Jump to content
Annons

Hur mycket RAM krävs?


debatt

Recommended Posts

När man skaffar sin surt förvärvade pc/mac så har man ju förstått att den gärna får innehålla "så mycket RAM som möjligt". Låt säga att man rentav låter bygga ut och maxar sin maskin redan från början, innebärande kanske att man landar på 4 GB, 3 GB eller måttliga 2 GB, hur hjälper det en om det är så att man önskar nyttja diverse mjukvaror som var och en kräver 1 GB?

Bara Addictive Drums vill ju ha 1 GB - och då är det ändå ett relativt snällt program för att vara så kompetent som det är. Fina stråkprogram kan ju ensamma kräva 2 GB har jag sett. Antag att man vill ha lite annan skit också och bara pluggar och program vill ha 5-6 GB, sedan vill ju operativsystemet att det finns en del RAM också, liksom inte att förglömma självaste inspelningsprogrammet för mångkanalig musik.

Så vad tror de om oss egentligen?

Tror de att man kan trolla med knäna?

Eller hur fungerar detta egentligen?

... detta med vad respektive mjukvara kräver och vad som är max RAM man kan ha?

... hur får man ihop den ekvationen?

... hur mycket RAM har de/den som har en ofantlig mängd mjukvara igång samtidigt och utan problem spelar in via datorn 128 kanaler? Var får de det RAM:et ifrån?

🙂

//debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mindre än 2GB RAM skulle jag inte stoppa in i en musikburk - och hittills har det räckt för mig, men för säkerhets skull kommer jag att trycka i 4GB i den burken jag ska spika ihop när jag får tid till det - trots att jag "bara" kommer att kunna utnyttja ca 3GB av det (har bestämt mig för att inte chansa på Vista...).

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Det är inte så att t ex AD tar 1GB och om du har dator på 2GB så är processorkraften i stort sett slut efter öppnat ytterligare en vsti. AD drar väldigt lite processorkraft. Använder man deras egna effekter har man sparat in än mera än om man använder andra effekter. Själv använder jag inte deras egna och då för att spara allra mesta möjliga processorkraft blir det till att bränna ned till audiofiler. Det är ingen nackdel eftersom jag hade gjort det ändå för att spara på skiva. Händer något med datorn har man det sparat. Visst kan man spara ned som midifil också och lägga på skiva om man vill med det som går göra midifiler med. Gjorde det senare när jag gjorde mig av med min gamla dator och till den jag har nu. Och vad gjorde jag? Vad är det här för skiva?Blandade ihop den med en annan och kastade den! 🙂 Tog mig ett bra tag orka komma igång igen. Så mycket bra förlorat. Men oavsett hur mycket du har så spara på skiva och se till att märka den så du vet vilken är vilken. Och spara alltid audiofiler oprocessade eller åtminstone både ock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som använder flera och hungriga pluggar med mångkanalsinspelningar och massa effekter på det, har 64-versioner av deras operativsystem. MAC,s OSX tror jag är 64-bitars och Windows XP samt Vista finns i sånna versioner. Detta innebär att man inte har den vanliga 3Gb-gränsen som finns med vanliga 32-bitars system. I Vista 64 Home basic är gränsen 8Gb i vad man kan proppa in. Vista Premium har 16Gb och Vista Ultimatum har 128Gb. Då tar det inte slut lika fort. 🙂 Man trollar med knäna helt enkelt 🙂

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Många som använder flera och hungriga pluggar med mångkanalsinspelningar och massa effekter på det, har 64-versioner av deras operativsystem. MAC,s OSX tror jag är 64-bitars och Windows XP samt Vista finns i sånna versioner. Detta innebär att man inte har den vanliga 3Gb-gränsen som finns med vanliga 32-bitars system. I Vista 64 Home basic är gränsen 8Gb i vad man kan proppa in. Vista Premium har 16Gb och Vista Ultimatum har 128Gb. Då tar det inte slut lika fort. 🙂 Man trollar med knäna helt enkelt 🙂

/M

Och därmed var man tillbaka lite grann på ruta 1 igen. Jag som tänkte beställa min Win XP Pro-maskin (utan Vista) i dagarna... 😎

*tänker lite till*

Beslutet kvarstår.

🙂

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att adresseringsutrymmet i 32-bitarswindows även används till grafikkortet.

Windows 32 bitar kan adressera 4 gig, av dessa så försvinner ca 800 meg till bussar och annat bös, stoppar du i ett grafikkort med 512 megs vram så försvinner ytterligare 512 meg av det utrymme som kan adresseras av ram. Detta betyder att du bara kommer kunna tillgodogöra dig av ca 2,7 gig ram.

Link to comment
Dela på andra sajter

att kunna stoppa in 16gb minne i sin dator är väl mer tänkt som att du kan ha väldigt många applikationer öppna samtidigt.

finns ju nästan ingen applikation som är 64bit.

speciellt inte 3dje parts plugins.

så att en applikation skulle kunna utnyttja allt ram själv är nog lite önsketänkande.

själv når jag en limit på min macpro med 6gb minne när jag överskrider 4gb.

då har jag använt bfd2, superior2 och kontakt3.

så 6gb tycker jag är rimligt.

då får logic 4gb, och sen 2gb till systemet + webläsare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som använder flera och hungriga pluggar med mångkanalsinspelningar och massa effekter på det, har 64-versioner av deras operativsystem. MAC,s OSX tror jag är 64-bitars och Windows XP samt Vista finns i sånna versioner. Detta innebär att man inte har den vanliga 3Gb-gränsen som finns med vanliga 32-bitars system. I Vista 64 Home basic är gränsen 8Gb i vad man kan proppa in. Vista Premium har 16Gb och Vista Ultimatum har 128Gb. Då tar det inte slut lika fort. 😄 Man trollar med knäna helt enkelt 🙂

/M

Men hur många moderbrädor kan man slänga in 128 gig ram på? Eller ens 16, har kollat runt lite förut och inte hittat särskilt många alls(om ett enda).. Måste ju bli att få tag i 4 stycken 4-gigsminnen, eller? 😎 Eller så finns det säkert moderkort med 8 platser som jag inte har sett, men för att få in 128 gig? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som använder flera och hungriga pluggar med mångkanalsinspelningar och massa effekter på det, har 64-versioner av deras operativsystem. MAC,s OSX tror jag är 64-bitars och Windows XP samt Vista finns i sånna versioner. Detta innebär att man inte har den vanliga 3Gb-gränsen som finns med vanliga 32-bitars system. I Vista 64 Home basic är gränsen 8Gb i vad man kan proppa in. Vista Premium har 16Gb och Vista Ultimatum har 128Gb. Då tar det inte slut lika fort. 😄 Man trollar med knäna helt enkelt 🙂

/M

Men hur många moderbrädor kan man slänga in 128 gig ram på? Eller ens 16, har kollat runt lite förut och inte hittat särskilt många alls(om ett enda).. Måste ju bli att få tag i 4 stycken 4-gigsminnen, eller? 😎 Eller så finns det säkert moderkort med 8 platser som jag inte har sett, men för att få in 128 gig? 😉

Då får du börja titta på "nodade" serversystem.

Togs fram med gott resultat i samband med lanseringen av Windows NT 4. Om jag inte minns helt galet.

I alla fall...

Såna moderkort är inte direkt vanligt att hitta bland konsument artiklar som du förstår.

Leta hos moderkortstillverkarna i stället så ska du se att du stöter på massa kul konfigurationer.

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som använder flera och hungriga pluggar med mångkanalsinspelningar och massa effekter på det, har 64-versioner av deras operativsystem. MAC,s OSX tror jag är 64-bitars och Windows XP samt Vista finns i sånna versioner. Detta innebär att man inte har den vanliga 3Gb-gränsen som finns med vanliga 32-bitars system. I Vista 64 Home basic är gränsen 8Gb i vad man kan proppa in. Vista Premium har 16Gb och Vista Ultimatum har 128Gb. Då tar det inte slut lika fort. 😄 Man trollar med knäna helt enkelt 😄

/M

Men hur många moderbrädor kan man slänga in 128 gig ram på? Eller ens 16, har kollat runt lite förut och inte hittat särskilt många alls(om ett enda).. Måste ju bli att få tag i 4 stycken 4-gigsminnen, eller? 🙂 Eller så finns det säkert moderkort med 8 platser som jag inte har sett, men för att få in 128 gig? 😎

Då får du börja titta på "nodade" serversystem.

Togs fram med gott resultat i samband med lanseringen av Windows NT 4. Om jag inte minns helt galet.

I alla fall...

Såna moderkort är inte direkt vanligt att hitta bland konsument artiklar som du förstår.

Leta hos moderkortstillverkarna i stället så ska du se att du stöter på massa kul konfigurationer.

/Cruncharn'

Ah 🙂

Googlade runt härom veckan för att kolla lite på hur göra nodade system och grejer för PC, gick inge vidare värst dock... Mac verkar ligga ett par steg före där! Kanske vore ett uppslag för tidningen?

För övrigt borde det ju finnas PCI-/PCI E-kort för att smacka på exempelvis mera RAM eller en till processor för att avlasta lite. Är väl också sånt som gemene man kanske inte har något större behov av och som säkert finns, men var? 😉

Edit:pc/mac

Redigerat av Fertan
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nodade, kanske var det klustrade du menade?

För server tillämpningar så finns det redan sedan några år tillbaka möjlighet att stoppa in 1TB primärminne i en och samma server.

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så kanske det räcker om man går till Konstmuséet en gång i månaden och kollar in lite tavlor?

2 GB RAM är MAX vad min gamla Win XP-laptop som kostade 16000 kr och som jag nu skriver på kunde hantera.

Den jag tänker köpa nu har också Win XP, 2 GB RAM som standard, men man kan pilla in ytterligare 2 GB.

😳

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som använder flera och hungriga pluggar med mångkanalsinspelningar och massa effekter på det, har 64-versioner av deras operativsystem. MAC,s OSX tror jag är 64-bitars och Windows XP samt Vista finns i sånna versioner. Detta innebär att man inte har den vanliga 3Gb-gränsen som finns med vanliga 32-bitars system. I Vista 64 Home basic är gränsen 8Gb i vad man kan proppa in. Vista Premium har 16Gb och Vista Ultimatum har 128Gb. Då tar det inte slut lika fort. 🙂 Man trollar med knäna helt enkelt ☺️

/M

Men hur många moderbrädor kan man slänga in 128 gig ram på? Eller ens 16, har kollat runt lite förut och inte hittat särskilt många alls(om ett enda).. Måste ju bli att få tag i 4 stycken 4-gigsminnen, eller? 🙂 Eller så finns det säkert moderkort med 8 platser som jag inte har sett, men för att få in 128 gig? 🙂

Tje Fertan. Ja, det finns väl inte många moderkort med plats för 128Gb som sagt men plats för upp till 16Gb är ganska vanligt. Finns tex ett Asus PQ5 Deluxe P45 Socket 775 för typ 1500kr på Inet. Se spec här. Jag tänkte ha det kortet i min kommande bruk och ha 8Gb, alltså två 4-stickor eller fyra 2stickor.

...eller så kanske det räcker om man går till Konstmuséet en gång i månaden och kollar in lite tavlor?

2 GB RAM är MAX vad min gamla Win XP-laptop som kostade 16000 kr och som jag nu skriver på kunde hantera.

Den jag tänker köpa nu har också Win XP, 2 GB RAM som standard, men man kan pilla in ytterligare 2 GB.

😛

//:debatt

Tja Debatt, visst kör du på det om du vill, det räcker rätt långt det med. 🙂 Men jag tänker mer långsiktigt och kommer köra på 64-bitars. Må väl i lövskogen.

//Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

...eller så kanske det räcker om man går till Konstmuséet en gång i månaden och kollar in lite tavlor?

2 GB RAM är MAX vad min gamla Win XP-laptop som kostade 16000 kr och som jag nu skriver på kunde hantera.

Den jag tänker köpa nu har också Win XP, 2 GB RAM som standard, men man kan pilla in ytterligare 2 GB.

😛

//:debatt

Så länge du är medveten om att du inte kommer kunna utnyttja 4 gig, utan bara mellan 2,7-3,2 gig beroende på grafikkortet i datorn, så länge du kör win 32, så ...

Link to comment
Dela på andra sajter

3,5 säger en del... men skit samma. Jag kör med 3 Gb i min nuvarande burk och har aldrig behövt mer faktiskt. Men peppar och ta i trä - nu lär jag väl snart behöva det då! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som använder flera och hungriga pluggar med mångkanalsinspelningar och massa effekter på det, har 64-versioner av deras operativsystem. MAC,s OSX tror jag är 64-bitars och Windows XP samt Vista finns i sånna versioner. Detta innebär att man inte har den vanliga 3Gb-gränsen som finns med vanliga 32-bitars system. I Vista 64 Home basic är gränsen 8Gb i vad man kan proppa in. Vista Premium har 16Gb och Vista Ultimatum har 128Gb. Då tar det inte slut lika fort. ☺️ Man trollar med knäna helt enkelt 🙂

/M

Men hur många moderbrädor kan man slänga in 128 gig ram på? Eller ens 16, har kollat runt lite förut och inte hittat särskilt många alls(om ett enda).. Måste ju bli att få tag i 4 stycken 4-gigsminnen, eller? 🙂 Eller så finns det säkert moderkort med 8 platser som jag inte har sett, men för att få in 128 gig? 😛

Tje Fertan. Ja, det finns väl inte många moderkort med plats för 128Gb som sagt men plats för upp till 16Gb är ganska vanligt. Finns tex ett Asus PQ5 Deluxe P45 Socket 775 för typ 1500kr på Inet. Se spec här. Jag tänkte ha det kortet i min kommande bruk och ha 8Gb, alltså två 4-stickor eller fyra 2stickor.

Kör med ASUS P5Q3 DeLuxe i stället, så kan du köra med de snabbare DDR3 och 1600MHz-buss. Det kortet har jag valt - men jag avvaktar ett tag innan jag försöker mig på annat än XP. Jag fegar alltså och väntar på nästa Windows-version eftersom 2GB RAM har räckt fint för mig hittills - och den nya burken jag ska spika ihop, kommer att ha 4GB (där man som sagt kan utnyttja ca 3,5...). Jag räknar med att om ett år eller två så är det moderkortet fortfarande tillräckligt bra för att byta till en häftigare CPU, byta till 64-bits OS (som är bättre än Vista) och stoppa in mer RAM - och då är säkert ännu fler program optimerade för 64-bit och ännu bättre på att utnyttja kraften i flerkärniga processorer.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag letade lite och fick upp en intressant sak.

Någon påstod att man skulle aktivera "Memory hole remapping" i BIOS, så skulle man kunna använda alla 4GB.

Är det någon Windows-guru som känner till om det verkligen fungerar så...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som använder flera och hungriga pluggar med mångkanalsinspelningar och massa effekter på det, har 64-versioner av deras operativsystem. MAC,s OSX tror jag är 64-bitars och Windows XP samt Vista finns i sånna versioner. Detta innebär att man inte har den vanliga 3Gb-gränsen som finns med vanliga 32-bitars system. I Vista 64 Home basic är gränsen 8Gb i vad man kan proppa in. Vista Premium har 16Gb och Vista Ultimatum har 128Gb. Då tar det inte slut lika fort. 🙂 Man trollar med knäna helt enkelt ☺️

/M

Men hur många moderbrädor kan man slänga in 128 gig ram på? Eller ens 16, har kollat runt lite förut och inte hittat särskilt många alls(om ett enda).. Måste ju bli att få tag i 4 stycken 4-gigsminnen, eller? 🙂 Eller så finns det säkert moderkort med 8 platser som jag inte har sett, men för att få in 128 gig? 🙂

Tje Fertan. Ja, det finns väl inte många moderkort med plats för 128Gb som sagt men plats för upp till 16Gb är ganska vanligt. Finns tex ett Asus PQ5 Deluxe P45 Socket 775 för typ 1500kr på Inet. Se spec här. Jag tänkte ha det kortet i min kommande bruk och ha 8Gb, alltså två 4-stickor eller fyra 2stickor.

...eller så kanske det räcker om man går till Konstmuséet en gång i månaden och kollar in lite tavlor?

2 GB RAM är MAX vad min gamla Win XP-laptop som kostade 16000 kr och som jag nu skriver på kunde hantera.

Den jag tänker köpa nu har också Win XP, 2 GB RAM som standard, men man kan pilla in ytterligare 2 GB.

😛

//:debatt

Tja Debatt, visst kör du på det om du vill, det räcker rätt långt det med. 🙂 Men jag tänker mer långsiktigt och kommer köra på 64-bitars. Må väl i lövskogen.

//Memphis

E-mu 1616 kräver en laptop med en typ II-kortplats (pcmcia) och eftersom jag sökt ett par veckor efter laptops med en sådan och inte funnit någon som samtidigt kan hantera ett 64-bitars operativsystem, så verkar det bli den laptop jag kollat in. Dessutom, Sewell som mig veterligen är den enda tillverkaren av adapter från pcmcia till express card (om jag nu skulle ha köpt en ny laptop med express card-plats och inte typ I/II-kortplats) säger att den inte funkar för 64 bitars operativsystem.

corn flakes//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du är medveten om att du inte kommer kunna utnyttja 4 gig, utan bara mellan 2,7-3,2 gig beroende på grafikkortet i datorn, så länge du kör win 32, så ...

Grafikkortet Intel G3100 har ett inbyggt minne på 128 MB och kan högst ta 128 MB från RAM.

Om detta med Memory Hole Remapping fungerar så skulle jag kunna ha tillgång till 3.75 GB.

:rolleyes:

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som använder flera och hungriga pluggar med mångkanalsinspelningar och massa effekter på det, har 64-versioner av deras operativsystem. MAC,s OSX tror jag är 64-bitars och Windows XP samt Vista finns i sånna versioner. Detta innebär att man inte har den vanliga 3Gb-gränsen som finns med vanliga 32-bitars system. I Vista 64 Home basic är gränsen 8Gb i vad man kan proppa in. Vista Premium har 16Gb och Vista Ultimatum har 128Gb. Då tar det inte slut lika fort. 🙂 Man trollar med knäna helt enkelt ☺️

/M

Men hur många moderbrädor kan man slänga in 128 gig ram på? Eller ens 16, har kollat runt lite förut och inte hittat särskilt många alls(om ett enda).. Måste ju bli att få tag i 4 stycken 4-gigsminnen, eller? 😳 Eller så finns det säkert moderkort med 8 platser som jag inte har sett, men för att få in 128 gig? :rolleyes:

Tje Fertan. Ja, det finns väl inte många moderkort med plats för 128Gb som sagt men plats för upp till 16Gb är ganska vanligt. Finns tex ett Asus PQ5 Deluxe P45 Socket 775 för typ 1500kr på Inet. Se spec här. Jag tänkte ha det kortet i min kommande bruk och ha 8Gb, alltså två 4-stickor eller fyra 2stickor.

Kör med ASUS P5Q3 DeLuxe i stället, så kan du köra med de snabbare DDR3 och 1600MHz-buss. Det kortet har jag valt - men jag avvaktar ett tag innan jag försöker mig på annat än XP. Jag fegar alltså och väntar på nästa Windows-version eftersom 2GB RAM har räckt fint för mig hittills - och den nya burken jag ska spika ihop, kommer att ha 4GB (där man som sagt kan utnyttja ca 3,5...). Jag räknar med att om ett år eller två så är det moderkortet fortfarande tillräckligt bra för att byta till en häftigare CPU, byta till 64-bits OS (som är bättre än Vista) och stoppa in mer RAM - och då är säkert ännu fler program optimerade för 64-bit och ännu bättre på att utnyttja kraften i flerkärniga processorer.

Tjena Claes! Tackar för tipset. Jag har också tänkt som du angående kommande burk men det känns dumt att vänta på ett nytt OS när det inte alla program ens har drivrutiner till Vista i nuläget, och om 1-2 år när nya Windows kommer så är man på ruta 1 igen angående drivrutiner och kompalitet. Jag tror som sagt att jag kör på Vista 64. Dels för att det är svårt att få tag i Xp64 och nu finns det en del som tycker Vista64 är stabilt och mitt kommande ljudkort kommer stödja det så det e lika bra att köra. 🙂

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... ja, jag bygger alltså mitt resonemang delvis på att jag ska kunna utnyttja mitt 3 år gamla E-mu 1616 pcmcia (för kortplats II)-ljudkort.

Tänk om det visar sig att det av någon anledning inte trivs med Dell...

Vilken blunder i så fall.

:rolleyes:

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra inlägg i denna tråd. Väldigt informativt. Jag kom på en sak som inte nån har skrivit om än och det är första det där med

"Memory hole remapping" i BIOS, skulle i alla fall inte jag våga mig på för det finns säkert en god anledning till att windows xp 32 bit gör som den

gör jag menar annars kanske det blir knas i i stabiliteten och allting brakar samman.

Det andra är att konkurrensen om köpare gör att affärmännen som säljer musik program varor av olika slag oftast gör sina produkter för OS som folk använder mest och det brukar vara så billigt som möjligt och så enkelt och stabilt som möjligt OS. Man kanske bara kan använda då 3,5 gig av sina i mitt fall 4 gig totalt ram på windows xp 32 bit, men då gör dom smarta företagen så att dom gör programen resurs snåla som tex dr loop säger att REASON programet är och då kan man ändå använda många program på lite ram. Varför ska man ha mycket ram om bra produktioner ändå går och göra på lite ram eftersom programen är resurs snåla och inte tar så mycket dator kraft. Dessutom är dom tidlösa låtarna som skapats genom historien ändå väldigt enkla i sin grund. Både ABBA låtar och BEATLES tex som aldrig verkar sluta vara populära krävde inte mycket ram dom inte. Beatles spelade väl in låtar på 4 kanals bandspelare i begynnelsen eller nåt sånt har jag för mig att jag hört 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Bra inlägg i denna tråd. Väldigt informativt. Jag kom på en sak som inte nån har skrivit om än och det är första det där med

"Memory hole remapping" i BIOS, skulle i alla fall inte jag våga mig på för det finns säkert en god anledning till att windows xp 32 bit gör som den

gör jag menar annars kanske det blir knas i i stabiliteten och allting brakar samman.

Det andra är att konkurrensen om köpare gör att affärmännen som säljer musik program varor av olika slag oftast gör sina produkter för OS som folk använder mest och det brukar vara så billigt som möjligt och så enkelt och stabilt som möjligt OS. Man kanske bara kan använda då 3,5 gig av sina i mitt fall 4 gig totalt ram på windows xp 32 bit, men då gör dom smarta företagen så att dom gör programen resurs snåla som tex dr loop säger att REASON programet är och då kan man ändå använda många program på lite ram. Varför ska man ha mycket ram om bra produktioner ändå går och göra på lite ram eftersom programen är resurs snåla och inte tar så mycket dator kraft. Dessutom är dom tidlösa låtarna som skapats genom historien ändå väldigt enkla i sin grund. Både ABBA låtar och BEATLES tex som aldrig verkar sluta vara populära krävde inte mycket ram dom inte. Beatles spelade väl in låtar på 4 kanals bandspelare i begynnelsen eller nåt sånt har jag för mig att jag hört 🙂

Hrm, CPU snålt är Reason. Kör man samplingar så blir Reason lika minneskrävande som vilket annat program som helst. Laddar du DFH i Reason så tar det lika mycket plats som i nåt annat program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant.. För jag kan köra både AD och EWQLSO gold samtidigt utan lagg.. och jag har bara 1 gb ram. 🙂 Dags att köpa lite mer kanske.. Brukar dock bli lite för mycket när man kör tre fulla EWQLSO gold samtidigt.

Hehe 🙂 Jag kör också bl.a AD och EWQLSO Gold fast med 2Gb ram, det går men bara upp till drygt 2 distanser, alltså 16 kanaler. Och när jag dessutom vill köra Rewire med Reason så går det rätt segt men har å andra sidan bara en 1,6GHz singecore. Så i nästa dator vill jag ha mycket kräm och sylt så jag slipper tänka på att få brist på deg så det bara e at baka utan hejd så man kan koncentrera sig på det viktiga. 😄

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte konstruera en PC med "dynamiskt" minne: en 500 Gb hårddisk som funkar som ett RAM-minne.

Slut på problemen!

Tyvärr blir det för långsamt för DAW-bruk, så det går inte.

Det är det som händer om swapfilen används till audio - alltså om man har alldeles för lite RAM för att det ska räcka för buffern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte konstruera en PC med "dynamiskt" minne: en 500 Gb hårddisk som funkar som ett RAM-minne.

Slut på problemen!

Tyvärr blir det för långsamt för DAW-bruk, så det går inte.

Det är det som händer om swapfilen används till audio - alltså om man har alldeles för lite RAM för att det ska räcka för buffern.

Jag fattar detta, men i en perfekt värld - där hårddiskarna går i ljusets hastighet.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte konstruera en PC med "dynamiskt" minne: en 500 Gb hårddisk som funkar som ett RAM-minne.

Slut på problemen!

Tyvärr blir det för långsamt för DAW-bruk, så det går inte.

Det är det som händer om swapfilen används till audio - alltså om man har alldeles för lite RAM för att det ska räcka för buffern.

Jag fattar detta, men i en perfekt värld - där hårddiskarna går i ljusets hastighet.

Den dagen det händer så har nog den klenaste datorn som existerar, ett minne på typ 1 yottabyte och CPU-hastighet på 1 zettaHz... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...