Jump to content
Annons

Någon bra piano plug?


stickane

Recommended Posts

Hej!

Funderar på att köpa Synthogy Ivory, men den kostar ju en del, men det kanske finns det nån annan billigare bra pianoplug? Har pianoljud i Halion men jag tycker att ljudet är dåligt.

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Satt med Ivory, The grand, Galaxy II, M-Audio Keyrig, nya Yamaha pianot i Cubase och gjorde värsta A/B testen. Hela tiden försökte jag kompensera volym, EQ & reverb efter vart andra. Till slut lät banne mej alla nästan lika. Ivory Italian Grand som är dyrast lät faktiskt minst dynamiskt. Vann i min lilla test gjorde Keyrig. Bäst, renast och med mest flexibla möjligheter. Dessurom sparar man pengar och lite över 1 Gb ram. Klart vinnaren hos mej. Solo låter Ivory & Galaxy II bättre, men vem av oss här på forumet gör en låt med BARA piano? I mix är Ivory bara klumpig och Galaxy II är bara "sådär" när det kommer till kritan. The Grand håller faktiskt måttet än, trots att det var det första dedikerade samplade piano VSTinstrumentet. HalionOne's nya Yamaha piano funkar helt OK i mix men är inget att hetsa upp sej över.

Mina åsikter...

Edit: Förtydligande

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt nr 1 piano, konsertpiano då alltså, är EWQL Bösendorfer 290. För pop/rock är det Sampletekks White grand som gäller, för mer neutralt tidlöst sound EWQL Steinway B, och för mörkt, mystiskt och jazzigt Art Vista Malmsjö.

Jag tyckte 40 gb var lite för mycket för pianon Ivory, och 55 gb för VSLs piano var lite väl. Native instruments pianon gillar jag inte så vidare .. det är något som låter fasfel i ljudet på nåt sätt, det känns som varje ton är mickad för sig, och som allt Native instruments gör så finns det något plastigt och tråkigt över dom. Ivory gillade jag annars. Men, efter några års provande hittade jag de ovan men nyligen har nya monsterpianon dykt upp. Så keep trying.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

...vem av oss här på forumet gör en låt med BARA piano?

Jag 🙂 Har gjort ett antal faktiskt! Har använt pianot i East West Colossus och ingen har någonsin gissat att det var programmerat. Har fått massor av komplimanger för hur duktig jag är på piano 😛

Ja, det pianot har en väldigt naturlig känsla/klang, men jag tycker att det samtidigt har för mycket eget rum för att vara lätt mixat tillsammans med andra instrument. Sen är jag lite svår på alla samplade pianon med för mycket karaktär. Avskyr när ett par tangenter/samplingar låter skit bara för att man envisas med riktiga samplingar. Nästan bätte att man pitchar närliggande tangent. När det låter kling, kliing, klong, klang och plötsligt fjooonk på den tredje så flippar jag ur... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...vem av oss här på forumet gör en låt med BARA piano?

Jag 🙂 Har gjort ett antal faktiskt! Har använt pianot i East West Colossus och ingen har någonsin gissat att det var programmerat. Har fått massor av komplimanger för hur duktig jag är på piano 😉

Ja, det pianot har en väldigt naturlig känsla/klang, men jag tycker att det samtidigt har för mycket eget rum för att vara lätt mixat tillsammans med andra instrument. Sen är jag lite svår på alla samplade pianon med för mycket karaktär. Avskyr när ett par tangenter/samplingar låter skit bara för att man envisas med riktiga samplingar. Nästan bätte att man pitchar närliggande tangent. När det låter kling, kliing, klong, klang och plötsligt fjooonk på den tredje så flippar jag ur... 😛

Det finns ett annat piano i Colossus också, minns inte vad det heter.. Det är helt torrt och funkar jättebra i mixar. Jag använder det jämt när jag kör piano i låtar. Det pianot är enligt mig speciellt snyggt när man skär ganska mycket diskant och höjer bas och mitt så det blir mysljud. Fast det är kanske inte folk ute efter. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...