Jump to content
Annons

Midi keyboard med 49 eller 61 eller 88 tangenter ?


kvd669o

Recommended Posts

Annons

Jag skulle säga som så: köp så stort som möjligt, men inte större än att du får plats med det och kan jobba smidigt.

61 tangeter är ju egentligen en ganska lagom kompromiss, det funkar till det mesta även om man inte får med hela pianoregistret på en gång. 49 kan vara lite snålt om du ska spela komp och melodi samtidigt på instrument med brett register.

EDIT: jaha, nu var du ofin och ändrade frågan medan jag svarade 😉 Själv har jag ett keyboard med 61 tangenter, men jag använder det aldrig eftersom jag inte har plats med det här. Skaffade ett med 25 tangenter eftersom jag ville ha ett smidigt som var lätt att plocka fram, men det känns lite väl begränsande om man ska använda det till annat än att lägga melodier och basar.

Så nu kommer jag skaffa ett kompakt 49-tangenters klaviatur istället. Känns som en vettig kompromiss för min del.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte 61 av ekonomiska skäl. Det var en liten markering från min sida, för jag vill inte handla ett stort och fint 88 tangenters - för 2795 :-. Då blir det über-plast. För den som vill spela klav och värderar bra tangenter och bra svar, så blir 88 tangenters en "riktig" masterklav men då blir priset också det femdubbla. Så jag valde att vänta med att köpa 88, tills jag kan få tag i en "riktig" 😉

Jag skulle gissa att 61 tangenters säljer mest. Men för de som inte vill spela piano i den vanliga meningen så räcker nog 25/49 gott och väl. Det är skönt för det tar faktiskt upp rätt fett med utrymme med klavven.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, ja då känns det bra att man har ett 49 tangenters då för den får plats bra och jag spelar ju ändå inte in både komp och melodi samtidigt , utan man lägger en sak i taget på olika spår vid inspelning. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror som sagt helt på syftet med klaviaturet.

Vill man spela klassiskt piano eller lite mer avancerade pianokomp så krävs 88, annars finns det inte stor vits med den storleken.

Jag började med en 61-tangenterssynth och den fixade det mesta jag behövde förutom just pianoklinket. Nu har vi synthar med allt från 37 till 88 tangenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...