Jump to content
Annons

Golvfråga...


Tophe

Recommended Posts

Hur mycket hörs egentligen en gitarr eller sång igenom ett betonggolv på dryga 35 cm?

Min studio ligger under en grannes lägenhet... Kommer enbart spela in sång och gitarr där.

Tror ni det hörs upp i deras lägenhet?

Vi hör ju steg och knarrande dörrar ner, men det är väl tunga vibrationer ljud som går genom stommen.

Det hörs istort sett lika mycket när någon går i vår lägenhet ovanför öven om golvet inte ligger rakt ovanför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hör du när folk går så lär dom höra din gurra med på de låga tonerna. Det hela beror ju på lite hur högt du spelar men har du en Marshall Stack med 4 st 12 i så kanske det blir svårt. Jag skulle nog göra någon form av isolering hur som helst för att få ljudet bättre från den studsande betongen.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Om du är osäker ochhar någon som helst kontakt med grannarna kan du ju de dem tala om ifall de tycker du är störande eller inte. Att det säkert hörs, visst. Men om du har möjlighet spela in när de inte är hemma, desto bättre. Annars kanske du får begränsa dig till vissa tider enbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara akustisk gitarr och sång, så inga elförstärkta instrument.

Jag var över för att fråga, men de var inte hemma....

Jag testade då att stå i trapphuset och lyssna, eftersom vi även hör när folk går där och när de stänger ytterdörren.

Min fru fick hamra på stenhårt på gitarren, men det hördes inte ett knyst... Och hon har bra spett i sitt spel.

Jag är tveksam till om en akustisk gitarr kan få betongtaket att vibrera så det går ut i stommarna på samma sätt

som fotsteg gör nedåt. Men det återstår att se...

Ska över senare igen och se om de är hemma.

Hela poängen är ju just att kunna spela in jämt, även när alla sover.

Just nu är det så pass isolerat att min fru och min lilla son kan sova två rum brevid, utan

att höra alls.

Återkommer med testresultat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Var över hos grannen... Med yngsta bebisen på armen (vem kan misstro en man med en bebis på armen)

Jättetrevlig granne som dessutom aldrig hört någon musik. Och jag har spelat på rätt bra i källaren de seanste månaderna.

Min fru brötade loss på gitarren igen och vi stod tysta och lyssnade, men det hördes inte ett knyst, absolut noll...

Skönt! Då slipper jag göra innertak och jag vinner 20 cm takhöjd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...