Jump to content
Annons

SAC-Syndikalisterna


Valle

Recommended Posts

Med anledning av de relaterade händelserna kring: http://sydsvenskan.se/malmo/article385389/...de-atalade.html

Jag har varit en SIF:are största delen av mitt arbetade liv, dock aldrig särskilt engagerad för egen del. Utöver det är jag kanske inte särskilt smart heller... Men när jag läser om händelser som länken ovan kan jag ändå inte låta bli att fundera över fenomenet SAC-Syndikalisterna och drivkraften bakom anhängarna och dess ideologi. Några frågor som maler på ordentligt:

Varför är Syndikalister så himla arga?

Hur många SAC-Syndikalisterna-anhängare har anställning, familj (med barn) och regelbundna utgifter (som inte betalas av någon annan) — i förhållandet till anhängare i helt omvänd situation?

Kan en Syndikalist driva eget företag utan att det på något sätt strider mot ideologin?

Till vilket förbund överlöper Syndikalisterna som vanligast?

Hur ser Syndikalistens idealsamhälle ut — på fullaste allvar, alltså?

Jag hoppas att det finns någon glad Syndikalist här på forumet som kan släcka mina frågor med uttömmande svar.

Väl mött, kamrrraterrr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte bättre koll än nån annan.

Men jag hade en tidigare kollega som var syndikalist. Han var inte speciellt arg. En kul grej var när han stred rejält för att INTE få någon löneförhöjning, han ansåg sig helt nöjd som han hade det. Arbetsgivaren fick ett juridiskt helvete att betala honom mindre än minimipåslaget det året 😛 . Lite bakvänt tänk hos de flesta av oss.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag hade en tidigare kollega som var syndikalist. Han var inte speciellt arg. En kul grej var när han stred rejält för att INTE få någon löneförhöjning, han ansåg sig helt nöjd som han hade det. Arbetsgivaren fick ett juridiskt helvete att betala honom mindre än minimipåslaget det året 😛 . Lite bakvänt tänk hos de flesta av oss.

Min gissning är att din kollegas strid MOT löneförhöjningen måste ha bottnat i att höjningen i så fall skulle medfört någon skatteteknisk nackdel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag hade en tidigare kollega som var syndikalist. Han var inte speciellt arg. En kul grej var när han stred rejält för att INTE få någon löneförhöjning, han ansåg sig helt nöjd som han hade det. Arbetsgivaren fick ett juridiskt helvete att betala honom mindre än minimipåslaget det året 😆 . Lite bakvänt tänk hos de flesta av oss.

Min gissning är att din kollegas strid MOT löneförhöjningen måste ha bottnat i att höjningen i så fall skulle medfört någon skatteteknisk nackdel.

Nu måste du tänka utanför lådan - även om jag förstår att det är en svår tanke - i stället: Den här killen var/är idealist; han behövde inte mer pengar än han hade, alltså bad han att inte få mer. Han menade att någon annan behövde dem bättre. Vissa människor kan tänka så, även om du upplever det konstigt eller naivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu måste du tänka utanför lådan - även om jag förstår att det är en svår tanke - i stället: Den här killen var/är idealist; han behövde inte mer pengar än han hade, alltså bad han att inte få mer. Han menade att någon annan behövde dem bättre. Vissa människor kan tänka så, även om du upplever det konstigt eller naivt.

Å ena sidan: Hade jag varit på det absolut klara med att "killen var/är idealist; han behövde inte mer pengar än han hade, alltså bad han att inte få mer", så hade jag nog inte kommenterat ditt inlägg. 😆

Å andra sidan: Du upplevde det ju själv "Lite bakvänt tänk[t]" — Re: "Vissa människor kan tänka så, även om du upplever det konstigt eller naivt".

Åsså tredje: Vet man vad den här killen sysslar med idag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Åsså tredje: Vet man vad den här killen sysslar med idag?

Javisst, han är tjänstledig från sitt lärarjobb för att plugga ett år. Det är alltså inte 15 (snarare ett) år sen jag jobbade med honom, vi syns över en innebandy då och då.

Och ja, själv tackar jag inte nej till löneförhöjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ser Syndikalistens idealsamhälle ut — på fullaste allvar, alltså?

är ganska dåligt insatt egentligen

men har för mig att istället för arbetsgivare - arbetstagare så ser syndikalisterna ett anställningsförhållande mer som en överenskommelse mellan två lika parter där den ena köper den andres tjänst

alltså lite mer som underleverantörer gentemot större företag

eller tänker jag på nåt annat nu.... 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen jag frågar är för att jag, hur mycket jag än försöker förstå, inte kan se hur Syndikalistens samhälle någonsin ska kunna bli en verklighet utan att mer eller mindre tala emot sin egen ideologi.

Vi tror inte att en elit kan styra till allas bästa, vare sig det handlar om samhället eller om en organisation. En elit kommer alltid att ha egna intressen och de kommer alltid att, medvetet eller omedvetet, tjäna dessa intressen. Dessa åsikter delar syndikalismen med anarkismen, som även för övrigt är en närbesläktad ideologi. [../..] För att förhindra att en elit uppstår bygger vår organisation på självstyre. Men för att det ska betyda något i praktiken måste det även leda till självverksamhet. En stor del av verksamheten i SAC sker på ideell basis med endast små ersättningar för resekostnader och eventuell förlorad inkomst.

Man kan snacka sig blå (no pun) om "elit" hit och "elit" dit om man vill. Men "elit" kommer alltid att finnas så länge det finns människor — itt kamms witt de näjtur, så to spik. Och därför är Syndikalistens samhälle inget annat än en hägring.

Nä, nu ska jag lägga golv i hallen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...