Jump to content
Annons

[Uppdaterad] Rythm Royale - Summertime REMIX 2.0


Jojje84

Vad tycks?  

24 röster

  1. 1. Vad tycks?

    • 5. Super!!
      8
    • 4. Riktigt bra!
      9
    • 3. Helt ok!
      4
    • 2. Nja...
      1
    • 1. Kass!
      0


Recommended Posts

* LÅTNAMN: Summertime REMIX 2.0

* ARTIST/GRUPP: Rythm Royale

* GENRE: House

* LÅTLÄNGD: 4.28

* KOMPOSITÖR: Joel Nyberg

* PRODUCENT: Joel Nyberg

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: MP3

* STORLEK: 8.19

* STATUS: Den mest färdiga låt jag proddat!

* LÅTLÄNK: Summertime REMIX 2.0

* LÅTNAMN: Summertime REMIX 2.1

* ARTIST/GRUPP: Rythm Royale

* GENRE: House

* LÅTLÄNGD: 5.19

* KOMPOSITÖR: Joel Nyberg

* PRODUCENT: Joel Nyberg

* INSPELNINGSÅR: 2004

* FORMAT: MP3

* STORLEK: 9.74

* STATUS: Den mest färdiga låt jag proddat!

* LÅTLÄNK: Summertime REMIX 2.1

Det är otroligt snyggt att stjäla loopar och samplingar från låtar. Det blir helt enkelt ett speciellt sound. Därför gjorde jag så att jag spelade in en 8-takters funklåt (anpassad för att passa till Summertime) med trummor, bas, clavi och rhodes på min Roland JV 1080 och lirade in ett wahwah-komp på elguran. Detta samplade jag sedan, jag stal den alltså från mig själv 😳

Låten innehåller också ett scratch-solo.

Vad tycker ni?

Vill gärna veta vad som bör förbättras/göras om!

15/11 -04: Har nu lagt upp en ny version 2.1. Är den bättre eller sämre än 2.0? Vad isåfall?

Redigerat av Jojje84
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hm.

Sätter en solklar 5:a för låtens första hälft:

Det låter tight och modernt utav bara helvete.

Blir en svag tvåa för allt efter 2:40.

Men då vill jag säga att det handlar om personliga preferenser, det tekniska är felfritt. Skulle antagligen nöjt mig med att skriva bara det om inte början av låten vore så jäkla bra.

Varför måste du ha med scratch? 😳 Fel genre, och det låter -94.

Våga vara monoton! (nytt slagord för 2005...?) 😆

Jag är säker på att flera DJs skulle plocka up dina låtar -soundet ligger supersnyggt- om du fick till det där sista.

Hursomhelst, bra jobbat! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dan: Tack! Jag kommer att lägga upp denna men utan "Summertime" och ev någon egen sång.

Jag gillar monoton musik, men är nog som sagt för feg att skapa helt monoton musik själv. Eller har hittills varit 😆

Jag tror jag tar bort scratchen på icke-remixen, men låter det vara kvar på denna eftersom den ändå inte är monoton 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är otroligt snyggt att stjäla loopar och samplingar från låtar. Det blir helt enkelt ett speciellt sound. Därför gjorde jag så att jag spelade in en 8-takters funklåt (anpassad för att passa till Summertime) med trummor, bas, clavi och rhodes på min Roland JV 1080 och lirade in ett wahwah-komp på elguran. Detta samplade jag sedan, jag stal den alltså från mig själv 🙂

🙂

Haha! där fick dom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vet inte om det finns några ubåtar i närheten, men jag chansar ändå 🙂

Vet inte riktigt vad det är som gör det (det är lite sunkigt med pc-högtalare), men denna versionen tyckte jag bättre om.

Inte så konstruktivt kanske, men jag ville iaf. tala om vad jag tyckte.

MVH

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.

Sätter en solklar 5:a för låtens första hälft:

Det låter tight och modernt utav bara helvete.

Blir en svag tvåa för allt efter 2:40.

Ähh ... jag tycker det var nästan tvärtom. Innan 2:40 har man hört förut. Och scratch är ganska koolt, tycker jag! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna versionen var MYCKET bättre.

Men jag tycker att baskaggen är för hög.

Det känns också som att själva introt på låten slutar strax efter 2.40 och att själva låten endast varar i strax under 2 minuter. Slutet är jäkligt gött, så det hade ju kunnat försätta i en och en halv minut till eller liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Breaket vid 3:40 var jäkligt snyggt, plus att jag faktiskt gillar scratchsolot trots att det är house 😉 Bäst är låten vid 2:00, vocalsen förstör dock hela partiet efter 2:40. I övrigt, skitbra. Härlig kick och basgång! Inga kommentarer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jävla bra.. älskar sån här jazz-house.

Lyssnat på Verve Remixed's album? Finns rätt mycket där som du nog kan få inspiration ifrån. De har t.o.m. gjort en remix på just Summertime. Kan ju vara intressant för dig att höra hur de har tolkat låten. Kanske lite mer chillout men fruktansvärt skön.

I övrigt kan jag säga att, till skillnad från andra, så tycker jag att låten lyfter när sången åker på. Fortsätt att göra din grej! Stå på dig.

Verve Remixed @ Allmusic.com

Redigerat av nev
Link to comment
Dela på andra sajter

Så jävla bra.. älskar sån här jazz-house.

Lyssnat på Verve Remixed's album? Finns rätt mycket där som du nog kan få inspiration ifrån. De har t.o.m. gjort en remix på just Summertime. Kan ju vara intressant för dig att höra hur de har tolkat låten. Kanske lite mer chillout men fruktansvärt skön.

I övrigt kan jag säga att, till skillnad från andra, så tycker jag att låten lyfter när sången åker på. Fortsätt att göra din grej! Stå på dig.

Verve Remixed @ Allmusic.com

Tack!

Ja, den var riktigt najs! Har tänkt att börja prodda lite Chillout snart, i stil med Lemon Jelly eller The Gentle People. Lyssna på dom!

Missa förresten inte recensionen av "Stereophonic Sound Dance Business" i nästa nummer av Tidningen Studio 😉

Visserligen tycker jag att Summertime är bättre men de bestämde sig för den andra låten innan jag la ut denna.

Gå till länken på min signatur och lyssna vettja!

Redigerat av Jojje84
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag gillade summertime bättre än den låt du fick med i Studio för recension.. mer jazzig, mer komplett helt enkelt. Kändes som om det saknades något i "studiolåten". Är riktigt impad av produktionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

nattvaktaren (oregistrerad)

Lyssnar på 2.1.

Tycker du ska släppa lite på sidechainen. Eftersom låten är så busy blir det lite stressande med pumpet.

Trummorna är fina. Scratchen låter e-jay, men det beror nog mest på sammanhanget.

Ser fram emot att höra nästa låt från dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, och åter tack!

Egentligen är det inte en riktig sidechain utan en compressor som jag ställde in så att det får ungefär samma effekt. Har förbrilt försökt få tag på en bra Sidechain som jag kan lägga in i låten istället för denna kompressor. Någon som har ett bra tips om en sådan?

Scratchen är "live inspelad" dvs. riktig men har inga bra scratch-pickuper på mina 1210:or utan denna är gjord med en Ortofon Nightclub -E. Med denna kan man inte få till så snygga scratchningar utan att den hoppar så det låter lite "fegt".

Har dock lånat en bättre scratch-pickup nu, får se om jag uppdaterar eller kommer med en ny låt istället.

Vill fortfarande veta vad som menas med Ålandsfärjemusik 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...