Jump to content
Annons

Varför kör ingen AMD processorer här?


TigerSoul

Recommended Posts

Ingen har sagt det rakt ut, men jag läser aldrig något om AMD processorer här på forumet. De verkar nästan bannlysta för musikdatorer. Vad kommer det sig? Vad jag vet ligger väl AMD o INTEL ganska jämsides numera och intels processorer verkar rent utav dyrare jämförelsevis? För ett tag sen var väl t.om intel utklassat i pris-prestande racet mot AMD's x2or? Vore intressant att veta vad ni har mot processorerna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ingen har sagt det rakt ut, men jag läser aldrig något om AMD processorer här på forumet. De verkar nästan bannlysta för musikdatorer. Vad kommer det sig? Vad jag vet ligger väl AMD o INTEL ganska jämsides numera och intels processorer verkar rent utav dyrare jämförelsevis? För ett tag sen var väl t.om intel utklassat i pris-prestande racet mot AMD's x2or? Vore intressant att veta vad ni har mot processorerna 🙂

Nej - så var det för några år sedan, när Intel låg först i hastighetsligan en vecka, för att bli omsprungna av AMD veckan efter o s v - men efter dubbelkärne-processorernas intåg har AMD fått se sig hopplöst omkörda på alla fronter utom när det gäller priset.

Att det sedan ofta används moderkort med t ex nForce4 till AMD-processorerna, är inget som hjälper upp situationen - för det chipsetet är rena döden för en musikburk...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Intel sätter standarden helt enkelt... Eller för att göra en väldigt analog liknelse av din fråga: (tillåt mig)

"Ingen har sagt det rakt ut, men jag läser aldrig något om Skodas bilar här på forumet. De verkar nästan bannlysta för avancerad bilkörning. Vad kommer det sig? Vad jag vet ligger väl Skoda o Mercedes ganska jämsides numera och Mercedes alternativ verkar rent utav dyrare jämförelsevis? För ett tag sen var väl t.om Mercedes utklassat i pris-prestande racet mot Skodas turboversioner? Vore intressant att veta vad ni har mot dessa 2?"

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det mest bekvämlighet. I snart 20 år har intel bara leverarat saker som "bara funkar" rakt av för mig. Dom har inte fnörton olika modeller utan några få som man kan välja mellan, och ... ja, det är lite dom som sätter standarden på nåt sätt. Det är samma anledning som jag gillar Nortons datasäkerhetsprogram. De må vara sämt, dra mest ork, ta bort minst skit bla bla .. alla har sin åsikt och är den rätt nu så är den fel nästa år. Men för mig har det alltid varit så att kör jag på Norton har jag aldrig problem och jag behöver aldrig bry mig. Det bara sitter där och märks aldrig av. Med andra säkerhetslösningar, så kräver det att man ska vara halvexpert, göra inställningar, godkänna eller avböja säkerhetsregler som man fattar hälften av, och tvingas sitta 3-4 dagar med tekniska dokument och odla kontakter på forum för att lära sig, så man vet att man ställer in rätt. Med Norton är det bara installera och glömma. Så känns Intel för mig med, det är bara montera och köra och man kan vara trygg med att det inte kommer att skära sig med något. Jag har aldrig provat att sätta ihop ett AMD system, men jag ser ingen anledning till det heller. Jag är ingen datatekniker, och Intel och Norton ger mig maximal funktionalitet mot minimalt arbete. Sett ur den synvinkeln ser inget behov av att frångå Intel vägen, eller Norton vägen, och ser jag inget behov, så finns det ju inget behov. När jag ser ett problem, då agerar man. Letar man istället planlöst efter det som är bättre, eller söker lösningar på problem man inte ens känner till ännu, då är man det som kallas för tekniknörd, och då kommer man dö innan man är klar. Jag vill göra musik, inte datorer. Att feppla med datorer, det är som att det gör ont att gå till tandläkarn - ju mer jag slipper desto bättre 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör inte AMD i studion nu, men gjorde det fram till för ca ett och ett halv år sedan och det var aldrig några problem med den datorn. Jag har den fortfarande kvar, men den blev nergraderad till kontorsmaskin efter jag köpte ny studiodator, men eftersom den har samma hårdvara nu så skulle jag ganska enkelt kunna spela in på den igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - så var det för några år sedan, när Intel låg först i hastighetsligan en vecka, för att bli omsprungna av AMD veckan efter o s v - men efter dubbelkärne-processorernas intåg har AMD fått se sig hopplöst omkörda på alla fronter utom när det gäller priset.

Att det sedan ofta används moderkort med t ex nForce4 till AMD-processorerna, är inget som hjälper upp situationen - för det chipsetet är rena döden för en musikburk...

Jag har både AMD dubbelkärna och nForce chipset på min dator i replokalen som jag har producerat musik på i snart ett halvår. Exakt vad är det jag ska se upp för menar du? Allting har ju mer eller mindre fungerat klockrent, så länge inte någon dåligt programmerad VST-plugg kraschar min host.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - så var det för några år sedan, när Intel låg först i hastighetsligan en vecka, för att bli omsprungna av AMD veckan efter o s v - men efter dubbelkärne-processorernas intåg har AMD fått se sig hopplöst omkörda på alla fronter utom när det gäller priset.

Att det sedan ofta används moderkort med t ex nForce4 till AMD-processorerna, är inget som hjälper upp situationen - för det chipsetet är rena döden för en musikburk...

Jag har både AMD dubbelkärna och nForce chipset på min dator i replokalen som jag har producerat musik på i snart ett halvår. Exakt vad är det jag ska se upp för menar du? Allting har ju mer eller mindre fungerat klockrent, så länge inte någon dåligt programmerad VST-plugg kraschar min host.

Det är specifikt nForce4 som bråkar (andra nForce chipset ska troligen vara ok). Med senaste drivrutinerna för chipstet ska det fungera bättre - men prestandan slår i taket mycket tidigare än det hade gjort med ett moderkort med annat chipset. Det kan börja komma knaster och elände redan vid ca 50% belastning har jag för mig - och det går inte att påverka genom att höja latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

*ler* Sedan det för f-n fanns mer än ett märke av cpu, och det har det gjort ett tag, så ahr det låtit så här *skrattar*

Det roliga är att de som talar för någon av dem o då inte gällande pris, har sällan något verkligt konkret, det är mer en känsla "det har alltid funkat". Kan någon lägga fram en teknisk orsak att inte köra AMD? 😛 Jäkla tur inte cyrix gör processorer fortf också 😛

Jag känner till nforce 4 problemen, jag fundear däremot på att köpa en liten enkel studiodator beggad med en x2 4200+'are på ett nforce3 250gb chipset och kom att tänka på att ingen här nämner AMD o blev nyfiken på orsaken 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

*ler* Sedan det för f-n fanns mer än ett märke av cpu, och det har det gjort ett tag, så ahr det låtit så här *skrattar*

Det roliga är att de som talar för någon av dem o då inte gällande pris, har sällan något verkligt konkret, det är mer en känsla "det har alltid funkat". Kan någon lägga fram en teknisk orsak att inte köra AMD? 😛 Jäkla tur inte cyrix gör processorer fortf också 😛

Jag känner till nforce 4 problemen, jag fundear däremot på att köpa en liten enkel studiodator beggad med en x2 4200+'are på ett nforce3 250gb chipset och kom att tänka på att ingen här nämner AMD o blev nyfiken på orsaken 🙂

Den tekniska orsaken, är att Intel är snabbare. Chipseten till AMD-processorer är i högre grad anpassade främst till spelburkar, medan utbudet är större bland Intel-moderkort. Att Intel är dyrare, får man leva med... 😛

nForce3 ska det, såvitt jag vet, inte vara några problem med i musikapplikationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

*ler* Sedan det för f-n fanns mer än ett märke av cpu ...

... har sällan något verkligt konkret, det är mer en känsla "det har alltid funkat".

Måste säga att jag också är förvånad över att folk verkar ta avstånd från amd. har kört på amd senaste 3 datorerna och aldrig har det bråkat för min del. varken knaster eller något annat problem.

För min del är det nog i viss utsträckning "en känsla", det erkänner jag. Men det funkar ju med, så det är inte en så himla dum känsla 🙂

Det är ungefär samma känsla som gör att folk köper Toyota och Volvo så ini helsike för att de har bra fel-statistik ifrån besiktningarna. Alla är inte mekaniker, och de är inga professionella testpiloter heller. De vill bara ha en produkt som verkar funka, och det utan att prova ut och jämföra tills fan tar dem. Men det är sant, att om AMD baserade system funkar lika bra som jag upplever att Intels gör, då hade jag lika gärna kunnat fastna för AMD och stanna där tills jag uppevt ett problem. Men nu råkade det bli Intel istället.

Sen har det varit lite så, att Intel system - i synnerhet Intels chipset - har varit förskonade från roliga systemkontroverser. Bara för 5 år sen så upplevde många att de hade dålig prestanda och krånglande DAW-system, och det visade sig ofta vara chipseten ifrån VIA och SIS som var en bov i dramat. De funkade bra till det mesta, men till musik- och video redigering så verkade det inte funka så bra. Jag fick ingen bild av varför riktigt. (jag hade inte de problemen). Intel har sina egna chipset, och har - såvitt jag vet - haft väldigt lite stöd för andra chipset. Det var AMD som körde mest på VIA och SIS chipseten. "Köra PC till musik är bara dumt, men om du nu absolut måste så håll dig åtminstone till Intel" hette det ofta med. Så det finns lite bakgrund till det hela med.

Jag fick ofta höra att AMD-baserade system var mer mer öppna, billigare, och för de som ville modda, överklocka och experimentera med sina system, medan Intel inte var klockbara (nästan) .. utan mer enkla, snabba och stadiga komponenter som man körde på som dom var .. så fick man ett stadigt system som gick som tåget, istället för ett moddat och överklockat system som gick snabbt, hackigt och vingligt.

Jag kan väldigt mycket mer om data och datorer än jag skulle vilja. Jag brukar säga att jag vill använda datorer för jobba bättre, inte att för att göra datorerna bättre att jobba. Jag kan lite om musik och sånt, och jag vill hålla mig där mitt intresse är, och inte släppa in för mycket ovidkommande. Så jag håller mig till det säkraste kortet, och det verkar vara Intel just nu. Jag har inget intresse av att utmana den inställningen, för jag vill syssla med musik, inte med teknik. Men å andra sidan kutar jag inte runt och hävdar att jag Vet att intel är bättre än något annat - för det vet jag ju inte. Jag säger bara att det har funkat bra för mig.

Hade jag råd skulle jag betala sakkunniga killar att utforska, inhandla och sätta ihop maskineriet åt mig och koppla upp allt. Lätt 😛

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört AMD på musikdatorer i fyra år och på fyra maskiner utan att märka av problemen ni nämner. Kanske haft tur, vad vet jag. 🙂 Har aldrig haft intresse av att modda med överklockning och liknande, jag vill bara att det ska funka direkt när man plockar apparaten ur paketet och det har det oftast gjort. Förutom när jag köpte en burk med Vista då, men det kan man väl inte skylla AMD för.

Link to comment
Dela på andra sajter

*ler* Sedan det för f-n fanns mer än ett märke av cpu, och det har det gjort ett tag, så ahr det låtit så här *skrattar*

Det roliga är att de som talar för någon av dem o då inte gällande pris, har sällan något verkligt konkret, det är mer en känsla "det har alltid funkat". Kan någon lägga fram en teknisk orsak att inte köra AMD? 😛 Jäkla tur inte cyrix gör processorer fortf också 😛

Jag känner till nforce 4 problemen, jag fundear däremot på att köpa en liten enkel studiodator beggad med en x2 4200+'are på ett nforce3 250gb chipset och kom att tänka på att ingen här nämner AMD o blev nyfiken på orsaken 🙂

Min studiodator har precis det chipset och det fungerar riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

AMD fungerar bra för mig, kör inte nForce chip eftersom att jag inte är ute efter spelprestanda. Kör ett Gigabyte 790X .Gigabyte har texas instrument firewire-chipset, har hört att de ska funka bra till firewire-ljudkort.. Hade tänkt införskaffa ett sådant i vår, då jag upptäckte märkbar skillnad mellan usb och firewire, när en polare kopplade mitt emu0404usb till ett projekt han hållt på med (Han hade spelat in med någon annans firewire-kort). Allt gick långsamt och började hacka när man kopplade mitt kort =/. not good at all !

Har dock bara köpt en Athlon x2 5600 (de nya varianterna som kommit) så länge. För den nya fyrkärniga kommer i vår (7 januari släpps dessa). De går under chipnamnet "Deneb" och använder ny 45 nm-teknik som intel gör nu. Det kommer två varianter för vanliga AM2+ system i 2,8 ghz och 3,0 ghz med 6mb cache. Senare på våren kommer AM3 systemen med ddr3 och anant nytt (helt nytt system med moderkort och allt alltså, precis som intel just nu har gjort med nya iCore). Antagligen med USB 3.0 som kommer någon gång i vår. (usb3 kommer att köra i 4800 mbit/s)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - så var det för några år sedan, när Intel låg först i hastighetsligan en vecka, för att bli omsprungna av AMD veckan efter o s v - men efter dubbelkärne-processorernas intåg har AMD fått se sig hopplöst omkörda på alla fronter utom när det gäller priset. Att det sedan ofta används moderkort med t ex nForce4 till AMD-processorerna, är inget som hjälper upp situationen - för det chipsetet är rena döden för en musikburk...

Jag skulle säga att det var tvärtom. När de dubbelkärniga processorerna kom drog AMD ifrån rejält under en kortare tid. När Athlon X2 släpptes hette motsvarigheten från Intels sida Pentium D som var en dubbel P4'a. Sedan dess har Intel gått om när det gäller att ha de absolut snabbaste processorerna på marknaden, dä'remot vinner AMD ofta när man titta på prestanda/krona.

Nforce4 är heller inte enbart av ondo. Det finns undantag som exempelvis Nforce 4 chipset'ar för dubbla Opteron-processorer.

--

För att vara sådär lagom opartisk så kör jag både Intel Core 2 Duo och Athlon X2. Bägge processorerna fungerar precis lika bra förutsatt att man har ett moderkort med ett bra chipset och en i övrigt välkonfigurerad dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - så var det för några år sedan, när Intel låg först i hastighetsligan en vecka, för att bli omsprungna av AMD veckan efter o s v - men efter dubbelkärne-processorernas intåg har AMD fått se sig hopplöst omkörda på alla fronter utom när det gäller priset. Att det sedan ofta används moderkort med t ex nForce4 till AMD-processorerna, är inget som hjälper upp situationen - för det chipsetet är rena döden för en musikburk...

Jag skulle säga att det var tvärtom. När de dubbelkärniga processorerna kom drog AMD ifrån rejält under en kortare tid. När Athlon X2 släpptes hette motsvarigheten från Intels sida Pentium D som var en dubbel P4'a. Sedan dess har Intel gått om när det gäller att ha de absolut snabbaste processorerna på marknaden, dä'remot vinner AMD ofta när man titta på prestanda/krona.

Tänkte inte på det - men efter den första kallduschen för Intel, så har AMD halkat hopplöst efter i hastighetsligan. Prisvärda är de förstås ändå, men vill man ha bästa prestanda, så är det Intel som gäller.

Nforce4 är heller inte enbart av ondo. Det finns undantag som exempelvis Nforce 4 chipset'ar för dubbla Opteron-processorer.

...men det är väldigt sällsynt att man kör dubbla processorer, så det undantaget är mer eller mindre av akademisk karaktär och pestvarningen är med andra ord på sin plats ändå... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

*ler* jag kan inte göra annat än att bara konstatera att svaret på detta är det samma som det alltid varit mer el mindre:

Det är en smaksak.

När det finns tekniska argument finns det alltid andra teknikska eller ekonomiska argument på andra sidan. Komiskt det där, volvo eller saab 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

*ler* jag kan inte göra annat än att bara konstatera att svaret på detta är det samma som det alltid varit mer el mindre:

Det är en smaksak.

När det finns tekniska argument finns det alltid andra teknikska eller ekonomiska argument på andra sidan. Komiskt det där, volvo eller saab 😊

Ja - men när det gäller det tekniska så ÄR ju Intel bäst, eftersom de ger bäst prestanda.

Att AMD också fungerar utmärkt, är en annan fråga... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

*ler* jag kan inte göra annat än att bara konstatera att svaret på detta är det samma som det alltid varit mer el mindre:

Det är en smaksak.

När det finns tekniska argument finns det alltid andra teknikska eller ekonomiska argument på andra sidan. Komiskt det där, volvo eller saab 😊

Jaaa, vilken är igentligen snabbast av dom 2 ? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...