Jump to content
Annons

Vad kommer hända egentligen?


Holmberg

Recommended Posts

Hej,

(jag vill inte att denna tråden ska bli en sån där är det okej eller inte att ladda ner musik så vi kan väl hålla oss ifrån det ämnet 🙂 )

Jag tycker att det hade varit jätteintressant att höra hur ni tror att musikbranschen och då i synnerhet skivbolagen kommer utvecklas de närmsta åren. Skivbolagen har ju som känt dragit in största delen av sina intäkter på skivförsäljning och nu växer det upp en generation som lär sig att musik är gratis. Jag tror inte man kan vända en hel generation till att känna att man nog borde betala för musiken. Det är skillnad för oss som har varit med lite längre, tror jag. Jag tror heller inte att man i det långa loppet kan lagstifta bort problemet utan i min mening så är nog detta konstgjord andning.

Men hur funkar det idag, ni som vet? Tar skivbolagen fortfarande större delen av sina intäkter från skivförsäljning och mp3-försäljning eller kommer pengarna någon annanstans ifrån? Varifrån?

Och vad tror ni kommer hända med musikbranschen egentligen? Vad händer med de stora multinationella skivbolagen som lägger ut stora pengar på att lansera artister om de pengarna fattas? Och vad händer med alla små bolag? Kan de överleva alls?

Ja, som sagt. Det hade varit intressant att höra hur ni tänker?

Ha en fin helg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 227
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tack detsamma!

Jag tror att det är något man endast kan spekulera i, det går ju inte att säga med säkerhet vart det kommer att leda.

Personligen tror jag att antingen kommer lagstiftningen bli hårdare vad gäller piratkopiering och fler sliter sig från datorn för att besöka skivaffären och faktiskt betala för det artisten har jobbat för. Eller så kommer, med största sannolikhet, piratkopieringen som du säger bli mer självklar för varje generation och artisterna kommer endast få pengar från media, tex TV/Radio stationer som spelar deras musik/videor samt vissa intäkter för internetförsäljning. Detta tror jag kommer leda till att de små bolagen inte har en chans och de stora bolagen kommer begränsa sitt utbud av artister och endast köra på säkra kort. Jag tror även att flera stora bolag kommer att gå ihop.

Men vem vet... inte jag iallafall.

/R

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
de stora bolagen kommer begränsa sitt utbud av artister och endast köra på säkra kort. Jag tror även att flera stora bolag kommer att gå ihop.

Det är väl det de har gjort under allt för många år nu, satsar endast på säkra kort. Det är de små bolagen som tar riskerna och visar sig någon bli kassako är de inte sena fiska upp dem. Det är det som är problemet. Nu vet jag inte hur gammal du är. Saken är den att det finns bara några få stora skivbolag kvar som är giganter. Flera av dem andra stora som fanns köptes upp av de andra jättarna. Under 80-talet köpte de stora skivbolagen, främst amerikanska bolagen, upp nästan alla svenska skivbolag som fanns och lade ned dem. Allt för att krossa konkurrensen. Men tack och lov höll det inte och nya dök så småningom upp igen. Och allt det var innan piratkopieringens tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror CD-skivan som musikmedium är på väg att försvinna. Jag gissar men kan inte säga säkert. 🙂 Fler tjänster typ Spotify kommer att dyka upp. Och intäkter för bolag/artister sker på annat vis, via konserter o reklam tex. Festivaler kommer att anordnas än mer än idag. Tävlingar o jippon typ idol/körslaget kommer säkert va ett levebröd för många några år till åxå.

Nä jag vet inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

de stora bolagen kommer begränsa sitt utbud av artister och endast köra på säkra kort. Jag tror även att flera stora bolag kommer att gå ihop.

Det är väl det de har gjort under allt för många år nu, satsar endast på säkra kort. Det är de små bolagen som tar riskerna och visar sig någon bli kassako är de inte sena fiska upp dem. Det är det som är problemet. Nu vet jag inte hur gammal du är. Saken är den att det finns bara några få stora skivbolag kvar som är giganter. Flera av dem andra stora som fanns köptes upp av de andra jättarna. Under 80-talet köpte de stora skivbolagen, främst amerikanska bolagen, upp nästan alla svenska skivbolag som fanns och lade ned dem. Allt för att krossa konkurrensen. Men tack och lov höll det inte och nya dök så småningom upp igen. Och allt det var innan piratkopieringens tid.

Ok! Jag är inte så insatt, och jag var själv inte med på den tiden. Jag är 20, född 1988.

Sedan är det ju som du säger, att det bara är ett par giganter som leder det hela. Känns som att de kan ha lite samma inställning som Digidesign - vad bryr vi oss om dig? Vi har monopol på skiten och gör precis som vi vill!

🙂 /R

Redigerat av RobinJacobsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressanta synpunkter.

Vad jag också funderar på är följande. Skivförsäljningen som sådan har ju sjunkit extremt kraftigt givetvis och om det är så som jag tror, dvs. att skivbolagen tar större delen av sina intäkter därifrån så borde de ju antingen vara väldigt mycket fattigare idag än tidigare (och hur ser man det idag i så fall?) eller så tar de pengar någon annanstans ifrån? Någon som vet?

Redigerat av Holmberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan i alla fall inte se hur det ska kunna vara lönsamt att sälja digitala nedladdningar, så det tror jag kommer försvinna så småningom.

Det är svårt att säga, men på längre sikt hoppas och tror jag att fildelning kommer bli mer och mer självklart (kanske inte nödvändigtvis över internet; om 15 år kommer man kunna ha ett antal livstidsförbrukningar av musik på ett USB-minne) och att den gamla tekniken dör mer eller mindre ut. Skillnaden mellan producent och konsument blir oväsentlig och musik- (ja, kultur i allmänhet) -utbudet blir större.

Jag kan tänka mig att storbolagen spelar ut sin roll och småbolagen blir viktigare som ett sätt att navigera bland det stora utbudet. Att ligga på ett visst bolag ger status och utmärker en från andra artister.

Annars får jag väl säga att jag tycker att även om det skulle bli så att stora fina produktioner blir sällsyntare så är det ett pris som är värt att betala för ett friare kulturklimat. Kanske lite off topic nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag kan i alla fall inte se hur det ska kunna vara lönsamt att sälja digitala nedladdningar, så det tror jag kommer försvinna så småningom.

Jaha i samma dumstrutkaliber som...vem var du det nu? Ja just det ja allas våran Ines Uusman som sade internet, det är bara en övergående modefluga. 😑

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan i alla fall inte se hur det ska kunna vara lönsamt att sälja digitala nedladdningar, så det tror jag kommer försvinna så småningom.

Jaha i samma dumstrutkaliber som...vem var du det nu? Ja just det ja allas våran Ines Uusman som sade internet, det är bara en övergående modefluga. 😑

Ja eller att kossan Ann Wibble sa att alla skulle ha en årslån på banken?!!!

Hur som helst så är det ju skit med internet och nerladdning. Inte bara musiken.

Hur många på studioforumet kör med lagliga licenser?

Ponera att det finns ett gäng här som spottar ur sig demos och sitter med fulversioner.

Vad skulle dom tycka då den dagen då deras låt tankas som smör? Det var ju DIN låtidé? Samtidigt som du gnäller på buggarna i ditt "daw"???

Vems fel det är i det här läget är ju staten som inte styrde upp det redan i mitten på 90-talet att det här är FEL!

Finns en hel generation som tar för givet att "det är ju bara att ladda ner" och attityden är därefter!

Nu har det gått så långt att jag egentligen inte bryr mig, jag är ingen hitmakare och har aldrig sålt i nån ens mätbar nivå!

Det är bara ditt tattasnikande som styr det!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag kan i alla fall inte se hur det ska kunna vara lönsamt att sälja digitala nedladdningar, så det tror jag kommer försvinna så småningom.

Jaha i samma dumstrutkaliber som...vem var du det nu? Ja just det ja allas våran Ines Uusman som sade internet, det är bara en övergående modefluga. 😑

Ja eller att kossan Ann Wibble sa att alla skulle ha en årslån på banken?!!!

Hur som helst så är det ju skit med internet och nerladdning. Inte bara musiken.

Hur många på studioforumet kör med lagliga licenser?

Ponera att det finns ett gäng här som spottar ur sig demos och sitter med fulversioner.

Vad skulle dom tycka då den dagen då deras låt tankas som smör? Det var ju DIN låtidé? Samtidigt som du gnäller på buggarna i ditt "daw"???

Vems fel det är i det här läget är ju staten som inte styrde upp det redan i mitten på 90-talet att det här är FEL!

Finns en hel generation som tar för givet att "det är ju bara att ladda ner" och attityden är därefter!

Nu har det gått så långt att jag egentligen inte bryr mig, jag är ingen hitmakare och har aldrig sålt i nån ens mätbar nivå!

Det är bara ditt tattasnikande som styr det!

Ja det har väl gjorts för länge sen om jag inte minns helt fel en undersökning här på forumet och ca 2/3 använde pirat. Det brukar vara ungefär samma siffra på andra forum med. Själv finner jag ingen glädje använda det. Det man inte har betalat uppskattar man inte. Sen går det inte heller för den delen köra pirat med UAD. De var smarta som satsade på dsp-kort.

Visst finns det studios som har använt pirat. Det var väl inte allt för länge sen som vissa åkte dit för det och hade Wavespluggar om jag inte har helt fel. Visst, de som använder det ska givetvis inte gnälla över nedladdning.

Vi lever i ett samhälle där dagens ungdomar är så jävla bortskämda. Det är för fan ungdjävlar som bestämmer vad de vill ha och de vill ha mycket. Jobbat i butik där föräldrarna frågade barnen vad de ska ha. En unge som bestämmer åt föräldrarna. Ha! Hade jag en unge så hade det bara varit raka vägen ut ur butiken och de hade glömt de fått nåt om de försökt tala om för mig vem som bestämmer. Det är ju redan bevisat med alla jävla reklam som riktas till kidsen istället för föräldrarna. Det är en jätteindustri. Man tar bara så mycket för givet idag. Vill jag ha något så tar jag bara det. De som betalar för någt är ju idioter, ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vems fel det är i det här läget är ju staten som inte styrde upp det redan i mitten på 90-talet att det här är FEL!

Det är lättare sagt än gjort att förklara att det är fel. Det mesta som folk laddar ner är sådant som de ändå inte skulle ha köpt, även om det hade varit omöjligt att ladda ner. Det säger sig självt med tanke på de stora mängder som folk laddar ner.

Så hur lätt är det att förklara att det är fel att ladda ner saker som ger ett berikat liv (ofta i hög grad) utan att det finns någon förlorare? Säljaren förlorar inget när Anders laddar ner sådant han ändå inte skulle ha köpt. Ingen förlorar något, medan Anders vinner en hel del.

Ibland vinner tom. samhället på piratkopiering -- jag vet flera personer som har lärt sig sitt yrke på programvara som de aldrig skulle ha haft råd att köpa, men som de sedan köpt efter att ha fått arbete på vad de lärt sig. Mycket samhällsnyttig kunskap och färdigheter förvärvas genom användning av piratkopior.

Sedan finns det förstås sådant folk laddar ner som de skulle ha köpt annars, men jag konstaterar bara att det mesta inte är det, och det i de fallen inte finns någon förlorare (inte ekonomiskt iaf, sedan kanske skaparna känner sig "kränkta" eller nåt).

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att cd, eller låtar/album som finns på minneskort eller på nätet eller vad fan som helst blir mer och mer ointressanta. Prylar som är gratis skiter man i, de är ointressanta. Skit samma om någon gör en skiva lika sensationell som Sergeant Pepper, Dark side of the moon, eller Metallicas första... Nu överdrev jag väl lite, men nåt åt det hållet. Allt billigt och gratis fnyser man åt.

Liveband däremot, tror jag går en vår till mötes. Att stående längst framme vid scenkanten se ett vilt punkband kasta sig runt och tugga på gitarrer och trumsargar kan man inte ladda ner gratis på nätet. Alltså blir det nåt man vill ha. Att det här sista stämmer märker jag på både mitt band Guitar 66 som är ganska okända, folk vill jäkligt gärna se oss och tom betala för det, lika mitt enmansband också. Härliga tider.

Lite pessimist-dystert tror jag också att många sk musikkonsumenter idag fullständig skiter i om en skiva är inspelad med bra ljud eller inte. Nionde generationens Mp3, sämre än kassettkopia på VHSkopia av kassettkopia, går hur bra som helst. Vem bryr sig mer än vi?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan i alla fall inte se hur det ska kunna vara lönsamt att sälja digitala nedladdningar, så det tror jag kommer försvinna så småningom.

//////

Jag kan tänka mig att storbolagen spelar ut sin roll och småbolagen blir viktigare som ett sätt att navigera bland det stora utbudet. Att ligga på ett visst bolag ger status och utmärker en från andra artister.

Mina egna mikroetiketter har aldrig varit lönsamma och i princip släpper jag bara eget material, men eftersom jag ser hur många andra jobbar vill jag gärna svara på ditt inlägg.

Skivbolag har ju i regel inga andra inkomster än de som kommer från själva musiken - försäljning till konsument, licensiering, och tja... det var väl allt. 😊 Om ingen köper musiken blir det svårt att finansiera verksamheten i längden, även om man nu bara driver minietikett på hobbynivå.

I det lilla hörn av branschen jag verkar är de mindre bolagen beroende av distributörer för att få musiken såld: ett företag sköter tillverkning och försäljning av vinyl- eller cd-skivor för bolagets räkning, ett annat sköter uppladdningen till det 50-tal portaler där musiken säljs digitalt - tjänster som är absolut nödvändiga för små bolag, ingen har tid att själv sköta digital distribution och få har ekonomiska resurser att ligga ute med pengar för vinyltillverkning till exempel. Dessa distributörer samlar in pengarna från försäljningen, tar en försvarlig del av kakan själva och skickar resten till bolagen.

Förra året gick tre sådana distributörer i konkurs och förra veckan hände det igen; Ett av Englands största distributionsföretag, Pinnacle, packade ihop och tog med sig tillgångar och lager tillhörande hundratals småbolag i fallet. Många indiebolag som distribuerades av Pinnacle kommer aldrig tillbaka, kommer själva att göra konkurs och kommer aldrig betala ut roylaties till sina artister.

Det finns bara en förklaring till dessa konkurser - sviktande försäljning.

Det talas ofta om hur bara storbolagen drabbas av fildelning, att de mindre oberoende på något sätt skulle vinna på den reklam som fildelningen ger och att de smås försäljning tvärtom ökat sedan man kan ladda hem deras musik gratis. Det tror jag inte på.

Nu kan man invända att det kanske inte borde finnas skivbolag, stora eller små; eftersom alla artister snart kan sälja sin egen musik från sin egen myspace-sida har talangscouter och kuratorer och smakrådgivare i skivbolagsform spelat ut sin roll. Och det kan kanske vara sant, men i mina öron låter det som en ganska trist utveckling. Lite sovjet sådär. 😄

Om man som jag tycker att skivbolag är kul och gärna vill ha dem kvar är det svårt att se hur ekvationen med fildelning kan gå ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill skivbolagen fortsätta sälja musik så måste man nog ha bra digitala tjänster där man antingen prenumererar (fast månadsavgift mot fri, eller relativt fri, nedladdning), eller där man köper stora paket med filer, typ 100 låtar för 100:-. Då kan folk fortsätta ladda ner stora mängder musik för en billig kostnad. Kanske skulle folk i så fall lägga lika mycket pengar på musik som tidigare, bara det att man får så mycket mer. Men vad vet jag.

Filmbolagen har klarat övergången lite bättre tycker jag. TV-serier är rätt billigt i förhållande till vad man får. Jag har själv köpt över 50 säsonger och är nöjd med i stort sett alla köp (har i regel kostat 200-400 per säsong), men varje gång man köper en skiva för 150 så svider det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan i alla fall inte se hur det ska kunna vara lönsamt att sälja digitala nedladdningar, så det tror jag kommer försvinna så småningom.

//////

Jag kan tänka mig att storbolagen spelar ut sin roll och småbolagen blir viktigare som ett sätt att navigera bland det stora utbudet. Att ligga på ett visst bolag ger status och utmärker en från andra artister.

Mina egna mikroetiketter har aldrig varit lönsamma och i princip släpper jag bara eget material, men eftersom jag ser hur många andra jobbar vill jag gärna svara på ditt inlägg.

Skivbolag har ju i regel inga andra inkomster än de som kommer från själva musiken - försäljning till konsument, licensiering, och tja... det var väl allt. 😊 Om ingen köper musiken blir det svårt att finansiera verksamheten i längden, även om man nu bara driver minietikett på hobbynivå.

Intressant inlägg. Men kan det inte bli så att även skivbolagen, som många andra branscher kommer kunna dra in en del pengar på annonsförsäljning och liknande. Låt säga att ett av de stora multinationella bolagen slängde upp en sida där man kunde ladda ner musiken till en extremt billig peng och sedan drog in de egentliga stålarna på reklamplatser på denna sida. Eller är jag ute och cyklar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan man invända att det kanske inte borde finnas skivbolag, stora eller små; eftersom alla artister snart kan sälja sin egen musik från sin egen myspace-sida har talangscouter och kuratorer och smakrådgivare i skivbolagsform spelat ut sin roll. Och det kan kanske vara sant, men i mina öron låter det som en ganska trist utveckling. Lite sovjet sådär. 😄

Om man som jag tycker att skivbolag är kul och gärna vill ha dem kvar är det svårt att se hur ekvationen med fildelning kan gå ihop.

Jag tycker det kan vara trevligt med skivbolag, men jag tycker inte de är nåt självändamål. Kan man få ut sin musik utan bolag så behöver man ju inget bolag.

Jag kan i alla fall inte se hur det ska kunna vara lönsamt att sälja digitala nedladdningar, så det tror jag kommer försvinna så småningom.

Jaha i samma dumstrutkaliber som...vem var du det nu? Ja just det ja allas våran Ines Uusman som sade internet, det är bara en övergående modefluga. 😊

Försäljning av digitala nedladdningar kommer säkert finnas kvar ett bra tag, men om man tänker efter; vad finns det för poäng med det för köparna? Om allting finns tillgängligt gratis överallt, varför skulle man då betala för en mp3-fil? Idag finns det folk som gör det för att fildelning inte har blivit en helt självklar del av kulturen, men om tjugo år kommer det vara mer ingrott, och det kommer finnas massor av människor som har växt upp med fildelning som nånting helt självklart.

Folk kan klaga på en amatörisering av kulturen, men det ser jag som nånting positivt snarare än nåt negativt. Det är ju bara bra att alla kan vara kreativa och att kulturskapande inte är förbehållet en elit. Och ljudnördar kommer det alltid att finnas, och dessutom kommer komprimerade format som mp3, ogg och aac ha spelat ut sin roll om inte alltför lång tid när skillnaden mellan 50 och 500 MB är oväsentlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det finns en stor nackdel om skivbolag skulle försvinna. Det är trots allt där bra musiker samlas, dvs där stålarna finns. Ja visst finns det mycket bra musiker i band med och som släpps ändå. Men tänk på alla andra bra artister som haft riktigt bra musiker med på plattorna. Det hade inte gått eller ens blir av med om alla enbart släpper eget. Jag menar hur troligt är det egentligen? I teorin ja, i praktiken, nej, nej nej, ett rungande NEJ!

Bra musiker finns där pengarna finns. Visst folk kan spela in sitt eget och vissa lyckas ganska bra. Men hur många gör lika bra som proffs? Väldigt lätträknat. De flesta av oss här är amatörproducenter. Det finns massor av nackdelar om skivbolag upphör existera. Visst som sagt finns massor att kritisera dem för. Det ska gudarna veta. Men alternativet är inte bättre. Många har en väldigt naiv inställning och tror om de försvinner så blir allt bra ändå.

Förresten är det bara för mig som hela forumet ser ut som det gjorde när internet kom? 😊

Vad jag vet har jag inte gjort nåt för att det ska se ut så här. Inget konstigt på andra sidor jag är inne på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns massor av nackdelar om skivbolag upphör existera. Visst som sagt finns massor att kritisera dem för. Det ska gudarna veta. Men alternativet är inte bättre.

Det är där vi skiljer oss åt antar jag. Det kanske blir svårare att göra enorma produktioner och marknadsföringskampanjer, men jag tycker att fördelarna vida överväger nackdelarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skivbolagen behövs för att skapa en exklusivitet, och folk har alltid varit kreativa vad det gäller sätt att få in pengar på, så jag tror nog att de kommer hitta nya vägar helt enkelt.

Och folk som spelar musik vill nog ha kvar bolagen också, kanske inte punkarna, men det mesta annat. Att bli signade är ju ett stort mål i karriären för att få en större chans att kunna livnära sig på musiken.

Det löser sig, helt enkelt!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det finns massor av nackdelar om skivbolag upphör existera. Visst som sagt finns massor att kritisera dem för. Det ska gudarna veta. Men alternativet är inte bättre.

Det är där vi skiljer oss åt antar jag. Det kanske blir svårare att göra enorma produktioner och marknadsföringskampanjer, men jag tycker att fördelarna vida överväger nackdelarna.

Jaså tala då om för mig vilka fördelarna är och hur det ska kunna göras lika proffsig musik som idag? Folk som har talang kommer alltid att ta betalt för sina tjänster och tjäna på det. Vissa mycket andra mindre. Vem ska knyta kontakterna med alla proffsiga musiker som kan rycka in och spela på låtar etc etc. Få höra riktigt bra argument nu vilka du anser är de fördelarna är som vida överväger nackdelarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså tala då om för mig vilka fördelarna är och hur det ska kunna göras lika proffsig musik som idag? Folk som har talang kommer alltid att ta betalt för sina tjänster och tjäna på det. Vissa mycket andra mindre. Vem ska knyta kontakterna med alla proffsiga musiker som kan rycka in och spela på låtar etc etc. Få höra riktigt bra argument nu vilka du anser är de fördelarna är som vida överväger nackdelarna.

Det kanske inte går att göra lika proffsig musik som idag (eller så går det), det kan jag leva med. Fördelen är att alla kan skapa musik på mer eller mindre lika villkor, och att man inte är beroende av bolag för att nå ut med sin musik. Det blir inte heller en tydlig uppdelning mellan producenter å ena sidan och konsumenter å den andra, vilket jag tycker känns härligt. Så de fördelarna tycker jag väger upp att man kanske inte kan göra lika proffsiga produktioner, om det nu överhuvudtaget blir så.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Som jag trodde, inga vidare argument du hade att komma med. 🙂 Tyvärr, de håller inte. Du kanske kan leva med sämre kvalitet men jag tror knappast någon annan håller med dig. Visst, du står för det och det kan jag respektera. Bättre med en ärlig åsikt än ingen alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är vad som kommer att hända!

Musiksajter som Spotify tar över, och det blir en bladning av sajter som tillhandahåller streaming eller nedladdning eftersom båda varianterna har sina för- och nackdelar. Musiksajterna kommer att ta sina intäkter från fasta månadsavgifter (för reklamfri musik) eller genom reklamintäkter (för gratislyssnare). Det kommer att finnas ett antal större musiksajter med ett brett utbud. Men det kommer också komma ett större antal mindre musiksajter med smalare utbud som föredras av lyssnare som anser sig vara trendigare än de som använder sig av musiksajterna med bredare utbud. Det blir i många kretsar - t ex på Södermalm i Stockholm - chict att använda "rätt" sajt (jmfr "det nya svarta"). Sajter med smalare utbud kommer dock komma och gå i strid ström och i takt med att trenderna växlar.

Intäkterna kommer delvis att användas för ersättning till musikproducenterna och fördelas utifrån hur musiken efterfrågas. Många lyssningar = mer ersättning. Naturligtvis kommer olika musiksajter erbjuda olika mycket ersättning till musikproducenterna, men principen kommer att vara densamma.

Många av musiksajterna kommer att erbjuda registrerade medlemmar att ladda upp sin hemmaproducerade musik. Den musiken konkurrerar med den bolagsproducerade musiken på lika villkor, i det avseendet att ersättningen utgår från antal lyssningar. Det innebär att den bolagsproducerade musiken kommer att satsa mycket reklamkostnader på att få lyssnarna att lyssna till just deras låtar och promotion på sajterna kommer att bli en stor sak. Men för den hemmaproducerande musikern finns i och med musiksajterna en möjlighet att göra sig ett namn och tjäna kosing bara genom att mun-till-munmetoden ger uppmärksamhet till just deras musik. Helt utan musikbolagen medverkan. Bara man lyckas tränga igenom musikbolagens massiva reklamväggar.

Musikbolag kommer att fortsätta styla artister, göra låtar, producera, spela in och promota. Men istället för att tillverka cd och distribuera till fysiska butiker läggs produktionen upp på musiksajterna istället. Glöm det där med cd-butiker på nätet.

Största skillnaden mot idag kommer det alltså att vara för

- lyssnaren (som får tillgång till musiken på ett helt annat sätt, och dessutom för en månadsavgifet eller gratis)

- hemmproducenten (som för möjlighet att att nå sin publik och eventuellt få betalt, utan inblandning av musikbolagen)

- alla som idag är inblandade i hantering av musik-cd (som ser marknaden försvinna bortom horisonten snabbare än en avlöning)

Read my lips!.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har förstått det är ju Sverige ganska extremt när det gäller nedladdningar, mkt hårdare lagstiftning i övriga världen.

Som flera skrivit så tar väl branschen bara nya vägar för att få in pengar, konserter, festivaler, betaltjänster osv... cd-skivan dock tror jag är på utgång helt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är vad som kommer att hända!

Musiksajter som Spotify tar över, och det blir en bladning av sajter som tillhandahåller streaming eller nedladdning eftersom båda varianterna har sina för- och nackdelar. Musiksajterna kommer att ta sina intäkter från fasta månadsavgifter (för reklamfri musik) eller genom reklamintäkter (för gratislyssnare). Det kommer att finnas ett antal större musiksajter med ett brett utbud. Men det kommer också komma ett större antal mindre musiksajter med smalare utbud som föredras av lyssnare som anser sig vara trendigare än de som använder sig av musiksajterna med bredare utbud. Det blir i många kretsar - t ex på Södermalm i Stockholm - chict att använda "rätt" sajt (jmfr "det nya svarta"). Sajter med smalare utbud kommer dock komma och gå i strid ström och i takt med att trenderna växlar.

Intäkterna kommer delvis att användas för ersättning till musikproducenterna och fördelas utifrån hur musiken efterfrågas. Många lyssningar = mer ersättning. Naturligtvis kommer olika musiksajter erbjuda olika mycket ersättning till musikproducenterna, men principen kommer att vara densamma.

Många av musiksajterna kommer att erbjuda registrerade medlemmar att ladda upp sin hemmaproducerade musik. Den musiken konkurrerar med den bolagsproducerade musiken på lika villkor, i det avseendet att ersättningen utgår från antal lyssningar. Det innebär att den bolagsproducerade musiken kommer att satsa mycket reklamkostnader på att få lyssnarna att lyssna till just deras låtar och promotion på sajterna kommer att bli en stor sak. Men för den hemmaproducerande musikern finns i och med musiksajterna en möjlighet att göra sig ett namn och tjäna kosing bara genom att mun-till-munmetoden ger uppmärksamhet till just deras musik. Helt utan musikbolagen medverkan. Bara man lyckas tränga igenom musikbolagens massiva reklamväggar.

Musikbolag kommer att fortsätta styla artister, göra låtar, producera, spela in och promota. Men istället för att tillverka cd och distribuera till fysiska butiker läggs produktionen upp på musiksajterna istället. Glöm det där med cd-butiker på nätet.

Största skillnaden mot idag kommer det alltså att vara för

- lyssnaren (som får tillgång till musiken på ett helt annat sätt, och dessutom för en månadsavgifet eller gratis)

- hemmproducenten (som för möjlighet att att nå sin publik och eventuellt få betalt, utan inblandning av musikbolagen)

- alla som idag är inblandade i hantering av musik-cd (som ser marknaden försvinna bortom horisonten snabbare än en avlöning)

Read my lips!.

😉

Jag tycker vi ska börja kalla dig för siaren här på forumet. Jag tycker det du säger känns genomtänkt och logiskt och dessutom väldigt välskrivet. 🙂 Mycket intressant! Så, siaren, hur ska vi artister, producenter och låtskrivare bete oss för att så snabbt som möjligt ta till vara på din framtidsvision? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det blir många saker man måste kunna i framtiden:

Musiker, låtskrivare, inspelningstekniker, mixare, producent, artist, försäljare, marknadsförare, illustratör, ad, copywriter och proffsminglare.

Så det är bara att kavla upp ärmarna och lära sig, för det är vad du måste kunna om du skall ta dig (eller i din grupp måste kompetensen finnas) fram som oberoende artist/grupp.

Nu kommer grupper inte att bara bestå av musiker utan högst sannolikt innehålla någon eller flera av ovanstående kompetenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...