Thor (audio till filter 3) ett alternativ som redan har nĂ€mnts. Hur mĂ„nga dB/oktav vill du ha i filtret? 😕

Du, jag har ingen aning. Jag vill bara kunna göra som det stĂ„r i exemplerna i t.ex Mixologi. "SkĂ€r bort allt under 80Hz". 🙂

Redigerat av Munkie
Postat

Ok, prova Thor som mÄnga av oss redan rekommenderat.

thorfiltermc3.jpg

w753.png

Postat (redigerat)

Okej, najs 😄

Förresten, vad hĂ€nde med Reasontipset i nya Studio? 😼 Det Ă€r ju det man ser fram emot 😄

Redigerat av Munkie

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.