Jump to content
Annons

Vst eller Rewire


kvd669o

Recommended Posts

Som jag sagt i ett antal trådar så använder jag tracktion 3 men oavsett daw så undrar jag vilket som fungerar bäst att köra rewire eller vst ?

när man kör program tillsammans med en daw.

Vilket av dom två är enklast att använda och som fungerar bäst och har stabilitet ?

Ja menar om man tex vill köra reason 4 till ett daw så finns ju tydligen bara rewire ?

Har fattat det som att man har mer editerings möjligheter i sin daw om man använder program som har vst istället för rewire ???

Som sagt försöker lära mig och enkla ,korta och så raka svar som möjligt är det som jag hoppas på.

Tack på förhand 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Du har samma editeringsmöjligheter i båda fallen.

Ok tack så mycket för svaret.

Tycker du man ska köra som vallin här på forumet gjorde alltså spela in allt som tillhör reason på reasons sequenser och sen rewira till en midispår/audiospår i en daw ? Alltså om man gör det synkar då reason sequensern tillsamman med audio och andra midispår man spelat in i sitt daw eller

blir det synk/tempo komplikationer ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Cubase och Reason i Rewire läge, funkar hur bra som helst. Det är det nog många som gör. Funkar i de flesta daw.

MVH

Ja reason och cubase verkar vara en populär kombination helt klart. själv valde jag tracktion 3 för att ju enklare ett program är att lära sig och använda desto gladare blir i alla fall jag. Så det blir inga problem då att köra rewire med reason samtidigt som jag kör vst program och tex superior drummer 2.0 mm mm på en och samma gång? Ja menar med synkning och tempo etc etc ?

Tack för ditt inlägg 😛

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inga problem för mig när jag använder vst i cubase tillsammans med reason.

Vad bra tack så mycket ☺️

Tycker du att alla ljud man behöver för dance och pop dvs bra stråkar och basar och trummor etc finns i reason redan från start eller måste man komplettera med annan utrustning typ naturliga ljud vill man ju gärna ha många 😛

När du spelar in ett spår via rewire från reason ställer du in kanalen/spåret på midi spår då i din cubase (för mig i tracktion 3) på säg kanal spår 2 ?

Då kör jag ett trum plugin på kanal spår 1 redan via superior drummer 2.0 och vst

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket bra i Reason, plus att det finns många bra refills som det kallas som är gratis runt om på nätet. Sen några bra samplingsskivor att komplettera med är inte fel.

Jag brukar ha midi i cubase till vst i Cubase och midi i reason till instrument i Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också Reason med Rewire till Cubase. Funkar kalas med synkning o stabilitet. Reason har helt okej orkesterljud (Se min låt Aksai Chin) men om man vill ha lite mer proffsiga och väljudande grejor så får man ta till stora Vst-pluggar via Cubase. (Se min låt Adventures of the Caribbean). Men för elektronisk musik som electro/house (Se Firmafest nedan), eller drum ´n bass (min låt Sparkling eyes) eller hip-hop som jag grejat med den senaste tiden så är Reason alldeles ypperligt för dessa genres. Håller på med ett sammarbete med två rappare nu där jag gör orkester-hiphop. 😄 Använder då Cubase med pluggar för orkesterljuden och allt annat tar jag från Reason via Rewire. Smidigt as hell. ☺️ Lycka till.

Edit, observera att detta inlägget inte var någon slags smygreklam för mina låtar, kom på nu att det kan se ut så.. 😛 Var tänkt som tips på smakprov för ljuden.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

De flesta orkester biblioteken finns som refills till Reason med.

Tex Garritan sample library :

http://www.garritan.com/GPORefill.html

Så slipper man dra mer processorkraft med någon sampler i Cubase... 😲

Såg också att GPO kostar 199$ för VST versionen med Kontakt samplern, som refill till Reason så kostar GPO 80$.

Så varför köra den i Kontakt om man redan har Reason?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ja du kan spela in Reason på ett eller flera midispår i T3.

Reason 4 har en otroligt smutt sequenser. Jag använder den till 100%. Ingen midi i T2.

Automatisering, groove mixer, arpeggiatorn samt Matrix step sequensern gör Reason till ettgrymt sequenserpaket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör också Reason med Rewire till Cubase. Funkar kalas med synkning o stabilitet. Reason har helt okej orkesterljud (Se min låt Aksai Chin) men om man vill ha lite mer proffsiga och väljudande grejor så får man ta till stora Vst-pluggar via Cubase. (Se min låt Adventures of the Caribbean). Men för elektronisk musik som electro/house (Se Firmafest nedan), eller drum ´n bass (min låt Sparkling eyes) eller hip-hop som jag grejat med den senaste tiden så är Reason alldeles ypperligt för dessa genres. Håller på med ett sammarbete med två rappare nu där jag gör orkester-hiphop. 🙂 Använder då Cubase med pluggar för orkesterljuden och allt annat tar jag från Reason via Rewire. Smidigt as hell. 😛 Lycka till.

Edit, observera att detta inlägget inte var någon slags smygreklam för mina låtar, kom på nu att det kan se ut så.. 🙂 Var tänkt som tips på smakprov för ljuden.

Mvh

Memphis

Tack så mycket för den bra informationen.Hjälpte mig mycket 😄 Om du orkar så får du gärna skriva namnet på orkester vst´s du använde/använder i cubase 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för den bra informationen.Hjälpte mig mycket 🙂 Om du orkar så får du gärna skriva namnet på orkester vst´s du använde/använder i cubase 😉

Varsågod. Den orkesterplugg jag använt nämner jag alltid i låt-trådarna. 😉

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för den bra informationen.Hjälpte mig mycket 😮 Om du orkar så får du gärna skriva namnet på orkester vst´s du använde/använder i cubase 🙂

Varsågod. Den orkesterplugg jag använt nämner jag alltid i låt-trådarna. 🙂

/M

Jag såg det efter att jag hade skrivit inlägget.

Kommer inte ihåg vad den heter nu gold nånting men den är den enda som inte dr loop hittat som refill men den kanske också går att hitta som refill på internet ? Såg att reason 4 skulle kosta mig 4006 kronor med frakt från thomann till min dörr om jag beställde nu. Frågan är bara om man då behöver superior drummer 2.0 ? Tracktion 3 behöver man hur som helst 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Superior 2 är ett riktigt bra bibliotek.

Det är bara trummor men bra trummor.

Reason 4 har en del trummor men inte i klass med S2 naturligtvis.

Jag köpte Reason Drumkit 2 efter ett tag, mycket nöjd med detta kan jag säga.

Så behöver ett brett instrument, köp Reason. Reason räcker ganska långt med sina trummor.

Behöver du trummor, köp S2 eller Reason Drumkit 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för den bra informationen.Hjälpte mig mycket 😮 Om du orkar så får du gärna skriva namnet på orkester vst´s du använde/använder i cubase 🙂

Varsågod. Den orkesterplugg jag använt nämner jag alltid i låt-trådarna. 🙂

/M

Jag såg det efter att jag hade skrivit inlägget.

Kommer inte ihåg vad den heter nu gold nånting men den är den enda som inte dr loop hittat som refill men den kanske också går att hitta som refill på internet ? Såg att reason 4 skulle kosta mig 4006 kronor med frakt från thomann till min dörr om jag beställde nu. Frågan är bara om man då behöver superior drummer 2.0 ? Tracktion 3 behöver man hur som helst 😎

Dessa två låt länkar från cher och från vallin här på forumet har variphrase-teknik. Rolands Variphrase att ta en sample och variera den i pitch

i realtid utan att tid/tempo ändras. Vet nån om det finns nåt sätt att göra detta via nåt plugin , vst program mjukvara ?

Går inte att göra i reason 4 i alla fall har jag förstått.

http://www.myspace.com/michaelvallin

Link to comment
Dela på andra sajter

3995:- från vilken butik som helst i Sverige.

Ja men då får man inte levererat ända fram till dörren och som exempel så kolla jag 4sound.se och där blir det 4095 eftersom dom tar 100 kronor i frakt och jag måste åka till stockholm om jag vill gå in i en affär som har reason och då kostar tågbiljett fram och tillbaka som billigast 72 kronor,så då kan man lika bra beställa från thomann och få det till dörren om nu inte nån vet nån affär som skickar reason 4 med gratis frakt,

please please länka " Miroslav finns som refill."

Link to comment
Dela på andra sajter

Slipper vi och se dig.... http://www.jamshop.se/ gratis frakt. 3 995:- för R4.

http://www.garritan.com/downshop/

Tack åter igen dr loop 😆 Älskar verkligen din bild/avantar he he den är så rolig alltså katten då.

Jag har redan garritan refill länken utan jag menar den andra länken som du skrev: " Miroslav finns som refill. "

Den länken vill jag gärna ha också om du råkar ha den 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann tar drygt 3200, frakten kostar ca 150 kr.

Alltså då måste du ge mig länken till den sidan för när jag var där så kostade den 4000 kr när man inkluderar frakt dvs

jag la den i shoppingvagnen och kollade och fick 404 euro som på forex var just då typ 4000 kronor.

Du kanske har kollat på uppgraderings pris eller nåt ? Hur som helst ge mig länken är du snäll så jag får kolla in det du sett.

Tack för ditt inlägg 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du hade rätt med frakt så betalar jag 3511 kronor alltså typ 500 kronor billigare för att jag köper reason 4 med engelsk manual istället för svensk he he. Det gör i och för sig igenting eftersom det finns folk här som kan hjälpa mig + en manual på svenska borde man kunna ladda ner från internet.

Gillar din sida och du har bra musik smak 😄 Har du också en reason 4 eller tänker du skaffa en ?

Hur som helst tack så mycket för ditt tips där sparar man 500 kronor.

Ha det gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det manual på svenska till reason? Jag trodde man fick på engelska om man köpte i Sverige också.

Musikbörsen har det här paketet om du behöver ett FireWire interface:

http://www.musikbörsen.se/frameset.aspx?id...201904&fm=1

Antar den ena är på svenska och den andra på engelska annars skulle det inte vara olika pris och produkt artiklar. Kanske har det med moms i respektive land att göra dvs mer moms eller nåt i sverige än i england tex äh har inte en aning.

Tack för tipset på musikbörsen.

Ska du köpa själv från musikbörsen ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...