Jump to content
Annons

Hur mycket pallar örat?


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Har funderat på detta ett tag eftersom jag själv lyssnar riktigt högt på musik.

Vad man vet så är ju buller i tex byggmiljö skadligt för örat, men hur är det med musik egentligen?

1: Om man lyssnar väldigt högt i lurar "Kåpor" inte "in ear" kan man då få nedsatt hörsel om man lyssnar väldigt högt? Då snackar vi inte db för spräckt trumhinna, bara högt i lurarna.

2: Finns det lurar som pallar db trycket för att verkligen spräcka trumhinnan?

3: Kan man träna örat att tåla mera? Som träningsvärk fast efter vila pallar man trycket mer?

Är det någon som kan försöka svara på detta?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Musik är lika skadligt som annat buller.

Du kan inte träna dig för att tåla mer, utan du måste lära dig hålla ner volymen. När det har gått för långt, så finns det ingen återvändo, utan då har du skadat örat för all framtid.

Om det ringer i öronen när du har lyssnat, så har du spelat högre än du egentligen tål. Lägger det sig till nästa dag, så är det oftast ingen fara, men om det sitter i flera dagar eller om du inte vilar öronen efter varje sådan lyssning på för hög volym, så bäddar du för permanenta skador.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ja, det får nog anses som bevisat att musik på hög nivå ger hörselnedsättning över en tid, oavsett hur du lyssnar på det.

2. Jag har nog aldrig hört talas om att någon spräckt trumhinnan när de lyssnat på musik, men det kanske är möjligt. Vad jag vet så kan det hända vid väldigt stora tryckförändringar, som tryckvågen från en stor explosion eller när man dyker.

3. Vad jag har fått lära mig av farbror doktorn så kan man inte träna upp hörseln till att tåla mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det har gått för långt, så finns det ingen återvändo, utan då har du skadat örat för all framtid.

Läkarvetenskapen har visserligen gjort ganska stora framsteg inom det området de senaste åren, så chansen är stor till att man kommer kommer kunna helt eller delvis reparera många hörselskador i framtiden. Men det betyder ju inte att man inte ska vara rädd om hörseln för den sakens skull :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär tycker jag mig förstå att det är, även om man inte är någon öronläkare:

Längst in i örat finns snäckan, å den är full med flimmerhår. Och om man planar ut snäckan, till en platt yta, så kan man säga att det blir typ som ett fält med gräs på. Grässtråna är flimmerhåren. I roten av varje grässtrå sitter en nerv, som går upp i hjärnan. Finns med andra ord en jäkla massa såna.

När vinden blåser över fältet (ljud som blåser in) så svajar gräset, och när ett strå vajar så skickar den signaler via nerven. Ju mer det blåser desto högre låter det, men ju mer det blåser desto mer ansträngs stråna. Blåser det jäkligt hårt (högt ljud) så kan vissa strån eller områden av strån typ 'brytas av', eller bli halvt avslappade .. i vilket fall så att dom inte kan vaja sådär fint och jämnt som behövs. Ett riktigt grässtrå slutar ju vaja så snart vinden slutat, men stråna i örat dom vajar länge även efter den starka vinden avtagit. De måste få återhämtning typ. Det är därför man kan höra ljud eller "höra tystnaden" efter man varit utsatt för högt ljud.

Ju äldre vi blir desto mer slits det här fältet med strån ner och i motsats till ett riktigt fält med gräs och jord så växer inte stråna tillbaka eller reparerar sig själva. Ju mer stark vind (högt ljud) vi upplever desto tidigare i livet och desto fortare slits fältet ner. Det är liksom allt med kroppen; vi växer tills vi blir typ 20, och därefter börjar vi slitas ner - sakta men säkert.

Upplever man alldeles överjävligt högt ljud under längre period, så att flimmerhåren inte får stanna av, så slits de extra mycket, och om vissa "går av" eller slits ut helt, så kan antingen flimmerhåret självt eller nerven som sitter i roten få damp, eller stora skälvan, och typ skicka en massa konstiga signaler till hjärnan fastän där inte finns något ljud. Det blir inte obrukbart, men ändå så slitet så det blir helt pucko. Då hör man ofta ljud som inte finns, och då får man det folk brukar kalla tinnitus - ljud som inte finns utanför en, som kommer då och då, och är olika, eller är ihållande hela tiden - livet ut. Finns ingen bot. Men man ska inte tro att tinnitus kommer före hörselnedsättning eller dövhet. Man kan lika gärna förbruka sina dyrbara flimmerhår och tappa hörseln delvis inom vissa områden, och aldrig få tinnitus. Andra kan åka på tinnitus fastän deras hörsel är i övrigt riktigt bra.

Hörlurar sitter så tätt inpå örat så man uppfattar inte transienterna (skarpa attacker) lika starka i lurar. Men de sliter lika fullt ändå. Örat kan liksom inte skydda sig ifrån ljudet från lurar. Jag vet inte om det finns några riktlinjer för hur högt under hur lång tid, det har säkert öronläkare. Men jag vet att på industri-arbetsplatser där ljudnivån ligger över 85 dB större delen av tiden, då måste arbetarna ha hörselskydd på sig. Det ska tydligen vara någon bestämmelse i sverige.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du kan inte träna örat.

Ja om du lyssnar högt, framför allt med in-ear får du hörselskador i frorm av tinitus nedsatt hörsel man kan även få ont i öronen.

Ja hörlurar brukar kunna spela såpas högt (db) för att kunna ge dig hörselskador.

Man brukar säga att örat smärtgräns ligger runt 120 db (SPL). Deta varierar också beroende på vilken frekvens som spelas men oftas så finns det alltdig med. Alltså så tål örat vid så här höga tryck nästan inenting, du kan lyssna under någon minut oftas innan du för hörselskador. Ex om du lyssnar på när en trummis spelar under 15min så går du därifrån så kommer du känna dig bedövad i öronen.

Rockkonsärter brukar ligga lite under men oftas får alla som varit på en stor konsert någon form av hörselskada, även om det kanske inte påverkar dig dagen efter som direkt efter. Men testa inte, väldigt många drabbas av tinitus osv.

Ta ex att pra vanliga billiga in-ear lurar då, ex Koss Spark Plug som ligger på 112 db, alltså kan du spela rätt högt. Under en längre period fattar du nog vad konsekvenserna blir

Skyll dig själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för alla vettiga förklaringar, dags att sluta lyssna allt för högt i lurar då.

Hade ju fått för mig att musik inte var så skadligt i hög volym, men ack vad fel man hade.

Tjejen påpekar ofta att jag har på tv´n för högt när vi kollar tillsammans, om hon fick bestämma volymen så hör jag knappt något. aj aj.

//Tommie

Link to comment
Dela på andra sajter

Skriver också under på opus förklaring förutom en sak som jag har lärt mig, dock vet jag inte om det är sant. Våra flimmerhår (om de nu heter det, har inte en aning om namnen) dör efter att de skickat en singal, och det skall de göra. Men innan de dör så skickar de en signal om att ljudet är slut. Det är denna singnal som inte skickas när vi hör ljud i efterhand. Att det ändå slutar senare är för att hjärnan är så pass smart så att den förstår att ljudet inte finns längre, men detta görs bara några gånger och tillslut så tror hjärnan på att ljudet finns hela tiden.

Det va så jag fick lära mig en gång i tiden, men det va väldigt länge sedan och utvecklingen har ju gått framåt så den teorin kanske är förkastad sedan länge :rolleyes:

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har funderat på detta ett tag eftersom jag själv lyssnar riktigt högt på musik.

Vad man vet så är ju buller i tex byggmiljö skadligt för örat, men hur är det med musik egentligen?

1: Om man lyssnar väldigt högt i lurar "Kåpor" inte "in ear" kan man då få nedsatt hörsel om man lyssnar väldigt högt? Då snackar vi inte db för spräckt trumhinna, bara högt i lurarna.

2: Finns det lurar som pallar db trycket för att verkligen spräcka trumhinnan?

3: Kan man träna örat att tåla mera? Som träningsvärk fast efter vila pallar man trycket mer?

Är det någon som kan försöka svara på detta?

Tacksam för svar!

Inte ens om man tycker om musiken blir den mindre skadlig

örat skadas nämligen fysiskt av ljudtryck och annat buller m.m

, så dom som fått tinnitus av andra orsaker är en väldigt liten % .

Så var rädd om dina öron pöjk

det är som claes och Opus säger

Sen kommer det ta minst 10-20 år

innan stamcellsforskningen hunnit

så långt fram , att man kan börja

praktisera detta på människor

Men lovande resultat har redan

visats på råttor .

Redigerat av antikartellmusikern
Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär tycker jag mig förstå att det är, även om man inte är någon öronläkare:

Längst in i örat finns snäckan, å den är full med flimmerhår. Och om man planar ut snäckan, till en platt yta, så kan man säga att det blir typ som ett fält med gräs på. Grässtråna är flimmerhåren. I roten av varje grässtrå sitter en nerv, som går upp i hjärnan. Finns med andra ord en jäkla massa såna.

När vinden blåser över fältet (ljud som blåser in) så svajar gräset, och när ett strå vajar så skickar den signaler via nerven. Ju mer det blåser desto högre låter det, men ju mer det blåser desto mer ansträngs stråna. Blåser det jäkligt hårt (högt ljud) så kan vissa strån eller områden av strån typ 'brytas av', eller bli halvt avslappade .. i vilket fall så att dom inte kan vaja sådär fint och jämnt som behövs. Ett riktigt grässtrå slutar ju vaja så snart vinden slutat, men stråna i örat dom vajar länge även efter den starka vinden avtagit. De måste få återhämtning typ. Det är därför man kan höra ljud eller "höra tystnaden" efter man varit utsatt för högt ljud.

Ju äldre vi blir desto mer slits det här fältet med strån ner och i motsats till ett riktigt fält med gräs och jord så växer inte stråna tillbaka eller reparerar sig själva. Ju mer stark vind (högt ljud) vi upplever desto tidigare i livet och desto fortare slits fältet ner. Det är liksom allt med kroppen; vi växer tills vi blir typ 20, och därefter börjar vi slitas ner - sakta men säkert.

Upplever man alldeles överjävligt högt ljud under längre period, så att flimmerhåren inte får stanna av, så slits de extra mycket, och om vissa "går av" eller slits ut helt, så kan antingen flimmerhåret självt eller nerven som sitter i roten få damp, eller stora skälvan, och typ skicka en massa konstiga signaler till hjärnan fastän där inte finns något ljud. Det blir inte obrukbart, men ändå så slitet så det blir helt pucko. Då hör man ofta ljud som inte finns, och då får man det folk brukar kalla tinnitus - ljud som inte finns utanför en, som kommer då och då, och är olika, eller är ihållande hela tiden - livet ut. Finns ingen bot. Men man ska inte tro att tinnitus kommer före hörselnedsättning eller dövhet. Man kan lika gärna förbruka sina dyrbara flimmerhår och tappa hörseln delvis inom vissa områden, och aldrig få tinnitus. Andra kan åka på tinnitus fastän deras hörsel är i övrigt riktigt bra.

Hörlurar sitter så tätt inpå örat så man uppfattar inte transienterna (skarpa attacker) lika starka i lurar. Men de sliter lika fullt ändå. Örat kan liksom inte skydda sig ifrån ljudet från lurar. Jag vet inte om det finns några riktlinjer för hur högt under hur lång tid, det har säkert öronläkare. Men jag vet att på industri-arbetsplatser där ljudnivån ligger över 85 dB större delen av tiden, då måste arbetarna ha hörselskydd på sig. Det ska tydligen vara någon bestämmelse i sverige.

Mycket pedagogiskt och bra skrivet Opus!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bra beskrivet, men det finns fle saker, "döda grässtrån bör inte orsaka några problem utöver att dom inte reagerar på vinden" alltså man hör inte vissa saker som man borde.

Tinnitus tror man också är "ärrbildningar eller skademinnen" i hjärnans tolkning av signalerna. Det kanske inte är örat utan hjärnan som skapr detta . En sak som talar för detta är att vissa läkemedel förändrar din tinnitus, typ vissa antidepresiva medel kan förändra din tinnitus, från fasta toner till helt andra saker.

Ämnet är svårt och komplext...men var försiktiga...det kommer som ett brev på posten efter 50 och sen blir det bara värre, och då är det för senta att göra något åt det...så igen...VAR FÖRSIKTIGA NU.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...