Jump to content
Annons

Vilket program ska jag köpa, Reason eller?


stickane

Recommended Posts

Var in på 4Sound i helgen och fick en liten genomgång av Reason. Verkar vara bra med alla samplingar, instrument osv. som finns i programmet. Är Pro Tools liknande? Ska man köpa så är det lika bra att köpa det bästa på än gång, annars så kanske man ångrar sig senare. Jag kör med Cubase.

Mvh Stickane

Redigerat av stickane
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
Var in på 4Sound i helgen och fick en liten genomgång av Reason. Verkar vara bra med alla samplingar, instrument osv. som finns i programmet. Är Pro Tools liknande? Ska man köpa så är det lika bra att köpa det bästa på än gång, annars så kanske man ångrar sig senare. Jag kör med Cubase.

Mvh Stickane

Att välja mellan Reason och Protools är som att välja mellan en tvättmaskin och ett torkskåp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var in på 4Sound i helgen och fick en liten genomgång av Reason. Verkar vara bra med alla samplingar, instrument osv. som finns i programmet. Är Pro Tools liknande? Ska man köpa så är det lika bra att köpa det bästa på än gång, annars så kanske man ångrar sig senare. Jag kör med Cubase.

Mvh Stickane

Att välja mellan Reason och Protools är som att välja mellan en tvättmaskin och ett torkskåp.

Hurdå, är det inte samma typ av program alltså? Tvättmaskin och torkskåp, säger mig "nothing" vad gäller det musikalsika, hur man jobbar i olika program?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper pro tools så följer reason adapted med som du kan köra via rewire. Kanske räcker med adapted versionen för dig? I så fall så får du ju båda på en gång 🙂

MVH

Anders

Tack Anders!

Det var ju ett bra svar jag fick. Vet du vad det kostar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var in på 4Sound i helgen och fick en liten genomgång av Reason. Verkar vara bra med alla samplingar, instrument osv. som finns i programmet. Är Pro Tools liknande? Ska man köpa så är det lika bra att köpa det bästa på än gång, annars så kanske man ångrar sig senare. Jag kör med Cubase.

Mvh Stickane

Att välja mellan Reason och Protools är som att välja mellan en tvättmaskin och ett torkskåp.

Hurdå, är det inte samma typ av program alltså? Tvättmaskin och torkskåp, säger mig "nothing" vad gäller det musikalsika, hur man jobbar i olika program?

I reason kan man inte spela in audio(rätta mig om jag har fel) och protools är mer ett "riktigt" inspelningsprogram som man kan spela in både audio och midi i. plus som någon sa så kan du ju köra reason vi rewire med protoold 🙂 vad ska du göra för musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Protools är en renodlad DAW (digital audio workstation). Alltså ett inspelnings och mixningsprogram. Det används flitigt och är praktiskt taget standard i studiovärlden.

Reason är ett program främst för elektronisk musik då interfacet är byggt för att likna en analog arbetsstation (man kan dra sladdar t.ex.) I Reason får du en mängd olika synthar, samplers, en trummaskin och en arpeggiator. Det finns visserligen en sequenser men du kan inte spela in audio.

Klartext. Jobbar du mycket med synthar och inte är beroende av att kunna spela in audio är reason en guldklimp.

Vill du ha ett program mer likt cubase där du kan spela in audio, mixa och trixa är protools ditt val.

Värt att nämnas är att många använder reason i program som cubase och protools. Genom protokollet REwire får man inte reason nästan som ett mjukvaruinstrument i din DAW. Om du t.ex. vill använda det feta analogleadljudet du hittat i reason tillsammans med din upmickade fenderförstärkare i cubase kör du REwire

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper pro tools så följer reason adapted med som du kan köra via rewire. Kanske räcker med adapted versionen för dig? I så fall så får du ju båda på en gång 🙂

MVH

Anders

Tack Anders!

Det var ju ett bra svar jag fick. Vet du vad det kostar?

Om du köper pro tools så är det ju beroende på vilket ljudkort du väljer som avgör hur mycket det kostar. Reason adapted följer med i ignition pack 2 om jag inte minns fel som jag tror följer med alla pro tools versioner utom m-powered. Men det kan du kolla på deras hemsida eller fråga i affären för att vara helt hundra. Och om du köper ett pro tools system nu så kan det vara bra att veta att du får gratis uppdatering till version 8 så du inte oroar dig för det.

http://www.digidesign.com

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Var in på 4Sound i helgen och fick en liten genomgång av Reason. Verkar vara bra med alla samplingar, instrument osv. som finns i programmet. Är Pro Tools liknande? Ska man köpa så är det lika bra att köpa det bästa på än gång, annars så kanske man ångrar sig senare. Jag kör med Cubase.

Mvh Stickane

Att välja mellan Reason och Protools är som att välja mellan en tvättmaskin och ett torkskåp.

Hurdå, är det inte samma typ av program alltså? Tvättmaskin och torkskåp, säger mig "nothing" vad gäller det musikalsika, hur man jobbar i olika program?

I reason kan man inte spela in audio(rätta mig om jag har fel) och protools är mer ett "riktigt" inspelningsprogram som man kan spela in både audio och midi i. plus som någon sa så kan du ju köra reason vi rewire med protoold 🙂 vad ska du göra för musik?

Hejsan!

Ok jag vill fortsätta att köra med Cubase, så då kan man väl köpa in Reason bara. Jag gillar all typ av musik utom hårdrock ock punk. Just nu ligger jag inne i en vispop /ballad period. Vill kunna använda bla. samplingar i midiformat.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Protools är en renodlad DAW (digital audio workstation). Alltså ett inspelnings och mixningsprogram. Det används flitigt och är praktiskt taget standard i studiovärlden.

Reason är ett program främst för elektronisk musik då interfacet är byggt för att likna en analog arbetsstation (man kan dra sladdar t.ex.) I Reason får du en mängd olika synthar, samplers, en trummaskin och en arpeggiator. Det finns visserligen en sequenser men du kan inte spela in audio.

Klartext. Jobbar du mycket med synthar och inte är beroende av att kunna spela in audio är reason en guldklimp.

Vill du ha ett program mer likt cubase där du kan spela in audio, mixa och trixa är protools ditt val.

Värt att nämnas är att många använder reason i program som cubase och protools. Genom protokollet REwire får man inte reason nästan som ett mjukvaruinstrument i din DAW. Om du t.ex. vill använda det feta analogleadljudet du hittat i reason tillsammans med din upmickade fenderförstärkare i cubase kör du REwire

Tack!

Kanonsvar.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper pro tools så följer reason adapted med som du kan köra via rewire. Kanske räcker med adapted versionen för dig? I så fall så får du ju båda på en gång 🙂

MVH

Anders

Tack Anders!

Det var ju ett bra svar jag fick. Vet du vad det kostar?

Om du köper pro tools så är det ju beroende på vilket ljudkort du väljer som avgör hur mycket det kostar. Reason adapted följer med i ignition pack 2 om jag inte minns fel som jag tror följer med alla pro tools versioner utom m-powered. Men det kan du kolla på deras hemsida eller fråga i affären för att vara helt hundra. Och om du köper ett pro tools system nu så kan det vara bra att veta att du får gratis uppdatering till version 8 så du inte oroar dig för det.

http://www.digidesign.com

MVH

Anders

Tackar för svar igen!

Blir ju lite osäker på vad jag vill nu men, jag känner mig rätt bekväm att jobba i Cubase nu (har ju tagit en del år) så kanske jag ska välja att köra Reason tillsammans med Cubase. Jag vill kombinera mina analoga instrument med ex. Reason. Hörde en del sköna samplings ljud i Reason så...är väl såld nu,,,

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper pro tools så följer reason adapted med som du kan köra via rewire. Kanske räcker med adapted versionen för dig? I så fall så får du ju båda på en gång 🙂

MVH

Anders

Tack Anders!

Det var ju ett bra svar jag fick. Vet du vad det kostar?

Om du köper pro tools så är det ju beroende på vilket ljudkort du väljer som avgör hur mycket det kostar. Reason adapted följer med i ignition pack 2 om jag inte minns fel som jag tror följer med alla pro tools versioner utom m-powered. Men det kan du kolla på deras hemsida eller fråga i affären för att vara helt hundra. Och om du köper ett pro tools system nu så kan det vara bra att veta att du får gratis uppdatering till version 8 så du inte oroar dig för det.

http://www.digidesign.com

MVH

Anders

Tackar för svar igen!

Blir ju lite osäker på vad jag vill nu men, jag känner mig rätt bekväm att jobba i Cubase nu (har ju tagit en del år) så kanske jag ska välja att köra Reason tillsammans med Cubase. Jag vill kombinera mina analoga instrument med ex. Reason. Hörde en del sköna samplings ljud i Reason så...är väl såld nu,,,

Om du känner dig bekväm i Cubase så finns det ingen anledning att byta DAW. Kör Reason via rewire till Cubase istället 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper pro tools så följer reason adapted med som du kan köra via rewire. Kanske räcker med adapted versionen för dig? I så fall så får du ju båda på en gång 🤪

MVH

Anders

Tack Anders!

Det var ju ett bra svar jag fick. Vet du vad det kostar?

Om du köper pro tools så är det ju beroende på vilket ljudkort du väljer som avgör hur mycket det kostar. Reason adapted följer med i ignition pack 2 om jag inte minns fel som jag tror följer med alla pro tools versioner utom m-powered. Men det kan du kolla på deras hemsida eller fråga i affären för att vara helt hundra. Och om du köper ett pro tools system nu så kan det vara bra att veta att du får gratis uppdatering till version 8 så du inte oroar dig för det.

http://www.digidesign.com

MVH

Anders

Tackar för svar igen!

Blir ju lite osäker på vad jag vill nu men, jag känner mig rätt bekväm att jobba i Cubase nu (har ju tagit en del år) så kanske jag ska välja att köra Reason tillsammans med Cubase. Jag vill kombinera mina analoga instrument med ex. Reason. Hörde en del sköna samplings ljud i Reason så...är väl såld nu,,,

Om du känner dig bekväm i Cubase så finns det ingen anledning att byta DAW. Kör Reason via rewire till Cubase istället 😳

MVH

Anders

Ok Anders!

Egentligen så är det jag som inte hajjat skillnaden mellan Protools och Reason, men nu förstår jag bättre. Jo jag ska ta o kolla in Reason lite mera. Det här Forumet är guld värt,,,,,man lär sig hela tiden.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Gränssnittet i Reason är inte det roligaste. Grafiken är väldigt plottrig.

Hej igen Analogfreak

Jo helt klart, håller med dig. När jag kollade in det på 4 Sound så var det inget vidare gräns snitt,,,men ok. Det är ljudet som är viktigast. Annars så är jag nog dragen åt instrument ala/analogfreak för visst,,,, det är både roligare att kunna spela instrumenten själv och det blir en helt annan känsla i musiken då. Det var den här trummaskinen i kombination med syntarna som lurade in mig på Reason. Kan passa till vissa låtar. Jag ska lura på Reason och köpa det när ett bra erbjudande ges, för det är inget livsviktigt program för mig.

Tack igen

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Gränssnittet i Reason är inte det roligaste. Grafiken är väldigt plottrig.

Gränsnittet ser ut som gamla syntar och är lika flexibel som gamla syntar och hur man jobbar i studio med analoga prylar.

Att den blir plottrig beror nog på att folka maxar sina Reason riggar till enorm storlek, vilket man kan göra efterson Reason är bra programerad utan massa buggar samt grymt effektiv CPU uttnyttjande.

Men jag kan förstå din åsikt Analogfreak, samtidigt som jag tex tycker Cubase suger på audiodelen. Alla har vi olika smak.

Viktigt att välja ett verktyg/syntstack som tar en vidare till nya idéer och hjälper dig att komponenra , inte stjälper.

Jag trivs som fisken i vattnet, CV och gate precis som när jag startade och lira innan MIDI fanns.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Gränssnittet i Reason är inte det roligaste. Grafiken är väldigt plottrig.

Tycker du?

Jag finner Reason mer lättarbetat än andra liknande program. Tycker FL är betydligt "plottrigare" än Reason, för att inte nämna alla olika VST-effekter som finns där ute. Jag tycker Reason känns lite som att ha ett riktigt rack framför en. Men å andra sidan så har jag använt Reason sedan den senaste versionen var 2.0.

För att svara på tråden så måste jag påpeka att man ingalunda måste inköpa Reason för att spela upp samplingar. Det finns tonvis med samplare i VST-format (HALion, Kontakt, för att nämna ett par). Det man får tänka på när man införskaffar sig Reason är huruvida du verkligen behöver det. Om du behöver modulära synthar och dyl. så tycker jag Reason är ett utmärkt val. Om inte så ska du kanske lägga pengarna på något annat istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gränssnittet i Reason är inte det roligaste. Grafiken är väldigt plottrig.

Gränsnittet ser ut som gamla syntar och är lika flexibel som gamla syntar och hur man jobbar i studio med analoga prylar.

Att den blir plottrig beror nog på att folka maxar sina Reason riggar till enorm storlek, vilket man kan göra efterson Reason är bra programerad utan massa buggar samt grymt effektiv CPU uttnyttjande.

Men jag kan förstå din åsikt Analogfreak, samtidigt som jag tex tycker Cubase suger på audiodelen. Alla har vi olika smak.

Viktigt att välja ett verktyg/syntstack som tar en vidare till nya idéer och hjälper dig att komponenra , inte stjälper.

Jag trivs som fisken i vattnet, CV och gate precis som när jag startade och lira innan MIDI fanns.

Tack för svar!

Tycker också att det är viktigt att våga utmana sig själv. Man vill ju kunna utvecklas i sitt skapande. CPU värdet var ju helt kanon i Reason. Kan ju va bra när man sitter i en liten hemmastudio.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Gränssnittet i Reason är inte det roligaste. Grafiken är väldigt plottrig.

Tycker du?

Jag finner Reason mer lättarbetat än andra liknande program. Tycker FL är betydligt "plottrigare" än Reason, för att inte nämna alla olika VST-effekter som finns där ute. Jag tycker Reason känns lite som att ha ett riktigt rack framför en. Men å andra sidan så har jag använt Reason sedan den senaste versionen var 2.0.

För att svara på tråden så måste jag påpeka att man ingalunda måste inköpa Reason för att spela upp samplingar. Det finns tonvis med samplare i VST-format (HALion, Kontakt, för att nämna ett par). Det man får tänka på när man införskaffar sig Reason är huruvida du verkligen behöver det. Om du behöver modulära synthar och dyl. så tycker jag Reason är ett utmärkt val. Om inte så ska du kanske lägga pengarna på något annat istället.

hallå!

Nej, samplingarna var bara en del som jag fastnade för. Alla synthar, trummaskin mm gillade jag. Kompressor, Eq mm, ja hela paketet kändes (enkelt) att jobba i. Halion har jag redan och ,,,,,nej vill ha nåt bättre.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har en gammal 3gHz (singlecore) Intel 4 år gammal och jag bottnar nästan aldrig ur med Reason.

Thor synten låtar kanon och är ett riktigt monster, där finns allt man kan tänka sig.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en gammal 3gHz (singlecore) Intel 4 år gammal och jag bottnar nästan aldrig ur med Reason.

Thor synten låtar kanon och är ett riktigt monster, där finns allt man kan tänka sig.

Jag har börjat få upp ögonen för synthar nu. Ska komma ihåg Thor synthen. Kan va bra med ett monster ibland....ler

Link to comment
Dela på andra sajter

Som studiogrund ska du inte ha Reason om du inte enbart jobbar med elektronisk musik vill säga.

Vi har Reason i skolan och jag själv som är lite av en vintagenörd som gärna vill ha äkta grejer att pilla med älskar Reason just eftersom man arbetar på ett analogt sätt med sladddragning och rackenheter fast i en dator. Skulle jag köpa alla rackprylar jag använder till ett reasonprojekt skulle jag vara totalt pank.

En tanke: Oavsett hur bra mitt logic 8 är och hur kul det är att jobba i Reason går det alltid snabbast för mig att göra en låtskiss av kvalitet i Garageband 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Jag har suttit och proddat i FL studio i några år. Nu nyligen när datorn crashade (ja jag är extremt dålig på att göra backup, lär mig aldrig) fick jag dock nog, har lagt ner alltför mycket tid på att mecka med nya plugins och samples för att jag skulle orka fixa det igen. Då jag tidigare testat Reason lite smått (då min kompis kör det) så tänkte jag lägga ner all energi på att lära mig det ordentligt.

Detta var tre veckor sen, och som det är nu är jag riktigt nöjd. Så fort man har vant sig vid alla Hotkeys och det systemet som Reason är uppbyggt på funkar det extremt smidigt och enkelt. Kopplingen mellan olika Synthar och Effekter var lite klurig i början men så fort man gick ett grepp om det är det riktigt simpelt.

Riktigt bra program som aldrig buggar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kört med Reason i 10år men efter jag skaffat Abelton Live så fattar jag hur begränsat Reason verkligen är, nu känns Reason som ett leksaks program (som jag älskar). Har aldrig använt Cubase eller Logic men dom är i alla fall också bättre än Reason. Det tar kanske lite längre tid att komma igång med andra program men det finns massor utav bra tutorials på youtube. Förr eller senare kommer du märka att Reason begränsar din kreativitet. IMO

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tycker nog att Logic, Live och Cubase inte kommer i närheten av Reason som syntrigg.

Möjligheterna i Reason är ju i princip oändliga(som synt).

För mig är Reason snarare det kreativa instrumentet medan Cubase och Logic är bandspelarena så att säga. Men avser du möjligheten att spela in sång så har du rätt. Reason är en synt och inte en DAW.

Jag använder Reason ihop med en DAW för att spela in akustiska instrument, VSTi och sång.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...