Jump to content
Annons

Tidskompensering på trummor?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Vid inspelning av trummor i riktigt proffsiga sammanhang, tidskompenserar man mickarna då? Kör man både närmickning, overhead och rumsmickar så kommer ju ljuden fram sist, och med längst fördröjning till till rumsmickarna. Gör inte det att det blir lite otajt, örat kan inte uppfatta det men kanske det gör ljudet otydligt på nåt vis?

I blistereosammanhang tidskompenserar de ju för att högtalarna bak sitter längre från lyssnarna i framsätet än vad fronthögtalarna gör. Och fast det är ganska liten skillnad i avstånd ska den här kompensering göra stor skillnad enligt de som lyssnat. I bilar alltså. De som tävlar i biljud använder det visst alltid. Men såna tävlingar går väl bara ut på mäta db, inget om hur det låter...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har spelat in ett par hyfsat stora studios (inte stora som i mega men proffsiga dock) och där har jag aldrig varit med om att behöva tidskompensera... har aldrig hört att man gjort annars heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under själva inspelningen har jag inte hört att man tidskompenserar , däremot i mixningen beroende på hur man vill att rummet skall låta är det nog mer vanligt , ibland använder man bara truminspelningen som trigger till samplade ljud istället.På så vis behåller man svänget men har mer kontroll över soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Vid inspelning av trummor i riktigt proffsiga sammanhang, tidskompenserar man mickarna då? Kör man både närmickning, overhead och rumsmickar så kommer ju ljuden fram sist, och med längst fördröjning till till rumsmickarna. Gör inte det att det blir lite otajt, örat kan inte uppfatta det men kanske det gör ljudet otydligt på nåt vis?

I blistereosammanhang tidskompenserar de ju för att högtalarna bak sitter längre från lyssnarna i framsätet än vad fronthögtalarna gör. Och fast det är ganska liten skillnad i avstånd ska den här kompensering göra stor skillnad enligt de som lyssnat. Ska man tro på det?

Det är just de skillnaderna i tid som gör att truminspelningen (eller inspelning över huvud taget) får djup och bredd.

Jag tidskompenserar aldrig rumsmickar så att de ligger i fas med närmickar, då förlorar man nästan halva grejjen med att ha dem där.

Det gäller bara att hitta gynsamma fasförhållanden redan vid inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vid inspelning av trummor i riktigt proffsiga sammanhang, tidskompenserar man mickarna då? Kör man både närmickning, overhead och rumsmickar så kommer ju ljuden fram sist, och med längst fördröjning till till rumsmickarna. Gör inte det att det blir lite otajt, örat kan inte uppfatta det men kanske det gör ljudet otydligt på nåt vis?

I blistereosammanhang tidskompenserar de ju för att högtalarna bak sitter längre från lyssnarna i framsätet än vad fronthögtalarna gör. Och fast det är ganska liten skillnad i avstånd ska den här kompensering göra stor skillnad enligt de som lyssnat. Ska man tro på det?

Det är just de skillnaderna i tid som gör att truminspelningen (eller inspelning över huvud taget) får djup och bredd.

Jag tidskompenserar aldrig rumsmickar så att de ligger i fas med närmickar, då förlorar man nästan halva grejjen med att ha dem där.

Det gäller bara att hitta gynsamma fasförhållanden redan vid inspelning.

Jag tycker själv av nån anledning att det blir läckrare tryck i trummorna utan närmickarna, funderade lite på om tidsskillnaden kunde göra nåt. Är helt insnöad på att spela in enbart med två överhäng plus kaggemick för att slippa fasfel och tidsgrejer. Jag kommer ju inte att ha resurser att micka trummorna med mer än fyra kanaler heller, så jag får väl hålla på att KISS är bäst! ☺️

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här låter lite som att trummisen skulle låta otajt för att bastrumman är upp till en meter närmare lyssnaren än vad virveln och hi-haten är. ☺️

Jag vet en trummis som brukade bli väldigt otajt eftersom han ibland befann sig 2 meter från bastrumman, det blev så när han blev så full att han ramlade av stolen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här låter lite som att trummisen skulle låta otajt för att bastrumman är upp till en meter närmare lyssnaren än vad virveln och hi-haten är. ☺️

Det kan vara lite knixigt att hänga med i en diskussion om fasfel/-förskjutningar.

När det gäller avstånd mellan mikrofoner och ljudkälla kan man grovt räknat säga att man fördröjer signalen 3 ms per meter.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mmmm, när man körde på 2" tape så ställde man ett gött ljud och körde.

Det verkar som om tekniken med sample exakt redigering ställer till det, låter det bra så låter bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Vill man tidskompensera för rumsmickarna och man tycker om resultatet så är det ju inte fel att göra så.

Placerar man ut rumsmickarna 10 meter framför kitet så kanske man inte vill ha 30ms fördröjning på dom... om man nu inte vill ha det som en delay-effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm, när man körde på 2" tape så ställde man ett gött ljud och körde.

Det verkar som om tekniken med sample exakt redigering ställer till det, låter det bra så låter bra...

Jag tror att den visuella presentationen av ljudvågor i en modern DAW har gjort flera människor medvetna om dynamik, tidsförskjutningar och fasförhållanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Mmmm, när man körde på 2" tape så ställde man ett gött ljud och körde.

Det verkar som om tekniken med sample exakt redigering ställer till det, låter det bra så låter bra...

Jag tror att den visuella presentationen av ljudvågor i en modern DAW har gjort flera människor medvetna om dynamik, tidsförskjutningar och fasförhållanden.

Somliga verkar aldrig få nåt grepp om det.... och nu syftade jag inte på dig Joachime. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...