Jump to content
Annons

Audio Rightmarks loopback-test


ChrioN

Recommended Posts

Jag testade Audio rightmarks väldigt fina testprogram. Men jag kom att tänka på att om man kopplar utgångarna till ingångarna, då blir det ju både A-D och D-A man mäter...eller? Isåfall kan man ju inte sätta resultatet sida vid sida med spec'sen från tillverkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

DAC ska väl inte va nån "flaskhals" eller?

T.ex. E-mu 1820 har CS4392, som enligt spec presterar "114 dB dynamic range, -100 dB THD+N" (1820M har snäppet bättre DAC och ADC!)

Vilket ljudkort har Du ChrioN?

Ska hem och testa lite själv ikväll... :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

...om man kopplar utgångarna till ingångarna, då blir det ju både A-D och D-A man mäter...eller? Isåfall kan man ju inte sätta resultatet sida vid sida med spec'sen från tillverkaren.

Har du varit inne och kollat på de publicerade testresultaten? Jag tycker det är rightmarks starka sida. Att man kan jämföra RMAA-specar mellan olika ljudkort. Tillverkare publicerar ofta de data som är mest fördelaktiga. 😉 T ex skiljer det ofta i vilken grad signalen distar vid det uppmätta värdet (THD). Ibland skriver man inte alls ut graden av distortion.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Har tankat ner RightMark Audio för att testmäta mitt RME HDSP9652, men fattar noll fast jag elektroniktekniker. =p

Hur går arbetsflödet till?

Har tryckt på "run tests" knapparna, ställt in rätt nivåer osv men får inte upp något resultat?

Tack på förhand...

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

DAC ska väl inte va nån "flaskhals" eller?

T.ex. E-mu 1820 har CS4392, som enligt spec presterar "114 dB dynamic range, -100 dB THD+N" (1820M har snäppet bättre DAC och ADC!)

Vilket ljudkort har Du ChrioN?

Ska hem och testa lite själv ikväll... :-)

Angivna specar är inte alltid vad som blir fallet i den färdiga produkten. Det förekommer - framför allt bland budgetfabrikat - att man uppger teoretiska maxvärden för själva omvandlarchipen, medan den kompletta produkten kan skilja sig väldigt mycket beroende på konstruktion av filter och kvalitet på kringkomponenter. Ibland kan det sitta samma omvandlarchip i prylar som ligger i olika prisklasser - men det innebär inte att de låter lika bra, eftersom kringkomponenterna bestämmer ljudkvaliteten i väldigt hög grad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...