Jump to content
Annons

Reducera slideljudet på akustisk.


Ewil

Recommended Posts

Med slideljudet menar jag ljudet som uppstår när man drar fingrarna längs med strängarna för att tex byta ackord.

Jag har hört talas om att det finns något program som ska kunna reducera det här.

Hur brukar ni göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Med slideljudet menar jag ljudet som uppstår när man drar fingrarna längs med strängarna för att tex byta ackord.

Jag har hört talas om att det finns något program som ska kunna reducera det här.

Hur brukar ni göra?

Rengör strängarna ofta eller köp Elixir om du gillar soundet hos dom. Jag kör bara med Elixir just för att de flesta andra strängarna tappar ton och gnisslar förbaskat mycket när man ute och gigar mycket. Sen gillar jag ju soundet också 😎

Självklart har det med teknik att göra också men strängbyte kan göra stor skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med att Elixir är bra strängar som håller tonen länge. Om man gillar ljudet från nya strängar vs. Har inte hört om ett sånt program du frågar efter dock.

Flyttar du mkt mellan olika barréackord o därav slideljud? Ett tips är att tänka ungefär som när du byter öppna ackord C D E G etc där man ändrar grepp. Prova alltså att lätta lite på vänster handen mellan bytena fast inte släppa helt så "mutas" det lagom. Det kommer med tiden. Tonen på gitarren är viktig att öva o få till bra, inte redigera bort. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har börjat micka med shure sm-57 istället för konding,först för att det skulle bli mindre påtahligt med just

flytta handen squueks,men nu för att det låter mums mest..men det är ju åxo en smaksak

jag antar att du syftar på akustisk gitarr iom att sådana saker brukar inte vara problem med elgitarr!

(såg nu att det stod i titeln att det var akustisk..ursäkta mig)

lycka till iaf!

/Larsson

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här programmet kan ta bort gitarrgnissel lätt som en plätt: http://www.izotope.com/products/audio/RX/

Grymt program. Men kanske lite väl mycket pengar om man bara ska ha det till att reducera stränggnissel? 😛

Strängar och spelsätt är ju en början som sagt. Är gnisslet inte så frekvent skulle jag nog satsa på automatisering, annars funkar ju en de-esser.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar lägga lite DeEsser (med frekvensen ställd ganska högt) på gitarren, om det råkat bli för mycket slideljud när jag spelat in den och jag inte orkar lägga om den. det brukar funka bra.

Tack det lät vettigt. det ska ja prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg nånstans att det finns som en spray som man sprutar på strängarna innan man spelar in för att reducera gnissel. Nån som vet nåt om det..?

Ja det finns ju lite olika sådana produkter.

FingerEase.jpg34751_m.jpg251494jpg.jpg

Det är väl främst Finger-ease som brukar rekommenderas mot stränggnissel. Har inte provat den själv dock. Har däremot en flaska Dunlop ultraglide 65, och den hjälper väl en aning mot gnisslet, men det är ju inte dess huvuduppgift.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett hur klassiska gitarrister tar på sin panna med vänsterhandens fingertoppar så att de inte ska vara så torra.

Förutom en bra teknik så kan även det motverka slideljudet om det stör.

Själv har jag svårt att spela med flottiga fingrar och brukar tvätta händerna innan jag lirar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...