Jump to content
Annons

Laptop med stora samplings pluggar.


Jonathanhitochdit

Recommended Posts

Hej!

Jag är mkt nyfiken på hur det fungerar om man skulle installera t.e.x N-I Komplete (65GB) eller EastWest Platinum Complete som tar 117 Gb på sin laptop.

Använder Laptop användarna Externa Hårddisker eller lägger man det på sin vanliga hårddisk?

En sak jag tänker på är om det skulle bli väldigt segt om man skulle ladda sina samplingar från en extern hårddsik

och då om man lägger samplingarna i laptopens hårddisk blir datan lätt seg och har ingen plats kvar.

Stationära dator har ungefär 600 Gb som hårdisk men hur gör ni laptop användarna? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min uppfattning är att generellt sett hålla sig borta ifrån externa hårddiskar vid musikbruk. Det verkar som att externa hårddiskar ökar accesstiden och att filöverföringen tar mer ork och är mindre tillförlitlig än interna hårddiskar. Detsamma gäller användning av bärbara datorer som huvudburk vid musik-köret. Det blir oftare sämre, än lika bra.

De större riggarna använder ju så kallade sample-farms. De rackar upp 30-40 datorer, installerar ett stramt inställt windows XP eller liknande, installerar samplingar och mjukvarusyntar på dem, plus midi/audio interface, och använder dem till en enda sak: samplingar och mjukvarusyntar. Seq kör dom ofta från en enda dator, som skickar ut midi (och i viss mån audio) till farm-datorerna, och dom i sin tur utför kommandona och spelar upp ljudet. Det kanske vore bättre att satsa på ett sånt tillvägagångssätt än externa hårddiskar. Som ett alternativ.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning är att generellt sett hålla sig borta ifrån externa hårddiskar vid musikbruk. Det verkar som att externa hårddiskar ökar accesstiden och att filöverföringen tar mer ork och är mindre tillförlitlig än interna hårddiskar. Detsamma gäller användning av bärbara datorer som huvudburk vid musik-köret. Det blir oftare sämre, än lika bra.

De större riggarna använder ju så kallade sample-farms. De rackar upp 30-40 datorer, installerar ett stramt inställt windows XP eller liknande, installerar samplingar och mjukvarusyntar på dem, plus midi/audio interface, och använder dem till en enda sak: samplingar och mjukvarusyntar. Seq kör dom ofta från en enda dator, som skickar ut midi (och i viss mån audio) till farm-datorerna, och dom i sin tur utför kommandona och spelar upp ljudet. Det kanske vore bättre att satsa på ett sånt tillvägagångssätt än externa hårddiskar. Som ett alternativ.

Jag visste inte att folk kunde ha så mycket datorer för att göra lite musik. ☺️

Men varför är det inte bra med Laptop igentligen?

Grejen varför jag använder Laptop är att jag kan ta med datorn från studio till studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en extern Firewire-hårddisk (men ännu hellre en eSATA, om en sådan port finns) borde det inte vara några större problem. Du installerar då själva ljudbiblioteket på den externa disken och pluggen på den interna, ihop med programmen.

Link to comment
Dela på andra sajter

De större riggarna använder ju så kallade sample-farms. De rackar upp 30-40 datorer, installerar ett stramt inställt windows XP eller liknande, installerar samplingar och mjukvarusyntar på dem, plus midi/audio interface, och använder dem till en enda sak: samplingar och mjukvarusyntar. Seq kör dom ofta från en enda dator, som skickar ut midi (och i viss mån audio) till farm-datorerna, och dom i sin tur utför kommandona och spelar upp ljudet. Det kanske vore bättre att satsa på ett sånt tillvägagångssätt än externa hårddiskar. Som ett alternativ.

Vem gör så?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Min uppfattning är att generellt sett hålla sig borta ifrån externa hårddiskar vid musikbruk. Det verkar som att externa hårddiskar ökar accesstiden och att filöverföringen tar mer ork och är mindre tillförlitlig än interna hårddiskar. Detsamma gäller användning av bärbara datorer som huvudburk vid musik-köret. Det blir oftare sämre, än lika bra.

De större riggarna använder ju så kallade sample-farms. De rackar upp 30-40 datorer, installerar ett stramt inställt windows XP eller liknande, installerar samplingar och mjukvarusyntar på dem, plus midi/audio interface, och använder dem till en enda sak: samplingar och mjukvarusyntar. Seq kör dom ofta från en enda dator, som skickar ut midi (och i viss mån audio) till farm-datorerna, och dom i sin tur utför kommandona och spelar upp ljudet. Det kanske vore bättre att satsa på ett sånt tillvägagångssätt än externa hårddiskar. Som ett alternativ.

Sample-farms, vem skulle behöva 30-40 datorer?

Låter för mig som en hel del skitsnack.

Och externa diskar funkar visst bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

De större riggarna använder ju så kallade sample-farms. De rackar upp 30-40 datorer, installerar ett stramt inställt windows XP eller liknande, installerar samplingar och mjukvarusyntar på dem, plus midi/audio interface, och använder dem till en enda sak: samplingar och mjukvarusyntar. Seq kör dom ofta från en enda dator, som skickar ut midi (och i viss mån audio) till farm-datorerna, och dom i sin tur utför kommandona och spelar upp ljudet. Det kanske vore bättre att satsa på ett sånt tillvägagångssätt än externa hårddiskar. Som ett alternativ.

Vem gör så?

Ja, jag kanske tog i lite, jämfört med vad som frågades.

Men många som jobbar hårt i industrin, främst i staterna kör så. Remote Control productions (Zimmer, badelt och grabbarna) kör så, plus de nästan hundratalet kompositörer som har sin studio i den byggnaden, de flesta som jobbar med film kör så, plus många renodlade låtskrivare. Idén verkar inte vara att sån datorkraft är nödvändig, utan istället att det ska vara bekvämt och snabbjobbat. De vill inte hålla på och leta ljud och samplingar, utan har det mesta uppkopplat och färdigladdat hela tiden, i en statisk konfiguration, så att dom alltid vet vart vad finns.

Harry Gregson-Williams sitter i Remote Control productions komplexet med. Man ser i hans arbetsrum hur cubase skickar ut data till de 13 PC datorer han har som genererar hans ljud från samplingar och softsyntar. http://img125.imageshack.us/img125/9971/ha...sstudiolep6.jpg Det ljudet skickas från datorerna via ADAT Lightpipe till de 5 st 02R96 mixrarna (man ser 3 av dom på bilden). Och cubase i sin tur styr alla parametrar och automation i mixrarna. Det flashigaste är att lyssningen går via Protools i deras mixrum. Signalen från mixrarna - varje kanal - går in till mixrummet och patchas igenom protools, så när dom är klar med kompositionen, så kan dom bara trycka på play så spelas det hela över direkt i protools på separata kanaler och är klart för mixning.

Många har ju kravet på sig att prestera 2-3 minuter färdig produktion per dag, dessa mördande deadlines .. dom fick uppdraget att göra filmmusiken till Pirates of the Carribean med kravet musiken måste leveras inom 3 veckor (Silvestri fick sparken, för regissören sa uttryckligen att det var "för mycket pirat-musik") .. så dom gör helt vansinniga grejor för att få skära ner på tidsåtgången för de olika arbetsmomenten.

Med en extern Firewire-hårddisk (men ännu hellre en eSATA, om en sådan port finns) borde det inte vara några större problem. Du installerar då själva ljudbiblioteket på den externa disken och pluggen på den interna, ihop med programmen.

Jag ska fan läsa på lite innan jag öppnar käften angående det här. Verkar som saker och ting förändras fortare än jag gör. Inte bra.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Att patcha in alla datorerna och hålla reda på dessa i mix analogt verkar skitkorkat.

Sist jag läste om Zimmer var några år sedan så körde han två datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag kanske tog i lite, jämfört med vad som frågades.

Men många som jobbar hårt i industrin, främst i staterna kör så. Remote Control productions (Zimmer, badelt och grabbarna) kör så, plus de nästan hundratalet kompositörer som har sin studio i den byggnaden, de flesta som jobbar med film kör så, plus många renodlade låtskrivare.

Det blir många datorer.. 100 kompositörer multiplicerat med 40 datorer.... Undra vad dom får för elräkning...

Tycker det låter som något som folk kanske höll på med under slutet av 90-talet, fattar inte riktigt poängen med det nuförtiden. Blir det inte billigare, och framförallt smidigare, med ett rejält tdm-system och en hottad dator? Sedan är jag ganska övertygad om att filmmusikgrabbarna som jobbar mot hollywoodproduktioner oftast använder riktiga symfoniorkestrar. Det är ju därifrån alla tekniker inom filmscoring kommer (streamers & punches, clicksync-metoderna osv), och det bygger ju på att musiken noteras och sedan spelas av en riktig orkester. Då kan man undra varför man lägger sånt krut på att få ut snabba utkast...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden fick kanske en snedtändning. Får be om ursäkt för det.

Här är en SOS artikel ... ifrån 6 år sen, som visar en del av det här arbetssättet. Trist nog är det där inte Zimmers eget rum på RCP, utan bara hans "lilla" hemstudio :S

http://www.soundonsound.com/sos/Oct02/arti.../hanszimmer.asp

Men jag håller nog med dig, VacUm, att ska sånt här funka bra så måste man ha många assistenter som gör det tekniska åt en. Orkestermässigt så är det inte så mycket sånt längre. RCP brukar ju köra en snabb inspelning av orkester, och lägga under samplingarna ljudmässigt för att täcka. Men det är ganska få som hör skillnad längre. Min bild är i vilket fall att tänkandet är ungefär som Chris Lord-Alge: som kör med typ 10-12 st LA2a kompressorer, inställda på olika sätt. Han rör aldrig inställningarna. Vill han ha kompression så skickar han signalen till LA2a nummer 1 och lyssnar, funkar det inte så provar han kompressor nummer 2 .. åså går han igenom allihop och tar den som funkar bäst. Men han rör aldrig kontrollerna på dom. Känner han behov av något som inte finns på menyn så köper han en till LA2a och ställer in den så. Inte världens mest ekonomiska, men en jäkla kontrast till hur vi europeer gillar att jobba. Jag skulle gissa att det handlar om tidsaspekten, att snabb är lika med bra, där borta.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag märker inga problem att köra större bibliotek med min laptop men då har jag de stora ljudbiblioteken på en extern FW800disk. Min inbyggda disk är bara på 200gb 7200varv och frågan är om man behöver ha med sig sina tunga pluggar när man är ute?

om jag skulle använd typ VSL på 400GB så hade jag ju dock inte skrivit musiken med dem utan använt nått smidigare så långt i produktionen som möjligt. förr eller senare (när låten är färdigskriven) kan man ju dra upp sitt überbibliotek och sedan bounca spåren. Men visst, det finns ju 500gb diskar till macbook/macbook pro. hade varit sweet...🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper man ny laptop idag så går det att få med hyfsat stor disk (500 Gb). Många har dessutom plats för 2 diskar. Själv har jag en Asus M70 17" med 2 st 500 Gb (1 TB!). Har bl a Komplete 2,3,4 och 5 installerat med samplingsbibliotek från t ex Kontakt 1,2,3 och Battery 1,2,3 (ca 100 GB). Fungerar hur bra som helst.

Idén med en stor fet laptop är att ersätta den stationära och slippa en massa externa diskar och annat jox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper man ny laptop idag så går det att få med hyfsat stor disk (500 Gb). Många har dessutom plats för 2 diskar. Själv har jag en Asus M70 17" med 2 st 500 Gb (1 TB!). Har bl a Komplete 2,3,4 och 5 installerat med samplingsbibliotek från t ex Kontakt 1,2,3 och Battery 1,2,3 (ca 100 GB). Fungerar hur bra som helst.

Idén med en stor fet laptop är att ersätta den stationära och slippa en massa externa diskar och annat jox.

Är den musikdedikerad? Inställd i operativsystemet för musik?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Köper man ny laptop idag så går det att få med hyfsat stor disk (500 Gb). Många har dessutom plats för 2 diskar. Själv har jag en Asus M70 17" med 2 st 500 Gb (1 TB!). Har bl a Komplete 2,3,4 och 5 installerat med samplingsbibliotek från t ex Kontakt 1,2,3 och Battery 1,2,3 (ca 100 GB). Fungerar hur bra som helst.

Idén med en stor fet laptop är att ersätta den stationära och slippa en massa externa diskar och annat jox.

Är den musikdedikerad? Inställd i operativsystemet för musik?

😉

Den kör faktiskt Vista Ultimate och är riktigt ooptimerad för musik 😛 .

På min gamla stationära var jag väldigt noga och körde dual boot med XP varav musikdelen var helt dedikerad och optimerad. Tyckte dock att det var trist och man var alltid inne i "fel" boot om man ville göra något speciellt.

När jag nu köpte ny laptop ville jag ge Vista (Ultimate) en chans och prova att optimera det. Jag har inte hunnit det och har t o m SQL-server 2005 med alla dess services går i bakgrunden samt Visual Studio 2008 för att prova en del saker till jobbet. Nu har jag precis mixat klart ett par tunga låtar i Cubase 4.5 maxat med t ex Massive, Kontakt, Korg Legacy etc som fick min gamla P4 3.2 att knäa ordentligt. Här fungerar det klockrent! Lade t o m på ett par spår med gitarr via Guitar Rig 3.

Nu ska iofs utvecklingsverktygen bort från burken (eller in i en virtuell maskin) men det intressanta är att det faktiskt fungerar.

Jag kör ett M-Audio Fast Track Pro ljudkort (USB).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...