Jump to content
Annons

Om spam på sajten. Nyregistrering justeras


Björn Olsberg

Recommended Posts

Jag har tack vare några anmälningar blivit uppmärksammad på att det har postats en del spam på forumet de senaste dagarna. Stort tack för dessa anmälningar! De berörda så kallade spambotarna är nu blockerade och kommer inte längre in eller kan registrera sig på nytt.

Vad värre är, de botar som har postat på forumet är inte de enda som har kommit in. Vid närmare granskning så är det ett relativt stort gäng botar som har lyckats registrera sig, men ännu inte postat något. Dessa kommer jag successivt ta tag i, och jag behöver allas hjälp med anmälan om det visar sig att de börjar posta spam på forumet.

Slutligen kommer jag ikväll att justera nyregistreringen till forumet, vilket förhoppningsvis gör det svårare för nya spambotar att registrera sig. Konkret innebär det att bilden med bokstäver och siffror som måste skrivas av manuellt, kommer bli mer svårtolkad för spambotarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

De har funnits länge 😉

Man kan säga att det är en ständig kamp mellan sajtägares metoder för att hindra spambotarna, och spambotarnas kontringar för att kringgå dem.

Likna det vid spam i din e-post. Kampen står mellan spamavsändarna och e-postprogrammens mer eller mindre smarta filter.

Link to comment
Dela på andra sajter

De har funnits länge ⚠️

Man kan säga att det är en ständig kamp mellan sajtägares metoder för att hindra spambotarna, och spambotarnas kontringar för att kringgå dem.

Likna det vid spam i din e-post. Kampen står mellan spamavsändarna och e-postprogrammens mer eller mindre smarta filter.

Alltså jag undrar vad syftet med dessa spambots är egentligen. Ingen köper väl produkter på grund av att deras reklaminlägg kommer upp och irriterar på ens favoritforum. Särskilt inte när reklamen handlar om penisförlängning och forumet handlar om musik :-)

(Nu vet jag iofs inte vad just denna spamreklam handlade om men det brukar vara sådant)

Link to comment
Dela på andra sajter

De har funnits länge ⚠️

Man kan säga att det är en ständig kamp mellan sajtägares metoder för att hindra spambotarna, och spambotarnas kontringar för att kringgå dem.

Likna det vid spam i din e-post. Kampen står mellan spamavsändarna och e-postprogrammens mer eller mindre smarta filter.

Alltså jag undrar vad syftet med dessa spambots är egentligen. Ingen köper väl produkter på grund av att deras reklaminlägg kommer upp och irriterar på ens favoritforum. Särskilt inte när reklamen handlar om penisförlängning och forumet handlar om musik :-)

(Nu vet jag iofs inte vad just denna spamreklam handlade om men det brukar vara sådant)

Ja, man kan ju inte sälja bilar här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, ibland undrar man vad de som ligger bakom spambotarna egentligen är ute efter. Jag är också adm på ett par forum och får i stort sett varje dag sitta och rensa och spärra IP-adresser och domänserier.

Det finns ingen någorlunda normal människa som kan vara intresserad av de "erbjudanden" som ibland verkar ligga bakom adresserna. Hur som helst orsakar de enormt med jobb.

I och för sig tycker jag att det har blivit något bättre, men det kanske beror på att jag nu spärrat så mycket IP-serier och domäner, bland annat hela östblocket...

Link to comment
Dela på andra sajter

(Nu vet jag iofs inte vad just denna spamreklam handlade om men det brukar vara sådant)

Ett av dem jag sett innehöll en massa länkar till och bilder av porr. ⚠️ De kanske är med på någon form av sida där de får betalt per klick på annons.... kanske...

Link to comment
Dela på andra sajter

De har funnits länge 🙂

Man kan säga att det är en ständig kamp mellan sajtägares metoder för att hindra spambotarna, och spambotarnas kontringar för att kringgå dem.

Likna det vid spam i din e-post. Kampen står mellan spamavsändarna och e-postprogrammens mer eller mindre smarta filter.

Alltså jag undrar vad syftet med dessa spambots är egentligen. Ingen köper väl produkter på grund av att deras reklaminlägg kommer upp och irriterar på ens favoritforum. Särskilt inte när reklamen handlar om penisförlängning och forumet handlar om musik :-)

(Nu vet jag iofs inte vad just denna spamreklam handlade om men det brukar vara sådant)

Det brukar vara att de får betalt per klick - och på stora forum får de länkar hos sökmotorerna snabbt eftersom sökmotorernas robotar söker av oftare på stora forum. Om de då lyckas registrera sig på ett antal olika forum, så får de minst så många länkar bara genom att finnas som medlemmar. Om det är väldigt aktiva forum, så räknar de dessutom med att många medlemmar går in och tittar på användarprofilen så fort det kommer nya - och där är förstås länkar där de får in några ören per klick - och det är alltid folk som klickar även om de ser att det handlar om diverse förstoringar, mediciner eller vad det nu är för något. Om aktiveringen är automatisk och inte modererad, så får de dessutom möjlighet att posta inlägg med länkar, så att det blir ännu bättre för dem. Eftersom det är en bot som fixar det åt dem, så är jobbet minimalt för spammarna, så de bryr sig inte om hur mycket extra jobb de orsakar när forumadministratörer måste plocka bort en massa skit manuellt.

Jag bävar för att jag måste uppgradera till en nyare version på mitt lilla forum. Jag kan egentligen ingenting om sådana forum, så jag hoppas att det går bra - men eftersom det har drällt in nya bot-registreringar på sistone, så känns det nödvändigt om jag inte ska behöva sitta någon timme (eller åtminstone 10 minuter, men det känns som minst en timme... 🙂 ) om dagen och plocka bort nya registreringar... 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Är spambotarnas syfte att fiska upp epostadresser?

Jag reggade mig en gång på Ebay.com och det skulle jag aldrig gjort. Det kom otroligt mycket spam

på min epost efter det...

Nej - det är bara för klick, såvitt jag vet.

Mailadresserna i forumet ligger dolda i databasen och jag skulle tro att det är lite besvärligt att komma åt dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag undrar vad syftet med dessa spambots är egentligen. Ingen köper väl produkter på grund av att deras reklaminlägg kommer upp och irriterar på ens favoritforum. Särskilt inte när reklamen handlar om penisförlängning och forumet handlar om musik :-)

Är inte det samma sak som när nån tex startar en tråd för att berätta om sitt nya PTHD med Prism AD/DA? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Är spambotarnas syfte att fiska upp epostadresser?

Jag reggade mig en gång på Ebay.com och det skulle jag aldrig gjort. Det kom otroligt mycket spam

på min epost efter det...

Nej - det är bara för klick, såvitt jag vet.

Mailadresserna i forumet ligger dolda i databasen och jag skulle tro att det är lite besvärligt att komma åt dem.

Jag vill hoppa in och bekräfta att det är som Claes säger. En spam-robot kommer inte åt adresserna, lika lite som en vanlig medlem kommer åt andra medlemmars adresser. Det krävs mer renodlade hack av servermjukvaran för att det ska vara möjligt. Och där håller vi naturligtvis såväl forummjukvara uppdaterad med de senaste patcharna, liksom all övrig servermjukvara på servern. Därtill har vi vidtagit flera åtgärder för att hålla servern så säker som möjligt - både för att skydda forumet i sig men även medlemmarnas uppgifter.

Som litet tillägg i sammanhanget: självfallet varken säljer vi eller ger bort e-postdresser till tredje part. Det är som bekant lagbrott om man inte har medlemmens tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...