Jump to content
Annons

Gitarrförstärkartest-tråden.


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Japp, då kör vi igång då. Efter lite diskuterande och drickande fram och tillbaka tillsammans med Guitar Nilsson, creel, MrBluesman, Slejnard, Fangus och Magpie i den här tråden så vet jag egentligen inte vad vi blev eniga om men det här ska i alla fall vara en tråd där alla som vill kan lägga upp ljudexempel på olika elgitarrförstärkare.

Spela in en snutt av valfri längd. Tänk på att om någon annan ska ha nytta av det så är det en fördel att det är längre än 2 sekunder och det kan vara bra att ta med både solospel (nej, du behöver inte shredda) och ett eller annat powerchord. Kan vi förresten inte säga att alla inspelningar helst ska börja med ett A5 och sen ett E5 som bägge får klinga ut några sekunder? Respektive A och E (dur eller moll) om man spelar in ett rent ljud? Aja, gör som i vill, jag vill inte vara den som bestämmer det 🙂

Först så var det tänkt att alla skulle spela in under så lika omständigheter som möjligt (helst SM57, med samma avstånd från högtalaren, ingen dubbning mm) men eftersom det ändå är så många andra faktorer än själva förstärkaren som spelar in så blir det ändå inget ”rent förstärkartest”. Fangus kom med ett jättebra förslag om att vi bara kunde spela in med det vi har och sen beskriva tillvägagångssättet. Man kan alltså välja själv om man vill lägga upp ett ljud som man tycker beskriver förstärkaren på ett relativt bra sätt eller om man vill försöka få ett så bra ljud som möjligt med fyrtioelva dubbar. The more the merrier, ju mer ljudfiler som laddas upp, desto mer ljudfiler har man att jämföra med. Lägg gärna upp en ljudfil där man kan höra hur gitarrerna låter i en färdig sång.

----------------------------------------

Regler (det är bara att säga till om ni har förslag på ändringar):

* Ljudfilen får inte efterbehandlas (den kan dock klippas och normaliseras), då får man hellre byta/flytta på micken eller ställa om ljudet på stärkaren.

* Undgå pedaler, multieffekter och liknande.. om det inte är befogat. Det är först och främst förstärkaren, och hur bra ljud det går att få med den, vi vill höra.

Fakta som ska stå med när man lastar upp ljudfilen.

Vad man har använt för:

* Gitarr.

* Gitarrmickar (och i vilken position).

* Förstärkare (är den precis som den var när den kom från fabriken? Om inte, vad är ändrat?, Högtalare, moddar, rör mm) och inställningar.

* Mikrofon och beskrivning på hur man har mickat (helst med bilder).

* Preamp och ljudkort.

* Mer fakta som man anser vara relevant.

Länka gärna till en bild eller faktasida om förstärkaren.

Om man vill kan man gärna skriva några rader om hur man tänkte när man spelade in, alltså vad man var ute efter för ljud mm.

----------------------------------------

Lägg jätte gärna upp bilder på din förstärkare och uppmickning mm, men tänk på att inte lägga upp alltför stora bilder, det blir så jobbigt att läsa tråden då.

En annan sak, inte använd quote-knappen för att citera flera hundra ord, det är samma sak där, det blir så jobbigt att läsa tråden då.

Kom ihåg:

Det här är inte en tråd där man ska visa hur bra man är på gitarr, alla får vara med, även de som inte har spelat gitarr så länge. Visa hänsyn, tanken bakom den här tråden är att den ska vara intressant, kul och trevlig, inte show-offig och besserwissrig. Kommentarer som ”du suger på att spela gitarr” undanbedes. Försök att undgå att dissa andra personers gitarrljud på ett otrevligt sätt. Det betyder absolut inte att man måste tycka om allt som lastas upp och att man inte får vara oenig om vad som är ett bra gitarrljud och vad som inte är det, men det är skillnad på pajkastning och på att diskutera som vanligt fölk.

Så, vem vill börja? Shoot man 😆.

Mvh Mathias

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 111
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja, dåså, äntligen uppe!

Jag kommer spela in med mitt lilla band snart, dom kommer väll om 10 min,

så jag slänger upp bilder, musik och tillvägagångssätt om några timmar!

Lycka till allesammans! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Bra initiativ. Nu ska vi inte gnälla på att detta test är dåligt eller att det inte säger nåt. Jag tycker sånt här är intressant, kul och lärorikt.

Man får ju ta allt med en nypa salt.

Men det viktigaste är att alla är noga med att beskriva sin utrustning, tillvägagångssätt och visar bild på uppmickningen. (tycker jag)

Jag skulle kunna lägg upp nåt nu men det är inget jag är nöjd med. Jag ska spela in på nytt senare med ny låda och då hoppas jag det låter bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

detta är en inspelning som jag gjorde för ett par månader sedan när jag försökte hitta ett bra gitarrljud så jag har ca 15 kanaler med olika inställningar men på denna ljudfil har jag tagit med de 2 jag var smart nog att skriva i notpaden för respektive kanal vad jag hade för intsällningar, nu är det kasst spelat och mycket beroende på trumtakten jag spelade till (ej med här)

http://delafil.se/key=e924a1fb23ea0bb688b47dd48b0dc1a7

första delen är micad med en sm57 vid högtalasrkanten ca 5cm från stärkaren och andra delen mot mitten.

Gitarr hagström Swede med en Seymor duncan pearly gates mic i stallläget(det är bara den som används här), switcharna på 3 (ljusaste läget)

orange tiny terror med oranges 1X12 låda

Volym kl.10-11

tone kl. 10

Gain kl.1

inställningarna är alltså klockslag.

jag har inte hittat det gitarrljud jag vill ha ännu så kom gärna med förslag hur jag kan hitta rätt. mina ideal är väl åt ramones, hellacopters, clash hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag spelar in gura när jag skapar så jag skapar ljudet just för den låten.

Ofta låter det skit om man solar kanalen men i mixen sitter guran som en sportkeps.

Svårt med gura tester... det som låter farligt ensamt kanske inte ens hörs i mix...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag spelar in gura när jag skapar så jag skapar ljudet just för den låten.

Ofta låter det skit om man solar kanalen men i mixen sitter guran som en sportkeps.

Svårt med gura tester... det som låter farligt ensamt kanske inte ens hörs i mix...

Och det vet man och tar hänsyn till, =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är mitt klipp

Inspelat med min Gibson SG Faded Special som har två humbuckers, 4190R och 490T. (Länk till bilder)

Ljudet är inspelat med mik-switchen i mittenläge och tonen på 10.

En Die-hard tele-tele kabel från gitarren till min Peavy Bandit 112. Den är på 80 watt och har ett 12 tums Blue Marvel-element. Jag använde en SM57:a riktad LITE till sidan av konen SE BILD

Equalizern var neutral och inget reverb användes. Jag har heller inte ändrat något på förstärkaren sedan jag köpte den för kanske tre år sedan. Den enda pedal som jag använde är en kanalbytare.

Signalen från SM57:an går vidare genom en Die Hard xlr-xlr kabel till min porta, Fostex MR8HD.

Efter jag fört över den inspelade filen till datorn konverterade jag till mp3 i Cubase.

Kul tråd det här! Jag har faktiskt tänkt att byta upp mig förstärkarmässigt, i och med att jag efter en lång period av trummande ska ta tag i gitarrspelandet igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra Sixties, du var först ut 🥰 Beklagar att jag inte svarat på dina PM men de försvann och så hade jag redan lyssnat på Satans filer och PM:at honom och så pluggade jag till examen.. puh, bortförklaringar, ha, ha, men här är lite laglig nedladdning som plåster på såren 😆 Jag ska lyssna på filerna när det inte är fest här hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett riff dubbat ex antal gånger skickat till kamrat på forumet! 😛

...hmmm.....funkar?

Den är dubbad flera ggr med en kass marshallbasförstärkare o en ibanez tubescreamer mickad med en vtb1.

http://www.speedyshare.com/settings.php?id...e4cdf254c90ec84

Obs...lite svårt att ladda upp....gör det enklare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär, nu har jag spelat in med bandet, slitigt mig från tvn, exporterat ljudklipp och tagit lite bilder.

Så här kommer det!

Har använt en SM57 och en SM58.

En Bugera 333xl topp med inställningarna:

Low Gain för gitarringång.

Master - 7,5

Presence - 8

Reverb - 1.5

Lead Kanalen:

Noise Gate - 5

Volume - 4.5

Treble - 7.5

Mid - 3.5

Bass - 8

Gain - 6

En Bugera 4x12" låda.

Har haft toppen stående i mitt rum med en 7.5 m lång högtalarkabel in i nästa rum,

bakom stängda dörrar har sedan den uppmickade högtalarlådan stått.

Mickningen vart lite vriden, för mickstativet med SM58an gled ned så fort jag lämnat rummet (märkte det inte),

men jag anser att det vart helt ok ljud ändå, en helvetes massa botten i 58an, då den hamnade

i utkant av högtalarmembranet. Dock lite doft....

Sedan in i mitt Motu 8 Pre och vidare in i Nuendo.

Gitarren är en Epiphon, Les Paul, bilden nedan syns den på.

Det såg ut såhär:

Gitarr + Gitarrist (inte jag):

DSC01052.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Bugera 333xl topp:

DSC01055.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Rummet + absorbenter samt låda (Bugeras egna):

DSC00995.JPG-for-web-NORMAL.jpg

SM 57 + SM 58:

DSC01057.JPG-for-web-NORMAL.jpg

SM 57 + SM 58 ver. 2:

DSC01058.JPG-for-web-NORMAL.jpg

Såhär lät det:

SM 57an endast

SM 58an endast

SM 57 + SM 58

SM 57 + SM 58 + Dubbad tagning

Allt + Trummor

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahh.......fangus....jag är ägd!

Äsh, så svårt är det inte, första gången jag testar lite mer seriöst =)

Och ändå sket sig 58an...

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Fangus, det lät bra! Men sista länken funkade inte.

Jag har en fråga: I det klipp där både 57 och 58 är på, har du justerat bort fasfelet eller kör du dem som de är? För jag ser ju att 58 ligger på lite avstånd.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Fangus, det lät bra! Men sista länken funkade inte.

Jag har en fråga: I det klipp där både 57 och 58 är på, har du justerat bort fasfelet eller kör du dem som de är? För jag ser ju att 58 ligger på lite avstånd. Hur fick du det (med både 57 och 58) att låta så bra undrar jag då?

Länken är fixad!

Aaah, jag pillade volym, kanske inte fick det? ☺️

Sänkte volymen på 58an mot 57an samt panorerade lite, men bara då dubben ligger på iof. (panoreringen)

Bara volymen som är skysterad på klippet med 57an och 58an.

Annars ligger allt i mitten.

Jag kör dom som dom är.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Fangus, det lät bra! Men sista länken funkade inte.

Jag har en fråga: I det klipp där både 57 och 58 är på, har du justerat bort fasfelet eller kör du dem som de är? För jag ser ju att 58 ligger på lite avstånd. Hur fick du det (med både 57 och 58) att låta så bra undrar jag då?

Länken är fixad!

Aaah, jag pillade volym, kanske inte fick det? ☺️

Sänkte volymen på 58an mot 57an samt panorerade lite, men bara då dubben ligger på iof. (panoreringen)

Bara volymen som är skysterad på klippet med 57an och 58an.

Annars ligger allt i mitten.

Jag kör dom som dom är.

Jag syftar inte på panoreringen alls, utan att det borde ha blivit lite fasfel eftersom 58:an placerade på avstånd. Men du kanske hade lite flyt där så det blev okej.

Fast ärligt talat så låter det ju bättre utan 58:an, den tillför inget bra. 🙂

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag syftar inte på panoreringen alls, utan att det borde ha blivit lite fasfel eftersom 58:an placerade på avstånd. Men du kanske hade lite flyt där så det blev okej.

Fast ärligt talat så låter det ju bättre utan 58:an, den tillför inget bra. ☺️

Hehe, så långt bort är den väll ändå inte placerad.

Och jooo, i mixen tycker jag det låter bättre med en smula 58a i bakgrunden.

(OBS, BARA SMAK OCH TYCKE!)

haha ^^

Redigerat av Fangus
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
Jag syftar inte på panoreringen alls, utan att det borde ha blivit lite fasfel eftersom 58:an placerade på avstånd. Men du kanske hade lite flyt där så det blev okej.

Fast ärligt talat så låter det ju bättre utan 58:an, den tillför inget bra. ☺️

Hehe, så långt bort är den väll ändå inte placerad.

Och jooo, i mixen tycker jag det låter bättre med en smula 58a i bakgrunden.

(OBS, BARA SMAK OCH TYCKE!)

haha ^^

Eh, jo. Du verkar inte ha koll på det här med faser? 🙂 Struntsamma. Men du verkar iaf inte förstå vad jag menar, för vet du hur lite det behöver flyttas för att fasen ska bli fel? Vid närmickning av en gitarrlåda (gäller väl annat också men det är detta jag har erfarenhet av) och har två mickar mot nätet så får man ju justera med millimetrar för att de ska vara i fas.

En annan fundering, hur högt var det där? Jo, jag vet att du skrivit inställningarna men det säger inte mig så mycket. Var det riktigt högt? Så högt så att det matchat en hårtslående trummis i samma rum? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eh, jo. Du verkar inte ha koll på det här med faser? ☺️ Struntsamma. Men du verkar iaf inte förstå vad jag menar, för vet du hur lite det behöver flyttas för att fasen ska bli fel? Vid närmickning av en gitarrlåda (gäller väl annat också men det är detta jag har erfarenhet av) och har två mickar mot nätet så får man ju justera med millimetrar för att de ska vara i fas.

En annan fundering, hur högt var det där? Jo, jag vet att du skrivit inställningarna men det säger inte mig så mycket. Var det riktigt högt? Så högt så att det matchat en hårtslående trummis i samma rum? 🙂

Nej, jag har inte koll på det där med faser! Och det är absolut nått jag vill lära mig mer om =) nått tips?

Det var högt, har spelat live med den några ggr, och då kör vi på ungefär:

Master - 4

Volume - 6

Och då räcker det, samma sak i repan.

Den dundrar på rätt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan jag har ju gjort mig av med min inspelningsutrustning, hade varit sjukt kul att lägga upp ett exempel här med min Fender Dual Showman Reverb tillsammans med 4*12:a

Ska försöka låna ett kort av nån för mikar har jag fortfarande kvar iaf ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan jag har ju gjort mig av med min inspelningsutrustning, hade varit sjukt kul att lägga upp ett exempel här med min Fender Dual Showman Reverb tillsammans med 4*12:a

Ska försöka låna ett kort av nån för mikar har jag fortfarande kvar iaf ☺️

Jisses! Jag trodde du var typen som nöjde dig med en Fender Blues Jr eller vad dom heter. 🙂

Showman kan du spräcka trummhinnor med! Och det innan de överhuvudtaget spricker upp i något som kan uppfattas som dist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan jag har ju gjort mig av med min inspelningsutrustning, hade varit sjukt kul att lägga upp ett exempel här med min Fender Dual Showman Reverb tillsammans med 4*12:a

Ska försöka låna ett kort av nån för mikar har jag fortfarande kvar iaf 🙂

Jisses! Jag trodde du var typen som nöjde dig med en Fender Blues Jr eller vad dom heter. 🙂

Showman kan du spräcka trummhinnor med! Och det innan de överhuvudtaget spricker upp i något som kan uppfattas som dist.

Jo den är volymstark så det räcker och blir över 🙂

Som tur är så är den moddad med en distkanal så man behöver inte pressa den för att få till lite skönt spräck. Annars hade ju man fått hyra en studio inom rimligt avstånd från där man står och lirar så man inte dör av ljudvågorna ☺️

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan jag har ju gjort mig av med min inspelningsutrustning, hade varit sjukt kul att lägga upp ett exempel här med min Fender Dual Showman Reverb tillsammans med 4*12:a

Ska försöka låna ett kort av nån för mikar har jag fortfarande kvar iaf ☺️

Jisses! Jag trodde du var typen som nöjde dig med en Fender Blues Jr eller vad dom heter. 🙂

Showman kan du spräcka trummhinnor med! Och det innan de överhuvudtaget spricker upp i något som kan uppfattas som dist.

Fender blues junior är i mitt tycke det bästa som finns....tyvärr inte tillgängligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fender blues junior är i mitt tycke det bästa som finns....tyvärr inte tillgängligt!

Ja, den har överraskat mig. Om det är nytt man är ute efter tycker jag man ska pröva en sådan. Annars tycker jag man ska kolla in Champ och Deluxe. Silverface eller Blackface.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fender blues junior är i mitt tycke det bästa som finns....tyvärr inte tillgängligt!

Ja, den har överraskat mig. Om det är nytt man är ute efter tycker jag man ska pröva en sådan. Annars tycker jag man ska kolla in Champ och Deluxe. Silverface eller Blackface.

Det som är grejen med bluesjunior är att dom är relativt billiga och låter kanon!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...