Jump to content
Annons

Hur avgörande är en snabb uppkoppling för webbsidor?


Magpie

Recommended Posts

Hur avgörande för sidvisning vid vanligt surfande är egentligen uppkopplingshastigheten? Jag trodde hastigheten mest var avgörande om man laddar ner eller upp mycket data eller ska streama.

Min upp och ner hastighet är ca 8mbit (fiber). Skulle skillnaden i sidvisning bli väldigt märkbar om jag bytte till 2mbit, eller kanske 100mbit? Ett futtigt uppringt modem vet jag blir slött, men är 2mbit verkligen trögt för vanliga sidor?

Kom med era kunskaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det mest avgörande för vanlig surfning (när man kommer upp i de hastigheterna) är ju i regel svarstiderna. Men det är ju ingen leverantör som försöker lova nånting när det gäller den saken.

Men visst märks det skillnad bara mellan 2mbit och 10mbit. Fast jag skulle ju inte påstå att 2mbit är irriterande slött heller precis, duger gott och väl. Svarstiderna har som sagt större inverkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Svarstid, är det när en sida laddas?

Alltså om jag t.ex. bläddrar mellan sidorna i inboxen på Hotmail, Ebay eller här på forumet?

En sida kan väl vara naturligt slö av olika orsaker, även fast man har snabb uppkoppling?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Svarstid, är det när en sida laddas?

Alltså om jag t.ex. bläddrar mellan sidorna i inboxen på Hotmail, Ebay eller här på forumet?

En sida kan väl vara naturligt slö av olika orsaker, även fast man har snabb uppkoppling?

Likställ svarstid med när du talar i en telefon med en annan person (server i datorvärden) och tiden det tar innan den andra personen svarar på en fråga. Det spelar ingen roll hur snabb din uppkoppling är om personen (servern) i andra ändan är långsam med att ge dig svaret. En dator eller internetuppkoppling är aldrig snabbare än den långsamaste delen i kedjan 😉

Har du en gång laddat in en websida ligger den i undansparad i webbrowsern sålänge man inte tömmer eller stänger av den minnesfunktionen. Är det något som ändrats på websidan nästa gång du besöker den kan man vi vissa fall få uppdatera websidan manuellt för att allt skall läsas in igen för att sidan skall presenteras korrekt. Om din dator likväl är seg då du bläddrar mellan websidor du redan besökt kan det bero på för lite RAM-minne, att man stängt av "minnesfunktionen" eller på en mindre bra webbrowser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast svarstider brukar sällan vara högre än 30 mS (30 tusendels sekund) även på en dålig förbindelse. Sen brukar populära webbsidor har en begränsning på uppladdningshastighet (QoS) så att även om du sitter med 100 Mb/S så serveras inte sidan snabbare än ca 1 Mb/S.

Kort svar.. för normalt webbsidessurfande så spelar det ingen större roll om du har 1 Mb/S eller 10 Mb/S. Dock kan reklam i formen av Flashanimeringar bromsa upp surfandet ganska markant men då kan ni göra som jag och många fler.. Kör FireFox med tilläggen Adblock Plus samt NoScipt sen är man bekymmerslöst befriad från reklam 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast svarstider brukar sällan vara högre än 30 mS (30 tusendels sekund) även på en dålig förbindelse. Sen brukar populära webbsidor har en begränsning på uppladdningshastighet (QoS) så att även om du sitter med 100 Mb/S så serveras inte sidan snabbare än ca 1 Mb/S.

Kort svar.. för normalt webbsidessurfande så spelar det ingen större roll om du har 1 Mb/S eller 10 Mb/S. Dock kan reklam i formen av Flashanimeringar bromsa upp surfandet ganska markant men då kan ni göra som jag och många fler.. Kör FireFox med tilläggen Adblock Plus samt NoScipt sen är man bekymmerslöst befriad från reklam 🙂

Flashbanners är sällan över 40-50kb så det är inte bandbredden som är problemet när det gäller dem. Problemet är att alla hemska animeringar och effekter slukar enorma mängder cpu och det är oftast därför det känns slött. En annan sak är att bannersen brukar ligga på andra servrar samt dessutom skicka anrop till diverse servrar vilket leder till att folk med höga pingtider kan uppleva sidan som segladdad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt... Kör FireFox med tilläggen AdBlock Plus samt NoScript så slipper du problem med sölande reklambanners.. 🙂

Fast svarstider brukar sällan vara högre än 30 mS (30 tusendels sekund) även på en dålig förbindelse. Sen brukar populära webbsidor har en begränsning på uppladdningshastighet (QoS) så att även om du sitter med 100 Mb/S så serveras inte sidan snabbare än ca 1 Mb/S.

Kort svar.. för normalt webbsidessurfande så spelar det ingen större roll om du har 1 Mb/S eller 10 Mb/S. Dock kan reklam i formen av Flashanimeringar bromsa upp surfandet ganska markant men då kan ni göra som jag och många fler.. Kör FireFox med tilläggen Adblock Plus samt NoScipt sen är man bekymmerslöst befriad från reklam 🙂

Flashbanners är sällan över 40-50kb så det är inte bandbredden som är problemet när det gäller dem. Problemet är att alla hemska animeringar och effekter slukar enorma mängder cpu och det är oftast därför det känns slött. En annan sak är att bannersen brukar ligga på andra servrar samt dessutom skicka anrop till diverse servrar vilket leder till att folk med höga pingtider kan uppleva sidan som segladdad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar!

Jag kör med ie7 på en fyra år gammal budget pc, HP Pavillion, 1.2 Gb RAM (integrerat grafikkort).

Jo vissa sidor är slöare än andra. Särskilld de med mycket reklam. Det kan lätt ta 10-20 sek ibland när jag redan är inne på en sida. Jag kollar ofta och har inga virus eller adware i datorn. Min uppkopplingshastighet är som sagt bra, så då kanske det är min pc eller nån inställning som är boven.

Hur kontrollerar man att "minnesfunktionen" som sparar inlästa websidor inte är bortkopplad i ie7?

Hegobald, du skriver "Kör FireFox med tilläggen Adblock Plus samt NoScipt sen är man bekymmerslöst befriad från reklam". Går detta inte att fixa i ie? Jag har förkryssat pop up blockeraren och slipper därmed den värsta sorten. Däremot stoppas inte vanliga reklambanners.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla bra svar!

Jag kör med ie7 på en fyra år gammal budget pc, HP Pavillion, 1.2 Gb RAM (integrerat grafikkort).

Jo vissa sidor är slöare än andra. Särskilld de med mycket reklam. Det kan lätt ta 10-20 sek ibland när jag redan är inne på en sida. Jag kollar ofta och har inga virus eller adware i datorn. Min uppkopplingshastighet är som sagt bra, så då kanske det är min pc eller nån inställning som är boven.

Hur kontrollerar man att "minnesfunktionen" som sparar inlästa websidor inte är bortkopplad i ie7?

Hegobald, du skriver "Kör FireFox med tilläggen Adblock Plus samt NoScipt sen är man bekymmerslöst befriad från reklam". Går detta inte att fixa i ie? Jag har förkryssat pop up blockeraren och slipper därmed den värsta sorten. Däremot stoppas inte vanliga reklambanners.

Ta upp aktivitetshanteraren (heter den så i windows? jag har glömt bort) och kolla hur mycket cpu det går åt när du är inne på typ aftonbladet.. Kan med nästan 100 procents säkerhet säga att det är datorn som är trött och inte ditt bredband som är för långsamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av svaren att döma här så tycker jag det är samma sak, detta med uppkopplingshastighet och svarstid. Jag förstår skillnaden, men bägge ligger ju utanför min kontroll och ansvar, så jag skiter i vilket av de två som fallerar i kedjan, om en server är kaputt nånstans i Bangladesh. Det är ju hastigheten jag betalat för.

Själv kör jag med bredband från ComHem, det står 0.5 Mb - är det bra? Kostar 250 spänn i månan. Tycker inte det är värt det riktigt, eftersom jag vet såna som kör wlan gratis och har hastigheter på 24 Mb tror jag det är. Ska därför sluta med ComHem.

Det jobbigaste med Internet tycker jag annars det är att markören placerar sig helt och hållet som den själv vill när man är inne.

😲

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur avgörande för sidvisning vid vanligt surfande är egentligen uppkopplingshastigheten? Jag trodde hastigheten mest var avgörande om man laddar ner eller upp mycket data eller ska streama.

Min upp och ner hastighet är ca 8mbit (fiber). Skulle skillnaden i sidvisning bli väldigt märkbar om jag bytte till 2mbit, eller kanske 100mbit? Ett futtigt uppringt modem vet jag blir slött, men är 2mbit verkligen trögt för vanliga sidor?

Kom med era kunskaper.

Jag har själv 8, min kusin har 100 medans min mormor har 2(om någon undrar haha). Och det spelar ingen roll egentligen vad du har om du bara ska surfa. Det kan bli lite segt om du ska in på sidor som aftonbladet eller om du sitter på youtube medans du gör andra saker. Men det är överkommligt.

En annan sak är att kolla priset för det kanske skiljer 80kr mellan 2 och 8 så kan man lika ta gärna ta 8mbit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyxen av en 100/100 mbit uppkoppling, och jämfört med den 56K modem uppkoppling som jag hade innan så är inte 100/100 speciellt mycket snabbare vid vanlig surfning. Inte så länge installationen är fräsh i alla fall. Det ska vara om det är tunga flash-banners eller ljud/video innehåll på sidan, men inte så mycket annars. 100/100 känns bara aningen rappare, och det segnar inte ner vid tunga sidor. Det är nog allt.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak är att kolla priset för det kanske skiljer 80kr mellan 2 och 8 så kan man lika ta gärna ta 8mbit.

Du menar om året då va?

🙂

Nej månaden täntke jag då 🙂. Året blir nog lite störe skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...