Jump to content
Annons

Brumm och brus i monitorer


nicke454

Recommended Posts

Hej!

Köpte ett par studio monitorer och fick brus och lite underliga ljud i dom. Använde vanliga telepluggar från ljudkortet till högtalarna.

Ljudkortet är ett Gina Echo, det är väl 8-10 år gammalt. Kan det vara balanserade utgångar på det kortet?

Kan jag få bort det mesta bruset genom att använda balanserade ut och ingångar?

Hur ska jag löda kablarna till dom balanserade sladdarna?

Vad kan jag annars göra?

Mvh Nicke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Om ditt ljudkort har obalanserad line out så är det lönlöst att löda balanserade kablar eftersom signalen ändå kommer förbli obalanserad.

Men en balanserad kontakt löder du så här: XLR- pin1 = jord, pin2 = signal, pin3 = inverterad signal. TRS - Sleeve = jord, ring = inverterad signal och ring = signal.

Skärmen eller jorden som den också kallas måste sitta på avsedd anslutning. Sen spelar det ingen roll om den röda eller den vita blir signal, bara du gör lika i båda ändar. 😏

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Köpte ett par studio monitorer och fick brus och lite underliga ljud i dom. Använde vanliga telepluggar från ljudkortet till högtalarna.

Ljudkortet är ett Gina Echo, det är väl 8-10 år gammalt. Kan det vara balanserade utgångar på det kortet?

Kan jag få bort det mesta bruset genom att använda balanserade ut och ingångar?

Hur ska jag löda kablarna till dom balanserade sladdarna?

Vad kan jag annars göra?

Mvh Nicke

Gina24 hade i alla fall balanserade, så det är nog ganska sannolikt att det äldre Gina-kortet också hade det.

Du löser däremot inte några brusproblem med en balanserad kabel, utan det är främst brum som reduceras genom balansering...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljud kortet jag har är ett Gina 20 bit med obalanserade in/ut gångar.

Det är mest ett brumm ljud.

Sedan stör jag mig på att jag inte har volymkontroll på kortet, funderar på att byta ut det.

Är det obalanserat, så måste du vara noga med skärmningen i kablarna, att den verkligen är tät - och du måste dessutom vara noga med hur du drar kablarna, så att de inte hamnar nära elkablar, transformatorer eller annat som genererar stora störfält.

Volymkontroll kan du annars lösa med en extern attenuator, som SM Pro AUdio NanoPatch eller M-Patch2, men är det den gamla 20-bitsversionen av kortet och bara obalanserat, så kan det kanske vara en idé att byta ut till ett nyare kort...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...