Jump to content
Annons

Vilket firewirechip sitter i de nya Macbook pro?


Gorlum

Recommended Posts

Hej gott folk! Ja, som sagt, är det nån som har koll på vilket sorts firewirechip som sitter i de nya macbbok pro? Efter allt man läst om problemen som har funnits med agere/lucent chipen så är man ju ganska tveksam till att skaffa en macbook pro ifall inte firewireljudkort skulle funka ihop med den...men de kanske har löst problemen till denna nya variant? Alla tips, spekulationer och länkar m.m. är välkomna!

/Gorlum

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ingen aning vad som sitter i faktiskt men det ska nog inte vara några problem. Vet flera som kör olika sortsers firewirekort och det funkar fin fint.

Men om du vill vara på den säkra sidan så kan ju köpa ex; apogee ensable som har samarbetat med apple osv, det synkronyserar(stavning) helt med logic. Sedan finns det andra bra kort med som konneckt 48 som "är" för mac osv. Men apogee kan jag reko! 🙂 Rikigt bra ljudkvalite. Dock lite dyrare.

Inget att ora sig för, inte drivisar heller, brukar alltid fungera, vad jag vet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet flera som kör olika sortsers firewirekort och det funkar fin fint.

De har väl knappt hunnit packa upp burken, än mindre hunnit göra nån musik med den?

Kul där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet flera som kör olika sortsers firewirekort och det funkar fin fint.

De har väl knappt hunnit packa upp burken, än mindre hunnit göra nån musik med den?

Kul där.

Fast det va knappast menat som ett skämt?

Det vore ju konstigt om du vet flera som redan sen i tisdags har testat flera firewirekort i den nya MacBook Pro'n eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet flera som kör olika sortsers firewirekort och det funkar fin fint.

De har väl knappt hunnit packa upp burken, än mindre hunnit göra nån musik med den?

Kul där.

Fast det va knappast menat som ett skämt?

Det vore ju konstigt om du vet flera som redan sen i tisdags har testat flera firewirekort i den nya MacBook Pro'n eller?

Oj missa att det stog "nya", sry.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning vad som sitter i faktiskt men det ska nog inte vara några problem. Vet flera som kör olika sortsers firewirekort och det funkar fin fint.

Men om du vill vara på den säkra sidan så kan ju köpa ex; apogee ensable som har samarbetat med apple osv, det synkronyserar(stavning) helt med logic. Sedan finns det andra bra kort med som konneckt 48 som "är" för mac osv. Men apogee kan jag reko! 🙂 Rikigt bra ljudkvalite. Dock lite dyrare.

Inget att ora sig för, inte drivisar heller, brukar alltid fungera, vad jag vet.

Jo, apogee verkar ju funka bra med de gamla macbooksen iaf, men jag har inte hittat nån info om de nysläppta. Sedan så har jag redan ett rme-kort som jag kör på så det är egentligen mest det som jag är intresserad av ska funka inför ett eventellt inköp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet flera som kör olika sortsers firewirekort och det funkar fin fint.

De har väl knappt hunnit packa upp burken, än mindre hunnit göra nån musik med den?

Kul där.

Fast det va knappast menat som ett skämt?

Det vore ju konstigt om du vet flera som redan sen i tisdags har testat flera firewirekort i den nya MacBook Pro'n eller?

Nä, jag tror inte heller att så särskilt många har hunnit prova de nya macbooksen ännu. Men det lär väl dyka upp lite trådar snart på diverse forum ifall något skulle strula. Vad jag förstår så kör de på nya moderkort nu i den uppdaterade varianten vilket kanske även betyder nya firewirekretsar? hoppas de har valt TI eller liknande isåfall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag kunde jag inte hålla mig längre utan tog och beställde en macbook pro 15" med lite hottad hårddisk och 4 gig minne. så nu väntar jag bara på att burken ska landa så jag kan testa hur den beter sig mot mitt rme-kort.....hörde dock några oroande rykten på jobbet om att det sitter agere även i de nya burkarna tyvärr....någon som vet mer om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee användare måste göra en firmware update.

Kan du utveckla vad du menar? måste de göra en firmware update för att apogee korten ska funka med firewire på de nya macbooksen eller är det något annat du syftar på? Jag förstår inte riktigt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har varit och fingrat på de nya macarna i nån affär och kan bekräfta vilket chipset som sitter i?

....de borde ju ha landat i butikerna vid det här laget eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Folk på steinbergs forum säger att det är agere. Dvs det chipet som har ställt till med probem för de som kör OSX och nästan alla ljudkort utom apogee.

Link to comment
Dela på andra sajter

Apogee användare måste göra en firmware update.

Kan du utveckla vad du menar? måste de göra en firmware update för att apogee korten ska funka med firewire på de nya macbooksen eller är det något annat du syftar på? Jag förstår inte riktigt... 😆

Sorry! Kortet (alltså ljudkortet) behöver en firmware update!

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Folk på steinbergs forum säger att det är agere. Dvs det chipet som har ställt till med probem för de som kör OSX och nästan alla ljudkort utom apogee.

Sanningren är väl mer att det är ett fåtal ljudkortsmärken som har haft problem

mest p.g.a.. att de inte har lyckats med att uppdatera sina drivrutiner....

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Folk på steinbergs forum säger att det är agere. Dvs det chipet som har ställt till med probem för de som kör OSX och nästan alla ljudkort utom apogee.

Sanningren är väl mer att det är ett fåtal ljudkortsmärken som har haft problem

mest p.g.a.. att de inte har lyckats med att uppdatera sina drivrutiner....

Tja RME har tydligen inte lyckas. Och de har väl gått ut och talat om vad det är för del på gerjerna som gör att det inte fungerar.

Och strikt sett så ska man inte behöva ändra några ljudkorts drivrutiner för att anpassa sig till FW kretsarna.

Gränssnittet mellan FW och operativsystemet är det Apple som står för och ska vara transparat för all typ a FW hårdvara.

Och RME är inte ensamma, så för min del så tror jag nog att det är agare chipen det är fel på. Om det nu är identiska

eller annan modell i den nya vet vi inte ännu. Men jag skulle inte köpa en MacBook pro idag. Och om de nya maskinerna

inte fungerar så blir det riktigt spännande och se vad apple hittar på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk på steinbergs forum säger att det är agere. Dvs det chipet som har ställt till med probem för de som kör OSX och nästan alla ljudkort utom apogee.

Sanningren är väl mer att det är ett fåtal ljudkortsmärken som har haft problem

mest p.g.a.. att de inte har lyckats med att uppdatera sina drivrutiner....

Tja RME har tydligen inte lyckas. Och de har väl gått ut och talat om vad det är för del på gerjerna som gör att det inte fungerar.

Och strikt sett så ska man inte behöva ändra några ljudkorts drivrutiner för att anpassa sig till FW kretsarna.

Gränssnittet mellan FW och operativsystemet är det Apple som står för och ska vara transparat för all typ a FW hårdvara.

Och RME är inte ensamma, så för min del så tror jag nog att det är agare chipen det är fel på. Om det nu är identiska

eller annan modell i den nya vet vi inte ännu. Men jag skulle inte köpa en MacBook pro idag. Och om de nya maskinerna

inte fungerar så blir det riktigt spännande och se vad apple hittar på.

Ajaj, det låter ju inte så lovande....jag kör ju med ett rme kort och har en macbook pro på väg hem till mig i skrivande stund 😮

Är det någon som har länken till den tråd där diskussionen om agere i de nya macarna finns?

Hoppas verkligen att de har bytt chipet till något som inte krånglar...annars blir det till att skicka tillbaka macbooken helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk på steinbergs forum säger att det är agere. Dvs det chipet som har ställt till med probem för de som kör OSX och nästan alla ljudkort utom apogee.

Sanningren är väl mer att det är ett fåtal ljudkortsmärken som har haft problem

mest p.g.a.. att de inte har lyckats med att uppdatera sina drivrutiner....

Vi skaffade en macbook med agerekortet till jobbet runt nyår förra året, och den burken funkade inte med något av våra ljudkort tyvärr 😮

Den kände inte av att korten fanns där alls...ett av korten kände den av men det funkade ändå inte som det skulle, istället fick vi en massa dropouts i ljudet och hack överallt.

De ljudkort vi testade med var följande: Rme fireface 800 och 400, presonus firepod och firebox, digidesign mbox2 pro, metric halo 2882, digidesign digi002,motu 828 mk2,focusrite saffire LE, nåt billigt alesis kort och sist men inte minst det där lilla ECHO kortet som jag aldrig minns vad det heter. OCH....inget av korten funkade! RME fireface 400 hittades av datorn men fungerade som sagt inte alls bra.

Så jag håller nog också på att det är nåt vajsing med agerekretsen, och även om det nu vore så att det låg hos ljudkortstillverkarna så tycker jag att det är märkligt att släppa loss en sådan krets på marknaden när den beter sig så ihop med många ljudkort (vilket t.ex. TI-kretsar inte gör)

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

LogIslandProduction (oregistrerad)
Folk på steinbergs forum säger att det är agere. Dvs det chipet som har ställt till med probem för de som kör OSX och nästan alla ljudkort utom apogee.

Sanningren är väl mer att det är ett fåtal ljudkortsmärken som har haft problem

mest p.g.a.. att de inte har lyckats med att uppdatera sina drivrutiner....

Tja RME har tydligen inte lyckas. Och de har väl gått ut och talat om vad det är för del på gerjerna som gör att det inte fungerar.

Och strikt sett så ska man inte behöva ändra några ljudkorts drivrutiner för att anpassa sig till FW kretsarna.

Gränssnittet mellan FW och operativsystemet är det Apple som står för och ska vara transparat för all typ a FW hårdvara.

Och RME är inte ensamma, så för min del så tror jag nog att det är agare chipen det är fel på. Om det nu är identiska

eller annan modell i den nya vet vi inte ännu. Men jag skulle inte köpa en MacBook pro idag. Och om de nya maskinerna

inte fungerar så blir det riktigt spännande och se vad apple hittar på.

Ajaj, det låter ju inte så lovande....jag kör ju med ett rme kort och har en macbook pro på väg hem till mig i skrivande stund 😮

Är det någon som har länken till den tråd där diskussionen om agere i de nya macarna finns?

Hoppas verkligen att de har bytt chipet till något som inte krånglar...annars blir det till att skicka tillbaka macbooken helt enkelt.

Ett tips är att gå in på RME:s forum och kolla vad dom säger där. Vissa hade ju lyckats lösa problemet med en "daisy chain" koppling (tror det var så dom kallade det) genom en fw hdd eller hubb. Och i apples forum var det nån som sa att det fungerar om man har en jättebra och dyr fw-kabel, men jag tror inte det är där skon klämmer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ajaj, det låter ju inte så lovande....jag kör ju med ett rme kort och har en macbook pro på väg hem till mig i skrivande stund 😮

Är det någon som har länken till den tråd där diskussionen om agere i de nya macarna finns?

Hoppas verkligen att de har bytt chipet till något som inte krånglar...annars blir det till att skicka tillbaka macbooken helt enkelt.

Ett tips är att gå in på RME:s forum och kolla vad dom säger där. Vissa hade ju lyckats lösa problemet med en "daisy chain" koppling (tror det var så dom kallade det) genom en fw hdd eller hubb. Och i apples forum var det nån som sa att det fungerar om man har en jättebra och dyr fw-kabel, men jag tror inte det är där skon klämmer.

Ahh...bra tips! tack så mycket, det ska jag definitivt testa ifall inte rme-kortet rullar igång direkt med den nya datorn.

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skaffade en macbook med agerekortet till jobbet runt nyår förra året, och den burken funkade inte med något av våra ljudkort tyvärr 🤪

Den kände inte av att korten fanns där alls...ett av korten kände den av men det funkade ändå inte som det skulle, istället fick vi en massa dropouts i ljudet och hack överallt.

De ljudkort vi testade med var följande: Rme fireface 800 och 400, presonus firepod och firebox, digidesign mbox2, metric halo 2882, digidesign digi002,motu 828 mk2,focusrite saffire LE, nåt billigt alesis kort och sist men inte minst det där lilla ECHO kortet som jag aldrig minns vad det heter. OCH....inget av korten funkade! RME fireface 400 hittades av datorn men fungerade som sagt inte alls bra.

Så jag håller nog också på att det är nåt vajsing med agerekretsen, och även om det nu vore så att det låg hos ljudkortstillverkarna så tycker jag att det är märkligt att släppa loss en sådan krets på marknaden när den beter sig så ihop med många ljudkort (vilket t.ex. TI-kretsar inte gör)

Mboxen har ju inte ens firewire?? Om det inte var Pro versionen dvs.

Förövrigt så kör vi både mboxen och motu 828mkII på en MBP som köptes för ungefär 6-12 månader sedan, så det verkar ju vara spridda skurar med funktionaliteten då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi skaffade en macbook med agerekortet till jobbet runt nyår förra året, och den burken funkade inte med något av våra ljudkort tyvärr 😆

Den kände inte av att korten fanns där alls...ett av korten kände den av men det funkade ändå inte som det skulle, istället fick vi en massa dropouts i ljudet och hack överallt.

De ljudkort vi testade med var följande: Rme fireface 800 och 400, presonus firepod och firebox, digidesign mbox2, metric halo 2882, digidesign digi002,motu 828 mk2,focusrite saffire LE, nåt billigt alesis kort och sist men inte minst det där lilla ECHO kortet som jag aldrig minns vad det heter. OCH....inget av korten funkade! RME fireface 400 hittades av datorn men fungerade som sagt inte alls bra.

Så jag håller nog också på att det är nåt vajsing med agerekretsen, och även om det nu vore så att det låg hos ljudkortstillverkarna så tycker jag att det är märkligt att släppa loss en sådan krets på marknaden när den beter sig så ihop med många ljudkort (vilket t.ex. TI-kretsar inte gör)

Mboxen har ju inte ens firewire?? Om det inte var Pro versionen dvs.

Förövrigt så kör vi både mboxen och motu 828mkII på en MBP som köptes för ungefär 6-12 månader sedan, så det verkar ju vara spridda skurar med funktionaliteten då.

Det var pro varianten vi provade 🙂 jag glömde att skriva till det när jag listade korten. Vad jag förstår så bytte de tillbaka till Texas Instruments chip någon gång där på våren, och vi lyckades givetvis få en burk med agerechipet i 😄 Och nu verkar det ryktas att de återigen har gått tillbaka till agere igen.

MEN, jag kom att tänka på en sak! Det kanske kan vara så att det är en ny variant av agerechipet som sitter i de nya macbooksen?

De kanske har fixat till det så att det är kompatibelt med det mesta nu? Det vore ju grymt:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Intel Macbook har alltid haft Agere. Macbook Pro har jag fortfarande inte sett en enda med Agere (förren de nya då eventuellt)

Jag tror att det är ett forumrykte med folk som blandat ihop Macbook och Macbook Pro.

För hittils har ingen kunnat visa mig att de har en Macbook Pro med Agere, de har alla antagit att de har de om de har haft problem.

Så kan någon bekräfta (och inte länka till någon förvirrad forumtråd) att de har en Macbook Pro (de tidigare) med Agere så blir jag glad.

/Pär

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån på Gearslutz skrev:

"For those interested in such things, I stopped by the local Apple store today and booted up a new MBP in single user mode. The firewire driver is Lucent, so apparently the new MBP's do not have TI chips."

http://www.gearslutz.com/board/music-compu...fw-chipset.html

Redigerat av fudgesson
Link to comment
Dela på andra sajter

Intel Macbook har alltid haft Agere. Macbook Pro har jag fortfarande inte sett en enda med Agere (förren de nya då eventuellt)

Jag tror att det är ett forumrykte med folk som blandat ihop Macbook och Macbook Pro.

För hittils har ingen kunnat visa mig att de har en Macbook Pro med Agere, de har alla antagit att de har de om de har haft problem.

Så kan någon bekräfta (och inte länka till någon förvirrad forumtråd) att de har en Macbook Pro (de tidigare) med Agere så blir jag glad.

/Pär

Den vi testade var en macbook (Ej Pro alltså) och i den satt det agere. Men det låter ju lysande bra ifall det inte finns i pro versionen 😄

Jag kan knappt bärga mig tills den nya burken kommer så jag får testa den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån på Gearslutz skrev:

"For those interested in such things, I stopped by the local Apple store today and booted up a new MBP in single user mode. The firewire driver is Lucent, so apparently the new MBP's do not have TI chips."

http://www.gearslutz.com/board/music-compu...fw-chipset.html

Tack, nån som har kollat! Nu återstår det bara att han talar sanning 😄 , dvs. att jag håller med han som postar strax efter 😄

/Pär

Redigerat av Pär Ekberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...