Jump to content
Annons

Fet klassisk musik


Rabieshund

Recommended Posts

Klart klassisk musik kan vara fet. Inget snack om saken.

Mitt favoritstycke everrr är Rachmaninoffs tredje pianokonsert. Den har allt, är vacker, pampig, shreddig och flippad. Jävligt fet helt enkelt.

Tipsa mig om lite fet klassisk musik. Helst inget barock och absolut inte avant garde eller experimentell 12-tonsmusik eller nåt sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Den siste äkta klassiska kompositören Prokofiev. Peter och vargen eller kanske Romeo and Juliet. Gillar man fräsiga gitarrsolon så ska man

kolla in Paganini.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hector Berlioz; Den fantastiska symfonin (Symphonie Fantastique).

Elak och definitivt fet!

**

Och eftersom Uli Roth är min favoritgitarrist; kolla in:

Uli Jon Roth: Metamorphosis

... det är Vivaldis fyra årstider, där han har full orkestrering men bytt förstaviolinen mot elgitarr. Herr Uli köttar på en extra årstid oxå😑 Absolut magnifikt (men här vet jag att det är en smaksak!)

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Beethovens 5a och 9a tycker jag är fet.

Tchaikovskys Piano konsert nr 1

Richard Wagners grejor, heroiskt och tjockt, Star Wars John Williams främsta influens. Mycket opera förstås, som inte är lika kul om man inte ser händelseförloppet framför sig ...

De flesta symfonier av Gustav Mahler, speciellt 2an gillar jag, riktiga långa äventyr. Där kan man snacka fetma, även om han har lite kallt och fyrkantigt tonspråk.

Våroffer (Rite of spring, Stravinsky) är spännande, men det är lite väl avantgardiskt som du inte gillade ... men att höra en fet orkester lira hårdrock powerchord riff (3 minuter in) då vaknar man 😉

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

I princip allting med Bela Bartok ska man lyssna på. Min favvo just nu är andra piano-konserten med orkester, andra delen. Stråkarna där är det snyggaste jag hört. Sen finns ju all hans musik för stråkkvartett, riktigt riktigt kul musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite beroende på vad man menar med "fet" ...

Två stycken jag tycker ger starka upplevelser, även om de inte har nån direkt hårdrockskänsla, är 4:e satsen ur Mahlers 5:a och 2:a satsen ur Góreckis 3:a. Båda har väldigt lågt tempo och växer långsamt, men till slut upptäcker man att man nästan tappar andan.

Redigerat av Assar
skrivfel
Link to comment
Dela på andra sajter

... 2:a satsen ur Góreckis 3:a ...

Hehe ... kanske skulle klickat på D's länkar innan jag gjorde mitt inlägg ...

😉

Redigerat av Assar
skrivfel
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite beroende på vad man menar med "fet" ...

Två stycken jag tycker ger starka upplevelser, även om de inte har nån direkt hårdrockskänsla, är 4:e satsen ur Mahlers 5:a och 2:a satsen ur Góreckis 3:a. Båda har väldigt lågt tempo och växer långsamt, men till slut upptäcker man att man nästan tappar andan.

Är Goreckis 3a den där som börjar med bara stråkar i samma tonart hela tiden och bara växer och växer? En av mina favoriter helt klart. Har för mig att nån gubbe börjar skrika sen och då har jag alltid stängt av, pallar inte opera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...