Jump to content
Annons

Tracktion 3


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Har snudd på blivit övertygad om att i stället för en 16-kanals ZOOM porta försöka köra direkt i datorn med ett program som heter Mackie Tracktion 3.

http://www.mackie.com/products/tracktion3/

Enligt "rainy days" här på forumet är det mycket lättanvänt, jag gruvar mig annars ohyggligt för att lära mig Cubase, har aldrig sysslat med inspelning i datorn.

Rainydays propagerar även för ett ljudkort, Presonus Firepod

Nån mer som testat dessa pryttlar?

Håkan,

kom nyss, vet ingenting.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 85
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

drloop (oregistrerad)

Tracktion har inte en massa olika fönster och vyer utan bara ett.

Jag kör Tracktion 2 efter att använt Cubase sedan det kom på 80 talet.

Absolut inget fel på Cubase men Tracktion passar mig bättre.

Busenkelt att förstå helt enkelt.

Ladda hem demon och testa. Det går snabbt att sätta sig in i Tracktion.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan,

Har precis denna kombination själv. Traction 3 och Presonus FP10 på PC med XP media center edition.

Funkar klockrent. Precis som DrLoop säger är Tracktion lite annorlunde att jobba med jämfört med Cubase osv. Det går snabbt att lära sig men allt känns främmande i början förståss. Det finns en instruktionsvideo som följer med programpaketet när man köper. Denne är på engelska men det går utmärkt att hänga med i svängarna. Sök på youtube på tracktion, där finns en del att kika på.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Har snudd på blivit övertygad om att i stället för en 16-kanals ZOOM porta försöka köra direkt i datorn med ett program som heter Mackie Tracktion 3.

http://www.mackie.com/products/tracktion3/

Enligt "rainy days" här på forumet är det mycket lättanvänt, jag gruvar mig annars ohyggligt för att lära mig Cubase, har aldrig sysslat med inspelning i datorn.

Rainydays propagerar även för ett ljudkort, Presonus Firepod

Nån mer som testat dessa pryttlar?

Håkan,

kom nyss, vet ingenting.

Om du nu varit inne på en 16 kanals porta så antar jag du spelar in audio alltså ljud från gitarr och sång direkt in på olika inspelnings spår

och är det bara det du vill göra huvudsakligen varför inte skaffa en EDIROL M-16DX som jag som i och för sig använder sig av usb 2.0 ingång på datorn istället för firewire men den kan spela in 16 olika mono spår eller 8 stereo spår samtidigt in i datorn från dess mixer via usb 2.0 sladd in i datorn. Sen kopplar man in alla instrument sladdar i mixern och så går dom via usb kabel in på olika inspelnings spår i tex programet tracktion 3 eller i cakewalk sonar LE som är gratis när du köper EDIROL M-16DX via thomann i tyskland = se länk:

https://www.thomann.de/se/edirol_m16dx.htm

Sen kan du också ladda ner tracktion 2 från mackie.com om du registrerar dig gratis på mymackie.com för 200 kostar tracktion 2 annars måste du betala typ 1300 kronor från thomann för tracktion 3

Ytterligare en variant av mixer och ljudkort till datorn med 16 spår samtidigt inspelning men via firewire istället för usb 2.0 är denna produkt också från thomann : http://www.thomann.de/se/alesis_multimix_16_firewire.htm

Håkan heter jag och Håkan heter du så LYCKA TILL HÅKAN :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Traction 2? Jag laddade ned Traction 3, tittade en bra stund och fattade absolut ingenting. Jag är antagligen idiot.

Har du spelat in förut? Använt kassetporta tex?

Vad du än väljer så kommer du bli tvungen att lära dig grejerna.

Oavsett du går på porta eller musikprogram.

Det finns för och nackdelar med båda.

Jag kommer ifrån att spelat in med analoga grejer och använder mjukvara.

När man väljer en porta så kommer det troligen att funka dag 1 att spela in.

Att redigera i portan är däremot lite knepigare än i datorn.

Och mixa mixa i portan blir lite mer begränsatt än i datorn.

Jag tror att förr eller senare när du kommit en bit på vägen med dina inspelningar så kommer du att börja snegla på att jobba med dator. Så det 'är nog lika bra att ta tjuren i hornen direkt.

Portan du tittat på har ett litet fönster där all information skall få plats, jämför med en 19" monitor och man inser snabbt att överskådligehet inte är som i datorn. Många menyer och knapptryckningar blir det.

Men summan av kardemumman är att oavsett vad du väljer så kommer du behöva läsa på.

Det finns många som kan hjälpa dig med mjukvaror och problem med dessa. Få använder hårdvaruportor och alltså kommer kanske inte få svar så snabbt eller alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu funderat ett dygn på porta eller inte porta och bestämt mig för att skippa portan och på nåt vis mata in ljuden direkt i datorn via tex Tracktion 2, eller Traction 3, det funkar säkert bra med tvåan. Jag har förr kört på en 8-kanals Roland digitalporta, men den är rätt så stenålders nu, dags att gå vidare, även om det känns svettigt med dataprogram. Har på kort tid här på forumet förstått vilken enorm kunskap det finns, och som alla så vänligt delar med sig. Lär jag mig det här kan jag göra inspelningarna exakt som jag vill ha dem, och pyssla året om med dem, efter behag. Att som förr gå in i studio vartannat år och bråka om trummor som inte hörs, det har egentligen mest varit ett elände. Nu är det dags för nya tag!

Jag kommer mest att spela in med vanliga mikrofoner, plus elbas rätt i bordet. Färdiga basgångar och gitarriff via programering kommer jag inte att använda. Inte heller blir det aktuellt att med keyboard styra nån trummaskin. Ska jag göra trummor själv får det bli Ezy Drummer, där en riktig trummis redan spelat. Bättre än så kan ingen programmera.

Nu undrar jag lite:

1. Vad är skillnaden på ett vanligt ljudkort, den digitala 16-kanals EDIROL M-16DX mixern https://www.thomann.de/se/edirol_m16dx.htm och den analoga ALESIS MULTIMIX 16 FIREWIRE mixern http://www.thomann.de/se/alesis_multimix_16_firewire.htm ?

Alesisen har bara 4 micinputs, det blir för lite för mig. Alesisen har åtta XLR-ingångar, det är bra, men i stället är den analog. Är det sämre än en digital mixer?

2. Är Firewire bättre än USB? USB och COM-portar kan jävlas enormt när man kör in GPS-puckar den vägen, för navigationsprogram till båtar. Så USB känns på så sätt lite opålitligt, om det funkar lika.

3. Funkar min enkla laptop? Den har bara 30 Gb hårddisk tror, och två USB-ingångar, sen är det en ingång med 15 små hål som jag inte ved den är för nåt. Tog en bild påt, men har glömt hur man får med en bild här. Datorn har XP i alla fall, det vet jag...

PS med den Roland 8-kanalsporta jag har, har jag jobbat 1000-tals timmar. 😳😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Du får ju räkna med att du kommer ha en hel del tjorv i början med att få ljudkorten att funka ihop med mjukvaran. Kör du dessutom Vista så får du ännu mer problem. Interna ljudkort är ALLTID stabilare än externa. Jag skulle rekommendera Cubase. Du måste förr eller senare lära dig DAW för att kunna redigera dina spår. Att programmera trummor själv blir bättre än de färdiga presets som Easydrummer har. Det handlar om hur man programmerar. Men du kan ju använda dig av ljuden från EZ när du programmerar.

Ett midiklaviatur har du alltid nytta av. Har du tex hört Native Instruments B4II? Den skulle nog du gilla till din musik... Den pluggen saknar jag ord för..

Take Care! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kör du inte vidare på Roland portan?

Den låter inte nog bra, micförstärkarna är nog en sak. Man kan bara spela in på fyra kanaler. Ingen fantommatning. Skitlitet minne, en floppydrive eller vad det heter, man kan göra typ två låtar. Orkar inte lägga ned en massa tid på det som ändå blir plojty plojty.

Och att programmerade trummor skulle låta bättre än riktiga tror jag inte på. Om en superskicklig trummis även är världens bästa programmerare så kan han inte få programerade trummor att låta lika bra som riktiga. Jag fick tag på en Ezy Drummer-demo en gång, det svängde nåt så ini helvete. Ett annat program, Grooveyard(?) som också var byggt på riktiga trummisinspelningar tyckte jag var mycket sämre, det lät som likstel trummaskin.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nå då så, då är det bara att släppa sargen och komma in i matchen...

Jag tror du kommer att bli grym på Cubase, Tracktion eller vad du nu väljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Du får ju räkna med att du kommer ha en hel del tjorv i början med att få ljudkorten att funka ihop med mjukvaran. Kör du dessutom Vista så får du ännu mer problem. Interna ljudkort är ALLTID stabilare än externa. Jag skulle rekommendera Cubase. Du måste förr eller senare lära dig DAW för att kunna redigera dina spår. Att programmera trummor själv blir bättre än de färdiga presets som Easydrummer har. Det handlar om hur man programmerar. Men du kan ju använda dig av ljuden från EZ när du programmerar.

Ett midiklaviatur har du alltid nytta av. Har du tex hört Native Instruments B4II? Den skulle nog du gilla till din musik... Den pluggen saknar jag ord för..

Take Care! 😳

Det är XP i datorn, tycker det är kanon.

Och keyboard... nja, jag är så kass på att spela det. Även om ljuden är skitsnygga så till för det inget om man bara sitter och spretar treklanger.

Finns det en massa orgelljud i ljudkorten, men inte i mixrarna? Jag fattar ingenting. Vad en plugg är säger mig heller ingenting. Det är väl inte potatis?

Vad är skillnaden på ett ljudkort och en mixer?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nå då så, då är det bara att släppa sargen och komma in i matchen...

Jag tror du kommer att bli grym på Cubase, Tracktion eller vad du nu väljer.

Hehe, hoppas det. När jag sätter igång kan jag hålla på dygnena runt. Har nästan 100 bestämt mig för Traction 2. Var köper man det? Tror jag vill ha en CD. Finns det en demo med i det också?

Håkan,

datadysterlexiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Nå då så, då är det bara att släppa sargen och komma in i matchen...

Jag tror du kommer att bli grym på Cubase, Tracktion eller vad du nu väljer.

Hehe, hoppas det. När jag sätter igång kan jag hålla på dygnena runt. Har nästan 100 bestämt mig för Traction 2. Var köper man det? Tror jag vill ha en CD. Finns det en demo med i det också?

Håkan,

datadysterlexiker.

Det blir nog värre med CD, den säljs så vitt jag vet bara som nedladdning numer.

T2 följer med vissa ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Varför kör du inte vidare på Roland portan?

Den låter inte nog bra, micförstärkarna är nog en sak. Man kan bara spela in på fyra kanaler. Ingen fantommatning. Skitlitet minne, en floppydrive eller vad det heter, man kan göra typ två låtar. Orkar inte lägga ned en massa tid på det som ändå blir plojty plojty.

Och att programmerade trummor skulle låta bättre än riktiga tror jag inte på. Om en superskicklig trummis även är världens bästa programmerare så kan han inte få programerade trummor att låta lika bra som riktiga. Jag fick tag på en Ezy Drummer-demo en gång, det svängde nåt så ini helvete. Ett annat program, Grooveyard(?) som också var byggt på riktiga trummisinspelningar tyckte jag var mycket sämre, det lät som likstel trummaskin.

Klart det går att göra trummor så dom passar bättre in i musiken i övrigt. Det hänger på hur musikalisk man är och hur nggrann man är och hur mycket arbete man lägger ner på att sätta verje enskilt slag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Varför frågar du saker när du inte tror på svaren du får?

Du säger bestämt att programmerade trummor inte kan låta lika bra som riktiga.

Skaffa dig rutin och erfarenhet kring DAW, VST och midi innan du uttalar dig så blir det inga missförstånd! 😄

Ha det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför frågar du saker när du inte tror på svaren du får?

Du säger bestämt att programmerade trummor inte kan låta lika bra som riktiga.

Skaffa dig rutin och erfarenhet kring DAW, VST och midi innan du uttalar dig så blir det inga missförstånd! 😄

Ha det bra!

http://www.youtube.com/watch?v=tmISXzooFzk...feature=related

Jag tror det är omöjligt att göra lika bra och levande komp helt manuellt. Att ändra lite i baskaggen och så på de färdiga patterns kan man ju göra. Jag gillar EZ stilen som phan, passar helt underbart för mig att spela elbas till. Jag kommer att göra hela låten först i EZ drummer, är van att göra så sen förr med Alesis SR 16, sen lägger jag på gitarrer, sång, och sist bas. Några andra midistyrda ljud blir det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
När de gjorde EZ drums alla beats, fill och grunks var de nog inte lata!

Du kanske skulle titta på "Band in a Box" för där har dom gjort allt färdigt åt dig.

Du väljer bara tonart, musikstil och trycker på knappen så har du låten i en ask. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

När de gjorde EZ drums alla beats, fill och grunks var de nog inte lata!

Du kanske skulle titta på "Band in a Box" för där har dom gjort allt färdigt åt dig.

Du väljer bara tonart, musikstil och trycker på knappen så har du låten i en ask. ☺️

Band in a box? Nu blir jag sårad... Nåt jävligare än det finns väl inte? Bontempi elorgel från 1971 med färdiga komp. Förefaller jag ligga på den nivån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
När de gjorde EZ drums alla beats, fill och grunks var de nog inte lata!

Du kanske skulle titta på "Band in a Box" för där har dom gjort allt färdigt åt dig.

Du väljer bara tonart, musikstil och trycker på knappen så har du låten i en ask. ☺️

Band in a box? Nu blir jag sårad... Nåt jävligare än det finns väl inte? Bontempi elorgel från 1971 med färdiga komp. Förefaller jag ligga på den nivån?

Jag tycker det verkar som du ligger på den nivån och det är väl inget att skämmas över!

Men det är ju aldrig för sent att lära sig och det är väl därför du frågar så mycket som du gör.

Men det är tråkigt att du sågar svaren du får med tanke på att du inte har nån kompetens inom digital inspelning och midi.

Mvh Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag vill tvärtom spela allt på riktigt på riktiga instrument. Alla automatiska musikprogram lyser igenom, tex att dutta in ackorden i datorn och låta programmet spela basgångarna efter det, det tycker jag är rena skämtet.

För att spela trummor bra måste man börja som liten pojk, för sent för mig. Det mest lika en levande trummis som kommer hem och spelar är att ta färdiga sjok som en levande (flera olika) trummis redan spelat. Tycker jag, kan jag tillägga för att inte såra nån...

Föresten, varför kan man inte spela till EZ drums utan metronom?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Men det är tråkigt att du sågar svaren du får med tanke på att du inte har nån kompetens inom digital inspelning och midi.

Mvh Fredrik

Vad har jag sågat?

Jag menar att för min del så är det vissa saker som är helt ointressanta att lära. Om man är ung och tjusig vill man testa allt, hitta nya ljud och trix. När man blir gammal och ful har man ganska bra fått kläm på det man gillar. Jag gillar när instrument spelas av människor, helst olika människor som spelar och sjunger samtidigt. Det är inget ont i att en person med datorhjälp snickrar ihop en massa ljud till en sorts produkt, det är ju så det går till idag. Men jag tycker allt midi och programmering är helt ointressant. Hur ohyggligt skickligt det än är gjort så är det nåt osynligt och ohörbart som fattas. Och tvärtom, i musik inspelad av människor tillsammans finns en osynlig/ohörbar kod med i musiken som man ändå omärkligt tar till sig. Detta är alltså mina tankar, inget jag vill påtvinga andra. Det finns de som tycker att allra bäst musik är den som fanns i de allra första elektoniska flipperspelen, och tv-spelen. Vad heter det, Atari?

Jag har spelat mycket som f-n ute på ställen med mitt enmansband, det låter oftast bättre än ett riktigt band påstås. Men en sak har jag märkt, när jag ska försöka spela riktigt bra gitarr till nån bluesbakgrund som jag gillar, en låt som jag också spelar med bandet, då är det helt omöjligt att spela en tiondel så bra i enmansbandet som när Putte och Tjalle spelar samtidigt. Och det beror helt enkelt på den osynliga signal som vi tre utan att tänka på det skickar mellan oss. Deras tankar och känslor dyker upp i det jag spelar, och tvärtom. Rätt vad det är så spelar vi alla tre grejer som ingen av oss hört förut. När jag spelar ensam blir det att ta till inövade riff.

Så att lära mig att göra musik med midi har låg prio för mig. Och för att sånt ska bli bra, måste man ju gilla det också.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

EZs trumkomp har åtminstone lite av den osynliga signalen, den följer med från den trummis som en gång sålde sin själ och sitt lir mot en engångssumma för att råbusar som jag ska kunna utnyttja det gratis dag och natt.

Miditrumman har ingen hemlig signal, tycker jag.

Varr var det man kunde ladda ned Tracktion 2? Det är sån fart på forumet att jag tappat bort det redan...

Håkan,

glömsk. Eller heter det gaggig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...