Jump to content
Annons

Min lärare har fel.


Ken Kängström

Recommended Posts

Det låter ju faktiskt helt korrekt. Låt som exempel säga att vi ha en ljudfil med en datorgenererad sinusvåg som peakar på -10dB. Bitdjupet är 16bitar och bruset ligger vid det teoretiska -96dB.

Ljudfilen förstärks 10dB vilket leder till att peaknivån är 0dB och brusnivån -86dB. När ljudfilen återigen försvagas 10dB kommer nivåerna att vara samma som ursprungsfilen.

Ljudfilen försvagas nu istället 10dB vilket resulterar i att peaknivån är -20dB medan bruset ligger kvar vid -96dB. Om ljudfilen förstärks 10dB kommer nu peaknivån att åter bli -10dB men bruset kommer att ligga på -86dB, alltså 10dB högre.

/Majken

Bra inlägg som vanligt Majken!

Den nya generationens sequencers har dock sk floating bit eller floating point vilket innebär att även om du sänker en "kanal" med säg 10 dB så kommer bitdjupet att vara oförändrat. Hur väl detta stämmer i praktiken vet jag dock inte utan återigen så är det rent teoretiskt.

Nån som vet detta bättre?

//Fredster

Floating Point finns bara om du spelar in i 32-bit.

Övriga upplösningar är bitdjupet utan extra finesser... 🙂

32-bit FP innehåller 24-bits ljudinformation, så de extra 8 bitarna är en sorts buffer som gör att du får bibehållet signal/brusförhållande om du spelar in med lite lägre nivå.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skulle Du kunna vara så vänlig o förklara varför bruset sänks första gången men inte andra?

p.g.a att minsta bruset är minst -96dB vid 16 bitar. Det kan inte bli mindre. Med brus menas alltså det digitala fel som finns.

Är inte 96dB ett omfång?

... peaknivån är -20dB medan bruset ligger kvar vid -96dB.

Om peak är -20, borde väl min vara -116 och bruset, här i exemplet, ligga på -106?

Fattar 0dB... eller -96dB? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte 96dB ett omfång?

mycket riktigt. utgår du från 0dB som maxvärde blir -96dB en nivå.

Om peak är -20, borde väl min vara -116 och bruset, här i exemplet, ligga på -106?

det teoretiska högsta värdet är ju 0dB oavsett vart ljudfilens peak finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju faktiskt helt korrekt. Låt som exempel säga att vi ha en ljudfil med en datorgenererad sinusvåg som peakar på -10dB. Bitdjupet är 16bitar och bruset ligger vid det teoretiska -96dB.

Ljudfilen förstärks 10dB vilket leder till att peaknivån är 0dB och brusnivån -86dB. När ljudfilen återigen försvagas 10dB kommer nivåerna att vara samma som ursprungsfilen.

Ljudfilen försvagas nu istället 10dB vilket resulterar i att peaknivån är -20dB medan bruset ligger kvar vid -96dB. Om ljudfilen förstärks 10dB kommer nu peaknivån att åter bli -10dB men bruset kommer att ligga på -86dB, alltså 10dB högre.

/Majken

Bra inlägg som vanligt Majken!

Den nya generationens sequencers har dock sk floating bit eller floating point vilket innebär att även om du sänker en "kanal" med säg 10 dB så kommer bitdjupet att vara oförändrat. Hur väl detta stämmer i praktiken vet jag dock inte utan återigen så är det rent teoretiskt.

Nån som vet detta bättre?

//Fredster

Floating Point finns bara om du spelar in i 32-bit.

Övriga upplösningar är bitdjupet utan extra finesser... 🙂

32-bit FP innehåller 24-bits ljudinformation, så de extra 8 bitarna är en sorts buffer som gör att du får bibehållet signal/brusförhållande om du spelar in med lite lägre nivå.

Mycket möjligt att så är fallet med FP. Men jag har hört att senaste versionerna av ProTools just har den funktionen även om du har spelat in med 16 bitars upplösning. Det var t.o.m en lärare på SAE som sa detta (som var ProTools-torsk....ni som har gått SAE nyligen vet nog vem jag menar... 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

En lärare som kan ge sig och erkänna ett fel? Finns inte.

Jag fuskar som ljudlärare vid ett gymnasium och jag får ofta erkänna att jag har fel. Dock har väl även jag råkat på lärare och andra som har svårt att erkänna när de råkar ha fel.

Jobbar också som ljudtekniklärare vid gymnasium. Klart jag erkänner när jag har fel (om dom upptäcker det). 😉

Men skillnad på normalisering och komprimering vet jag i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var t.o.m en lärare på SAE som sa detta (som var ProTools-torsk....ni som har gått SAE nyligen vet nog vem jag menar... 😲 )

hmm......det måste vara en liten kort man med mörkt hår!? 😄

Jaaa....den sammfattning stämmer alldeles utmärkt! Förövrigt en underbar människa måste jag säga!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var t.o.m en lärare på SAE som sa detta (som var ProTools-torsk....ni som har gått SAE nyligen vet nog vem jag menar... 😉 )

hmm......det måste vara en liten kort man med mörkt hår!? 🙂

Jaaa....den sammfattning stämmer alldeles utmärkt! Förövrigt en underbar människa måste jag säga!! 😄

Absolut......hur skön som helst! 🙂

Kunnig, hjälpsam....och dessutom jävligt rolig! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju faktiskt helt korrekt. Låt som exempel säga att vi ha en ljudfil med en datorgenererad sinusvåg som peakar på -10dB. Bitdjupet är 16bitar och bruset ligger vid det teoretiska -96dB.

Ljudfilen förstärks 10dB vilket leder till att peaknivån är 0dB och brusnivån -86dB. När ljudfilen återigen försvagas 10dB kommer nivåerna att vara samma som ursprungsfilen.

Ljudfilen försvagas nu istället 10dB vilket resulterar i att peaknivån är -20dB medan bruset ligger kvar vid -96dB. Om ljudfilen förstärks 10dB kommer nu peaknivån att åter bli -10dB men bruset kommer att ligga på -86dB, alltså 10dB högre.

/Majken

Bra inlägg som vanligt Majken!

Den nya generationens sequencers har dock sk floating bit eller floating point vilket innebär att även om du sänker en "kanal" med säg 10 dB så kommer bitdjupet att vara oförändrat. Hur väl detta stämmer i praktiken vet jag dock inte utan återigen så är det rent teoretiskt.

Nån som vet detta bättre?

//Fredster

Exakt så har jag fattat det där med FPU också. Det är dom 8 restrerande bitarna som håller redan på var decimaltecknet ska ligga på en 24bitarsfil. Alltså, spelar man in allting väldigt starkt och behåller nivån så kan man precis lika gärna spela in i vanliga 24 bitar. Sänker man däremot volymen / fadear osv osv så får man bättre finkänslighet vid lite svagare nivår eftersom då sätter decimalerna igång.

Vet faktiskt inte om jag har rätt här men så uppfattar jag poängen med 32bit FP.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)
En lärare som kan ge sig och erkänna ett fel? Finns inte.

Visst är det härligt med folk som verkligen kan konsten att generalisera 😛

/

Tack ska du ha! 😆😆

Men lite allvarligare så skulle ingen bli gladare än jag om jag har fel. 😆

Att erkänna fel kan vara lärorikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

som alla andra redan sagt, komprimering påverkar ju dynamiken men normalisering höjer volumen på helheten, och sänker du nån kanal med 6 db så får du en bit mindre, dvs sämre kvalitet. dynamiken påverkas inte av normalisering. kompressor jämnar ut dynamiken. tack för mig

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt så har jag fattat det där med FPU också. Det är dom 8 restrerande bitarna som håller redan på var decimaltecknet ska ligga på en 24bitarsfil. Alltså, spelar man in allting väldigt starkt och behåller nivån så kan man precis lika gärna spela in i vanliga 24 bitar. Sänker man däremot volymen / fadear osv osv så får man bättre finkänslighet vid lite svagare nivår eftersom då sätter decimalerna igång.

Vet faktiskt inte om jag har rätt här men så uppfattar jag poängen med 32bit FP.

Jupp, så är det nog. D.v.s. att om du sänker nivån 0.15dB så kanske en sample skulle hamnat på 3456.3 om man tittar i höjdel baserat på bitdjupet. I vanliga fall skulle detta avrundas till 3456 men de extra bitarna tillåter en att behålla de små nivåskillnaderna och när detta görs på flera spår så får man ett bättre resultat i slutändan. Om jag inte är ute och cyklar d.v.s. Det låter ju som en rätt logisk gissning, eller hur? 😉

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

orkar inte plöja igenom hela tråden,men någon skrev att om man normaliserar en fil och sedan sänker den längre fram i ledet så färsämras upplösningen...

Hur kommer nån fram till det? Normaliserar man är SN ration likadan, för bruset höjs lika mycket som allt annat, om man sedan sänker med en annan regel sänker man ju även bruseti signalen lika mycket... Det är först när man kompressar och expandar som bruset kan höjas vid en del ställen.. Har jag fel?

Vet inte om ni täckt dehär längre fram i tråden, så ja kanske bara lallar om grejer ni redan vet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik Hofstein (oregistrerad)

Din lärare har fel och borde inte jobba som lärare. De andra redan tagit upp hans felaktigheter. Korkat att ha lärare som inte förstår grundläggande grejer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...