Jump to content
Annons

Samples, millisekunder, latency


Vallin

Recommended Posts

Hej,

Trodde jag kunde detta, men jag saknar en komponent i kunnandet inser jag.

Jag testade en polares imac (3.06 GHz och 24 tum aluminium modell) med det interna ljudkortet. Jag använde cubase 4, reason 4, Sylenth1 och ett usb kyboard där alla fick delta i arbetet. Via cubase ställde jag in 64 samples i buffert på ljudkortet för att kunna nå under 10ms latency. Att spela gick bra, men det blev klipp i ljudet vid uppspelningen vid lite hårdare belastning.

Samtidigt kör jag med 128 (eller ibland 256) samples på min pc med ett m-audio kort och får ungefär samma latency rapporterad i Cubase. Och samma problem med just detta projekt ska tilläggas.

1. Jag trodde att X antal samples i ljudkortets inställningar gav Y ms i latency i Cubase/Reason oavsett dator eller ljudkort?

2. Lite beroende på hur det förhåller sig med ovanstående, för att få fram mer kraft i imac'en jag provade, hade ett externt ljudkort hjälpt upp situationen? Hade jag fått samma latency med en högre "samples" inställning och därmed sparat på datorkraften?

Eller har jag fler luckor i kunnandet ? =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag trodde nog att jag körde på samma samplingsfrekvens, men din ekvation säger ju att jag inte gjorde det. Har inte imac'en kvar att kolla på, så den frågan får förbli obesvarad...

Den andra frågan då, generellt, om jag skaffar ett ljudkort av god kvalitet, går latency ner, minskar stressen på datorn?

Återigen säger din ekvation att svaret blir nej, inget förändras, är det rätt uppfattat?

Kort-å-gott, ska man köpa ett ljudkort till en imac om man inte har behov att spela in externa ljudkällor utan bara vill förbättra prestandan för interna synthar?

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låg latency du kan köra med utan att få knaster och skräp i ljudet, beror nästan helt på datorns prestanda - om du inte har ett ljudkort som innehåller en DSP som avlastar datorn genom att vissa effekter eller instrument körs där i stället för att datorns CPU ska köra dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låg latency du kan köra med utan att få knaster och skräp i ljudet, beror nästan helt på datorns prestanda - om du inte har ett ljudkort som innehåller en DSP som avlastar datorn genom att vissa effekter eller instrument körs där i stället för att datorns CPU ska köra dem.

Det var där jag hade min kunskapslucka. Jag levde i föreställningen att ett av ljudkortets huvuduppgifter var att fixa till en bra latency, men defacto är det "bara" ett interface. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska mycket beror ju också på vilket ljudkort man använder och dess drivrutiner. Jag vet jag hade jättemycket problem med att få mitt Digi002 att funka i Cubase under 128ms utan knaster. Sen bytte jag till ett Fireface 800 där jag utan problem kunde använda 32ms utan knaster med exakt samma dator, program och mjukvarusynth.

Sen när det gäller OSX så är det faktiskt sämre på att ge bra prestanda vid låga buffervärden än vad t.ex. Windows XP. I alla fall för mig med min Macbook Pro 2.2ghz med ett MOTU Ultralite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...