Jump to content
Annons

Hängmatte-EQ på mastern i dansmusik


Rabieshund

Recommended Posts

Annons
Seriöst, det låter ju så jävla kasst!! Vem vill ha en låt utan mitt? 😆

Jo du det vore dumt, halva kraften försvinner ju då 😆 Jag brukar trycka upp mitten så att den är högre än de höga frekvenserna.

Mycket bas och skära-i-öronen frekvenser = Fjortismix, haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Haha! Men vissa brukar alltid snacka om att detta används just inom dansmusik. Jag hörde just en remix på en låt där man hörde en tydlig hängmatta och det är så jävla äckligt. 😆

Förklaringen är ganska enkel örat är mest känsligt för mellanregisterfrekvenser och dessutom så är vår hörsel inte dynamiskt linjär, på dansgolv spelas det ofta extremt högt så då kan det bli outhärdligt om man inte drar ned mellanregistret...hur hängmatta låter hemma hos dig är inte samma sak som hur det låter på dansgolvet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! Men vissa brukar alltid snacka om att detta används just inom dansmusik. Jag hörde just en remix på en låt där man hörde en tydlig hängmatta och det är så jävla äckligt. 😆

Förklaringen är ganska enkel örat är mest känsligt för mellanregisterfrekvenser och dessutom så är vår hörsel inte dynamiskt linjär, på dansgolv spelas det ofta extremt högt så då kan det bli outhärdligt om man inte drar ned mellanregistret...hur hängmatta låter hemma hos dig är inte samma sak som hur det låter på dansgolvet..

Det är ju förvisso sant, men vissa verkar tro att det skulle vara ett loudness-knep när man fulmastrar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha jag tror inte att så många bryr sig om volymen när de fylledansar dock.. Och om DJs skulle använda det är ju inte relevant eftersom det är mastring jag snackar! Det är ju knappast så att det låter hängmatta om professionella produktioner. Men ändå påstår vissa att man "ska" mastra så inom dansmusik, vilket ju låter helt knasigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...