Stonerbox Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 (redigerat) Ja, har ni ocksĂ„ en dĂ„lig ovana att skriva musik i en viss tonart? Jag sjĂ€lv har vĂ€ldigt lĂ€tt för att fastna i tonarten C men ocksĂ„ D. MĂ„ste vara av ren lathet och vana tror jag. Det Ă€r ju skit trĂ„kigt att bara spela och sjunga i samma tonart egentligen. Saken Ă€r den ocksĂ„ att jag anvĂ€nder översta strĂ€ngen som Ă„terkommande bas medan jag spelar melodi pĂ„ resterande. men jag jobbar pĂ„ att komma ifrĂ„n det. đ nĂ„, vad sĂ€ger ni? (det behöver inte handla om bara tonarter, utan vad som) /stonerbox Redigerat 19 september 2008 av Stonerbox
rainydays Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 Jovisst Àr det lÀtt att hamna i samma mönster hela tiden. Men varför anvÀnder du inte ett capo? DÄ kan du ju lÀtt testa olika utan att tÀnka om. Annars Àr ju ett hett tips att testa lite nya instrument.
Opus99 Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 Man kan komponera utifrĂ„n en tonart som kĂ€nns bekvĂ€m att spela i. Men sen har man ju full frihet att anvĂ€nda den tonarten som framhöver melodi-stĂ€mmans klang och stĂ€mning bĂ€st đ
DieHard (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 Jovisst Àr det lÀtt att hamna i samma mönster hela tiden. Men varför anvÀnder du inte ett capo? DÄ kan du ju lÀtt testa olika utan att tÀnka om. Annars Àr ju ett hett tips att testa lite nya instrument. Ett capo? Beror vÀl pÄ vad han lirar eller hur? Vet inte vilken musikstil han spelar men har svÄrt se nÄn lira metal med en capo pÄ guran?
GĂ€st Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 Jovisst Ă€r det lĂ€tt att hamna i samma mönster hela tiden. Men varför anvĂ€nder du inte ett capo? DĂ„ kan du ju lĂ€tt testa olika utan att tĂ€nka om. Annars Ă€r ju ett hett tips att testa lite nya instrument. Ett capo? Beror vĂ€l pĂ„ vad han lirar eller hur? Vet inte vilken musikstil han spelar men har svĂ„rt se nĂ„n lira metal med en capo pĂ„ guran? Jo men det vore nĂ„got nytt capo och svaj đ man vet aldrig vart musiken Ă€r pĂ„ vĂ€g
DieHard (oregistrerad) Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 Jovisst Ă€r det lĂ€tt att hamna i samma mönster hela tiden. Men varför anvĂ€nder du inte ett capo? DĂ„ kan du ju lĂ€tt testa olika utan att tĂ€nka om. Annars Ă€r ju ett hett tips att testa lite nya instrument. Ett capo? Beror vĂ€l pĂ„ vad han lirar eller hur? Vet inte vilken musikstil han spelar men har svĂ„rt se nĂ„n lira metal med en capo pĂ„ guran? Jo men det vore nĂ„got nytt capo och svaj đ man vet aldrig vart musiken Ă€r pĂ„ vĂ€g Nej det Ă€r ju sant. Finns ju inget rĂ€tt eller fel sĂ„.. đ
Umemagnus Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 ett annat trick Àr ju att stÀmma ner instrumentet... testade det pÄ nyckelharpan... A i 415.. jÀdrar va mulligt det blev och den svarade helt annorlunda i olika tonarter... annars Àr det mycke Gdur och G-moll för min del... ligger himla bra pÄ instrumentet
Stonerbox Postat 19 september 2008 TrĂ„dstartare Postat 19 september 2008 Jovisst Ă€r det lĂ€tt att hamna i samma mönster hela tiden. Men varför anvĂ€nder du inte ett capo? DĂ„ kan du ju lĂ€tt testa olika utan att tĂ€nka om. Annars Ă€r ju ett hett tips att testa lite nya instrument. StonerCapoRock, Klockrent! đ Jag ska nog försöka att ta mig i kragen och öppna mitt sinnet lite istĂ€llet men det var en skön ide
Stonerbox Postat 19 september 2008 TrĂ„dstartare Postat 19 september 2008 (redigerat) ett annat trick Ă€r ju att stĂ€mma ner instrumentet... testade det pĂ„ nyckelharpan... A i 415.. jĂ€drar va mulligt det blev och den svarade helt annorlunda i olika tonarter... annars Ă€r det mycke Gdur och G-moll för min del... ligger himla bra pĂ„ instrumentet Jo stĂ€mningen leker jag en del med redan. Offtopic: Era bilder Ă€r ju döds sköna, skĂ„l! Ălskar verkligen svenskfolk Redigerat 19 september 2008 av Stonerbox
Johan Royen Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 Har som gammal medborgarskoleelev en viss fÀbless för C dur och a moll. För det mesta hakar jag dock inte upp mig sÀrskilt mycket pÄ vilken tonart jag befinner mig i, vilket underlÀttas av att min musik inte bygger sÀrskilt mycket pÄ melodier.
base10 Postat 19 september 2008 Postat 19 september 2008 prova och göra musik i A moll đ Det gör jag vanligtvis, och det lĂ„ter riktigt bra đ
zulo Postat 25 oktober 2008 Postat 25 oktober 2008 Tvinga dig sjÀlv att spela i andra tonarter. Dels sÄ förÀndras klangen men: fingrarna kan tvingas att en annan vÀg Àn vad de Àr vana med och det kan leda till bÄde det ena och det andra... Framförallt pÄ ett piano/klaviatur. Dessutom utvecklar du dig tekniskt sett, och det skadar ju aldrig...
Boxcutter Postat 25 oktober 2008 Postat 25 oktober 2008 prova och göra musik i A moll đ Han sa ju att han skrev i C... A-moll blir ju ingen skillnad förutom att det blir moll dĂ„, men det Ă€r samma klang.
Pesek Postat 25 oktober 2008 Postat 25 oktober 2008 Sen Àr det ju sÄ att din röst kanske passar bÀst i vissa ackord. Och det gÀller att man inte lÀgger sig för lÄgt eller högt i ton heller.
Stinkey Zwei Postat 25 oktober 2008 Postat 25 oktober 2008 SjÀlvdiciplin! BestÀm att din nÀsta lÄt ska var i F#, punkt, slut. Lite "dogma" Àr kompositörens bÀste vÀn. Tex brukar jag under en vecka skriva i en förutbestÀmd tonart, nÀsta vecka rytm exvis 5/4, nÀsta vecka bara pÄ piano, nÀsta bara pÄ bas, ukullel, mandolin, m.m. You get the picture. Att ge sig sjÀlv "uppdrag" tex signaturmelodi till 70-tals deckare, vÀsternlÄt m.m Att lÀra sig sina "gitarrgejer" pÄ klaviatur och vice verca Àr en guldgruva. Inget skapar coolare prylar Àn felspel. Som mansen tar tag i och bygger en lÄt runt. Framför allt Và GA! Det var lite av mina lördagsfunderingar. Lycka till medatt bryta dig ut dina hjulspÄr.
D Vibe Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 Jag brukar aldrig nÄnsin tÀnka tonarter nÀr jag skriver musik.. Jag lÀgger ackord som jag helt enkelt tycker om och tycker passar. Skriver alltid pÄ klaviatur dock; kanske Àr skillnad. /Daniel
eudaimonism Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 tjena benjo! schubert (eller schönberg) skrev en bok om de olika ackordens kÀnslomÀssiga innehÄll. kanske inte sÄ konstigt om man fastnar för vissa tonarter. C-dur beskrev han som "den rena lyckan". vÀldigt intressant. C-dur har ju vÀldigt speciella relationer ocksÄ. men jag verkar bara fastna i att anvÀnda moll just nu men annars beror det nog pÄ vad jag skriver musiken utifrÄn.
freddie Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 Ska det vara sÄng pÄ lÄten sÄ fÄr man ju vÀlja den tonart som passar sÄngaren bÀst just för den specifika lÄten.
JohnD Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 (redigerat) Det beror pĂ„ instrument. PĂ„ gitarr: A eller E (och moll). PĂ„ klaviatur: C (moll Ă€ven dĂ€r). Fast det blir nog lite Ă€ndring pĂ„ gitarren nu nĂ€r jag (alldeles för sent) köpt en capo för ett tag sedan. Anledningen till att jag inte spelar i Bess eller Fiss (med flera) pĂ„ gitarr Ă€r för att det i normala fall Ă€r jobbigare att ta ackorden. Och det kommer bli Ă€ndring pĂ„ klaviaturet tids nog ocksĂ„, nĂ€r jag lĂ€rt mig ackorden i Cm-skalan bĂ€ttre. MĂ„ste börja nĂ„gonstans och jag vill inte hoppa fram och tillbaka för mycket. Rent praktiskt för musikskapandet sĂ„ spelar det inte heller sĂ„ stor roll eftersom man kan transponera med ett par knapptryckningar (men jag vill ju Ă€ndĂ„ kunna hantera Ă€ven andra tonarter förstĂ„s. Ăven nu spelar jag covers i andra tonarter, men jag lĂ€gger Ă€ndĂ„ mest krut pĂ„ Cm-skalan och dess ackord.) Redigerat 26 oktober 2008 av JohnD
Opus99 Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 (redigerat) Jag tycker det verkar som de flesta fastnar för det som anses vara .... inte det lĂ€ttaste, men Ă„tminstone det första man kommer i kontakt med och dĂ€rfter spelar mest i, pĂ„ respektive instrument. Gitarristen Ă€lskar ju E och A, pianister C och A-moll, blĂ„sare Ă€lskar Bb och hatar #-tonarter. Begynnande kompositörer brukar ju Ă€ven tĂ€nka i antingen gitarrband eller dragspel/pianotangenter nĂ€r de ska hanka fram avstĂ„nd, tonförhĂ„llanden och sĂ„nt, innan det sĂ€tter sig automatiskt. Jag brukar gnola det jag hör i huvet, och slĂ„r an ett ackord för att höra vilken tonart jag gnolar i. Har ju inte absolut gehör đ. Sen anvĂ€nder jag den tonarten. Eller rĂ€ttare sagt sĂ„ tĂ€nker jag inte tonart, utan jag tĂ€nker ... mer typ funktionanalys. Jag tĂ€nker dur, moll, subdominant, dominant osv .. tĂ€nker tonlandskap, vad som orsakar vad, och vad som drar Ă„t vilket hĂ„ll och hur jag ska lĂ€gga för att skapa ett sug emot 'det' osv. SĂ„ dĂ„ behövs ju inga ackord eller tonarter eller sĂ„. Det blir ju samma oavsett vilken tonart man sen anvĂ€nder i slutĂ€ndan. Vilken tonart, det brukar jag vĂ€lja beroende pĂ„ instrument, sĂ„ngare, omfĂ„ng, tonfĂ€rg överlag. Men det Ă€r sĂ€llan jag anvĂ€nder samma tonart som jag komponerade i frĂ„n början. VĂ€ldigt sĂ€llan. Redigerat 26 oktober 2008 av Opus99
JohnD Postat 26 oktober 2008 Postat 26 oktober 2008 Tekniskt sÄ stÀmmer inte det jag skrev om gitarr och tonart A och E, eftersom gitarren ofta inte Àr stÀmd i korrekt tonart. Den Àr ofta nedstÀmd (oavsiktligt, vet inte riktigt vad som hÀnder...). MÀrker inte det eftersom jag bara spelar för mig sjÀlv.
iGnu Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 (redigerat) Som pianist avskyr jag C och Am. Bara vita tangenter, de ligger liksom fel för hĂ€nderna samt att det blir svĂ„rare att orientera sig enbart pĂ„ kĂ€nsla (nĂ€r man inte tittar pĂ„ vad man spelar). Blir oftast att man anvĂ€nder en tonart med mĂ„nga svarta tangenter te.x C#m, G#m osv.. alltsĂ„ NĂ€r jag skriver lĂ„tar pĂ„ pianot anvĂ€nder jag ofta nya tonarter, gĂ€rna med mycket svarta tangenter som ligger bra i hĂ€nderna. SjĂ€lva pianot (fatar sl880) Brukar jag transponera ner sĂ„ jag HĂR en ny, för mig, ovanlig tonart. HĂ€nder sĂ€kert 3-4 grr under arbetets gĂ„ng att man transponerar om för att fĂ„ kĂ€nslan av att lĂ„ten Ă€r "ny". Att spela i samma tonart gör att jag tröttnar pĂ„ den. Dessutom blir det lite av en kick för mig att spela samma grej i en ny tonart. Blir det sedan en sĂ„ngbaserad lĂ„t sĂ„ transponerar jag den för att passa med sĂ„ngen. rĂ€tt sĂ„nglĂ€ge till sĂ„ngaren osv. Ăr det dĂ€remot en klubblĂ„t Ă€r det BASEN som Ă€r det viktiga. LĂ„ten transponeras till en tonart dĂ€r alla bastoner inte blir för djupa eller för höga. Oftast rĂ€tt svĂ„rt dĂ„ klubbbasar bara lĂ„ter bra inom en kvart typ. DĂ€r prioriteras ocksĂ„ det första ackordet (oftast tonarten) i varje ackordföljd som ska lĂ„ta bĂ€st. ett exempel Ă€r att G# och F# lĂ„ter bĂ€st (iaf i min lyssning) pĂ„ en fyrkantsbaserad syntbas i kontraoktaven. Hoppas nĂ„gon förstĂ„r vad jag menar;) finns inget vĂ€rre Ă€n en klubblĂ„t dĂ€r basen blir för ljus eller mörk i vissa ackord. Redigerat 9 november 2008 av iGnu
Claes Holmerup Postat 9 november 2008 Postat 9 november 2008 Det Àr, som redan har nÀmnts, troligen vanligast bland gitarrister att de gör lÄtar i E och bland keyboardister att göra lÄtar i C, eftersom det Àr enklast. Det kan dock finnas andra faktorer som spelar in - som t ex att man kanske inte har tillrÀckligt stort röstomfÄng, utan dÀrför gör sin musik sÄ att den passar det omrÄde man klarar av att sjunga i - Àven om man inte sjÀlv Àr sÄngare i bandet... Jag försöker sjÀlv frÀmst hitta en tonart dÀr ackorden klingar snyggt ihop - och sedan fÄr det helt enkelt vara dÀr om jag inte mÄste transponera pÄ grund av vokalisten - men i sÄ fall kan man ibland behöva Àndra ackorden lite i bland för att inte bli missnöjd med den inbördes klangen mellan tonerna i ackorden.
Hormonaing Postat 10 november 2008 Postat 10 november 2008 (redigerat) För min del blir det nÀstan alltid e-dur pÄ gitarren. Redigerat 10 november 2008 av Hormonaing
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.