Jump to content
Annons

Vad fick dig att börja med musiken?


zagabar

Recommended Posts

Det är väldigt många som har börjat vid ung ålder att spela. Det känns lite jobbigt då man själv bara har börjat spela då man var 16. Nu är jag 18 och kan ganska mycket faktiskt. När jag började gymnasiet så kunde alla 6 killar i klassen spela i alla fall ett instrument förutom jag som inte har kunnat spela något. I ren desperation i att få vara med i gruppen så tog jag upp gitarren och bad dem att lära mig lite. Sedan satt man där halva tiden med gitarr på rasterna och när musiksalen var ledig så satte man sig bakom trummorna och körde på det.

2 år senare så kan jag spela gitarr, bas, trummor och en aning piano(jag kan väl räkna ut skalor och ackord utifrån det så det är inga problem med det) och så har jag tyvärr gett mig in på sjungandet också. Går på kör fram tills Jul och samt att jag har projektarbete i att göra ett eget album där jag spelar, skriver och sjunger musiken helt själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

kallelooping (oregistrerad)

Jag är en 58 år ung familjefar som försöker spela gitarr, elbas och t.om. sjunga ibland.

Jag gör det för att det är kul och annorlunda utmaning jämfört med riktiga yrke.

Intresset började i mina tonår (någon gång på sextitalet) när alla grabbar skulle spela i ett band.

Jag fick då en akustisk gitarr av min föräldrar ( en begagnad Bjärton från 1957, som jag fortfarande har kvar). Det blev väl inte så mycket av det där med spelandet i band,s å gitarren hamnade mest på väggen. När mina yngre systrar växte upp så använde de också samma gitarr.

Jag började om med gitarrspelandet för ca 6 år sedan när min äldsta dotter ( då 16) ville spela i ett band på ungdomsgården. Jag köpte då ett skapligt gitarr/förstärkarpaket till henne. Men hon tröttnade när hon började i gymnasiet och då började jag plinka lite på den elgitarren och lyckades koppla ihop förstärkaren med datorns ljudkorts så att jag kunde börja spela mot backingstracks och spela in resultat. Lite senare så köpta jag en stålsträngad akustisk Tanglewood gitarr med inbyggd mick. Gitarrsamlingen har sedan dess växt till sig med en Yamaha RGX320FZ elgitarr och en Yamaha RBX 270 elbas.

Under resans gång så jag kopplat ihop en Multieffekt enhet (V-Amp2 ) och en liten rörförstärkare med liten analog mixer (UB802) mot datorns ljudkort (två interna och ett externt).

Jag älskar att spela ihop med andra men det blir inte så mycket av det. Offentligt har jag bara uppträtt på en fest på jobbet o det gav mersmak.

/Kalle

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började med musik när commodore64 kom, sen hoppade jag över till amigan och till slut på pc med fasttracker och diverse program tills jag nu på senare tid kör Ableton Live rewirat med reason 😎

Jag har alltid gillat musik som j.m.jarre, tangerine dreams, trance m.m. och har varit DJ och på den vägen är det 😄

Sysslar mycket med remixar på commodore64 musik och en amiga remix 😄

Mååååånga egna har jag gjort oxå 😄

Redigerat av Trace
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt många som har börjat vid ung ålder att spela. Det känns lite jobbigt då man själv bara har börjat spela då man var 16.

16 är ung ålder det med 🙂

Självklart. 🙂 Jag försöker låta bli att tänka i de banorna i hur duktig man är på musik generellt. Har bara spelat 2 år nu så jag har ju inte tänkt bli en fullfjädrad musiker på de åren. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

När jag va 7 började jag lyssna på AC/DC tack vare farsan, så dagen innan jag fyllde 8 köpte jag mitt första elgitarr paket, en Reno gitarr och en Peavy Blazer 158 40 wattare, 1 år senare började jag på kommunal musikskola där jag spelade elgitarr. jag skaffade en Falcon elbas och ett Wesper trumsett ungefär där 9-10 år.

Men först när jag fyllde 13 köpte jag en ny gitarr Ibanez RG 321 MH, och det är nog en av dom skönaste gitarrerna jag spelat på 🙂 sen köpte farsan ett par digitala trumsett som vi byggde ihop och jag fick en 4kanals porta i födelsedagspresent så sen började låtinspelningarna, det var ju inte roligt när man kopplade in en skitmick för 100:- i datorns mick ingång och la den mot förstärkaren XD

Link to comment
Dela på andra sajter

Våran klass arrade skolfester och jag var DJ. Var väl runt 12 år ungefär, började även göra musik på fastracker sedan eftersom blev det cakewalk, cubase, rebirth, logic osv. På den tiden fanns inte mjukvarosyntar utan man fick nöjja sig med typ GM midi på ett sketet soundblaster.

Vid 17 års ålder hyrde jag och en polare in oss i en proffesionellare studio utrustad med en mac performa med cubase 3 tror jag det var?

24 kanalers mixerbord, akai s2000, midi interface och externa syntar. Shit va jobbigt det var att göra program och sånt i akaien. Sen kom MESA så man kunde editera samplingar över scussi på macen. Viktigt va det att lägga basstrumman på kanal 1 för latencyn va sjukt störigt förr. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Min kompis satt i Ejay, sen fick jag låna det av honom. Var väll kanske 7-8 år sedan men då var det inte riktigt min grej. Så 04 började jag igen, och seriöst sedam 07 tror jag 😱 Dock så använder jag inte Ejay nu hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg och hörde Chris Lancelot's dåvarande band Augustan Age (senare Night Arrow senare Grace senare Dive) i deras skyddsrumsreplokal i märsta någon gång 1985-86. Ett par veckor senare köpte jag mig en bas.

Innan dess brukade farsan vinna kassettband eller skivor på de löpartävlingar han deltog i och eftersom han inte var speciellt intresserad av Squeeze, Kenny Rogers, Waylon Jennings eller Madness fick jag de finfina priserna. Jag lyssnade faktiskt enbart på de fyra skivorna i typ 7 år.

Jag kommer aldrig lägga av med musik. Det har blivit en allt för stor del av.. ja min identitet så det vore omöjligt. Det vore också totalt ansvarslöst av mig att inte låta min son växa upp omringad av musik.

Åfan!du råkar inte ha nåt material man inte hört då,förutom bidragen till dom gamla svenska klassikerna han gjorde?vore kanonkul å höra,han har en grym röst 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
OneTon (oregistrerad)

Har sedan jag var liten knodd trummat på allt som fanns tillhands, faschinerats av musik osv..

När jag kom upp i åldern lite, 8-9 bast så började jag med blåsintrument, cornett närmare bestämt..

Nåt år senare så blev det trumpet som stod på schemat, men ledsnade fort.. Så då kom trombonen istället.. Körde på det ett tag tills jag insåg att blåsintrument helt enkelt inte var "min skit" så att säga..

Senare under en musiklektion så satte läraren mig bakom trummorna (som annars alltid var paxade...) och han tyckte jag hade talang!..

Många lektioner senare så blev det väl ett garageband, ett till, ett till osv... höll nog på med det i 5-6år, sen splittrades alla jag spelade med, och det dog ut..

Nångång innan hade jag fått ställa mig bakom ett mixerbord för att vända lite plattor, det var grymt!.. Att stå på ett podie, spela musik jag gillade och se folket digga..

Sysslade med det i nåra år från och till, det tunnade ut, och slutligen så dog det ut... Tyvvär.. Och att komma igen i en liten stad såhär 5 år senare är nog omöjligt..

Datorerna har alltid funnits kring mig, men först för nåt år sedan blev jag introducerad för olika dj och musikprogram, och sedan dess har jag remixat och försökt göra egna låtar på burken, helt underbart!.. Att spela upp mina alster för andra sitter dock långt inne, men jag brukar hotta upp lite låtar som bekanta vill ha, och det brukar vara uppskattat..

Musiken finns alltid med! På jobb, i bilen, hemma osv.. Livet skulle vara trist utan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inget intresse av att spela musik förrän jag i slutet på högstadiet memorerade ackorden till "Bad moon rising" under en musiklektion (min minnesregel var: D A G... som i ordet "dag"...).

Gick hem och spelade sönder dessa ackord till antagligen allas förtret på nylonsträngad och delvis sprucken (läs: av pappa påsutten) gitarr. Kom sedan över en låtbok med - trumvirvel - Creedence Clearwater Revival på ett sommarjobb på bibblan, som jag spelade pärm till pärm (de ackord jag kunde i alla fall).

Och på den vägen är det!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hmm. Jag har typ alltid gått omkring och trallat och sjungit =/ .. typ på dagis och lågstadie kommer jag ihåg att jag gick omkring och sjöng för mig själv på skolgården och hemma vid datorn ^^ .. Sedan så är min far väldigt musikaliskt och poetiskt begåvad (skriver grymma sångtexter, han har lovat mig att jag ska få välja och vraka ur hans pärmar i helgen!). Jag började spela på några gamla trummer jag hittade i garaget i lågstadiet. Typ en virvel, en symbal och två pukor! Grymt lät det självklart, haha!

Kiss var största idolerna i lågstadiet, jag och bror brukade sminka upp oss och gå med stålhättor, läderpaj och svarta, långa peruker på klassens timme varje fredag och hade en hel banduppsättning som spelade luftinstrument och mimade till Kiss ☺️

Sen i mellanstadiet så fick jag ett riktigt trumset, började i trumskola, men klagade på att trummläraren sög och började spela själv, satt och spelade flera timmar om dagen. Sedan så lärde farsan mig några ackord på akustisk gitarr, ackorden Em, E, E7, Am, D om jag inte minns fel ^^ ..

Sedare i mellanstadiet fick storebrorsan nån billig statocaster gura och någon billig stärkare och så började vi spela in på en kasettspelare i garaget! Jag spelade trummor och brorsan spelade elgitarr och sjöng. Garagerock på hög nivå!

Sedan så skillde sig föräldrarna, och villan såldes 🙁 och likaså trumsetet och brorsan slutade spela gura någon gång i 11-års åldern träffade jag på en Dance-ejay demo och började leka med det. Sedan köpte jag Dance Ejay2, sedan i 12års åldern köpte jag Qunic och började leka lite i midi med Cubase ^^

I sjuan spelade jag trummor i ett numetal band som hette Dark Horizon i skolans musiksal 🙂 Riktigt illa lät det iaf!

Började spela lite akustisk gitarr och trummor i skolan musiksal och leka med programmet Micrologic i skolans musikdatorsal högstadet igenom och när jag fyllde sexton så fick jag en akustisk gitarr, när jag fyllde sjutton så fick jag en elgitarr.

På våren när jag var 17-år så köpte jag ett Emu0404 usb och en ADK51e med stativ och puffskydd av lite extrajobb.. Hoppade även av gymnasiet för andra gången när jag var 17 ^^ .. Spelade in några låtar, allt möjligt från en ballad om en förlorad öl till en numetal låt om en förlorad brud. Började jobba som IT-support vid sommaren och har jobbar som det sedan dess. Fyllde 18 i september, började gå på krogen, tröttnade på krogen och "partyställen" efter bara någon månad och här sitter jag idag 🙂

Avskyr mitt jobb som IT-support, dock så är jag ganska duktig när det gäller datorer och musik är det ända som gör mig lycklig. Så jag håller på att jobba ihop en ny elgitarr, en elbas, en akustisk stålsträngad gitarr.. lite nya inspelningssaker och mickar, musikteori böcker och sångtekniksteori böcker. Så när mitt jobbkontrakt går ut här i november så hade jag tänkt slappa något år och bara pyssla med musik 😄

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

jag började intressera mig för musik på lågstadiet tack vare våran aktiva kulturskola här i kommunen. startade med en liten rytmik grupp men tröttnade snabbt på det och började spela piano istället. i 9:an så började jag intressera mig för house och började DJ:a och nu för ett tag sedan så fick jag den briljanta iden att försöka producera eget.

var nära på att lägga ner ett tag när min lärare lurade på mig massa jazz (no offence).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Jag har typ alltid gått omkring och trallat och sjungit =/ .. typ på dagis och lågstadie kommer jag ihåg att jag gick omkring och sjöng för mig själv på skolgården och hemma vid datorn ^^ .. Sedan så är min far väldigt musikaliskt och poetiskt begåvad (skriver grymma sångtexter, han har lovat mig att jag ska få välja och vraka ur hans pärmar i helgen!). Jag började spela på några gamla trummer jag hittade i garaget i lågstadiet. Typ en virvel, en symbal och två pukor! Grymt lät det självklart, haha!

Kiss var största idolerna i lågstadiet, jag och bror brukade sminka upp oss och gå med stålhättor, läderpaj och svarta, långa peruker på klassens timme varje fredag och hade en hel banduppsättning som spelade luftinstrument och mimade till Kiss 🙂

Sen i mellanstadiet så fick jag ett riktigt trumset, började i trumskola, men klagade på att trummläraren sög och började spela själv, satt och spelade flera timmar om dagen. Sedan så lärde farsan mig några ackord på akustisk gitarr, ackorden Em, E, E7, Am, D om jag inte minns fel ^^ ..

Sedare i mellanstadiet fick storebrorsan nån billig statocaster gura och någon billig stärkare och så började vi spela in på en kasettspelare i garaget! Jag spelade trummor och brorsan spelade elgitarr och sjöng. Garagerock på hög nivå!

Sedan så skillde sig föräldrarna, och villan såldes 🙁 och likaså trumsetet och brorsan slutade spela gura någon gång i 11-års åldern träffade jag på en Dance-ejay demo och började leka med det. Sedan köpte jag Dance Ejay2, sedan i 12års åldern köpte jag Qunic och började leka lite i midi med Cubase ^^

I sjuan spelade jag trummor i ett numetal band som hette Dark Horizon i skolans musiksal 🙂 Riktigt illa lät det iaf!

Började spela lite akustisk gitarr och trummor i skolan musiksal och leka med programmet Micrologic i skolans musikdatorsal högstadet igenom och när jag fyllde sexton så fick jag en akustisk gitarr, när jag fyllde sjutton så fick jag en elgitarr.

På våren när jag var 17-år så köpte jag ett Emu0404 usb och en ADK51e med stativ och puffskydd av lite extrajobb.. Hoppade även av gymnasiet för andra gången när jag var 17 ^^ .. Spelade in några låtar, allt möjligt från en ballad om en förlorad öl till en numetal låt om en förlorad brud. Började jobba som IT-support vid sommaren och har jobbar som det sedan dess. Fyllde 18 i september, började gå på krogen, tröttnade på krogen och "partyställen" efter bara någon månad och här sitter jag idag 🙂

Avskyr mitt jobb som IT-support, dock så är jag ganska duktig när det gäller datorer och musik är det ända som gör mig lycklig. Så jag håller på att jobba ihop en ny elgitarr, en elbas, en akustisk stålsträngad gitarr.. lite nya inspelningssaker och mickar, musikteori böcker och sångtekniksteori böcker. Så när mitt jobbkontrakt går ut här i november så hade jag tänkt slappa något år och bara pyssla med musik :rolleyes:

ååååh ejay, vilka minnen! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

rankey (oregistrerad)

Intressant tråd, trevligt att läsa!

Även jag har en eJay-grund.

Farsan köpte en laptop någonstans under sena 1998, med den följde en ejay demo. Det var en combo med hiphop ejay, dance ejay och techno ejay.

Första kvällen satt jag redan klistrad. Startade ett hiphop projekt rätt snabbt tillsammans med en polare. Arrangerade beats med ejayn, o spelade in rap via datorns mick med windows ljudinspelare och slängde in de brusiga och oredigerade klippen i låtarna :rolleyes: Man var 13 bast, så det var innan målbrottet. Galet kul alltid att höra dessa låtar nu. 😄

Men efter nån månad köpte jag dance ejay o började klippa o klistra med den istället. Sen bar det av in i dansmusiksvärlden med Cakewalk, soundfonts och general midi-ljud via en soundblaster live runt år 2k, som någon här ovanför också verkar ha varit med om.

Man hade inga pluggar, EQ visste man inte ens att man skulle ha, även om det kanske fanns nånstans i programmet. Reverb körde man på soundblasters inbyggda funktion. Därigenom fick man visserligen reverb på hela jäkla mixen (ja, även kicken o basgången 😄), men man tyckte då att det lät svinigt bra ändå! 😉 Delay fick man bygga manuellt och sänka velocity på noter... åh dessa minnen.

Nu är det andra tider, helt andra verktyg och annan musik som gäller, musiken har tagit över ens liv så oerhört, och man har upptäckt att det är så jäkla kul att spela in allt oavsett stil, vare sig det är rock, trance, r&b eller orkester. Men hade det inte varit för eJay så hade jag nog aldrig börjat med musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Jag är specialintresserad av ljud. Ljuden i sig - i vilken ordning de kommer och hur de harmonierar. Därför tycker jag min största tillgång som musiker är som kompositör. Det här med att det är just ljuddesign jag gillar med musik det kom jag inte på förrän helt nyligt. Under 90-talet innan jag kom på det så gjorde jag poplåtar ganska mycket utifrån de färdiga mallarna. Men nu har jag definierat några egna stilar som baserar sig på ljudet. Därför är de instrumentella.

Att skriva musik ger mig såpass mycket personligen att jag skulle göra det för min egen skull även om jag var själv på planeten. Däremot att visa upp alstren tar ju emot om man inte får något substantiellt (faktiskt pengar) igen och det har därför varit motigt några gånger att spela/visa upp/publicera skiten. Själv har jag dock hållit mina verk som högtstående även då 🙁

Redigerat av Chaan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...