Jump to content
Annons

Effekter på Master


Fimp06

Recommended Posts

hejsan 😆

såhär ligger de till.. efter ja lagt hela min mix osv på varje enskilt spår, vill jag göra det där lilla lilla finslipet på mastern..

Men vad? har aldrig riktigt lärt mig det. 😆

snackat runt mycket bland folk osv men dem vill inte riktigt ge ut "deras hemlighet" på vad dom lägger för olika effekter på Mastern i mixen..

"det är med hjälp av mina master effekter som jag får det där lilla extra"

men VAD för effekter ska jag ha på den? har hört kompressor osv men inte mer, vill inte förstöra hela låten heller med vad jag tror "låter bra"

Så ge gärna tips på vad ni använder för VST pluggar tex.

hoppas ni hängde me 😆

tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
DieHard (oregistrerad)

Det finns inga hemligheter om vilka pluggar som används på mastern. Det är kunskap det handlar om. Ju bättre mixen är desto mindre behöver man mastra. De vanligaste pluggarna är kompressor, EQ och limiter. Vissa gillar använda en multibandskompressor, andra inte. Sen använder vissa också någon stereobreddare och vissa föredrar använda en bredbandskompressor för det eller med EQ. Gamla Studionr finns köpa som pdf-filer som tar upp om mastring och om hur proffsen jobbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med DieHard.

Jag tycker det bästa är att göra en 24 bits mixdown och skicka filen till en mastringsfirma.

Jag brukar inserta en voxengo elephant på mastern när jag mixar för att höra hur mixen låter när den är komprimerad.

Ger även en skönare lyssning i överlag. Men man får inte glömma att bypassa då och då så man inte gör bort sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns inga hemligheter om vilka pluggar som används på mastern. Det är kunskap det handlar om. Ju bättre mixen är desto mindre behöver man mastra. De vanligaste pluggarna är kompressor, EQ och limiter. Vissa gillar använda en multibandskompressor, andra inte. Sen använder vissa också någon stereobreddare och vissa föredrar använda en bredbandskompressor för det eller med EQ. Gamla Studionr finns köpa som pdf-filer som tar upp om mastring och om hur proffsen jobbar.

Så jag ska på mastern lägga på EQ och komp igen alltså, när jag redan lagt det på Enskilt spår..

Då till nästa fråga, hur ska dessa se ut då? på ett ungefär hur ska Kompressorn se ut? Använder Waves 2500 compressorn, funkar den?

Stereobreddare har jag ingen som helst erfarenhet utav, kan du förklara lite mer om den?

vart kan jag få tag på dessa Pdf-flier, nå länkar?

Håller med DieHard.

Jag tycker det bästa är att göra en 24 bits mixdown och skicka filen till en mastringsfirma.

Jag brukar inserta en voxengo elephant på mastern när jag mixar för att höra hur mixen låter när den är komprimerad.

Ger även en skönare lyssning i överlag. Men man får inte glömma att bypassa då och då så man inte gör bort sig.

okej okej, men är inte så intresserad utav att få as bra resultat, eller jo. MEN att göra resultatet själv..🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med DieHard.

Jag tycker det bästa är att göra en 24 bits mixdown och skicka filen till en mastringsfirma.

Jag brukar inserta en voxengo elephant på mastern när jag mixar för att höra hur mixen låter när den är komprimerad.

Ger även en skönare lyssning i överlag. Men man får inte glömma att bypassa då och då så man inte gör bort sig.

okej okej, men är inte så intresserad utav att få as bra resultat, eller jo. MEN att göra resultatet själv..😏

Det är liksom så sjukt naturligt att vara perfektionist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kalla mig gammaldags, men om mixen inte känns helt bra ... och att försöka åtgärna det på en enda utgångsbuss ... istället för att göra mixen så pass så man blir nöjd, det känns bakvänt. Låt mixen vila några dagar, och lyssna igen med fräscha öron, och så in ibland kanalerna igen :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det finns inga hemligheter om vilka pluggar som används på mastern. Det är kunskap det handlar om. Ju bättre mixen är desto mindre behöver man mastra. De vanligaste pluggarna är kompressor, EQ och limiter. Vissa gillar använda en multibandskompressor, andra inte. Sen använder vissa också någon stereobreddare och vissa föredrar använda en bredbandskompressor för det eller med EQ. Gamla Studionr finns köpa som pdf-filer som tar upp om mastring och om hur proffsen jobbar.

Så jag ska på mastern lägga på EQ och komp igen alltså, när jag redan lagt det på Enskilt spår..

Då till nästa fråga, hur ska dessa se ut då? på ett ungefär hur ska Kompressorn se ut? Använder Waves 2500 compressorn, funkar den?

Stereobreddare har jag ingen som helst erfarenhet utav, kan du förklara lite mer om den?

vart kan jag få tag på dessa Pdf-flier, nå länkar?

Håller med DieHard.

Jag tycker det bästa är att göra en 24 bits mixdown och skicka filen till en mastringsfirma.

Jag brukar inserta en voxengo elephant på mastern när jag mixar för att höra hur mixen låter när den är komprimerad.

Ger även en skönare lyssning i överlag. Men man får inte glömma att bypassa då och då så man inte gör bort sig.

okej okej, men är inte så intresserad utav att få as bra resultat, eller jo. MEN att göra resultatet själv..😲

pdf-filerna finns på studios hemsida. Finns inget som hur ska kompressorn se ut eller EQ. Allt beror på materialet och hur det är mixat. Som sagt var ta och läs pdf-filen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Fimpen, är du här nu och frågar? 🙂 Förstod det! 😄 Du vet vad jag har sagt iaf om mastering 😲

Får han inte fråga för dig?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Jag tycker det någon säger här om "om en mix låter bra så behövs inga masterreglar"

Det är ju helt fel enligt mig .

Lyssna på en omastrad mix av säg Anders Bagge mot en mastrad, så förstår man vilken jävla skillnad det är.

Jag kör URS 1980 kompressor på masterregeln.

Sen kör jag Trackplug 5 som master EQ.

Sist kör jag Nomad E-maximizer eller Waves L3 som limiter.

Och det är väl knappast nån riktig "Mastring" men beroende på låt, så får man ju sjukt mkt bättre flow i låten när hela projektet pumpas mellan comp/limiter och en Eq mellan dom.

Det är vad jag tycker, masterregeln ska användas i slutfasen tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det någon säger här om "om en mix låter bra så behövs inga masterreglar"

Det är ju helt fel enligt mig .

Lyssna på en omastrad mix av säg Anders Bagge mot en mastrad, så förstår man vilken jävla skillnad det är.

Jag kör URS 1980 kompressor på masterregeln.

Sen kör jag Trackplug 5 som master EQ.

Sist kör jag Nomad E-maximizer eller Waves L3 som limiter.

Och det är väl knappast nån riktig "Mastring" men beroende på låt, så får man ju sjukt mkt bättre flow i låten när hela projektet pumpas mellan comp/limiter och en Eq mellan dom.

Det är vad jag tycker, masterregeln ska användas i slutfasen tycker jag.

Poängen var väl att det är viktigare att få till en bra mix och följaktligen inte behöva förbättra så mkt i mastringen än att försöka rädda en crappig mix med pluggar på masterkanalen.

Redigerat av Karax
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det någon säger här om "om en mix låter bra så behövs inga masterreglar"

Det är ju helt fel enligt mig .

Lyssna på en omastrad mix av säg Anders Bagge mot en mastrad, så förstår man vilken jävla skillnad det är. [...]

Har man råd att skicka på mastering så är ju det bra, men det finns ju folk som får till riktigt bra slutprodukter utan mastra själv eller låta nån annan göra det. Eric Prydz till exempel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...