Jump to content
Annons

Rumsmickning vid inspelning av elgitarr

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag ska spela in lite snart och Àr osÀker pÄ hur jag ska göra med rumsmickarna.

Jag har en Framus Cobra 100w med en 4x12-lÄda med V30-element.

NÀrmickning har jag fÄtt koll pÄ, dvs de mickar som Àr emot nÀtet. Det Àr de mickar som Àr en bit bort som jag Àr osÀker pÄ. Vilket avstÄnd man bör ta och vilken mick till vad, osv.

De mickar jag har Àr SM57, SM58, SM58 beta, Rode NT1000, tvÄ CM2 (smÄ kondensatormickar), samt en okÀnd billig mick.

Rummet Àr ca 20-25 kvadratmeter.

HÀr Àr ett klipp med nÄgra band, som har ett sound jag Àr ute efter:

(jag gillar inte Limp Bizkit men diggar det STORA gitarrljudet i den lÄten)

Det Àr sjÀlva rumsljudet i dessa gitarrer jag Àr ute efter, hur de har fÄtt in det "vÄta" ljudet. SÄ jag vill efterapa inspelningstekniken, inte ha exakt samma sound. Ni fattar vad jag menar hoppas jag. Det Àr ju uppmickningen som gör att det lÄter bra i en mix (förutsatt att allt annat stÀmmer och det gör det).

SĂ„, hur tror ni de har gjort?

Förutom nÀrmickarna. Vilka avstÄnd snackar vi? 30cm, 80cm, 2 m..?

Bör man vinkla rumsmickarna nÄgot? Bör de vara i mitten framför lÄdan eller lite snett frÄn sidan / rikta mot ett hörn?

Jag funderar pÄ detta:

StÀller förstÀrkaren mot en vÀgg (lite luft bakom sÄklart).

SM57 and SM58 (utan puffskydd) som nÀrmickar, rakt (ej vinklade), placerade mellan högtalarens mitt och ytterkant. (jag vÀljer en av de 4 elementen)

SM58Beta pÄ typ 30cm avstÄnd, framför samma element, men lite vinklad kanske.

Rode NT1k pÄ 1 m avstÄnd, framför samma element.

Jag förstÄr att detta Àr nÄgot man sjÀlv mÄste testa sig fram pÄ, men det skulle vara bra att höra era tips och erfarenheter kring detta. Och vad ni TROR Àr lÀmpligt. Jag har begrÀnsad tid i studion, sÄ jag kan inte leka en hel dag och hitta helt rÀtt. Om rumsmickarna Àr perfekt eller inte vet man inte heller förrÀn alla dubbar Àr lagda, det Àr dÄ man hör soundet i en mix.

Tack pÄ förhand!

Redigerat av creel
Annons
  • Svar 98
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ofta brister rummet nÀr man rumsmickar.

DÄ brukar jag ta till en rumimpuls och köra nÀrmickat och lÄta impulsen vara rummet, lÄter lyx!

Det Àr snabbaste vÀgen framÄt.

Redigerat av drloop
creel (oregistrerad)
Postat

DÄ brukar jag ta till en rumimpuls och köra nÀrmickat och lÄta impulsen vara rummet, lÄter lyx!

Äh, det kan ju aaaldrig lĂ„ta lika bra som 100% Ă€kta rumsmickar?! Även om rummet Ă€r sisĂ„dĂ€r, eller?

Vad kör du med för ĂŒberimpulser/plugin? SIR2 tycker jag inte alls lĂ„ter lika bra som "the real shit".

pme (oregistrerad)
Postat

Om du Àr i en studio Àr det bara tt mata pÄ. Det Àr bÀttre att micka för mycket Àn för lite. Det Àr bara nÄgra spÄr extra. Duger inte resultatet frÄn rums micken Àr det bara att kasta bort. Spelar du in utan sÄ har du inget val. Om du dessutom spelar in samma gitarr utan direkt sÄ finns det ytterligare saker du kan göra. Tex göra det genom en plugin eller pod.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Äh, det kan ju aaaldrig lĂ„ta lika bra som 100% Ă€kta rumsmickar?! Även om rummet Ă€r sisĂ„dĂ€r, eller?

Vad kör du med för ĂŒberimpulser/plugin? SIR2 tycker jag inte alls lĂ„ter lika bra som "the real shit".

Jag antar att du inte har en studio dÀr du spelar in utan nÄt som Àr i det nÀrmaste replokal med kanske lite ljudfix, dÄ lÄter oftast en impuls bÀttre Àn dina rumsmickar.

Men har du ett bra rum Àr det att föredra naturligtvis.

Och det beror pÄ vad du spelar in och hur du sjÀlv vill ha det.

Redigerat av drloop
Postat (redigerat)

Sir2 kan du fĂ„ att lĂ„ta superbra. Jag kör sjĂ€lv mycket med det, och har fĂ„tt till riktigt trevliga resultat pĂ„ bla just gitarrer. Kanske Ă€r det impulserna du inte gillar...? Du kan ju testa att ladda hem lite andra. För nog 17 kan det lĂ„ta bra. Riktigt bra. "the real shit" Ă€r vĂ€l oftast att föredra om man: 1 vet precis vad man vill ha i förvĂ€g; 2 har kunskaperna; 3 har tid för set up; och 4 har ett rum som lĂ„ter riktigt bra och passar i mixen. LĂ„ter rummet dĂ„ligt sĂ„ kommer resultatet lĂ„ta dĂ„ligt. Det Ă€r ju framförallt rumskaraktĂ€ren du spelar in med rumsmiken, sĂ„ har ditt inspelninsrum jĂ€ttetrevlig och passande karaktĂ€r sĂ„ kör pĂ„ det. LĂ„ter det halvkasst sĂ„ kör med impulser (sĂ„vida inte det dĂ€r "halvkassa" ljudet Ă€r precis vad din mix vill ha förstĂ„s 🙂 ) Är inte supergrym pĂ„ mikningsteknik, sĂ„ jag vĂ„gar inte svara pĂ„ sĂ„nt som avstĂ„nd och vinklar etc. Men grundtipset Ă€r vĂ€l att du helt enkelt lyssnar var i rummet det lĂ„ter bra, och stĂ€ller en mik dĂ€r (sen fĂ„r du ju justera för ev fasproblem och sĂ„).

Redigerat av MrBluesman
creel (oregistrerad)
Postat

Är rummet verkligen sĂ„ noga? SĂ„ himla stor skillnad kan det vĂ€l inte vara.

Det Àr ju uppmickningen som Àr viktig?

Jag ska ju inte ha massor av rumsljud, bara göra ljudet liiite vÄtt.

För övrigt ska man vÀl inte justera för fasfel nÀr man rumsmickar? Det Àr vÀl det som Àr meningen, att faserna "krockar" lite? Det Àr ju dÄ ljudet lÄter stort. Nu snackar jag inte om att lÄta en nÀrmick blandas med en annan mick 1cm lÀngre bak utan att justera fasfel, jag menar att blanda en nÀrmick med en mick som kanske Àr en halvmeter bort.

Hur gör ni?

Postat

du skÀmtar?

vad Àr det mickar upp med rumsmicken?

rummet antar jag?

kom igen nu

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

du skÀmtar?

rummet antar jag?

kom igen nu

Vill bara understryka det Demonproducenten sÀger. Micka ett dÄligt piano och det lÄter dÄligt. Micka ett kasst rum och det lÄter kasst.

DÀrför bygger man en riktig studio för att fÄ bra ljud. Man kan ha tur att ha ett rum som lÄter bra, men oftast lÄter det inget vidare.

DÀrför tog jag med impulsfiler som ett bra alternativ, snyggt rum fÀrdig förpackat.

Redigerat av drloop
Postat

och för allt i vÀrlden: lÀgg mickarna pÄ separata kanaler sÄ du kan dumpa om det blir skit

men det Àr ju sÄ basic idag

creel (oregistrerad)
Postat

du skÀmtar?

rummet antar jag?

kom igen nu

Nej, jag skÀmtar inte. Jag tycker mitt rum verkar bra för detta ÀndamÄl. Jag har svÄrt att tÀnka mig att artificiella reverb skulle göra att det lÄter bÀttre för det sound jag vill ha. Men kanske.

Som sagt, det Àr vÀldigt, vÀldligt lite rum jag vill ha i ljudet. Jag vill bara fÄ lite luft, inte nÄgot slags stort reverb.

och för allt i vÀrlden: lÀgg mickarna pÄ separata kanaler sÄ du kan dumpa om det blir skit

men det Àr ju sÄ basic idag

Men, va? Är du ett troll? Eller var det dĂ€r en pik för att du tyckte min frĂ„ga om rum var sĂ„ dum?

Jag Àr inte helt dum i huvudet.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tror tipset med separata mickar var med all vÀlmening.

Jag tror du skulle bli förvÄnad över hur ofta impulser anvÀnds istÀllet för rumsmickar.

creel (oregistrerad)
Postat

Jag tror du skulle bli förvÄnad över hur ofta impulser anvÀnds istÀllet för rumsmickar.

Ok.

Ja, om det anvĂ€nds i seriösa proffsproduktioner sĂ„ skulle jag bli förvĂ„nad. 🙂 Förutom de "proffsproduktioner" man inte tycker lĂ„ter jĂ€ttebra.

drloop (oregistrerad)
Postat

Ok.

Ja, om det anvĂ€nds i seriösa proffsproduktioner sĂ„ skulle jag bli förvĂ„nad. 😛 Förutom de "proffsproduktioner" man inte tycker lĂ„ter jĂ€ttebra.

Jag tror inte jag har nÄt att tillföra mer i denna diskussion. Du verkar veta bÀst.

Postat
Ja, om det anvĂ€nds i seriösa proffsproduktioner sĂ„ skulle jag bli förvĂ„nad. 😉

DĂ„ kan du betrakta digsjĂ€lv som förvĂ„nad. Och kanske till och med chockerad över att det till och med anvĂ€nds simulerade gitarrstĂ€rkare i proffsproduktioner. 😛

Postat

nu Àr det ju inte alla som Àr sÄ klyftiga som du som lÀser trÄden Ä vill ha lite tips

creel (oregistrerad)
Postat

Ok.

Ja, om det anvĂ€nds i seriösa proffsproduktioner sĂ„ skulle jag bli förvĂ„nad. 🙂 Förutom de "proffsproduktioner" man inte tycker lĂ„ter jĂ€ttebra.

Jag tror inte jag har nÄt att tillföra mer i denna diskussion. Du verkar veta bÀst.

NÀ, jag vet inte alls bÀst. Det dÀr skrev jag mer som i syfte att du gÀrna fÄr visa nÄn sÄn produktion, det skulle Àrligt talat vara kul att fÄ höra nÄn sÄn. Jag tvivlar inte pÄ att det inte finns, inte alls, men jag har svÄrt att tÀnka mig att det förekommer i den musik jag lyssnar pÄ. Men vem vet.
Ja, om det anvĂ€nds i seriösa proffsproduktioner sĂ„ skulle jag bli förvĂ„nad. 🙂

DĂ„ kan du betrakta digsjĂ€lv som förvĂ„nad. Och kanske till och med chockerad över att det till och med anvĂ€nds simulerade gitarrstĂ€rkare i proffsproduktioner. 🙂

NĂ€mn nĂ„gra 🙂 (inte för att jag inte tror pĂ„ dig, vill bara veta nĂ„gra exempel!)

nu Àr det ju inte alla som Àr sÄ klyftiga som du som lÀser trÄden Ä vill ha lite tips

NĂ€, det har du rĂ€tt i 🙂

Postat

Det blir minst sagt lite tvetydigt nÀr du Ä ena sidan minimerar rummets betydelse och dÀrefter sÄgar impulser, Àven bra sÄdana - det hÄller inte. DÀremot sÄ skulle jag gÀrna se att mer bra svar likt att köra pÄ separata spÄr kom in pÄ din ursprungsfrÄga.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Lyssna pÄ detta klippet. SÀtt det i loop pÄ din mp3spelare.

Trummor tagna frÄn mixologi poplÄten.

Första delen: Ett litet rum.

Andra delen : Torrt utan rum.

Tredje delen : Ett större trumrum.

Det Àr ju sÄ att alla studios lÄter olika. Rummen skiljer sig Ät.

Abbey Road lÄter inte som gamla Polarstudion...

Med impulser behöver man inte resa runt för att fÄ ljudet av olika rum. En fantastisk teknik helt enkelt.

Det Àr klart du skall testa att micka i din lokal. Men glöm inte att man med impulser kan göra andra rum Àn just ditt.

Edit:

Jag tog trummor som exempel.

Borde nog tagit gura, men principen Àr den samma.

trumrum.mp3

Redigerat av drloop
creel (oregistrerad)
Postat
Lyssna pÄ detta klippet. SÀtt det i loop pÄ din mp3spelare.

Trummor tagna frÄn mixologi poplÄten.

Första delen: Ett litet rum.

Andra delen : Torrt utan rum.

Tredje delen : Ett större trumrum.

Det Àr ju sÄ att alla studios lÄter olika. Rummen skiljer sig Ät.

Abbey Road lÄter inte som gamla Polarstudion...

Med impulser behöver man inte resa runt för att fÄ ljudet av olika rum. En fantastisk teknik helt enkelt.

Det Àr klart du skall testa att micka i din lokal. Men glöm inte att man med impulser kan göra andra rum Àn just ditt.

Edit:

Jag tog trummor som exempel.

Borde nog tagit gura, men principen Àr den samma.

Vad ville du sÀga med det dÀr? Jag anvÀnder sjÀlv impulser till trummor, vet hur det lÄter. Det lÄter inte lika bra som riktiga rumsmickar tycker jag, Àven om rummet inte Àr 100% perfekt.

Som du sjÀlv sÀger, du borde visat gitarrer med impulser, och dÄ dubbade sÄdana, kompgitarrer.

creel (oregistrerad)
Postat

Det blir minst sagt lite tvetydigt nÀr du Ä ena sidan minimerar rummets betydelse och dÀrefter sÄgar impulser, Àven bra sÄdana - det hÄller inte. DÀremot sÄ skulle jag gÀrna se att mer bra svar likt att köra pÄ separata spÄr kom in pÄ din ursprungsfrÄga.

Jo, rummet har betydelse men inte sÄÄÄ stor betydelse som ni verkar tycka, inte för gitarrer av denna sort... TROR jag iallafall.

Jag tycker nÀstan alltid rumsmickar lÄter mycket roligare impulser, det lÄter mycket verkligare och mÀktigare. Det Àr ju bara lite luft i ljudet jag vill ha, inte nÄn vÀrsta rumsklang.

SÄ lÀnge rummet inte Àr en liten garderob sÄ tror jag det inte spelar sÄ jÀttestor roll, och sÄ lÀnge det inte Àr nÄn stor lokal som bara ekar.

Postat
TROR jag iallafall.

Jag tycker nÀstan alltid rumsmickar lÄter mycket roligare impulser, det lÄter mycket verkligare och mÀktigare.

stÀmmer ju lite konstigt med din frÄga i första inlÀgget

om du nu tycker det sÄ vet du ju tydligen hur man gör för att fÄ det sÄ?

hur vet du förresten att exemplet med limp bizkit har rumsmickar?

och hur vet du isf hur det rummet lÄter?

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag ber om ursÀkt att jag inte hade med gitarrer utan att det blev trummor i mitt exempel.

Jag tycker dock att det ger en bra bild av impulser och vad dom kan göra för att fÄ trummor utan rum att sjunga ut bÀttre.

Och om du har lyckats med trummorna och rummet sÄ kan du vÀl göra pÄ samma sÀtt med gitarren?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ljudexemplet du har i mp3an Àr tight spelade gitarrer utpanorerade left - right.

Faktum Àr att personligen tycker jag det Àr lÀttare att fÄ till detta ljud med en mick.

Men det Àr ju bara jag. Det finns mÄnga sanningar nÀr man spelar in.

Redigerat av drloop
Postat

Pröva att sÀtta en Ätta- eller rundtagande mick framför högtalaren. DÄ fÄr du Àven med svar frÄn rummet.

Eller en Ätta helt off-axis framför stÀrkaren en bit ut i rummet. Undvik avstÄnd större Àn 5 meter.

Postat

Jo, rummet har betydelse men inte sÄÄÄ stor betydelse som ni verkar tycka, inte för gitarrer av denna sort... TROR jag iallafall.

Jag tycker nÀstan alltid rumsmickar lÄter mycket roligare impulser, det lÄter mycket verkligare och mÀktigare. Det Àr ju bara lite luft i ljudet jag vill ha, inte nÄn vÀrsta rumsklang.

SÄ lÀnge rummet inte Àr en liten garderob sÄ tror jag det inte spelar sÄ jÀttestor roll, och sÄ lÀnge det inte Àr nÄn stor lokal som bara ekar.

Hej pÄ sig kaxepelle!

Gör sÄ hÀr, för jag tycker det verkar som att du har bra koll pÄ dina öron och framför allt en klar bild över hur du vill att ditt ljud ska lÄta.

Lyssna pÄ ditt rum live. Kan du fÄ din gitarr att lÄta sÄ som du tÀnker dig i skallen bara genom att lyssna med dina öron? Detta genom att flytta dig runt till olika positioner i rummet.

Finns det nÄgonstans i rummet dÀr du tycker att ditt gitarrljud lÄter riktigt gott?

SÀtt en mikrofon dÀr!!! Doh!

Enda tipset jag kan ge dig förövrigt Àr tvÄ saker.

StÀll inga frÄgor om du inte Àr intresserad av att höra andras erfarenheter, punkt!

Undvik att micka rummet i stereo om du avser att dubba dina gitarrpÄlÀgg enligt de bifogade filerna du skickade med.

...app app app.... nĂ€ra en smĂ€ll pĂ„ snoken för att du Ă€r dryg i dina kommentarer hörru! 😛

VĂ€nligen.

/Cruncharn'

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
TROR jag iallafall.

Jag tycker nÀstan alltid rumsmickar lÄter mycket roligare impulser, det lÄter mycket verkligare och mÀktigare.

stÀmmer ju lite konstigt med din frÄga i första inlÀgget

om du nu tycker det sÄ vet du ju tydligen hur man gör för att fÄ det sÄ?

hur vet du förresten att exemplet med limp bizkit har rumsmickar?

och hur vet du isf hur det rummet lÄter?

NÀ, det vet jag ju inte. Det vet jag inte heller. Det Àr dÀrför jag frÄgar hÀr?

Nej, jag vet inte exakt hur man gör. Vilka avstÄnd och vilka mickar jag bör anvÀnda mig av. Men av det jag hört förut har alltid rumsmickar lÄtit bÀttre. Jag har vÀl aldrig varit med om nÄgot dÄligt rum kanske.

Jag ber om ursÀkt att jag inte hade med gitarrer utan att det blev trummor i mitt exempel.

Jag tycker dock att det ger en bra bild av impulser och vad dom kan göra för att fÄ trummor utan rum att sjunga ut bÀttre.

Och om du har lyckats med trummorna och rummet sÄ kan du vÀl göra pÄ samma sÀtt med gitarren?

Lyckats och lyckats, anledningen till att jag inte har rumsmickar till trummorna Àr för att vi spelade in dem i ett för litet rum (för trummor), det finns inte en chans att det rummet skulle funka för trummor i en mix.

SÀger jag emot mig sjÀlv nu? NÀ, jag snackar bara om storleken pÄ rummet. Och nÀr det gÀller trummor Àr jag jÀttepetig med rumsljudet, för det Àr MYCKET mer rum/reverb pÄ trummor Àn pÄ dessa kompgitarrer.

Det lÄter okej med impulser men hade jag haft ett snorbra reverb eller ett jÀttestort rum (och bra rumsmickar) sÄ hade det lÄtit bÀttre.

Ljudexemplet du har i mp3an Àr tight spelade gitarrer utpanorerade left - right.

Faktum Àr att personligen tycker jag det Àr lÀttare att fÄ till detta ljud med en mick.

Men det Àr ju bara jag. Det finns mÄnga sanningar nÀr man spelar in.

StÀmmer bra det.
Pröva att sÀtta en Ätta- eller rundtagande mick framför högtalaren. DÄ fÄr du Àven med svar frÄn rummet.

Eller en Ätta helt off-axis framför stÀrkaren en bit ut i rummet. Undvik avstÄnd större Àn 5 meter.

Vad Ă€r det för nĂ„t? 🙁

LÀs mitt huvudinlÀgg sÄ Àr du snÀll, dÀr förklarade jag att jag bara hade vissa mickar och jag ville ha rÄd om vilka jag skulle anvÀnda. Jag har inga fler Àn dem tyvÀrr.

Tack för tipset ang 5 meter, men rummets vĂ€ggar Ă€r nog max 5 m 🙂

Hej pÄ sig kaxepelle!

Gör sÄ hÀr, för jag tycker det verkar som att du har bra koll pÄ dina öron och framför allt en klar bild över hur du vill att ditt ljud ska lÄta.

Lyssna pÄ ditt rum live. Kan du fÄ din gitarr att lÄta sÄ som du tÀnker dig i skallen bara genom att lyssna med dina öron? Detta genom att flytta dig runt till olika positioner i rummet.

Finns det nÄgonstans i rummet dÀr du tycker att ditt gitarrljud lÄter riktigt gott?

SÀtt en mikrofon dÀr!!! Doh!

Enda tipset jag kan ge dig förövrigt Àr tvÄ saker.

StÀll inga frÄgor om du inte Àr intresserad av att höra andras erfarenheter, punkt!

Undvik att micka rummet i stereo om du avser att dubba dina gitarrpÄlÀgg enligt de bifogade filerna du skickade med.

...app app app.... nĂ€ra en smĂ€ll pĂ„ snoken för att du Ă€r dryg i dina kommentarer hörru! 😉

VĂ€nligen.

/Cruncharn'

Vad Àr det med dig?

Jag Àr bara trött pÄ alla (ursÀkta) dumma svar man fÄr pÄ det hÀr forumet. En del Àr bra, en del Àr jÀttebra t.o.m, men oftast fÄr man vÀldigt irrelevanta svar som inte hjÀlper ett dugg, och man funderar hur mycket de lÀste av ens huvudinlÀgg (hann de lÀsa 2, eller hann de lÀsa 3 ord? innan de slÀngde ur sig det dÀr).

Det kanske jag som Àr vÀrdelös pÄ att förklara vad jag vill ha hjÀlp med, dÄ ber jag om ursÀkt isÄfall, men jag tyckte jag var tydlig. Jag vill ha hjÀlp med hur jag ska placera mina mickar, och vilka mickar jag ska vÀlja, för att fÄ ett liknande ljud. DÄ börjar folk snacka om impulser och annat artificiellt/digitalt skit, tror du inte man blir lite less dÄ? Man fÄr vÀl förutsÀtta att mitt rum lÄter okej. OM det skulle vara sÄ att rummet inte funkar alls i en mix för detta ÀndamÄl, ja dÄ Àr det vÀl bÀst att jag sjÀlv fÄr inse det? Att mina öron fÄr höra det. Och det hör man inte förrÀn man spelat in alla dubbar osv.

Visst, det Àr bra att poÀngtera att rummet har betydelse, det har det ju sjÀlvklart. Men jag, TROR, som sagt att mitt Àr okej. DÄ fÄr man ju utgÄ ifrÄn det och sen ge tips om mickplaceringar, mickval osv.

Jag hade förvÀntat mig svar som t.ex. detta (frÄn ett annat forum):

Jag hittade "mitt" sÀtt att micka pÄ för flera Är sedan, och har hÄllt mig till det sedan dess. Kör nÀstan alltid klassisk Sennheiser 606/906 och en Neumann U87, eller motsvarande till dem (i vÀrsta fall SM57 och valfri stormembran). Utöver det kör jag alltid en extramick beroende pÄ vad jag kÀnner för. Oftast en MD421 eller MD441 nuförtiden.

606an ligger rakt mot högtalartyget, precis bredvid högtalarkonen. MD421 sitter typ 30cm ifrÄn, snett riktad mot samma position som 606an (fast pÄ andra sidan). U87an Àr ungefÀr en 70-80cm ifrÄn, och sitter riktad rakt mot högtalaren, men snett uppifrÄn. Lyckas alltid fÄnga karaktÀren i alla stÀrkare jag spelar in sÄ. Alla olika mickar och deras positioner ger tillsammans en ganska Àrlig Äterskapelse av verkligheten som jag hör den.

Man kan ju fundera hur mycket erfarenheter ni har nÀr ni alltid snackar bort ett Àmne...

Jo, jag Àr intresserad andras erfarenheter. Men det verkar som folk hÀr inte har sÄ mycket erfarenhet av gitarrinspelning av detta slag.

Du fĂ„r tycka jag Ă€r dryg om du vill... jag ska inte sĂ€ga vad jag tycker om er 🙂 Det hĂ„ller jag för mig sjĂ€lv.

Micka i stereo 😄 sjĂ€lvklart gör man inte det. 🙂

Det Àr inte sÄ enkelt som du fÄr det att lÄta, att "lyssna pÄ ens rum live Àr och sÀtta micken dÀr lÄter bÀst". Vad du tycker lÄter bra i rummet behöver inte alls vara bra i en mix. För bra resultat spelar man ju in och provar i en mix, men det Àr vÀldigt tidskrÀvande... (spela in 4 dubbar - lyssna - placera om mickarna - samma visa igen, osv osv). Hade det varit min egna studio hade jag haft tid med det, men nu har jag inte det och dÀrför frÄgar jag efter era erfarenheter med avstÄnd och mickval, sÄ att jag "prickar rÀtt" lite snabbare.

Som sagt, jag vill höra vad ni tror om hur de har gjort pÄ inspelningarna i mp3-filen jag la upp. För den pÄ den punkten Àr jag som ett stort frÄgetecken...

Redigerat av creel
Postat

...jo, sÄ enkelt Àr det!

Att sedan placera det "bra" ljudet i en mix...., ja du...

Du har fÄtt svar nog och med den mÀngd kritik du riktar mot forummedlemmarnas inlÀgg, skulle det förvÄna mig om nÄgon avser hjÀlpa dig mer.

Kraftiga snedtramp som jag verkligen inte kan förstÄ utav en medlem som varit med sen 2005!?!?

Vad Àr det? Varför sÄ tvÀr och cynisk i dina uttalanden?

Hoppas du fÄr en bra dag i alla fall.

Take care!

/Cruncharn'

Postat
Jag hittade "mitt" sÀtt att micka pÄ för flera Är sedan, och har hÄllt mig till det sedan dess. Kör nÀstan alltid klassisk Sennheiser 606/906 och en Neumann U87, eller motsvarande till dem (i vÀrsta fall SM57 och valfri stormembran). Utöver det kör jag alltid en extramick beroende pÄ vad jag kÀnner för. Oftast en MD421 eller MD441 nuförtiden.

606an ligger rakt mot högtalartyget, precis bredvid högtalarkonen. MD421 sitter typ 30cm ifrÄn, snett riktad mot samma position som 606an (fast pÄ andra sidan). U87an Àr ungefÀr en 70-80cm ifrÄn, och sitter riktad rakt mot högtalaren, men snett uppifrÄn. Lyckas alltid fÄnga karaktÀren i alla stÀrkare jag spelar in sÄ. Alla olika mickar och deras positioner ger tillsammans en ganska Àrlig Äterskapelse av verkligheten som jag hör den.

Man kan ju fundera hur mycket erfarenheter ni har nÀr ni alltid snackar bort ett Àmne...

Jo, jag Àr intresserad andras erfarenheter. Men det verkar som folk hÀr inte har sÄ mycket erfarenhet av gitarrinspelning av detta slag.

Du fĂ„r tycka jag Ă€r dryg om du vill... jag ska inte sĂ€ga vad jag tycker om er 😛 Det hĂ„ller jag för mig sjĂ€lv.

Jag ser inte det du ser. Jag ser ingen som har "snackat bort" Àmnet. DÀremot ser jag personer som har lite olika infallsvinklar pÄ hur man spelar in gitarr och hur man "fÄngar ljudet".

De flesta som hÄllt pÄ med inspelning ett tag kommer fram till att det finns mÄnga sÀtt att komma fram till ett bra resultat. Ibland Àr den enklaste vÀgen den bÀsta. Bara sÀtta upp en SM57 framför en högtalare (spelar ingen roll vilken) och spela in eller lajna genom en pod.

Ibland letar man i tvÄ timmar efter ett ljud som bara Àr med i introt av en lÄt.

Skulle jag mixa ett liknande gitarrljud som det du lÀnkar till hade jag först testat att anvÀnda den inspelade distansmicken, om det funnits nÄgon. Om den inte funkade hade jag prövat en impuls i kombination med kanske ett mycket kort delay (filtrerat med ett lÄgpassfilter för att slippa dubbla attacker).

Testa att köra som inlÀgget du citerade, en kondensatormick en bit ifrÄn. Personligen skulle jag först pröva att rikta bort den frÄn högtalarkonerna.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
...jo, sÄ enkelt Àr det!

Att sedan placera det "bra" ljudet i en mix...., ja du...

Du har fÄtt svar nog och med den mÀngd kritik du riktar mot forummedlemmarnas inlÀgg, skulle det förvÄna mig om nÄgon avser hjÀlpa dig mer.

Kraftiga snedtramp som jag verkligen inte kan förstÄ utav en medlem som varit med sen 2005!?!?

Vad Àr det? Varför sÄ tvÀr och cynisk i dina uttalanden?

Hoppas du fÄr en bra dag i alla fall.

Take care!

/Cruncharn'

Nej, jag kan inte alls hÄlla med dig om att det Àr sÄ enkelt.

Jag tycker inte heller jag alls fĂ„tt tillrĂ€ckligt med svar nog. Menar du allvar? Vi har ju bara diskuterat impulser, i princip. 🙂

TvÀr och cynisk?

Ha det bra du med!

Du fĂ„r tycka jag Ă€r dryg om du vill... jag ska inte sĂ€ga vad jag tycker om er 😠 Det hĂ„ller jag för mig sjĂ€lv.

Jag ser inte det du ser. Jag ser ingen som har "snackat bort" Àmnet. DÀremot ser jag personer som har lite olika infallsvinklar pÄ hur man spelar in gitarr och hur man "fÄngar ljudet".

De flesta som hÄllt pÄ med inspelning ett tag kommer fram till att det finns mÄnga sÀtt att komma fram till ett bra resultat. Ibland Àr den enklaste vÀgen den bÀsta. Bara sÀtta upp en SM57 framför en högtalare (spelar ingen roll vilken) och spela in eller lajna genom en pod.

Ibland letar man i tvÄ timmar efter ett ljud som bara Àr med i introt av en lÄt.

Skulle jag mixa ett liknande gitarrljud som det du lÀnkar till hade jag först testat att anvÀnda den inspelade distansmicken, om det funnits nÄgon. Om den inte funkade hade jag prövat en impuls i kombination med kanske ett mycket kort delay (filtrerat med ett lÄgpassfilter för att slippa dubbla attacker).

Testa att köra som inlÀgget du citerade, en kondensatormick en bit ifrÄn. Personligen skulle jag först pröva att rikta bort den frÄn högtalarkonerna.

Tack för ditt svar!

Jag syftade mest pÄ att det blev en massa snack om impulser, istÀllet för att koncentrera oss till Àmnet rumsmickning. Men struntsamma.

Usch 😄

Varför, och hur menar du? Jag har en 4x12"-lÄda som sagt. Menar du att den ska placeras i mitten och sen vinklas bort, eller placeras mer mot sidan och vinkla bort?

Är det bĂ€ttre med en okĂ€nd kondensatormick Ă€n en SM58beta som rumsmick? Om jag sĂ€tter den pĂ„ 1 meters avstĂ„nd.

Redigerat av creel

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.