Jump to content
Annons

Fråga om att se vilken frekvens en ton har


JohnD

Recommended Posts

Tänkte jag skulle lära mig att på gehör uppskatta vilken frekvens en viss ton har, så jag undrar om det finns något sätt att få FL Studio att ange frekvensen (i de fall där det är tillämpligt).

Idén är alltså att testa mig själv t ex genom att trycka en ton, gissa frekvensen, och sedan se hur nära min gissning var.

Om det inte går så kanske någon har något tips på något gratisprogram med den funktionen, gärna med så lite övriga funktioner som möjligt.

(Om det inte finns så borde någon skapa ett sådant program, särskilt för frekvensträning. Ett program som t ex ger ifrån sig toner slumpmässigt som man får försöka frekvensgissa. Med allt svårare nivåer ju bättre man blir, t ex flera toner i följd, eller på samma gång, eller både och, och dessutom toner med olika 'timbre' för att förvirra lyssnaren. Det känns nästan lockande att börja snickra på ett sådant program själv, men det kommer nog inte att bli av. Skulle kunna bli ett populärt nätspel, om det fanns topplistor etc också.)

(Och btw, jag är ute efter smidighet, så jag vill inte behöva kalkylera frekvensen manuellt för varje ton, eller kolla upp den i någon tabell eller så. Det är inget alternativ.)

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
När vi är inne på ämnet.

Någon som vet någon bra AU/UB freqvensmätarplugg? Helst gratis..

Använd EQ:n i Logic och sätt den i "analyser" läget. Vill man går det att använda högre upplösning (low till high) för större detaljrikedom.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi är inne på ämnet.

Någon som vet någon bra AU/UB freqvensmätarplugg? Helst gratis..

Använd EQ:n i Logic och sätt den i "analyser" läget. Vill man går det att använda högre upplösning (low till high) för större detaljrikedom.

Nån som vet hur man gör i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill se snabbt i en tabell, så finns det sådana HÄR, med både frekvens, midinotnummer och våglängd. Kan vara bra att ha ibland. 🙂

Bra länk (Tack!) men men jag var egentligen mer ute efter en funktion där man för instrumentspåret markerar en ton i Cubase och får reda på vad det ät för ton. Tex om man vill veta vilken ton en gitarr spelar på ett speciellt ställe, eller för att kolla vilka toner en sångare egentligen sjunger....

Cheers!

/ONSatan

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill se snabbt i en tabell, så finns det sådana HÄR, med både frekvens, midinotnummer och våglängd. Kan vara bra att ha ibland. 🙂

Bra länk (Tack!) men men jag var egentligen mer ute efter en funktion där man för instrumentspåret markerar en ton i Cubase och får reda på vad det ät för ton. Tex om man vill veta vilken ton en gitarr spelar på ett speciellt ställe, eller för att kolla vilka toner en sångare egentligen sjunger....

Då vill du nog ha Celemony Melodyne.

Som bonus kan du då också korrigera det som blev fel... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill se snabbt i en tabell, så finns det sådana HÄR, med både frekvens, midinotnummer och våglängd. Kan vara bra att ha ibland. 🙂

Bra länk (Tack!) men men jag var egentligen mer ute efter en funktion där man för instrumentspåret markerar en ton i Cubase och får reda på vad det ät för ton. Tex om man vill veta vilken ton en gitarr spelar på ett speciellt ställe, eller för att kolla vilka toner en sångare egentligen sjunger....

Då vill du nog ha Celemony Melodyne.

Som bonus kan du då också korrigera det som blev fel... 🙂

Perfekt!

Ska ta en titt på det.

Cheers

/ONSatan

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill träna upp ditt tongehör?

Ja men en viss form av tongehör, eftersom begreppet är ganska brett. Har redan gjort övningar där jag t ex spelar en följd med toner på gitarr och sedan sjunger de tonerna. Det är en form av träning av tongehör, men vad jag är ute efter nu är bara kopplingen mellan ton och frekvens, särskilt toner i kombination och av olika timbre.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns en mängd gehörsträningsprogram. googla på "ear training software" så lär du hitta en del.

Det hade varit bekvämt om funktionen fanns i FL Studio, men ingen har nämnt det så blir det väl att leta program. Eftersom vad jag letar efter inte är allmän gehörsträning utan en väldigt specifik form så är jag inte så säker på att det är lätt att hitta, åtminstone inte som är gratis.

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan iallafall se i vilket frekvensområde ljudet rör sig i med parametic eq 2, hur exakt den visar beror på ljudet.

Grymt bra tips, tack. Exakt vad jag letade efter. (Effekterna är fortfarande det område som jag är minst insatt i.)

Linos: Earmaster kostar pengar och jag kan inte från hemsidan avgöra om det har den funktionen som jag är ute efter. Men det är säkert ett bra program för allmän gehörsträning, vilket förstås också är intressant, dock inte vad jag efterfrågade här.

Medan jag letade runt på nätet så hittade jag följande enkla nätapp som jag har lekt med en del och nog kommer att använda mer:

http://www.trainear.com/

Den är av särskilt värde för mig eftersom den utöver gehör också tränar tangentplacering på klaviatur (bara av värde för en nybörjare som mig).

Link to comment
Dela på andra sajter

>Idén är alltså att testa mig själv t ex genom att trycka en ton, gissa frekvensen, och sedan se hur nära min >gissning var.

>Om det inte går så kanske någon har något tips på något gratisprogram med den funktionen, gärna med så >lite övriga funktioner som möjligt.

smartast är väll om du bara tar en valfri låt som du kanske tycker om och försök klura ut vilka noter den har.

Om du spelar låten långsamt, bit för bit, sekund för sekund så kan du trycka på din keyboard/piano över de noterna du tycker låter riktigt.

Jag har plockat ut en del låtar på det viset i Cool edit, piano stycken osv. Segar ner låten till hälften och sedan höra not för not, och sedan trycka in dem i fl

Link to comment
Dela på andra sajter

>Idén är alltså att testa mig själv t ex genom att trycka en ton, gissa frekvensen, och sedan se hur nära min >gissning var.

>Om det inte går så kanske någon har något tips på något gratisprogram med den funktionen, gärna med så >lite övriga funktioner som möjligt.

smartast är väll om du bara tar en valfri låt som du kanske tycker om och försök klura ut vilka noter den har.

Det är ett bra råd förutom att det inte tränar det som jag är ute efter att träna i det här fallet. 🙂 Vilket är att avgöra frekvens för olika ljud och toner. Jag fick rådet från Studios artikelserie mixologi som jag köpte för några dagar sedan, där de föreslår att man ska försöka frekvensbestämma ljud i sin omgivning. (Syftet är alltså att bli en bättre mixare och inte att få bättre gehör i största allmänhet.)

Att ta ut låtar gör jag redan.

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...