Jump to content
Annons

Sidechaining i FL-Studio.


peppemannen

Recommended Posts

Som nattvaktaren sa in en annan tråd så är det mycket snack om sidechaining nu.

Jag har testat många metoder nu och har slutligen kommit fram till en lösning som jag tycker är och låter bra. Det finns garanterat bättre lösningar/tillvägagångssätt, men jag delar med mig av denna så kanske några frågetecken försvinner.

Börja med att tanka detta plugin:

Här är pluginet

Ok, i detta exempel använder jag mig av en kick och en synth för att det ska bli så enkelt som möjligt.

Signera effektkanal 1 till din kick. Lägg till "Fruity Peak Controller". Klicka ur "mute".

Signera effektkanal 2 till din synth. Lägg till "SideChCompSt".

Klicka på alternativsymbolen på "SideChCompSt" (den som är rosa och ser ut som en kontakt), välj "Link to controller.." sen "all".

Nu har du en liten ruta framför dig. Under "Internal controller" har du en rullgardinsmeny. Välj i den "Peak ctrl(FX1)- Peak".

Klicka på pilen bredvid "Mapping formula". Välj "Inverted".

Klicka ok.

Så där...! Färdigt....!

Nu måste du förmodligen justera "Gain" och "Keyvolume" i ditt "SideChCompSt" plugin för att få till ljudet perfekt. Men detta var grunden...

Lycka till och happy sidechaining.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

väntar med spänning på att någon ska lägga ut en sidechainad låt så jag fattar hur det låter.

EDIT: och varför det är så väldigt bra, som alla säger?

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver väl inte ladda ner någon specifik sidechainplugin, det går väl att göra så med vilken kompressor som helst och fruity peak controller? Eller har jag missuppfattat något?

Som sagt, det finns flera sätt att göra det på. Jag har provat denna kompressor och är mycket nöjd med resultatet. Därför väljer jag att nämna den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver väl inte ladda ner någon specifik sidechainplugin, det går väl att göra så med vilken kompressor som helst och fruity peak controller? Eller har jag missuppfattat något?

Som sagt, det finns flera sätt att göra det på. Jag har provat denna kompressor och är mycket nöjd med resultatet. Därför väljer jag att nämna den.

ok, jag bara tänkte att det kanske fanns nån extra finess i den kompressorn du länkade till som gjorde att den lämpade sig särdeles väl. Bra tips förresten 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hittar ingen rosa alternativsymbol som ser ut som en kontakt någonstans... Kan det bero på att jag använder FL5?

Japp. Det är den grå kontakten längst upp till vänster i fönstret. Däremot kan du inte välja "link to controller" direkt där, och inte heller "all". Klicka på "browse parameters" så får du upp en lista på alla parametrar i browsern till vänster. Högerklicka på förslagsvis "treshold", välj "link to controller" och följ sedan instruktionerna i peppemannens inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar att sidechaina parametric EQ pluggen i fruityloops.

ta tex sångspårets FXkanal å en peak kontroller på den, sen en parametric eq på tex gitarrspårets fxkanal, tar tag i en fejder sätter den vid 600 - 2500 me allaehanda små bred q (Observera, man måste ta invert på mapping formula) sen se till att base e så hög att eq:n inte höjer eller sänker utan signal från vocalspårets fxkanal. (åså pillar man lite så att decay inte håller i för länge) Nu kapas de lite lätt i tex gitarren när vocalsen låter. Jävlit bra om man måste lyfta fram sång. de ska helst inte höras för mycket, då kan gitarrljudet bli pumpigt å låta skumt, så de knappt hörs bara så e de lagom.

Samma kan man göra om man måste få bastrumman att sticka ut, att varje gång kicken slår kapas de av nåt, eller allt annat utom trummorna. Lite ungefär som eric prydz call on me fast inte så extremt

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... På fl studio(4.1.2) på laptopen går det att linka controllern till ALL...

Men på sttionära ( där jag kör fl 4.5 ) går det bara att linka till senast använda knob 😎

Jag har svårt att tänka mig en situation då man behöver justera alla parametrar i en plugin med samma värde, så det är inget att hänga läpp för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... På fl studio(4.1.2) på laptopen går det att linka controllern till ALL...

Men på sttionära ( där jag kör fl 4.5 ) går det bara att linka till senast använda knob 😆

Jag har svårt att tänka mig en situation då man behöver justera alla parametrar i en plugin med samma värde, så det är inget att hänga läpp för.

men vad beror det på?... finns inte den möjligheten i fl studio 4.5 eller?... är det nåt som inte stämmer

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså... På fl studio(4.1.2) på laptopen går det att linka controllern till ALL...

Men på sttionära ( där jag kör fl 4.5 ) går det bara att linka till senast använda knob 😆

Jag har svårt att tänka mig en situation då man behöver justera alla parametrar i en plugin med samma värde, så det är inget att hänga läpp för.

men vad beror det på?... finns inte den möjligheten i fl studio 4.5 eller?... är det nåt som inte stämmer

Förmodligen har de tagit bort den funktionen eftersom de inte heller kunde tänka sig en situation då den var användbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar ni?...

Man kan väl filifjonka å automatisera vaernda möjliga knapp å modul i hela origrammet i 4.5?

bara att man inte kan linka två knobs till samma peakcontroller, eller ja... De finns peak, LFO och peak + lfo, så som högst kan man ju linka tre på samma, fast iunte av samma slag

alltså... jag kan bara linka en knob på compressorn till peaken...

inte tvärt om

Link to comment
Dela på andra sajter

Barden... Jag hävdar bestämt till viss del det motsatta...

Du kan linka tre olika knobs till samma peakmodul, fast du måste sätta dom på varsin internal controller, alltså,Peak,lfo, eller peak+lfo... Fast då kanske man inte får önskad effekt direkt... Men om du skapar tex tre st peakgrejer på samma fxkanal så kan du linka tre olika knobbar på en compressor med peak peak peak, eller lfo lfo lfo, och slutligen peak+lfo peak+lfo peak+lfo... omständigt och lönnslynigt, men annars får man ju conflicts å då blir de fel.

hmm.. jo sant sant.

blir cp fattar inte varför de tog bort link all funcionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
jay_dee_r_i_p (oregistrerad)

Funkar inte för mig, när jag ska välja "Peak ctrl(FX1)- Peak". så finns inte FX1

står det "peak1 ctrl(insert 1) - Peak 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...