Jump to content
Annons

fråga om att spela patterns ihop


JohnD

Recommended Posts

Kan man spela två patterns ihop (samtidigt) på något enkelt sätt? Alltså utan att göra det via playlist och spela upp låten i songmode. Det vore användbart ibland när man vill prova sig fram i pianorollen samtidigt som den (upprepande) spelar en viss bakgrund som inte finns i samma pattern.

Och en annan liten teknisk sak: Ibland i pianorollen när man klickar i överkanten (med högerknappen) så kommer det upp en liten pil som innebär att låten upprepas från det stället efter att den spelat klart, och ibland innebär högerknappen att man kan markera ett område som upprepas. Hur växlar man mellan dessa två lägen? (Vill normalt ha markeringsläget och blir irriterad på när den förbannade pilen dyker upp och vägrar försvinna, haha.) Vänta lite, är det så att den i playlist visar pilen och i pianorollen har markeringsläget?

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kanske är det enklaste sättet som programmet är konstruerat, men då önskar jag att det fanns ett ännu smidare sätt. Typ att man klickar i en rullist i pianoroll och väljer en pattern att spela tillsammans med den aktuella, i patternmode. (Iofs ett lyxproblem, jag klarar mig utan.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man spela två patterns ihop (samtidigt) på något enkelt sätt? Alltså utan att göra det via playlist och spela upp låten i songmode. Det vore användbart ibland när man vill prova sig fram i pianorollen samtidigt som den (upprepande) spelar en viss bakgrund som inte finns i samma pattern.

Och en annan liten teknisk sak: Ibland i pianorollen när man klickar i överkanten (med högerknappen) så kommer det upp en liten pil som innebär att låten upprepas från det stället efter att den spelat klart, och ibland innebär högerknappen att man kan markera ett område som upprepas. Hur växlar man mellan dessa två lägen? (Vill normalt ha markeringsläget och blir irriterad på när den förbannade pilen dyker upp och vägrar försvinna, haha.) Vänta lite, är det så att den i playlist visar pilen och i pianorollen har markeringsläget?

Prova lägg dina 2 patterns ihop längst bak i låten typ så du inte blandar in dem i de andra patterns så kan du mixa på där borta istället för mitt i låten

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova lägg dina 2 patterns ihop längst bak i låten typ så du inte blandar in dem i de andra patterns så kan du mixa på där borta istället för mitt i låten

Jo, det blir väl att göra så, och då får jag också användning för den lilla pilen för att få den att upprepa från rätt ställe. : )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...