Jump to content
Annons

Val av Effektpedal...


StratMusic

Recommended Posts

Hej, nu ska jag införskaffa en ny effektpedal, som ni säkert vet finns det väl ett hundratals

att välja mellan så..

Jag tänkte fråga er.

Den musik jag spelar är väl i regel mest blues, men också lite jazz/rock samt indie.

Ska man köpa en enkeleffekt, liknande ibanez tube screamer eller ska man satsa på

en multieffekt, exempelvis Line6 Pod mf?

Ge mig gärna lite respons, vad ni har använt och gillat, varför eran polare är så nöjd med sin etc.

Extremt tacksam för svar.

Med Vänliga Hälsningar / Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad har du för pedaler nu?

Personligen är jag inte mycket för multieffekter. Det är mycket roligare att ha flera. ^^ Så får man mer att välja bland också.

En distpedal känns ju väldigt basic om du inte har en. Annars gillar jag delay och chorus. Wah-wah är också skoj.^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns för och- nackdelar med båda valen. Jag "samlade på mig" en drös pedaler och kände plötsligt en dag, - Nej nu får det vara nog. Om man spelar live ute vill man inte riskera att något batteri är dött (om man inte har en Big John eller dyl), att nån kabel har pajat (och att man använder soundchecken till att ta reda på vilken) osv. Jag förstår att det kan tyckas roligare med en massa pedaler, men det är klart beroendeframkallande (och oekonomiskt i längden). Sedan kan det ju faktiskt vara så att man bara kan få ett speciellt ljud med just den pedalen.

Saknar ibland min lilla gula MXR. Oavsett grundljud lät det kung när den låg sist i effektkedjan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror lite på vad du skall ha den till. Jag tycker Podarna är perfekta (nästan) för hemmabruk, där man kanske inte kan dra på så mycket. Men lirar du i band o redan har förstärkare så ... finns det annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för pedaler nu?

Personligen är jag inte mycket för multieffekter. Det är mycket roligare att ha flera. ^^ Så får man mer att välja bland också.

En distpedal känns ju väldigt basic om du inte har en. Annars gillar jag delay och chorus. Wah-wah är också skoj.^^

Har en V-amp 2, men saknar många karakteristiska bluesljud, med mycket reverb och så.

Klart att man kan ratta in det till en viss gräns, men i grunden saknas det.

Jag vill egentligen bara ha en pedal med ljud liknande John Mayer och SRV. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För blues-overdrive kan jag varmt rekommendera min Fulltone Fulldrive2, lite dyrare än Boss och de andra standardpedalerna men låter sjukt mycket bättre också!

Annars i pedalväg så tycker jag att det man kan behöva är:

  • 2 dist/overdrivepedaler för olika sound beroende på om man har en stärkare med fler kanaler eller inte.
  • 1 Chorus (CH-1, CE-5 mfl)
  • 1 multidelay (DD-20, DL-4, Nova delay)
  • 1 booster för solon. (Micro Amp, Fat boost mfl)
  • 1 Wah-wah om musikstilen kräver det annars väger den bara mycket och känns onödig.

Mina fem öre

EDIT: Såg att du ville ha ett sound som John Mayer, han använder just Fulldrive2:an, dock så sitter ju det mesta av soundet i hans fingrar me ändå 😄

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

För blues-overdrive kan jag varmt rekommendera min Fulltone Fulldrive2, lite dyrare än Boss och de andra standardpedalerna men låter sjukt mycket bättre också!

Annars i pedalväg så tycker jag att det man kan behöva är:

  • 2 dist/overdrivepedaler för olika sound beroende på om man har en stärkare med fler kanaler eller inte.
  • 1 Chorus (CH-1, CE-5 mfl)
  • 1 multidelay (DD-20, DL-4, Nova delay)
  • 1 booster för solon. (Micro Amp, Fat boost mfl)
  • 1 Wah-wah om musikstilen kräver det annars väger den bara mycket och känns onödig.

Mina fem öre

EDIT: Såg att du ville ha ett sound som John Mayer, han använder just Fulldrive2:an, dock så sitter ju det mesta av soundet i hans fingrar me ändå 😉

Lustigt, jag använder också en sån till råare blues, bästa jag haft, Fulltone Fulldrive2, alltså. Den har flera pedaler i ett typ olika ljud, man kan stampa på en av tre olika overdrivar först, sen kan man stompa till nästa knapp, då får man mer ändå, det blir typ Carlo Santana. Med den vanliga overdriven kan man dra ner vol på gitarren och få ganska rent ljud ändå. Anslagskänsligheten ligger kvar alltså...

Jag har även en Double Muff, en billigare fuzzpedal, med dubbla seriekopplade fuzzar, och den låter absolut mkt bättre än alla andra dyrare fuzzar som bara fräser, här hör man tonerna. Hendrix och Santana gjorde visst då ofta, att de kopplade ihop två fuzzar. Man kan välja på att ha en två eller fuzzar påknäppta. Värt att pröva

Tredje kamraten sen 25 år minst är en Vox wahwah. En sån spelade Hendrix med, jag har aldrig sett en enda bild på att han skulle använt tex Cry baby, de är skit i jämförelse. Jag satt i två timmar i en musikaffär och jämförde de två plus flera andra.

Polarn köper och säljer pedaler som en galning varje vecka, en han alltid har kvar är en RAT pedal. MXR distar är det också många som gillar.

Link to comment
Dela på andra sajter

För blues-overdrive kan jag varmt rekommendera min Fulltone Fulldrive2, lite dyrare än Boss och de andra standardpedalerna men låter sjukt mycket bättre också!

Annars i pedalväg så tycker jag att det man kan behöva är:

  • 2 dist/overdrivepedaler för olika sound beroende på om man har en stärkare med fler kanaler eller inte.
  • 1 Chorus (CH-1, CE-5 mfl)
  • 1 multidelay (DD-20, DL-4, Nova delay)
  • 1 booster för solon. (Micro Amp, Fat boost mfl)
  • 1 Wah-wah om musikstilen kräver det annars väger den bara mycket och känns onödig.

Mina fem öre

EDIT: Såg att du ville ha ett sound som John Mayer, han använder just Fulldrive2:an, dock så sitter ju det mesta av soundet i hans fingrar me ändå 🙂

Jo, musiken sitter i fingrarna 😉

Tack så sjukt mycket för hjälpen, ska kika på en Fulltone så snart jag kan.

Mvh Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör min Fulltone på 9 volt, men man kan mata den med 18 volt, då blir den råare ändå. Fast jag tyckte det blev för mycket redan vid 12 volt som jag testade. Man kan spela med den påslagen hela tiden, sen ta till boostfunktionen när man vill spela solon högt up på de pipiga tonerna! Haha.

Kolla även in dubbelmuffen. Den brukar leda till roliga kommetarere oss grabbar emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

True bypass! Köp aldrig en pedal utan true bypass, dvs att den avslagen funkar, eller släpper ljudet igenom pedalen även utan batteri eller adapter. Utan true bypass går signalen genom nåt kretskort som försämrar det rena ljudet lite grann. Fulltone har true bypass, lika vox wahwah.

Tremolo är en annan rolig effekt de alltid körde med förr. Jag har en behringer för en hundring, den är riktigt bra, använder den bara ibland, den har inte true bypass vad jag vet. Men det lilla jag använder tremolo vill jag inte lägga mer pengar på det, man kan rycka i och ur kablarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

För blues-overdrive kan jag varmt rekommendera min Fulltone Fulldrive2, lite dyrare än Boss och de andra standardpedalerna men låter sjukt mycket bättre också!

Annars i pedalväg så tycker jag att det man kan behöva är:

  • 2 dist/overdrivepedaler för olika sound beroende på om man har en stärkare med fler kanaler eller inte.
  • 1 Chorus (CH-1, CE-5 mfl)
  • 1 multidelay (DD-20, DL-4, Nova delay)
  • 1 booster för solon. (Micro Amp, Fat boost mfl)
  • 1 Wah-wah om musikstilen kräver det annars väger den bara mycket och känns onödig.

Mina fem öre

EDIT: Såg att du ville ha ett sound som John Mayer, han använder just Fulldrive2:an, dock så sitter ju det mesta av soundet i hans fingrar me ändå 🙂

En fråga, i låten "Gravity" och Slow Dancin' In A Burnin Room använder John ett ganska mjukt reverbljud, går det att få i en Fulltone Fulldrive2?

Sen har jag också sett en "Mosfet" version, vad är skillnaden?

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga, i låten "Gravity" och Slow Dancin' In A Burnin Room använder John ett ganska mjukt reverbljud, går det att få i en Fulltone Fulldrive2?

Sen har jag också sett en "Mosfet" version, vad är skillnaden?

Fulldrive är bara en overdrive. Inget reverb. Men du har väl ett fjäderreverb i din stärkare?

In a burning room är det fjäderreverb förstärkt med lite burkreverb på kompgitarren, tror jag.

Mjuk overdrive, en gnutta kompression och dra på lite fjäderreverb tror jag är den rätta medicinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en V-amp 2

Är det en stärkare? Om inte, vad har du för stärkare och vad spelar du på för gitarrer?

Det är en effektpedal, spelar genom en Fender Deluxe 80W

Gitarren är en Stratocaster, 1957:a Surf Grön

Har du testat att skippa V-ampen när du har så go stärkare? Den kan ju snarare förstöra mer än tillföra.

En enkel/billig ganska schysst grej kan ju vara att ha rätt mkt (lagom) dist för att sen dra ner volympotten på gitarren när du kompar. Blir ju skönt sprucket ljud för blues då tycker jag. Och vräk på vid solona.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
True bypass! Köp aldrig en pedal utan true bypass, dvs att den avslagen funkar, eller släpper ljudet igenom pedalen även utan batteri eller adapter. Utan true bypass går signalen genom nåt kretskort som försämrar det rena ljudet lite grann. Fulltone har true bypass, lika vox wahwah.

Tremolo är en annan rolig effekt de alltid körde med förr. Jag har en behringer för en hundring, den är riktigt bra, använder den bara ibland, den har inte true bypass vad jag vet. Men det lilla jag använder tremolo vill jag inte lägga mer pengar på det, man kan rycka i och ur kablarna.

Det där är en av gitarrvärldens allra största myter. I a f om man läser man riktiga gurus på området, som t ex Pete Cornish (som byggt pedalbord åt bl a David Gilmour, Brian May, Paul McCartney, Lou Reed, Sting, Iron Maiden, Judas Priest o s v), anser: http://www.petecornish.co.uk/case_against_true_bypass.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...