Jump to content
Annons

Knaster i örat...


perihelion

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett skumt problem med mina öron. När jag sväljer så knastrar det i stort sett alltid i mina öron mer eller mindre. Om jag tryckutjämnar så knastrar det återigen MEN då hör jag höga ljudfrekvenser bättre. Ända till jag sväljer igen dvs för då återgår det så jag inte hör dessa frekvenser lika bra igen.

Ska gå till läkare men tänkte höra med er först om någon har något tips eller om någon har liknande bekymmer. Det var varit såhär extremt länge bör jag kanske tillägga.

mvh

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Ärligt talat så tycker jag du ska uppsöka en kiropraktor. Jag har haft liknande problem och det visade sig komma från rygg / nacke...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hej!

Jag har ett skumt problem med mina öron. När jag sväljer så knastrar det i stort sett alltid i mina öron mer eller mindre. Om jag tryckutjämnar så knastrar det återigen MEN då hör jag höga ljudfrekvenser bättre. Ända till jag sväljer igen dvs för då återgår det så jag inte hör dessa frekvenser lika bra igen.

Ska gå till läkare men tänkte höra med er först om någon har något tips eller om någon har liknande bekymmer. Det var varit såhär extremt länge bör jag kanske tillägga.

mvh

/Mats

Har EXAKT samma problem!

Trodde inte nån mer råkat ut för det.

Mina öron låter som nån smular knäckebröd varje gång jag sväljer (det lät skumt)...

Hursomhelt, haft det de senaste fem åren tillsammans med toktinnitus och överkänslighet mot ljud.

Men nu har det bokats tid hos öron så det ska bli spännande att se vad de säger!

Blir det ingen rätsida på öronen så blir det snart karriärsbyte...Minst.

Håll mig gärna uppdaterad vad de kommer fram till 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Finns väl mycket som kan låta. Jag har ligament i käken som hoppar runt. Men det smäller än låter som knäckebröd, det är samma fenomen som

man hör när man stretchar fingrarna. Sedan tror att det kan bli ljud av hår i örat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har ett skumt problem med mina öron. När jag sväljer så knastrar det i stort sett alltid i mina öron mer eller mindre. Om jag tryckutjämnar så knastrar det återigen MEN då hör jag höga ljudfrekvenser bättre. Ända till jag sväljer igen dvs för då återgår det så jag inte hör dessa frekvenser lika bra igen.

Ska gå till läkare men tänkte höra med er först om någon har något tips eller om någon har liknande bekymmer. Det var varit såhär extremt länge bör jag kanske tillägga.

mvh

/Mats

Har EXAKT samma problem!

Trodde inte nån mer råkat ut för det.

Mina öron låter som nån smular knäckebröd varje gång jag sväljer (det lät skumt)...

Hursomhelt, haft det de senaste fem åren tillsammans med toktinnitus och överkänslighet mot ljud.

Men nu har det bokats tid hos öron så det ska bli spännande att se vad de säger!

Blir det ingen rätsida på öronen så blir det snart karriärsbyte...Minst.

Håll mig gärna uppdaterad vad de kommer fram till 😠

Skulle verkligen uppskatta om du skrev här vad dom säger på det där mötet med läkaren!!!

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det låter som om du har otosalpingit (=vätska i mellanörat). Det är helt ofarligt, har inget att göra med virus eller bakterier och uppkommer då kanalen mellan svalget och mellanörat svullnar igen vid tex förkylning. Det du kan göra är att tryckutjämna flera gånger om dagen så som du har gjort. Tillståndet brukar leda till att trumhinnan rör sig sämre och hörseln blir därmed nedsatt på det örat. Det hela brukar ge med sig inom 2-3 månader (oftast - veckor). Skulle du inte vara bättre efter den tiden, kan ÖNH läkare lägga ett rör i örat och tömma det.

mvh

Redigerat av funky monk
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite uppdatering...

Varit på v-centralen, spolat ur öronen, undersökt. Nada.

Skönt att spola igenom men ingen förbättring...Hon tyckte för övrigt jag skulle byta karriär p.g.a tinnitusen osv,

skulle inte stressa eller vara bland starka ljud. Tjena. haha Jaja, svårlöst problem musiklärare som man är.

Remiss till öronläkare nästa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Trist att höra att det inte löste problemet (för oss båda antar jag...)! :-( Jag får nog också pallra mig iväg och kolla. Tack för att du håller mig informerad. Uppskattar det verkligen!

/M

Lite uppdatering...

Varit på v-centralen, spolat ur öronen, undersökt. Nada.

Skönt att spola igenom men ingen förbättring...Hon tyckte för övrigt jag skulle byta karriär p.g.a tinnitusen osv,

skulle inte stressa eller vara bland starka ljud. Tjena. haha Jaja, svårlöst problem musiklärare som man är.

Remiss till öronläkare nästa!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Hur har det gått?

Har haft samma problematik sedan 10års åldern (enligt min mor), men tycker det blivit värre på senare tillsammans med min tinnitus. De petade in rör för några år sedan men det hjälpte inte. Istället har jag nu två hål i trumhinnorna vilket gör att jag kan vissla med öronen samt blåsa bubblor ur dom i badkaret, men inte tryckutjämna utan att samtidigt stoppa fingrarna i öronen (sambon får hålla för min näsa). Har också fått käken röntgad, men de har inte hittat något. Berätta gärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Har också samma problem sedan många år tillbaka. Har varit hos flera olika öronläkare och precis som ni säger så hittade de ingenting. Trodde nästan jag var inbillningssjuk ett tag. Blir ni andra också trötta och irriterade i bullriga/ljudliga miljöer? Nån skrev att det hade visat sig ha med nacke/rygg att göra. Vad, mer exakt, var problemet? Eftersom jag har kraftiga spänningar i käkar och nacke och dessutom biter ihop i sömnen har jag funderat på ett samband, men ingen läkare har kunnat bekräfta det. Trodde nästan jag var ensam om problemet eftersom läkarna jag pratat med varit så rådvilla och inte verkat ha hört talas om det innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag har kraftiga spänningar i käkar och nacke och dessutom biter ihop i sömnen har jag funderat på ett samband, men ingen läkare har kunnat bekräfta det.

Stress kan definitivt sätta sig på hörseln att det kanske piper/tjuter lite grand, trodde det var bekräftat. Men du går nog till fel typ av läkare, dessa kan bara kolla fysiska fel på själva hörapparaten/mekaniken om du förstår vad jag menar. Är allmänt dåliga på kopplingen stress och fysiska symptom. Kolla med ngn läkare som mer är inne på stressbiten, om sådan finns. Eller googla stress och "det piper i öronen" eller liknande, skulle tro att du hittar ngt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft liknande symptom sedan barnsben, inget tinnitus dock. Jag har uppfattat det, liksom vissa kan kontrollera muskler i näsa osv. kan jag kontrollera örontrumpeten till mellanörat, alltså tryckutjämna. Jag hör detta "knaster" när jag "spänner musklerna i öronen" och om jag gör det för länge blir det, liksom efter man tränat samma muskelgrupp på gym, utmattad (läs förlamad ;]).

Jag har aldrig upplevt det som ett problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...