Jump to content
Annons

Har du släppt en skiva?


nattvaktaren (oregistrerad)

Har du medverkat på kommersiell cd- eller vinylskiva?  

335 röster

  1. 1. Har du medverkat på kommersiell cd- eller vinylskiva?

    • Ja
      153
    • Nej
      142


Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)

här får man för att man varit indie och pressat eget..

räknas skivor som inte gått genom distrubitionsbolag och som inte går att köpa på fler ställen än genom nätsidor och på spelningar/ mässor?

.. som egentligen är samma sak som att banda en mix och sälja till grannen.

om kommersiell betyder i avsikt att tjäna cash, så näe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 129
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 3 veckor senare...

Jag vill minnas att jag för en sisådär fem-sex år sen, deltog på en promotionskiva från hmmm nrj-nånting-nånting-skitcoolt-megahäftigt-bolag. Men sen dess har det bara blivit en avslutningsskiva i gymnasiet tillsammans med de andra mer eller mindre begåvade i klassen där vi bidrig med ett eller ett par spår var. Trycktes upp i en 500 ex och gick åt om jag inte är helt ute och cyklar nu.

Kommersiellt kan ju diskuteras men de har ju cirkulerat ute i landet åtminstonde.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ja, jag har med en låt på samlingsskivan 99klubb. Den består av de vinnande bidragen från en tävling där Hundarna från Söder satt jury. Ganska lyckad skiva men vår låt blev lite konstigt masterad, så den passar inte riktigt in bland de övriga dängorna (nr 10, Dumma Lyckliga Människor - "kyss").

ljudklipp och möjlighet att köpa skivan finns via följande länk:

http://www.skivstallet.nu/99klubb/

Redigerat av sisältää
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Jag får väl erkänna att mitt dåvarande band (sjuttitalets slut) blev hyrda att spela på en singer/songwrighters platta. Trots bra resentioner sålde den väl ca femhundra ex. Det värsta är att jag inte har kvar mitt ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Jag har släppt egna brända CD-r skivor som sålts men jag har aldrig fått mitt material tryckt på "riktigt" så att säga. Men det är inget jag strävar efter heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har släppt egna brända CD-r skivor som sålts men jag har aldrig fått mitt material tryckt på "riktigt" så att säga. Men det är inget jag strävar efter heller.

Ungefär samma här. Jag är dock med på "tack till"-listan på en skiva med Logic Division, efter att ha gett lite feedback på stråkintrot 😉

Och förresten...om nån vill köpa min 4-spårsskiva med meditativ piano/synth-musik så kostar den en femtilapp inkl porto. (Hör av er via email)

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

olivetti (oregistrerad)

Vad var frågan?

 "Har du släppt en skiva?, Nyfiken."

Eller...

 "Har du medverkat på kommersiell cd- eller vinylskiva?"

Två skilda saker om ni frågar mig.

Jag har släppt tio CDn men aldrig medverkat på en kommersiell CD eller vinylskiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har bara tillverkat ett 1000-tals demo skivor.. men aldrig en hel skiva.. Nångång kanske det blir.. men det är inget måste.. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Madvikins (oregistrerad)

...min baryton finns med på en skiva med Härnösands domkyrkokör från mitten av 80-talet...

-måste bara försöka ta reda på vad vi sjöng...och var i hela friden man kan få fatt på den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade nej, men sen kom jag på att jag har varit med på en samlingsplatta med diverse hårdrocksband alldeles nyligen. Det är väl antagligen för färsk så det har inte satt sig i minnet än 🙂

Sen har jag gjort tre st skivor som jag delat ut till släkten på födelsedagar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag kommer inom kort att släppa en cd, på synthpop labeln

A Different Drum i USA.

Först släpps en singel (nu i Juni) sen en fullängdare.

Har tidigare gjort ett par hembrända cd´s, som jag säljer via cdbaby bl.a.

Gå gärna in och kolla på min hemsida, där finns

ljudklipp från tidigare cd´s och kommande singel.

A Blue Ocean Dream

p.s till nattvaktaren :Allt är gjort i Reason (sången i cubase).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har släppt skivor med mitt band Corduroy Utd. på Labrador. En fullängdare, en EP och en vinylsingel.

Vidare har mitt andra, nu typ nedlagda band, The Fermats medverkat på två Amerikanska Tweepop-samlingsskivor.

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag medverkat på 5 CD och 1 MC, allihopa med folkmusik. Har planerat för att i höst börja repa för nästa CD som vi hoppas ska komma ut någon gång under nästa år.

Järvsö Spelmanslag - Järvsö Spelmanslag

MC 1992 (CAB108)

Järvsö Spelmanslag - Folkmusik i Järvsö Kyrka

CD Frisk Disc 1997 (FRICD001)

Bollnäsbygdens spelmanslag - Så länge fingrarna rör sig

CD 1999 (BBSCD1949)

Draupner - Draupner

CD Caprice Records 2001 (CAP21648)

Draupner - Arvet

CD Caprice Records 2003 (CAP21691)

Anna Pálína & Draupner - Sagnadans

CD Dimma Ehf 2004 (DIM12)

/Henning

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har fått ut två egna produktioner, musikdelen till ett par reggaelåtar som släpptes på 12" i början av 2005 och en remix som också kom ut på 12" för ett par år sedan. Sedan har jag medverkat på lite olika grejer som trumpetare, mest reggae och hiphop. Det jag är mest stolt över är Looptroops "Fly away" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är en n©b-kod?

Man måste ncb registrera en skiva som trycks. Annars kommer inte den att registreras hos tex radio. När man registrerar så får man en unik ncb kod. Mycket kort förklarat. (Ncb, ser till att upphovsmannen får betalt för mekaniskt mångfaldigande.)

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jo... när man börjar summera sitt musikaliska liv så...

Vinylsingel på 80-talet, 4 MC, har också medverkat på flera CD-skivor både eget material och som inlånad musiker.

Håller just nu på att släppa en låt som kommer att säljas enbart på nätet!

Kommer att finnas med lite varstans på musikportaler, har förresten fått skaffa egen label för detta släppet 😉 (på tiden förresten...) annars blir det tokfel, ISRC-koden är ett måste och denna måste vara knuten till ett någon. Samt att man måste ha ett företag registrerat för att kunna ta del av eventuella inkomster.

Har också fått betala till NCB/STIM för promotionskivor som skickats till radiostationer.

Peace

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag släppte en skiva på bolaget Nuclear blast med mitt band Madrigal 2001.

Sålde 10.000 ex spritt över Europa. För lite, tyckte bolaget.

Har inte blivit någon mer sen dess tyvärr.

Börjar bli väldigt sugen nu... 😉

/Kristoffer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...