Jump to content
Annons

EastWest samplings paket vilket ska man välja


kvd669o

Recommended Posts

Annons
Platinum är storebror, Silver är lillebror, och Gold är mellanbrorsan. Och det hörs även i ljudet.

Jag är inne på gold för den har full artikulering och en mik position medan platinum har 3 stycken mik positioner och mer gigabyte förstås. Nej platinum är för dyrt för mig just nu och frågan är om det inte är rätt onödigt och att gold borde vara precis lagom eller ? 🙂😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Platinum är storebror, Silver är lillebror, och Gold är mellanbrorsan. Och det hörs även i ljudet.

Jag är inne på gold för den har full artikulering och en mik position medan platinum har 3 stycken mik positioner och mer gigabyte förstås. Nej platinum är för dyrt för mig just nu och frågan är om det inte är rätt onödigt och att gold borde vara precis lagom eller ? 🙂😄

Gold räcker mer än väl för de flesta. Tror nog det är mest studios som köper platinumversionen. Det är ju så att de flesta av oss inte kan all klassisk teori som behövs för att sättas i praktik. Men kan man det kan det vara värt med största versionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar 😊 Nu har jag bestämt mig att det blir en gold complete från emusic.se och en ilok key/usb nyckel förstås annars fungerar det ju inte. 😑 Sen har jag ju lite garritan i min tracktion 3 + en hårdvaru synt/sampler korg triton och det får räcka för mig just nu i alla fall man måste ju ha pengar till mat också har jag hört och hyra. vägrar ta sms lån he he 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Silver är inte dålig alls. Jag brukar använda det i första hand till den typen av ljud. Om jag sedan känner att det behövs lite extra, så kör jag med Gold+XP (som i den nya Play-versionen heter Complete) i stället. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
... det får räcka för mig just nu i alla fall man måste ju ha pengar till mat också har jag hört och hyra. vägrar ta sms lån he he 🙂

Nä, mat e överskattat.. 😛

Finns ju nudlar och det har väl räddat många med taskig ekonomi. Blir man trött på biffsmaken finns det ju även kycklingsmak hålla sig till tills man tröttnar på den med. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

EastWest - är det samma företag som de som tillverkar skjortor som man kan köpa på Brothers?

🙂

Får man heta likadant? Får vi öppna ett företag och kalla oss Microsoft?

//:debatt

EastWest-skjortorna är kanske inte fabrikatet, utan bara ett handelsnamn, i stil med Jam:s JJLabs och Luthmans TSM...?

Det kanske inte går att använda just Microsoft eftersom det är ett så stort och etablerat varumärke - som förmodligen också är registrerat i alla länder.

Annars är det oftast inga problem att starta ett företag med samma namn, så länge det inte är inom samma bransch som ett redan väletablerat namn - men det hör förstås till god ton att fråga den som var först, om man vill använda samma namn... Enda gången man inte behöver fråga om lov, är om man använder sitt eget namn som varumärke - för ditt eget namn har du alltid rätt att använda. Även om du heter Johnson, så kan alltså inte Johnson&Johnson ha några invändningar mot att du använder ditt namn som firmanamn.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

stackars gill johnson eller andreas johnson om dom var tvungna att byta namn pågrund av johnson &johnson

By the way tack för alla inlägg i mina lilla tråd. Jag vet att jag tackar mycket osv men jag tycker det är vett och etikett att tacka

dom som tar sig tid att hjälpa en framförallt när man är amatör på teknik för att man framförallt egentligen är låtskrivare och musiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Tror jag beställer från USA också, blir lite billigare. 🙂

Köp från deras europeiska site istället:

http://www.soundsonline-europe.com/home.php

Det brukar jag göra. Så slipper man de extra utgifter som tillkommer om man handlar från USA. Gjorde det nån gång. Blev betydligt dyrare än man räknat med.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Tror jag beställer från USA också, blir lite billigare. 😱

Köp från deras europeiska site istället:

http://www.soundsonline-europe.com/home.php

Det brukar jag göra. Så slipper man de extra utgifter som tillkommer om man handlar från USA. Gjorde det nån gång. Blev betydligt dyrare än man räknat med.

Jag tror han tänker på att det är billigare med US dollar än Euro trots att man betalar tull och moms osv 🙂

Själv köper jag hellre från Sverige mestadels om det inte är alldeles för stor skillnad prismässigt. Som nu beställde jag senast från emusic.se och då blir det lättare med garanti och annat strul om det skulle hända produkten nåt :rolleyes:

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har använt East west gold och silver och vet vad som är det man använder mest och bäst av dessa två stråk paket ?

http://emusic.se/default.asp?do=&text=...&info=14355 (silverpaket)

http://emusic.se/default.asp?do=&text=...&info=14354 (goldpaket)

😮

Vad ska du göra för slags musik förresten? Om du vill göra ren orkestermusik duger inte silver, men för bakgrundsorkester i någon poplåt borde det duga bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har använt East west gold och silver och vet vad som är det man använder mest och bäst av dessa två stråk paket ?

http://emusic.se/default.asp?do=&text=...&info=14355 (silverpaket)

http://emusic.se/default.asp?do=&text=...&info=14354 (goldpaket)

😄

Vad ska du göra för slags musik förresten? Om du vill göra ren orkestermusik duger inte silver, men för bakgrundsorkester i någon poplåt borde det duga bra.

Det jag helst vill göra är ju david foster typ produktioner ala power ballader om du förstår vad jag menar,men även film musik och lite beatles som dom lät när allt lät äkta och naturligt i både instrument och röster. Vill ha storslaget men samtidigt enkelt , naturligt basic...

Link to comment
Dela på andra sajter

...Tror jag beställer från USA också, blir lite billigare. 😄

Köp från deras europeiska site istället:

http://www.soundsonline-europe.com/home.php

Det brukar jag göra. Så slipper man de extra utgifter som tillkommer om man handlar från USA. Gjorde det nån gång. Blev betydligt dyrare än man räknat med.

Tack för tipset, det tänkte jag inte på, och förresten jämförde jag priserna mellan Europa och US och det var ingen större skillnad vilket jag först trodde. Ska köpa Gold Complete (och Goliath får jag på köpet) Så om jag riskerar tullavgift, moms o grejs när jag beställer från US så skippar jag såklart det och köper inom Europa istället. 🙂

Mycket pengar är det dock men det e det värt. Kommer bli gryyyyyyyyyymt! 😄

😛

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Goliath är ett bra köp. Där finns en massa smått & gott som är bra att ha tycker jag.

Synd bara att man inte kan sälja deras produkter för jag har Gold XP som bara ligger och samlar damm.

Varför ligger den och samlar damm den är ju bra ju ? Kanske beror på vilken sorts musik man vill göra i och för sig 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att EW hade ett grymt erbjudande för ett tag sen som jag inte kunde motstå.

Då fanns inte PLAY men det fick man gratis när det kom.

Det var dessutom billigare än att uppdatera mitt Gold.

Gold är kanon men man är ju tyvärr låst till en mik position.

Till det jag gör nu behöver jag en del med närmare mikrofon position.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen är att EW hade ett grymt erbjudande för ett tag sen som jag inte kunde motstå.

Då fanns inte PLAY men det fick man gratis när det kom.

Det var dessutom billigare än att uppdatera mitt Gold.

Gold är kanon men man är ju tyvärr låst till en mik position.

Till det jag gör nu behöver jag en del med närmare mikrofon position.

själv har jag en enkel liten hemstudio och där räcker det med en mik position och även om jag skulle vilja ha 3 mik positioner så skulle jag ändå

inte ha pengar till det just nu. Jag vet jag kommer bli nöjd med min gold complete som ligger i kartongen. Vill jag ha andra stråkar än dom som finns i east west så kan man ju alltid använda lite garritan som finns i min tracktion3 daw + också bra samplade stråkar från min hårdvaru sampler korg triton. Den må vara gammal men den är fortfarande bra tycker jag i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att du ska välja något av dessa skit bibliotek. Det må vara så att många populärmusiker tycker att det är värt pengarna.

Jag tycker inte det. Edirol Orchestra spöar fortfarande skiten och i synnerhet med täblås. Den förmodligen bästa lösningen är Ableton och deras smart priming + ett överdjävligt bibliotek.

Problemet är alltid långa toner och atacker och ansatser och East West är bra men då det gäller detta är det precis så värdelöst som resten.

Ett Szorforsando, varierande ansattser eller en ton som växer i volym och klangfärg på en lång ton. För att inte tala om ett variabelt vibrato.

Dom flesta biblioteken har ingen chans.

Ableton Live har mycket av detta integrerat i programmet om man köper dessa samplingar. Tyvärr är orkestern från Boston och tanken Tysk så vibrato och liv är inte att tänka på.

Ansattser är däremot något som Ableton hanterar mycket bättre även om det inte är hela sanningen.

Min slutsatts är att Edirols bibliotek är förmodligen bäst och i synnerhet på träblås.

Stråkar är en annan historia. East and West är bra.

Men förvänta dig inga storverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag helst vill göra är ju david foster typ produktioner ala power ballader om du förstår vad jag menar,men även film musik och lite beatles som dom lät när allt lät äkta och naturligt i både instrument och röster. Vill ha storslaget men samtidigt enkelt , naturligt basic...

Med den målsättningen, så vete katten om jag tycker EWQL gold är ett bra val. Då skulle nästan IK Multimedias Philharmonik, Kirk Hunters samplingar, Steinbergs Halion Orchestra eller Halion Strings funka bättre. EWQL låter bra, men inte till både powerballader och akustiska äldra inspelningar. Jag tycker dom låter lite för lite Hi-fi för det, dom är akustiska, för långt bort, lite fasfel-iga för det.

EWQLSOs främsta styrka ligger i när man använder det för sig självt, tycker jag. Men så fort man blandar in andra saker med EWQLSO, så hör man ganska tydligt hur svårmixat det är tillsammans med andra spår, och hur lite plastigt EWQL låter i det stora hela. Man har så gott som inga möjligheter att justera EWQLSO utan att den finkänsliga balansen går åt skogen. EWQLSO är gjort för att användas som ensemble, och det gör att varje instrument låter inte särskilt vackert för sig självt. Ju fler instrument man använder i arret, desto bättre låter EWQL.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att du ska välja något av dessa skit bibliotek. Det må vara så att många populärmusiker tycker att det är värt pengarna.

Jag tycker inte det. Edirol Orchestra spöar fortfarande skiten och i synnerhet med täblås. Den förmodligen bästa lösningen är Ableton och deras smart priming + ett överdjävligt bibliotek.

Problemet är alltid långa toner och atacker och ansatser och East West är bra men då det gäller detta är det precis så värdelöst som resten.

Ett Szorforsando, varierande ansattser eller en ton som växer i volym och klangfärg på en lång ton. För att inte tala om ett variabelt vibrato.

Dom flesta biblioteken har ingen chans.

Ableton Live har mycket av detta integrerat i programmet om man köper dessa samplingar. Tyvärr är orkestern från Boston och tanken Tysk så vibrato och liv är inte att tänka på.

Ansattser är däremot något som Ableton hanterar mycket bättre även om det inte är hela sanningen.

Min slutsatts är att Edirols bibliotek är förmodligen bäst och i synnerhet på träblås.

Stråkar är en annan historia. East and West är bra.

Men förvänta dig inga storverk.

Storverken kommer ifrån själen ljuden från tex east and west startar min inspiration som öppnar upp själen där musiken flödar tidslöst.

Gud vilken poet man är he he 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag tycker inte att du ska välja något av dessa skit bibliotek. Det må vara så att många populärmusiker tycker att det är värt pengarna.

Jag tycker inte det. Edirol Orchestra spöar fortfarande skiten och i synnerhet med täblås. Den förmodligen bästa lösningen är Ableton och deras smart priming + ett överdjävligt bibliotek.

Problemet är alltid långa toner och atacker och ansatser och East West är bra men då det gäller detta är det precis så värdelöst som resten.

Ett Szorforsando, varierande ansattser eller en ton som växer i volym och klangfärg på en lång ton. För att inte tala om ett variabelt vibrato.

Dom flesta biblioteken har ingen chans.

Ableton Live har mycket av detta integrerat i programmet om man köper dessa samplingar. Tyvärr är orkestern från Boston och tanken Tysk så vibrato och liv är inte att tänka på.

Ansattser är däremot något som Ableton hanterar mycket bättre även om det inte är hela sanningen.

Min slutsatts är att Edirols bibliotek är förmodligen bäst och i synnerhet på träblås.

Stråkar är en annan historia. East and West är bra.

Men förvänta dig inga storverk.

Storverken kommer ifrån själen ljuden från tex east and west startar min inspiration som öppnar upp själen där musiken flödar tidslöst.

Gud vilken poet man är he he 😎

Men så sant, så sant. 🙂 En dålig hantverkare skyller på verktygen. Om alla dessa bibliotek var skit skulle ingen köpa dem heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att du ska välja något av dessa skit bibliotek. Det må vara så att många populärmusiker tycker att det är värt pengarna.

Jag tycker inte det. Edirol Orchestra spöar fortfarande skiten och i synnerhet med täblås. Den förmodligen bästa lösningen är Ableton och deras smart priming + ett överdjävligt bibliotek.

Problemet är alltid långa toner och atacker och ansatser och East West är bra men då det gäller detta är det precis så värdelöst som resten.

Ett Szorforsando, varierande ansattser eller en ton som växer i volym och klangfärg på en lång ton. För att inte tala om ett variabelt vibrato.

Dom flesta biblioteken har ingen chans.

Ableton Live har mycket av detta integrerat i programmet om man köper dessa samplingar. Tyvärr är orkestern från Boston och tanken Tysk så vibrato och liv är inte att tänka på.

Ansattser är däremot något som Ableton hanterar mycket bättre även om det inte är hela sanningen.

Min slutsatts är att Edirols bibliotek är förmodligen bäst och i synnerhet på träblås.

Stråkar är en annan historia. East and West är bra.

Men förvänta dig inga storverk.

Storverken kommer ifrån själen ljuden från tex east and west startar min inspiration som öppnar upp själen där musiken flödar tidslöst.

Gud vilken poet man är he he 😛

Men så sant, så sant. 😎 En dålig hantverkare skyller på verktygen. Om alla dessa bibliotek var skit skulle ingen köpa dem heller.

Det enda man behöver göra är att lyssna på east west och jag lyssnade tex på youtube och kände direkt hur inspirationen kom till mig men tex omnisphere är i och för sig rolig åtminstone arpeggio delen tillsammans med bra ljud men valet av köp föll ändå på east west gold complete. Claes mfl på forumet har sagt att jag inte kommer bli besviken och det tror inte jag heller för om jag blir det så har man kastat typ lite över 6000 kronor i kön jag menar sjön 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...