Jump to content
Annons

Värt att byta processor?


Malice

Recommended Posts

Annons

Datorn i övrigt är en Frost P20 så den ska ju onekligen vara optimerad för musikproduktion. Supporten rekommenderade en Q6600 (pga av kompatibilitet med moderkortet) och det jag är intresserad av att veta är ifall skillnaden mellan dessa processorer är så stor att det är värt pengarna + besväret att byta.

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)

Kollade nyss priset på q6600 och den har ju blivit dyrare igen, jag köpte min sista för 1659 ink frakt från Net On Net. Kan det vara läge att vänta lite kanske och kolla prisutvecklingen? Iofs så kan det ju vara på väg uppåt kanske beroende på hur valutamarknaden rör sig i förhållande till finanskrisen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag valde en quad till mitt aktuella bygge, eftersom jag räknar med att allt fler program kommer att utnyttja kärnorna inom en snar framtid. Jag körde för säkerhets skull moderkort med 1600MHz buss, så att bussen inte blir någon stor bromskloss... ⚠️

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Datorn i övrigt är en Frost P20 så den ska ju onekligen vara optimerad för musikproduktion. Supporten rekommenderade en Q6600 (pga av kompatibilitet med moderkortet) och det jag är intresserad av att veta är ifall skillnaden mellan dessa processorer är så stor att det är värt pengarna + besväret att byta.

Alla av socket 775 passar i din dator, och kommer att funka utan problem.

Om jag skulle vara du skulle jag kolla på en Dual Core 8400 eller 8500 .. 45 nm teknik, 3 ghz respektive 3,16 ghz. Väldigt kraftfulla saker ⚠️

(eller en quad 9400, om du kan punga ut 2600 kr)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla av socket 775 passar i din dator, och kommer att funka utan problem.

Om jag skulle vara du skulle jag kolla på en Dual Core 8400 eller 8500 .. 45 nm teknik, 3 ghz respektive 3,16 ghz. Väldigt kraftfulla saker 😉

(eller en quad 9400, om du kan punga ut 2600 kr)

Som jag förstår det får busshastigheten ligga på max 1066 MHz så det "värsta" jag kan byta till är en Q6600. Dock skall det tilläggas att jag är helt inkompetent när det kommer till datorer så jag vet inte vad jag pratar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag valde en E8400 till mitt bygge eftersom mitt program bara stödjer 2 kärnor.

E8400 har en väldigt hög FSB och en hög multipel så den processorn är jävligt mycket för pengarna. Det ska mycket till innan den går i taket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...