creel (oregistrerad) Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 (redigerat) Jag ska spela in lite snart och Àr osÀker pÄ hur jag ska göra med rumsmickarna. Jag har en Framus Cobra 100w med en 4x12-lÄda med V30-element. NÀrmickning har jag fÄtt koll pÄ, dvs de mickar som Àr emot nÀtet. Det Àr de mickar som Àr en bit bort som jag Àr osÀker pÄ. Vilket avstÄnd man bör ta och vilken mick till vad, osv. De mickar jag har Àr SM57, SM58, SM58 beta, Rode NT1000, tvÄ CM2 (smÄ kondensatormickar), samt en okÀnd billig mick. Rummet Àr ca 20-25 kvadratmeter. HÀr Àr ett klipp med nÄgra band, som har ett sound jag Àr ute efter: Your browser does not support the HTML5 audio tag (jag gillar inte Limp Bizkit men diggar det STORA gitarrljudet i den lÄten) Det Àr sjÀlva rumsljudet i dessa gitarrer jag Àr ute efter, hur de har fÄtt in det "vÄta" ljudet. SÄ jag vill efterapa inspelningstekniken, inte ha exakt samma sound. Ni fattar vad jag menar hoppas jag. Det Àr ju uppmickningen som gör att det lÄter bra i en mix (förutsatt att allt annat stÀmmer och det gör det). SÄ, hur tror ni de har gjort? Förutom nÀrmickarna. Vilka avstÄnd snackar vi? 30cm, 80cm, 2 m..? Bör man vinkla rumsmickarna nÄgot? Bör de vara i mitten framför lÄdan eller lite snett frÄn sidan / rikta mot ett hörn? Jag funderar pÄ detta: StÀller förstÀrkaren mot en vÀgg (lite luft bakom sÄklart). SM57 and SM58 (utan puffskydd) som nÀrmickar, rakt (ej vinklade), placerade mellan högtalarens mitt och ytterkant. (jag vÀljer en av de 4 elementen) SM58Beta pÄ typ 30cm avstÄnd, framför samma element, men lite vinklad kanske. Rode NT1k pÄ 1 m avstÄnd, framför samma element. Jag förstÄr att detta Àr nÄgot man sjÀlv mÄste testa sig fram pÄ, men det skulle vara bra att höra era tips och erfarenheter kring detta. Och vad ni TROR Àr lÀmpligt. Jag har begrÀnsad tid i studion, sÄ jag kan inte leka en hel dag och hitta helt rÀtt. Om rumsmickarna Àr perfekt eller inte vet man inte heller förrÀn alla dubbar Àr lagda, det Àr dÄ man hör soundet i en mix. Tack pÄ förhand! Redigerat 28 november 2008 av creel
drloop (oregistrerad) Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 (redigerat) Ofta brister rummet nÀr man rumsmickar. DÄ brukar jag ta till en rumimpuls och köra nÀrmickat och lÄta impulsen vara rummet, lÄter lyx! Det Àr snabbaste vÀgen framÄt. Redigerat 23 november 2008 av drloop
creel (oregistrerad) Postat 23 november 2008 Postat 23 november 2008 Ofta brister rummet nĂ€r man rumsmickar.DĂ„ brukar jag ta till en rumimpuls och köra nĂ€rmickat och lĂ„ta impulsen vara rummet, lĂ„ter lyx! Det Ă€r snabbaste vĂ€gen framĂ„t. Ăh, det kan ju aaaldrig lĂ„ta lika bra som 100% Ă€kta rumsmickar?! Ăven om rummet Ă€r sisĂ„dĂ€r, eller? Vad kör du med för ĂŒberimpulser/plugin? SIR2 tycker jag inte alls lĂ„ter lika bra som "the real shit".
pme (oregistrerad) Postat 24 november 2008 Postat 24 november 2008 Om du Àr i en studio Àr det bara tt mata pÄ. Det Àr bÀttre att micka för mycket Àn för lite. Det Àr bara nÄgra spÄr extra. Duger inte resultatet frÄn rums micken Àr det bara att kasta bort. Spelar du in utan sÄ har du inget val. Om du dessutom spelar in samma gitarr utan direkt sÄ finns det ytterligare saker du kan göra. Tex göra det genom en plugin eller pod.
drloop (oregistrerad) Postat 24 november 2008 Postat 24 november 2008 (redigerat) Ofta brister rummet nĂ€r man rumsmickar.DĂ„ brukar jag ta till en rumimpuls och köra nĂ€rmickat och lĂ„ta impulsen vara rummet, lĂ„ter lyx! Det Ă€r snabbaste vĂ€gen framĂ„t. Ăh, det kan ju aaaldrig lĂ„ta lika bra som 100% Ă€kta rumsmickar?! Ăven om rummet Ă€r sisĂ„dĂ€r, eller? Vad kör du med för ĂŒberimpulser/plugin? SIR2 tycker jag inte alls lĂ„ter lika bra som "the real shit". Jag antar att du inte har en studio dĂ€r du spelar in utan nĂ„t som Ă€r i det nĂ€rmaste replokal med kanske lite ljudfix, dĂ„ lĂ„ter oftast en impuls bĂ€ttre Ă€n dina rumsmickar. Men har du ett bra rum Ă€r det att föredra naturligtvis. Och det beror pĂ„ vad du spelar in och hur du sjĂ€lv vill ha det. Redigerat 24 november 2008 av drloop
MrBluesman Postat 24 november 2008 Postat 24 november 2008 (redigerat) Ofta brister rummet nĂ€r man rumsmickar.DĂ„ brukar jag ta till en rumimpuls och köra nĂ€rmickat och lĂ„ta impulsen vara rummet, lĂ„ter lyx! Det Ă€r snabbaste vĂ€gen framĂ„t. Ăh, det kan ju aaaldrig lĂ„ta lika bra som 100% Ă€kta rumsmickar?! Ăven om rummet Ă€r sisĂ„dĂ€r, eller? Vad kör du med för ĂŒberimpulser/plugin? SIR2 tycker jag inte alls lĂ„ter lika bra som "the real shit". Sir2 kan du fĂ„ att lĂ„ta superbra. Jag kör sjĂ€lv mycket med det, och har fĂ„tt till riktigt trevliga resultat pĂ„ bla just gitarrer. Kanske Ă€r det impulserna du inte gillar...? Du kan ju testa att ladda hem lite andra. För nog 17 kan det lĂ„ta bra. Riktigt bra. "the real shit" Ă€r vĂ€l oftast att föredra om man: 1 vet precis vad man vill ha i förvĂ€g; 2 har kunskaperna; 3 har tid för set up; och 4 har ett rum som lĂ„ter riktigt bra och passar i mixen. LĂ„ter rummet dĂ„ligt sĂ„ kommer resultatet lĂ„ta dĂ„ligt. Det Ă€r ju framförallt rumskaraktĂ€ren du spelar in med rumsmiken, sĂ„ har ditt inspelninsrum jĂ€ttetrevlig och passande karaktĂ€r sĂ„ kör pĂ„ det. LĂ„ter det halvkasst sĂ„ kör med impulser (sĂ„vida inte det dĂ€r "halvkassa" ljudet Ă€r precis vad din mix vill ha förstĂ„s đ ) Ăr inte supergrym pĂ„ mikningsteknik, sĂ„ jag vĂ„gar inte svara pĂ„ sĂ„nt som avstĂ„nd och vinklar etc. Men grundtipset Ă€r vĂ€l att du helt enkelt lyssnar var i rummet det lĂ„ter bra, och stĂ€ller en mik dĂ€r (sen fĂ„r du ju justera för ev fasproblem och sĂ„). Redigerat 24 november 2008 av MrBluesman
creel (oregistrerad) Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 Ăr rummet verkligen sĂ„ noga? SĂ„ himla stor skillnad kan det vĂ€l inte vara. Det Ă€r ju uppmickningen som Ă€r viktig? Jag ska ju inte ha massor av rumsljud, bara göra ljudet liiite vĂ„tt. För övrigt ska man vĂ€l inte justera för fasfel nĂ€r man rumsmickar? Det Ă€r vĂ€l det som Ă€r meningen, att faserna "krockar" lite? Det Ă€r ju dĂ„ ljudet lĂ„ter stort. Nu snackar jag inte om att lĂ„ta en nĂ€rmick blandas med en annan mick 1cm lĂ€ngre bak utan att justera fasfel, jag menar att blanda en nĂ€rmick med en mick som kanske Ă€r en halvmeter bort. Hur gör ni?
Demonproducenten Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 Ăr rummet verkligen sĂ„ noga? SĂ„ himla stor skillnad kan det vĂ€l inte vara.Det Ă€r ju uppmickningen som Ă€r viktig? du skĂ€mtar? vad Ă€r det mickar upp med rumsmicken? rummet antar jag? kom igen nu
drloop (oregistrerad) Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 (redigerat) Ăr rummet verkligen sĂ„ noga? SĂ„ himla stor skillnad kan det vĂ€l inte vara.Det Ă€r ju uppmickningen som Ă€r viktig? du skĂ€mtar? vad Ă€r det mickar upp med rumsmicken? rummet antar jag? kom igen nu Vill bara understryka det Demonproducenten sĂ€ger. Micka ett dĂ„ligt piano och det lĂ„ter dĂ„ligt. Micka ett kasst rum och det lĂ„ter kasst. DĂ€rför bygger man en riktig studio för att fĂ„ bra ljud. Man kan ha tur att ha ett rum som lĂ„ter bra, men oftast lĂ„ter det inget vidare. DĂ€rför tog jag med impulsfiler som ett bra alternativ, snyggt rum fĂ€rdig förpackat. Redigerat 25 november 2008 av drloop
Demonproducenten Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 och för allt i vÀrlden: lÀgg mickarna pÄ separata kanaler sÄ du kan dumpa om det blir skit men det Àr ju sÄ basic idag
creel (oregistrerad) Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 Ăr rummet verkligen sĂ„ noga? SĂ„ himla stor skillnad kan det vĂ€l inte vara.Det Ă€r ju uppmickningen som Ă€r viktig? du skĂ€mtar? vad Ă€r det mickar upp med rumsmicken? rummet antar jag? kom igen nu Nej, jag skĂ€mtar inte. Jag tycker mitt rum verkar bra för detta Ă€ndamĂ„l. Jag har svĂ„rt att tĂ€nka mig att artificiella reverb skulle göra att det lĂ„ter bĂ€ttre för det sound jag vill ha. Men kanske. Som sagt, det Ă€r vĂ€ldigt, vĂ€ldligt lite rum jag vill ha i ljudet. Jag vill bara fĂ„ lite luft, inte nĂ„got slags stort reverb. och för allt i vĂ€rlden: lĂ€gg mickarna pĂ„ separata kanaler sĂ„ du kan dumpa om det blir skitmen det Ă€r ju sĂ„ basic idag Men, va? Ăr du ett troll? Eller var det dĂ€r en pik för att du tyckte min frĂ„ga om rum var sĂ„ dum? Jag Ă€r inte helt dum i huvudet.
drloop (oregistrerad) Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 Jag tror tipset med separata mickar var med all vÀlmening. Jag tror du skulle bli förvÄnad över hur ofta impulser anvÀnds istÀllet för rumsmickar.
creel (oregistrerad) Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 Jag tror tipset med separata mickar var med all vĂ€lmening. Jag tror du skulle bli förvĂ„nad över hur ofta impulser anvĂ€nds istĂ€llet för rumsmickar. Ok. Ja, om det anvĂ€nds i seriösa proffsproduktioner sĂ„ skulle jag bli förvĂ„nad. đ Förutom de "proffsproduktioner" man inte tycker lĂ„ter jĂ€ttebra.
drloop (oregistrerad) Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 Jag tror tipset med separata mickar var med all vĂ€lmening. Jag tror du skulle bli förvĂ„nad över hur ofta impulser anvĂ€nds istĂ€llet för rumsmickar. Ok. Ja, om det anvĂ€nds i seriösa proffsproduktioner sĂ„ skulle jag bli förvĂ„nad. đ Förutom de "proffsproduktioner" man inte tycker lĂ„ter jĂ€ttebra. Jag tror inte jag har nĂ„t att tillföra mer i denna diskussion. Du verkar veta bĂ€st.
rainydays Postat 25 november 2008 Postat 25 november 2008 Ja, om det anvĂ€nds i seriösa proffsproduktioner sĂ„ skulle jag bli förvĂ„nad. đ DĂ„ kan du betrakta digsjĂ€lv som förvĂ„nad. Och kanske till och med chockerad över att det till och med anvĂ€nds simulerade gitarrstĂ€rkare i proffsproduktioner. đ
Demonproducenten Postat 26 november 2008 Postat 26 november 2008 Jag Àr inte helt dum i huvudet. nu Àr det ju inte alla som Àr sÄ klyftiga som du som lÀser trÄden Ä vill ha lite tips
creel (oregistrerad) Postat 26 november 2008 Postat 26 november 2008 Jag tror tipset med separata mickar var med all vĂ€lmening. Jag tror du skulle bli förvĂ„nad över hur ofta impulser anvĂ€nds istĂ€llet för rumsmickar. Ok. Ja, om det anvĂ€nds i seriösa proffsproduktioner sĂ„ skulle jag bli förvĂ„nad. đ Förutom de "proffsproduktioner" man inte tycker lĂ„ter jĂ€ttebra. Jag tror inte jag har nĂ„t att tillföra mer i denna diskussion. Du verkar veta bĂ€st. NĂ€, jag vet inte alls bĂ€st. Det dĂ€r skrev jag mer som i syfte att du gĂ€rna fĂ„r visa nĂ„n sĂ„n produktion, det skulle Ă€rligt talat vara kul att fĂ„ höra nĂ„n sĂ„n. Jag tvivlar inte pĂ„ att det inte finns, inte alls, men jag har svĂ„rt att tĂ€nka mig att det förekommer i den musik jag lyssnar pĂ„. Men vem vet. Ja, om det anvĂ€nds i seriösa proffsproduktioner sĂ„ skulle jag bli förvĂ„nad. đ DĂ„ kan du betrakta digsjĂ€lv som förvĂ„nad. Och kanske till och med chockerad över att det till och med anvĂ€nds simulerade gitarrstĂ€rkare i proffsproduktioner. đ NĂ€mn nĂ„gra đ (inte för att jag inte tror pĂ„ dig, vill bara veta nĂ„gra exempel!) Jag Ă€r inte helt dum i huvudet. nu Ă€r det ju inte alla som Ă€r sĂ„ klyftiga som du som lĂ€ser trĂ„den Ă„ vill ha lite tips NĂ€, det har du rĂ€tt i đ
Gain Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Ăr rummet verkligen sĂ„ noga? SĂ„ himla stor skillnad kan det vĂ€l inte vara.Det Ă€r ju uppmickningen som Ă€r viktig? Det blir minst sagt lite tvetydigt nĂ€r du Ă„ ena sidan minimerar rummets betydelse och dĂ€refter sĂ„gar impulser, Ă€ven bra sĂ„dana - det hĂ„ller inte. DĂ€remot sĂ„ skulle jag gĂ€rna se att mer bra svar likt att köra pĂ„ separata spĂ„r kom in pĂ„ din ursprungsfrĂ„ga.
drloop (oregistrerad) Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 (redigerat) Lyssna pÄ detta klippet. SÀtt det i loop pÄ din mp3spelare. Trummor tagna frÄn mixologi poplÄten. Första delen: Ett litet rum. Andra delen : Torrt utan rum. Tredje delen : Ett större trumrum. Det Àr ju sÄ att alla studios lÄter olika. Rummen skiljer sig Ät. Abbey Road lÄter inte som gamla Polarstudion... Med impulser behöver man inte resa runt för att fÄ ljudet av olika rum. En fantastisk teknik helt enkelt. Det Àr klart du skall testa att micka i din lokal. Men glöm inte att man med impulser kan göra andra rum Àn just ditt. Edit: Jag tog trummor som exempel. Borde nog tagit gura, men principen Àr den samma. trumrum.mp3 Redigerat 27 november 2008 av drloop
creel (oregistrerad) Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Lyssna pÄ detta klippet. SÀtt det i loop pÄ din mp3spelare.Trummor tagna frÄn mixologi poplÄten. Första delen: Ett litet rum. Andra delen : Torrt utan rum. Tredje delen : Ett större trumrum. Det Àr ju sÄ att alla studios lÄter olika. Rummen skiljer sig Ät. Abbey Road lÄter inte som gamla Polarstudion... Med impulser behöver man inte resa runt för att fÄ ljudet av olika rum. En fantastisk teknik helt enkelt. Det Àr klart du skall testa att micka i din lokal. Men glöm inte att man med impulser kan göra andra rum Àn just ditt. Edit: Jag tog trummor som exempel. Borde nog tagit gura, men principen Àr den samma. Vad ville du sÀga med det dÀr? Jag anvÀnder sjÀlv impulser till trummor, vet hur det lÄter. Det lÄter inte lika bra som riktiga rumsmickar tycker jag, Àven om rummet inte Àr 100% perfekt. Som du sjÀlv sÀger, du borde visat gitarrer med impulser, och dÄ dubbade sÄdana, kompgitarrer.
creel (oregistrerad) Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Ăr rummet verkligen sĂ„ noga? SĂ„ himla stor skillnad kan det vĂ€l inte vara.Det Ă€r ju uppmickningen som Ă€r viktig? Det blir minst sagt lite tvetydigt nĂ€r du Ă„ ena sidan minimerar rummets betydelse och dĂ€refter sĂ„gar impulser, Ă€ven bra sĂ„dana - det hĂ„ller inte. DĂ€remot sĂ„ skulle jag gĂ€rna se att mer bra svar likt att köra pĂ„ separata spĂ„r kom in pĂ„ din ursprungsfrĂ„ga. Jo, rummet har betydelse men inte sÄÄÄ stor betydelse som ni verkar tycka, inte för gitarrer av denna sort... TROR jag iallafall. Jag tycker nĂ€stan alltid rumsmickar lĂ„ter mycket roligare impulser, det lĂ„ter mycket verkligare och mĂ€ktigare. Det Ă€r ju bara lite luft i ljudet jag vill ha, inte nĂ„n vĂ€rsta rumsklang. SĂ„ lĂ€nge rummet inte Ă€r en liten garderob sĂ„ tror jag det inte spelar sĂ„ jĂ€ttestor roll, och sĂ„ lĂ€nge det inte Ă€r nĂ„n stor lokal som bara ekar.
Demonproducenten Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 TROR jag iallafall.Jag tycker nÀstan alltid rumsmickar lÄter mycket roligare impulser, det lÄter mycket verkligare och mÀktigare. stÀmmer ju lite konstigt med din frÄga i första inlÀgget om du nu tycker det sÄ vet du ju tydligen hur man gör för att fÄ det sÄ? hur vet du förresten att exemplet med limp bizkit har rumsmickar? och hur vet du isf hur det rummet lÄter?
drloop (oregistrerad) Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Jag ber om ursÀkt att jag inte hade med gitarrer utan att det blev trummor i mitt exempel. Jag tycker dock att det ger en bra bild av impulser och vad dom kan göra för att fÄ trummor utan rum att sjunga ut bÀttre. Och om du har lyckats med trummorna och rummet sÄ kan du vÀl göra pÄ samma sÀtt med gitarren?
drloop (oregistrerad) Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 (redigerat) Ljudexemplet du har i mp3an Àr tight spelade gitarrer utpanorerade left - right. Faktum Àr att personligen tycker jag det Àr lÀttare att fÄ till detta ljud med en mick. Men det Àr ju bara jag. Det finns mÄnga sanningar nÀr man spelar in. Redigerat 27 november 2008 av drloop
joachime Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Pröva att sÀtta en Ätta- eller rundtagande mick framför högtalaren. DÄ fÄr du Àven med svar frÄn rummet. Eller en Ätta helt off-axis framför stÀrkaren en bit ut i rummet. Undvik avstÄnd större Àn 5 meter.
Mojje Cruncher Andersson Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 Ăr rummet verkligen sĂ„ noga? SĂ„ himla stor skillnad kan det vĂ€l inte vara.Det Ă€r ju uppmickningen som Ă€r viktig? Det blir minst sagt lite tvetydigt nĂ€r du Ă„ ena sidan minimerar rummets betydelse och dĂ€refter sĂ„gar impulser, Ă€ven bra sĂ„dana - det hĂ„ller inte. DĂ€remot sĂ„ skulle jag gĂ€rna se att mer bra svar likt att köra pĂ„ separata spĂ„r kom in pĂ„ din ursprungsfrĂ„ga. Jo, rummet har betydelse men inte sÄÄÄ stor betydelse som ni verkar tycka, inte för gitarrer av denna sort... TROR jag iallafall. Jag tycker nĂ€stan alltid rumsmickar lĂ„ter mycket roligare impulser, det lĂ„ter mycket verkligare och mĂ€ktigare. Det Ă€r ju bara lite luft i ljudet jag vill ha, inte nĂ„n vĂ€rsta rumsklang. SĂ„ lĂ€nge rummet inte Ă€r en liten garderob sĂ„ tror jag det inte spelar sĂ„ jĂ€ttestor roll, och sĂ„ lĂ€nge det inte Ă€r nĂ„n stor lokal som bara ekar. Hej pĂ„ sig kaxepelle! Gör sĂ„ hĂ€r, för jag tycker det verkar som att du har bra koll pĂ„ dina öron och framför allt en klar bild över hur du vill att ditt ljud ska lĂ„ta. Lyssna pĂ„ ditt rum live. Kan du fĂ„ din gitarr att lĂ„ta sĂ„ som du tĂ€nker dig i skallen bara genom att lyssna med dina öron? Detta genom att flytta dig runt till olika positioner i rummet. Finns det nĂ„gonstans i rummet dĂ€r du tycker att ditt gitarrljud lĂ„ter riktigt gott? SĂ€tt en mikrofon dĂ€r!!! Doh! Enda tipset jag kan ge dig förövrigt Ă€r tvĂ„ saker. StĂ€ll inga frĂ„gor om du inte Ă€r intresserad av att höra andras erfarenheter, punkt! Undvik att micka rummet i stereo om du avser att dubba dina gitarrpĂ„lĂ€gg enligt de bifogade filerna du skickade med. ...app app app.... nĂ€ra en smĂ€ll pĂ„ snoken för att du Ă€r dryg i dina kommentarer hörru! đ VĂ€nligen. /Cruncharn'
creel (oregistrerad) Postat 27 november 2008 Postat 27 november 2008 (redigerat) TROR jag iallafall.Jag tycker nĂ€stan alltid rumsmickar lĂ„ter mycket roligare impulser, det lĂ„ter mycket verkligare och mĂ€ktigare. stĂ€mmer ju lite konstigt med din frĂ„ga i första inlĂ€gget om du nu tycker det sĂ„ vet du ju tydligen hur man gör för att fĂ„ det sĂ„? hur vet du förresten att exemplet med limp bizkit har rumsmickar? och hur vet du isf hur det rummet lĂ„ter? NĂ€, det vet jag ju inte. Det vet jag inte heller. Det Ă€r dĂ€rför jag frĂ„gar hĂ€r? Nej, jag vet inte exakt hur man gör. Vilka avstĂ„nd och vilka mickar jag bör anvĂ€nda mig av. Men av det jag hört förut har alltid rumsmickar lĂ„tit bĂ€ttre. Jag har vĂ€l aldrig varit med om nĂ„got dĂ„ligt rum kanske. Jag ber om ursĂ€kt att jag inte hade med gitarrer utan att det blev trummor i mitt exempel.Jag tycker dock att det ger en bra bild av impulser och vad dom kan göra för att fĂ„ trummor utan rum att sjunga ut bĂ€ttre. Och om du har lyckats med trummorna och rummet sĂ„ kan du vĂ€l göra pĂ„ samma sĂ€tt med gitarren? Lyckats och lyckats, anledningen till att jag inte har rumsmickar till trummorna Ă€r för att vi spelade in dem i ett för litet rum (för trummor), det finns inte en chans att det rummet skulle funka för trummor i en mix. SĂ€ger jag emot mig sjĂ€lv nu? NĂ€, jag snackar bara om storleken pĂ„ rummet. Och nĂ€r det gĂ€ller trummor Ă€r jag jĂ€ttepetig med rumsljudet, för det Ă€r MYCKET mer rum/reverb pĂ„ trummor Ă€n pĂ„ dessa kompgitarrer. Det lĂ„ter okej med impulser men hade jag haft ett snorbra reverb eller ett jĂ€ttestort rum (och bra rumsmickar) sĂ„ hade det lĂ„tit bĂ€ttre. Ljudexemplet du har i mp3an Ă€r tight spelade gitarrer utpanorerade left - right.Faktum Ă€r att personligen tycker jag det Ă€r lĂ€ttare att fĂ„ till detta ljud med en mick. Men det Ă€r ju bara jag. Det finns mĂ„nga sanningar nĂ€r man spelar in. StĂ€mmer bra det. Pröva att sĂ€tta en Ă„tta- eller rundtagande mick framför högtalaren. DĂ„ fĂ„r du Ă€ven med svar frĂ„n rummet.Eller en Ă„tta helt off-axis framför stĂ€rkaren en bit ut i rummet. Undvik avstĂ„nd större Ă€n 5 meter. Vad Ă€r det för nĂ„t? đ LĂ€s mitt huvudinlĂ€gg sĂ„ Ă€r du snĂ€ll, dĂ€r förklarade jag att jag bara hade vissa mickar och jag ville ha rĂ„d om vilka jag skulle anvĂ€nda. Jag har inga fler Ă€n dem tyvĂ€rr. Tack för tipset ang 5 meter, men rummets vĂ€ggar Ă€r nog max 5 m đ Ăr rummet verkligen sĂ„ noga? SĂ„ himla stor skillnad kan det vĂ€l inte vara.Det Ă€r ju uppmickningen som Ă€r viktig? Det blir minst sagt lite tvetydigt nĂ€r du Ă„ ena sidan minimerar rummets betydelse och dĂ€refter sĂ„gar impulser, Ă€ven bra sĂ„dana - det hĂ„ller inte. DĂ€remot sĂ„ skulle jag gĂ€rna se att mer bra svar likt att köra pĂ„ separata spĂ„r kom in pĂ„ din ursprungsfrĂ„ga. Jo, rummet har betydelse men inte sÄÄÄ stor betydelse som ni verkar tycka, inte för gitarrer av denna sort... TROR jag iallafall. Jag tycker nĂ€stan alltid rumsmickar lĂ„ter mycket roligare impulser, det lĂ„ter mycket verkligare och mĂ€ktigare. Det Ă€r ju bara lite luft i ljudet jag vill ha, inte nĂ„n vĂ€rsta rumsklang. SĂ„ lĂ€nge rummet inte Ă€r en liten garderob sĂ„ tror jag det inte spelar sĂ„ jĂ€ttestor roll, och sĂ„ lĂ€nge det inte Ă€r nĂ„n stor lokal som bara ekar. Hej pĂ„ sig kaxepelle! Gör sĂ„ hĂ€r, för jag tycker det verkar som att du har bra koll pĂ„ dina öron och framför allt en klar bild över hur du vill att ditt ljud ska lĂ„ta. Lyssna pĂ„ ditt rum live. Kan du fĂ„ din gitarr att lĂ„ta sĂ„ som du tĂ€nker dig i skallen bara genom att lyssna med dina öron? Detta genom att flytta dig runt till olika positioner i rummet. Finns det nĂ„gonstans i rummet dĂ€r du tycker att ditt gitarrljud lĂ„ter riktigt gott? SĂ€tt en mikrofon dĂ€r!!! Doh! Enda tipset jag kan ge dig förövrigt Ă€r tvĂ„ saker. StĂ€ll inga frĂ„gor om du inte Ă€r intresserad av att höra andras erfarenheter, punkt! Undvik att micka rummet i stereo om du avser att dubba dina gitarrpĂ„lĂ€gg enligt de bifogade filerna du skickade med. ...app app app.... nĂ€ra en smĂ€ll pĂ„ snoken för att du Ă€r dryg i dina kommentarer hörru! đ VĂ€nligen. /Cruncharn' Vad Ă€r det med dig?Jag Ă€r bara trött pĂ„ alla (ursĂ€kta) dumma svar man fĂ„r pĂ„ det hĂ€r forumet. En del Ă€r bra, en del Ă€r jĂ€ttebra t.o.m, men oftast fĂ„r man vĂ€ldigt irrelevanta svar som inte hjĂ€lper ett dugg, och man funderar hur mycket de lĂ€ste av ens huvudinlĂ€gg (hann de lĂ€sa 2, eller hann de lĂ€sa 3 ord? innan de slĂ€ngde ur sig det dĂ€r). Det kanske jag som Ă€r vĂ€rdelös pĂ„ att förklara vad jag vill ha hjĂ€lp med, dĂ„ ber jag om ursĂ€kt isĂ„fall, men jag tyckte jag var tydlig. Jag vill ha hjĂ€lp med hur jag ska placera mina mickar, och vilka mickar jag ska vĂ€lja, för att fĂ„ ett liknande ljud. DĂ„ börjar folk snacka om impulser och annat artificiellt/digitalt skit, tror du inte man blir lite less dĂ„? Man fĂ„r vĂ€l förutsĂ€tta att mitt rum lĂ„ter okej. OM det skulle vara sĂ„ att rummet inte funkar alls i en mix för detta Ă€ndamĂ„l, ja dĂ„ Ă€r det vĂ€l bĂ€st att jag sjĂ€lv fĂ„r inse det? Att mina öron fĂ„r höra det. Och det hör man inte förrĂ€n man spelat in alla dubbar osv. Visst, det Ă€r bra att poĂ€ngtera att rummet har betydelse, det har det ju sjĂ€lvklart. Men jag, TROR, som sagt att mitt Ă€r okej. DĂ„ fĂ„r man ju utgĂ„ ifrĂ„n det och sen ge tips om mickplaceringar, mickval osv. Jag hade förvĂ€ntat mig svar som t.ex. detta (frĂ„n ett annat forum): Jag hittade "mitt" sĂ€tt att micka pĂ„ för flera Ă„r sedan, och har hĂ„llt mig till det sedan dess. Kör nĂ€stan alltid klassisk Sennheiser 606/906 och en Neumann U87, eller motsvarande till dem (i vĂ€rsta fall SM57 och valfri stormembran). Utöver det kör jag alltid en extramick beroende pĂ„ vad jag kĂ€nner för. Oftast en MD421 eller MD441 nuförtiden. 606an ligger rakt mot högtalartyget, precis bredvid högtalarkonen. MD421 sitter typ 30cm ifrĂ„n, snett riktad mot samma position som 606an (fast pĂ„ andra sidan). U87an Ă€r ungefĂ€r en 70-80cm ifrĂ„n, och sitter riktad rakt mot högtalaren, men snett uppifrĂ„n. Lyckas alltid fĂ„nga karaktĂ€ren i alla stĂ€rkare jag spelar in sĂ„. Alla olika mickar och deras positioner ger tillsammans en ganska Ă€rlig Ă„terskapelse av verkligheten som jag hör den. Man kan ju fundera hur mycket erfarenheter ni har nĂ€r ni alltid snackar bort ett Ă€mne... Jo, jag Ă€r intresserad andras erfarenheter. Men det verkar som folk hĂ€r inte har sĂ„ mycket erfarenhet av gitarrinspelning av detta slag. Du fĂ„r tycka jag Ă€r dryg om du vill... jag ska inte sĂ€ga vad jag tycker om er đ Det hĂ„ller jag för mig sjĂ€lv. Micka i stereo đ sjĂ€lvklart gör man inte det. đ Det Ă€r inte sĂ„ enkelt som du fĂ„r det att lĂ„ta, att "lyssna pĂ„ ens rum live Ă€r och sĂ€tta micken dĂ€r lĂ„ter bĂ€st". Vad du tycker lĂ„ter bra i rummet behöver inte alls vara bra i en mix. För bra resultat spelar man ju in och provar i en mix, men det Ă€r vĂ€ldigt tidskrĂ€vande... (spela in 4 dubbar - lyssna - placera om mickarna - samma visa igen, osv osv). Hade det varit min egna studio hade jag haft tid med det, men nu har jag inte det och dĂ€rför frĂ„gar jag efter era erfarenheter med avstĂ„nd och mickval, sĂ„ att jag "prickar rĂ€tt" lite snabbare. Som sagt, jag vill höra vad ni tror om hur de har gjort pĂ„ inspelningarna i mp3-filen jag la upp. För den pĂ„ den punkten Ă€r jag som ett stort frĂ„getecken... Redigerat 27 november 2008 av creel
Mojje Cruncher Andersson Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 ...jo, sÄ enkelt Àr det! Att sedan placera det "bra" ljudet i en mix...., ja du... Du har fÄtt svar nog och med den mÀngd kritik du riktar mot forummedlemmarnas inlÀgg, skulle det förvÄna mig om nÄgon avser hjÀlpa dig mer. Kraftiga snedtramp som jag verkligen inte kan förstÄ utav en medlem som varit med sen 2005!?!? Vad Àr det? Varför sÄ tvÀr och cynisk i dina uttalanden? Hoppas du fÄr en bra dag i alla fall. Take care! /Cruncharn'
joachime Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 Jag hade förvĂ€ntat mig svar som t.ex. detta (frĂ„n ett annat forum):Jag hittade "mitt" sĂ€tt att micka pĂ„ för flera Ă„r sedan, och har hĂ„llt mig till det sedan dess. Kör nĂ€stan alltid klassisk Sennheiser 606/906 och en Neumann U87, eller motsvarande till dem (i vĂ€rsta fall SM57 och valfri stormembran). Utöver det kör jag alltid en extramick beroende pĂ„ vad jag kĂ€nner för. Oftast en MD421 eller MD441 nuförtiden. 606an ligger rakt mot högtalartyget, precis bredvid högtalarkonen. MD421 sitter typ 30cm ifrĂ„n, snett riktad mot samma position som 606an (fast pĂ„ andra sidan). U87an Ă€r ungefĂ€r en 70-80cm ifrĂ„n, och sitter riktad rakt mot högtalaren, men snett uppifrĂ„n. Lyckas alltid fĂ„nga karaktĂ€ren i alla stĂ€rkare jag spelar in sĂ„. Alla olika mickar och deras positioner ger tillsammans en ganska Ă€rlig Ă„terskapelse av verkligheten som jag hör den. Man kan ju fundera hur mycket erfarenheter ni har nĂ€r ni alltid snackar bort ett Ă€mne... Jo, jag Ă€r intresserad andras erfarenheter. Men det verkar som folk hĂ€r inte har sĂ„ mycket erfarenhet av gitarrinspelning av detta slag. Du fĂ„r tycka jag Ă€r dryg om du vill... jag ska inte sĂ€ga vad jag tycker om er đ Det hĂ„ller jag för mig sjĂ€lv. Jag ser inte det du ser. Jag ser ingen som har "snackat bort" Ă€mnet. DĂ€remot ser jag personer som har lite olika infallsvinklar pĂ„ hur man spelar in gitarr och hur man "fĂ„ngar ljudet". De flesta som hĂ„llt pĂ„ med inspelning ett tag kommer fram till att det finns mĂ„nga sĂ€tt att komma fram till ett bra resultat. Ibland Ă€r den enklaste vĂ€gen den bĂ€sta. Bara sĂ€tta upp en SM57 framför en högtalare (spelar ingen roll vilken) och spela in eller lajna genom en pod. Ibland letar man i tvĂ„ timmar efter ett ljud som bara Ă€r med i introt av en lĂ„t. Skulle jag mixa ett liknande gitarrljud som det du lĂ€nkar till hade jag först testat att anvĂ€nda den inspelade distansmicken, om det funnits nĂ„gon. Om den inte funkade hade jag prövat en impuls i kombination med kanske ett mycket kort delay (filtrerat med ett lĂ„gpassfilter för att slippa dubbla attacker). Testa att köra som inlĂ€gget du citerade, en kondensatormick en bit ifrĂ„n. Personligen skulle jag först pröva att rikta bort den frĂ„n högtalarkonerna.
creel (oregistrerad) Postat 28 november 2008 Postat 28 november 2008 (redigerat) ...jo, sĂ„ enkelt Ă€r det!Att sedan placera det "bra" ljudet i en mix...., ja du... Du har fĂ„tt svar nog och med den mĂ€ngd kritik du riktar mot forummedlemmarnas inlĂ€gg, skulle det förvĂ„na mig om nĂ„gon avser hjĂ€lpa dig mer. Kraftiga snedtramp som jag verkligen inte kan förstĂ„ utav en medlem som varit med sen 2005!?!? Vad Ă€r det? Varför sĂ„ tvĂ€r och cynisk i dina uttalanden? Hoppas du fĂ„r en bra dag i alla fall. Take care! /Cruncharn' Nej, jag kan inte alls hĂ„lla med dig om att det Ă€r sĂ„ enkelt. Jag tycker inte heller jag alls fĂ„tt tillrĂ€ckligt med svar nog. Menar du allvar? Vi har ju bara diskuterat impulser, i princip. đ TvĂ€r och cynisk? Ha det bra du med! Jag hade förvĂ€ntat mig svar som t.ex. detta (frĂ„n ett annat forum):Jag hittade "mitt" sĂ€tt att micka pĂ„ för flera Ă„r sedan, och har hĂ„llt mig till det sedan dess. Kör nĂ€stan alltid klassisk Sennheiser 606/906 och en Neumann U87, eller motsvarande till dem (i vĂ€rsta fall SM57 och valfri stormembran). Utöver det kör jag alltid en extramick beroende pĂ„ vad jag kĂ€nner för. Oftast en MD421 eller MD441 nuförtiden. 606an ligger rakt mot högtalartyget, precis bredvid högtalarkonen. MD421 sitter typ 30cm ifrĂ„n, snett riktad mot samma position som 606an (fast pĂ„ andra sidan). U87an Ă€r ungefĂ€r en 70-80cm ifrĂ„n, och sitter riktad rakt mot högtalaren, men snett uppifrĂ„n. Lyckas alltid fĂ„nga karaktĂ€ren i alla stĂ€rkare jag spelar in sĂ„. Alla olika mickar och deras positioner ger tillsammans en ganska Ă€rlig Ă„terskapelse av verkligheten som jag hör den. Man kan ju fundera hur mycket erfarenheter ni har nĂ€r ni alltid snackar bort ett Ă€mne... Jo, jag Ă€r intresserad andras erfarenheter. Men det verkar som folk hĂ€r inte har sĂ„ mycket erfarenhet av gitarrinspelning av detta slag. Du fĂ„r tycka jag Ă€r dryg om du vill... jag ska inte sĂ€ga vad jag tycker om er đ Det hĂ„ller jag för mig sjĂ€lv. Jag ser inte det du ser. Jag ser ingen som har "snackat bort" Ă€mnet. DĂ€remot ser jag personer som har lite olika infallsvinklar pĂ„ hur man spelar in gitarr och hur man "fĂ„ngar ljudet". De flesta som hĂ„llt pĂ„ med inspelning ett tag kommer fram till att det finns mĂ„nga sĂ€tt att komma fram till ett bra resultat. Ibland Ă€r den enklaste vĂ€gen den bĂ€sta. Bara sĂ€tta upp en SM57 framför en högtalare (spelar ingen roll vilken) och spela in eller lajna genom en pod. Ibland letar man i tvĂ„ timmar efter ett ljud som bara Ă€r med i introt av en lĂ„t. Skulle jag mixa ett liknande gitarrljud som det du lĂ€nkar till hade jag först testat att anvĂ€nda den inspelade distansmicken, om det funnits nĂ„gon. Om den inte funkade hade jag prövat en impuls i kombination med kanske ett mycket kort delay (filtrerat med ett lĂ„gpassfilter för att slippa dubbla attacker). Testa att köra som inlĂ€gget du citerade, en kondensatormick en bit ifrĂ„n. Personligen skulle jag först pröva att rikta bort den frĂ„n högtalarkonerna. Tack för ditt svar! Jag syftade mest pĂ„ att det blev en massa snack om impulser, istĂ€llet för att koncentrera oss till Ă€mnet rumsmickning. Men struntsamma. Usch đ Varför, och hur menar du? Jag har en 4x12"-lĂ„da som sagt. Menar du att den ska placeras i mitten och sen vinklas bort, eller placeras mer mot sidan och vinkla bort? Ăr det bĂ€ttre med en okĂ€nd kondensatormick Ă€n en SM58beta som rumsmick? Om jag sĂ€tter den pĂ„ 1 meters avstĂ„nd. Redigerat 28 november 2008 av creel
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.