Jump to content
Annons

Inreda tonfälla/box för gitarrspel


CarlML

Recommended Posts

Hej, jag har en tonfälla som jag skall använda att spela in gitarr i:

http://www.farnqvists.se/

Det är i stort sett en box på 200x140 cm som är ljuddämpande. Den dämpar rätt bra och stänger ute i stort sett allt ljud. Det blir väldigt oförlåtande ljud dock, minsta grej hörs väldigt tydligt, saker man inte lägger märke till i ett vanligt rum. Det är bra för att öva precisionen.😄

Väggarna invändigt är helt kala nu så det blir ett väldigt studsande av ljud, en aning burrande skulle jag säga, inte så mjukt. Vad skulle ni föreslå för inredning för att skapa bästa möjliga miljö för att spela in gitarr i? Någon slags självhäftande skumgummi på strategiskt utvalda platser kanske? Kom gärna också med förslag på var man kan köpa dylika material i stockholms området.

Edit:Skall tillägga att det är akustisk gitarr det gäller.

Redigerat av CarlML
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej.

Din ide verkar bra, att kunna kräma på stärkaren utan att störa omgivningen.

Cruncher, en snubbe på forumet byggde nå't som tydligen kallas ISO-box,

att använda i samma syfte. Kolla in hur han ISOlerade 😉 sin box i tråden

som dessutom beskriver hela studiobyggnationen.

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

//HV

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit:Skall tillägga att det är akustisk gitarr det gäller.

Oj, nu såg jag detta.

Crunchers Iso-box är nog inget för dig, om du inte är väldigt kortväxt 😉

Fattar inte varför du vill sitta i en låda och knäppa på gitarren.

Alla rum i din lägenhet eller hus låter antagligen bättre än denna låda

hur många tusen kronor du än lägger på behandling,

men det är ju vad jag tror.

Lycka till i ditt sökande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit:Skall tillägga att det är akustisk gitarr det gäller.

Oj, nu såg jag detta.

Crunchers Iso-box är nog inget för dig, om du inte är väldigt kortväxt 😛

Fattar inte varför du vill sitta i en låda och knäppa på gitarren.

Alla rum i din lägenhet eller hus låter antagligen bättre än denna låda

hur många tusen kronor du än lägger på behandling,

men det är ju vad jag tror.

Lycka till i ditt sökande!

Tackar för länken, intressant.

Främsta anledningen till att jag vill ha "lådan" är för att jag bor i lägenhet med en hårt trafikerad väg utanför så det är ofta mycket bakgrundsljud. Det är i stort sett omöjligt att isolera något av rummen på ett bra sätt för att komma undan det. Sen är det väldigt skönt att kunna spela på kvällarna/nätterna utan att störa grannarna. Tycker om att vara för mig själv när jag skapar musik och när man övar så repeterar man ofta saker länge...inte så kul att lyssna på för andra... akustisk gitarr kan låta rätt högt det med.

Har slängt upp en stor badrums matta på väggen framför där jag sitter tills vidare och jag börjar gilla ljudet i rummet. Låter rätt mäktigt i total tystnad och ljudet klingar av rätt bra tycker jag. Skall dock fortfarande köpa lite ljudabsorbenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som buggde lådan....

ISO-box står för isolationsbox, förkortat.

Meningen är att isolera från inkommande samt utgående ljud.

I mitt fall så var utgående ljud mer kritiskt då jag har min studio nära grannar samt i en betongkällare.

Alla som borrat i betongväggar vet hur det sprider sig eller rent av, kanske vaknat upp med världens baksmälla av att någon renoverar badrummet "dagen efter"!!!!

Jag satsade på 40 Db och nådde nog närmare 60.

Inte mätt ännu men kommer inom kort.

Sen lade ett skumgmmigolv på 20 cm tjocklek så att inga vibrationer sprider sig i betongen.

Den gör verkligen underverk.

Som alltid vid små utrymmen så får man kompensera för det "burkiga ljudet men va skam gör det!?!?!?!

Det är ju tyst!

Måste du sitta i lådan och lira?

Är det ackegura du ska spela in?

Take care!!!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen som tvingar mig att sitta i "lådan" direkt hehe. Det är främst när jag spelar in som det verkligen behövs. Det är ganska rymligt där inne dock så det är helt ok a sitta där och lira. Jag dunkar ofta takten med foten också när jag spelar, sånt kan bli jobbigt för grannarna heh.

Akustisk gitarr är det som skall spelas in ja, skall bara skapa bästa möjliga förutsättningar först. Det skall bli som en liten studio. Skall ställa in skärm, tangentbord och koppla upp en dator som får stå utanför. Fixa mysig belysning och så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att jag inte framstår som en komplett smuck nu men...

Att spela in akustiska instrument i ett litet utrymme, är till och med svårare än att ge sig på sång och förstärkare.

Akustiska instrument likt akustisk gitarr, viola, ståbas, saxofoner etc., kräver luft för att ljudet ska få liv.

Jag hade verkligen försökt att satsa på en bra halvakustisk gitarr i stället även om det låter knasigt kanske....

Det ger dig i alla fall ett bättre ljud än vad du kommer få i en garderob och en helakustisk gitarr.

Take care!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att jag inte framstår som en komplett smuck nu men...

Att spela in akustiska instrument i ett litet utrymme, är till och med svårare än att ge sig på sång och förstärkare.

Akustiska instrument likt akustisk gitarr, viola, ståbas, saxofoner etc., kräver luft för att ljudet ska få liv.

Jag hade verkligen försökt att satsa på en bra halvakustisk gitarr i stället även om det låter knasigt kanske....

Det ger dig i alla fall ett bättre ljud än vad du kommer få i en garderob och en helakustisk gitarr.

Take care!

/Cruncharn'

Tack för tipset. Den nuvarande setupen är vad det antagligen kommer bli dock så jag får försöka hitta ett sound som fungerar ändå. En aning reverb kan man lägga på i efterhand också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag har också en tonfälla, mest för att kunna öva på fagott dock.

Jag har valt att ställa in några dämpare som jag byggt själv. Det är mineralull, så kallad markisolering, som jag slagit in i vanligt bomullsväv så de inte dammar.

Som alltid är problemet att dämpa i tillräckligt i basen utan att dämpa mellanregister och diskant för mycket. Nån form av dämpning på en väggarna är en bra idé, men det gäller att det inte blir heldött. Taket dämpar en del om inte annat. Det är ju lätt att höra resultatet så det är bara att experimentera på.

För gitarr skulle jag prova med att lägga in en snutt trägolv för att få med golvreflexer.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Hej.

Jag har också en tonfälla, mest för att kunna öva på fagott dock.

Jag har valt att ställa in några dämpare som jag byggt själv. Det är mineralull, så kallad markisolering, som jag slagit in i vanligt bomullsväv så de inte dammar.

Som alltid är problemet att dämpa i tillräckligt i basen utan att dämpa mellanregister och diskant för mycket. Nån form av dämpning på en väggarna är en bra idé, men det gäller att det inte blir heldött. Taket dämpar en del om inte annat. Det är ju lätt att höra resultatet så det är bara att experimentera på.

För gitarr skulle jag prova med att lägga in en snutt trägolv för att få med golvreflexer.

// Gunnar

Ah kul, jag fick upp ögonen för fagott för inte så länge sedan. Det är verkligen ett coolt instrument. Verkar vara extremt dyrt dock, på musikpunkten koster de ca 150 tusen styck... har du något tips på var man kan få tag i en billig så vore det välkommet. Vore kul att lära sig lite.

Skall definitivt experimentera en hel del med placering av dämpning.

Link to comment
Dela på andra sajter

... har du något tips på var man kan få tag i en billig så vore det välkommet. ....

Sök på Google på "faggott" vetja 😛

Hehe, nä men på engelska heter de bassoon. Den har skön bas tycker jag. Gillade denna:

Skulle också kunna användas i Nightmare before christmas liknande musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah kul, jag fick upp ögonen för fagott för inte så länge sedan. Det är verkligen ett coolt instrument. Verkar vara extremt dyrt dock, på musikpunkten koster de ca 150 tusen styck... har du något tips på var man kan få tag i en billig så vore det välkommet. Vore kul att lära sig lite.

Tyvärr är det ett av orkesterns dyrare instrument. Nya börjar kring 40 tusen för ett billigt instrument, proffsnivå går på sådär 100-150 (fast en ny Heckler kostar nog kring 350 idag). Å andra sidan kanske man köper ett instrument som ung och spelar hela livet och sedan säljer vidare till en favoritelev (som spelar hela livet på instrumentet och sen säljer vidare till sin favorielev, de håller i princip i evighet) . Fagotter dyker upp begagnade på blocket ibland, räkna kring 25 för ett östtyskt användbart instrument men räkna med att renovera för kanske 5 för att få tiptop. Viktigt att ta hjälp av en kunnig instrumentmänniska för att kolla kvaliteten då. Ett begagnat riktigt bra instrument kan nog gå på sådär 50 till 80 men då får du något du klarar dig igenom musikhögskolan och första orkesterjobbet.

Rekommenderar annars att du kollar Howarth i London, de har även begagnat och omsättningen verkar mycket större än i Sverige.

http://www.howarth.uk.com/

Men tipset är kanske snarare att ringa upp musikskolorn runt där du finns. Kanske finns det något instrument som väntar i en garderob på att bli spelat. Då kan du också få kontakt med en lärare som kan hjälpa dig att komma igång vilket kan spara massor av tid. Största problemet är rören som aldrig blir som man tänkt sig, ett evigt pysslande är det.

Kolla till exempel här om rör (ungefär så komplicerat som det går att beskriva det... )

http://www.pipebandarticles.com/showart.as...;cat=2&l=se

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah kul, jag fick upp ögonen för fagott för inte så länge sedan. Det är verkligen ett coolt instrument. Verkar vara extremt dyrt dock, på musikpunkten koster de ca 150 tusen styck... har du något tips på var man kan få tag i en billig så vore det välkommet. Vore kul att lära sig lite.

Tyvärr är det ett av orkesterns dyrare instrument. Nya börjar kring 40 tusen för ett billigt instrument, proffsnivå går på sådär 100-150 (fast en ny Heckler kostar nog kring 350 idag). Å andra sidan kanske man köper ett instrument som ung och spelar hela livet och sedan säljer vidare till en favoritelev (som spelar hela livet på instrumentet och sen säljer vidare till sin favorielev, de håller i princip i evighet) . Fagotter dyker upp begagnade på blocket ibland, räkna kring 25 för ett östtyskt användbart instrument men räkna med att renovera för kanske 5 för att få tiptop. Viktigt att ta hjälp av en kunnig instrumentmänniska för att kolla kvaliteten då. Ett begagnat riktigt bra instrument kan nog gå på sådär 50 till 80 men då får du något du klarar dig igenom musikhögskolan och första orkesterjobbet.

Rekommenderar annars att du kollar Howarth i London, de har även begagnat och omsättningen verkar mycket större än i Sverige.

http://www.howarth.uk.com/

Men tipset är kanske snarare att ringa upp musikskolorn runt där du finns. Kanske finns det något instrument som väntar i en garderob på att bli spelat. Då kan du också få kontakt med en lärare som kan hjälpa dig att komma igång vilket kan spara massor av tid. Största problemet är rören som aldrig blir som man tänkt sig, ett evigt pysslande är det.

Kolla till exempel här om rör (ungefär så komplicerat som det går att beskriva det... )

http://www.pipebandarticles.com/showart.as...;cat=2&l=se

// Gunnar

Ok, tackar, lite rimligare priser där på howarth även om det inte är direkt billigt. Begagnat på något sätt verkar vara bästa altrnativet, då kanske de hunnit få lite karaktär också.😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga vad en sån där tonfälla kostar?

Den modellen jag har 200x140 med stort glas går på 33106 kr. Ungefär den som visas på deras sida fast jag har dörren på samma sida som glaset. Sen tillkom en del för leverans och montering. Inte direkt billigt alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...