Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ja, har ni ocksÄ en dÄlig ovana att skriva musik i en viss tonart? Jag sjÀlv har vÀldigt lÀtt för att fastna i tonarten C men ocksÄ D.

MÄste vara av ren lathet och vana tror jag. Det Àr ju skit trÄkigt att bara spela och sjunga i samma tonart egentligen.

Saken Àr den ocksÄ att jag anvÀnder översta strÀngen som Äterkommande bas medan jag spelar melodi pÄ resterande.

men jag jobbar pĂ„ att komma ifrĂ„n det. 🙂

nÄ, vad sÀger ni?

(det behöver inte handla om bara tonarter, utan vad som)

/stonerbox

Redigerat av Stonerbox
Annons
Postat

Jovisst Àr det lÀtt att hamna i samma mönster hela tiden. Men varför anvÀnder du inte ett capo? DÄ kan du ju lÀtt testa olika utan att tÀnka om.

Annars Àr ju ett hett tips att testa lite nya instrument.

Postat

Man kan komponera utifrĂ„n en tonart som kĂ€nns bekvĂ€m att spela i. Men sen har man ju full frihet att anvĂ€nda den tonarten som framhöver melodi-stĂ€mmans klang och stĂ€mning bĂ€st 🙂

Postat

prova och göra musik i A moll 🙂

DieHard (oregistrerad)
Postat
Jovisst Àr det lÀtt att hamna i samma mönster hela tiden. Men varför anvÀnder du inte ett capo? DÄ kan du ju lÀtt testa olika utan att tÀnka om.

Ett capo? Beror vÀl pÄ vad han lirar eller hur? Vet inte vilken musikstil han spelar men har svÄrt se nÄn lira metal med en capo pÄ guran?

Postat

Ett capo? Beror vÀl pÄ vad han lirar eller hur? Vet inte vilken musikstil han spelar men har svÄrt se nÄn lira metal med en capo pÄ guran?

Jo men det vore nĂ„got nytt capo och svaj 🙂 man vet aldrig vart musiken Ă€r pĂ„ vĂ€g

DieHard (oregistrerad)
Postat

Jo men det vore nĂ„got nytt capo och svaj 🙂 man vet aldrig vart musiken Ă€r pĂ„ vĂ€g

Nej det Ă€r ju sant. Finns ju inget rĂ€tt eller fel sĂ„.. 🙂

Postat

ett annat trick Àr ju att stÀmma ner instrumentet... testade det pÄ nyckelharpan... A i 415.. jÀdrar va mulligt det blev och den svarade helt annorlunda i olika tonarter... annars Àr det mycke Gdur och G-moll för min del... ligger himla bra pÄ instrumentet

Postat

StonerCapoRock, Klockrent! 🙂

Jag ska nog försöka att ta mig i kragen och öppna mitt sinnet lite istÀllet men det var en skön ide

Postat (redigerat)
ett annat trick Àr ju att stÀmma ner instrumentet... testade det pÄ nyckelharpan... A i 415.. jÀdrar va mulligt det blev och den svarade helt annorlunda i olika tonarter... annars Àr det mycke Gdur och G-moll för min del... ligger himla bra pÄ instrumentet

Jo stÀmningen leker jag en del med redan.

Offtopic: Era bilder Àr ju döds sköna, skÄl!

Älskar verkligen svenskfolk

Redigerat av Stonerbox
Postat

Har som gammal medborgarskoleelev en viss fÀbless för C dur och a moll. För det mesta hakar jag dock inte upp mig sÀrskilt mycket pÄ vilken tonart jag befinner mig i, vilket underlÀttas av att min musik inte bygger sÀrskilt mycket pÄ melodier.

Postat
prova och göra musik i A moll 🙂

Det gör jag vanligtvis, och det lĂ„ter riktigt bra 😉

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Tvinga dig sjÀlv att spela i andra tonarter. Dels sÄ förÀndras klangen men: fingrarna kan tvingas att en annan vÀg Àn vad de Àr vana med och det kan leda till bÄde det ena och det andra... Framförallt pÄ ett piano/klaviatur.

Dessutom utvecklar du dig tekniskt sett, och det skadar ju aldrig...

Postat
prova och göra musik i A moll 😄

Han sa ju att han skrev i C... A-moll blir ju ingen skillnad förutom att det blir moll dÄ, men det Àr samma klang.

Postat

Sen Àr det ju sÄ att din röst kanske passar bÀst i vissa ackord. Och det gÀller att man inte lÀgger sig för lÄgt eller högt i ton heller.

Postat

SjÀlvdiciplin! BestÀm att din nÀsta lÄt ska var i F#, punkt, slut.

Lite "dogma" Àr kompositörens bÀste vÀn. Tex brukar jag under en vecka skriva i en förutbestÀmd tonart, nÀsta vecka rytm exvis 5/4, nÀsta vecka bara pÄ piano, nÀsta bara pÄ bas, ukullel, mandolin, m.m. You get the picture. Att ge sig sjÀlv "uppdrag" tex signaturmelodi till 70-tals deckare, vÀsternlÄt m.m

Att lÀra sig sina "gitarrgejer" pÄ klaviatur och vice verca Àr en guldgruva. Inget skapar coolare prylar Àn felspel. Som mansen tar tag i och bygger en lÄt runt.

Framför allt VÅGA!

Det var lite av mina lördagsfunderingar. Lycka till medatt bryta dig ut dina hjulspÄr.

Postat

Jag brukar aldrig nÄnsin tÀnka tonarter nÀr jag skriver musik.. Jag lÀgger ackord som jag helt enkelt tycker om och tycker passar.

Skriver alltid pÄ klaviatur dock; kanske Àr skillnad.

/Daniel

Postat

tjena benjo!

schubert (eller schönberg) skrev en bok om de olika ackordens kÀnslomÀssiga innehÄll. kanske inte sÄ konstigt om man fastnar för vissa tonarter.

C-dur beskrev han som "den rena lyckan". vÀldigt intressant. C-dur har ju vÀldigt speciella relationer ocksÄ. men jag verkar bara fastna i att anvÀnda moll just nu men annars beror det nog pÄ vad jag skriver musiken utifrÄn.

Postat

Ska det vara sÄng pÄ lÄten sÄ fÄr man ju vÀlja den tonart som passar sÄngaren bÀst just för den specifika lÄten.

Postat (redigerat)

Det beror pÄ instrument. PÄ gitarr: A eller E (och moll). PÄ klaviatur: C (moll Àven dÀr).

Fast det blir nog lite Àndring pÄ gitarren nu nÀr jag (alldeles för sent) köpt en capo för ett tag sedan. Anledningen till att jag inte spelar i Bess eller Fiss (med flera) pÄ gitarr Àr för att det i normala fall Àr jobbigare att ta ackorden.

Och det kommer bli Ă€ndring pĂ„ klaviaturet tids nog ocksĂ„, nĂ€r jag lĂ€rt mig ackorden i Cm-skalan bĂ€ttre. MĂ„ste börja nĂ„gonstans och jag vill inte hoppa fram och tillbaka för mycket. Rent praktiskt för musikskapandet sĂ„ spelar det inte heller sĂ„ stor roll eftersom man kan transponera med ett par knapptryckningar (men jag vill ju Ă€ndĂ„ kunna hantera Ă€ven andra tonarter förstĂ„s. Även nu spelar jag covers i andra tonarter, men jag lĂ€gger Ă€ndĂ„ mest krut pĂ„ Cm-skalan och dess ackord.)

Redigerat av JohnD
Postat (redigerat)

Jag tycker det verkar som de flesta fastnar för det som anses vara .... inte det lÀttaste, men Ätminstone det första man kommer i kontakt med och dÀrfter spelar mest i, pÄ respektive instrument. Gitarristen Àlskar ju E och A, pianister C och A-moll, blÄsare Àlskar Bb och hatar #-tonarter. Begynnande kompositörer brukar ju Àven tÀnka i antingen gitarrband eller dragspel/pianotangenter nÀr de ska hanka fram avstÄnd, tonförhÄllanden och sÄnt, innan det sÀtter sig automatiskt.

Jag brukar gnola det jag hör i huvet, och slĂ„r an ett ackord för att höra vilken tonart jag gnolar i. Har ju inte absolut gehör 🙂. Sen anvĂ€nder jag den tonarten. Eller rĂ€ttare sagt sĂ„ tĂ€nker jag inte tonart, utan jag tĂ€nker ... mer typ funktionanalys. Jag tĂ€nker dur, moll, subdominant, dominant osv .. tĂ€nker tonlandskap, vad som orsakar vad, och vad som drar Ă„t vilket hĂ„ll och hur jag ska lĂ€gga för att skapa ett sug emot 'det' osv. SĂ„ dĂ„ behövs ju inga ackord eller tonarter eller sĂ„. Det blir ju samma oavsett vilken tonart man sen anvĂ€nder i slutĂ€ndan. Vilken tonart, det brukar jag vĂ€lja beroende pĂ„ instrument, sĂ„ngare, omfĂ„ng, tonfĂ€rg överlag. Men det Ă€r sĂ€llan jag anvĂ€nder samma tonart som jag komponerade i frĂ„n början. VĂ€ldigt sĂ€llan.

Redigerat av Opus99
Postat

Tekniskt sÄ stÀmmer inte det jag skrev om gitarr och tonart A och E, eftersom gitarren ofta inte Àr stÀmd i korrekt tonart. Den Àr ofta nedstÀmd (oavsiktligt, vet inte riktigt vad som hÀnder...). MÀrker inte det eftersom jag bara spelar för mig sjÀlv.

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Som pianist avskyr jag C och Am. Bara vita tangenter, de ligger liksom fel för hÀnderna samt att det blir svÄrare att orientera sig enbart pÄ kÀnsla (nÀr man inte tittar pÄ vad man spelar). Blir oftast att man anvÀnder en tonart med mÄnga svarta tangenter te.x C#m, G#m osv..

alltsÄ

NÀr jag skriver lÄtar pÄ pianot anvÀnder jag ofta nya tonarter, gÀrna med mycket svarta tangenter som ligger bra i hÀnderna.

SjĂ€lva pianot (fatar sl880) Brukar jag transponera ner sĂ„ jag HÖR en ny, för mig, ovanlig tonart. HĂ€nder sĂ€kert 3-4 grr under arbetets gĂ„ng att man transponerar om för att fĂ„ kĂ€nslan av att lĂ„ten Ă€r "ny". Att spela i samma tonart gör att jag tröttnar pĂ„ den. Dessutom blir det lite av en kick för mig att spela samma grej i en ny tonart.

Blir det sedan en sÄngbaserad lÄt sÄ transponerar jag den för att passa med sÄngen. rÀtt sÄnglÀge till sÄngaren osv.

Är det dĂ€remot en klubblĂ„t Ă€r det BASEN som Ă€r det viktiga. LĂ„ten transponeras till en tonart dĂ€r alla bastoner inte blir för djupa eller för höga. Oftast rĂ€tt svĂ„rt dĂ„ klubbbasar bara lĂ„ter bra inom en kvart typ. DĂ€r prioriteras ocksĂ„ det första ackordet (oftast tonarten) i varje ackordföljd som ska lĂ„ta bĂ€st.

ett exempel Àr att G# och F# lÄter bÀst (iaf i min lyssning) pÄ en fyrkantsbaserad syntbas i kontraoktaven.

Hoppas nÄgon förstÄr vad jag menar;) finns inget vÀrre Àn en klubblÄt dÀr basen blir för ljus eller mörk i vissa ackord.

Redigerat av iGnu
Postat

Det Àr, som redan har nÀmnts, troligen vanligast bland gitarrister att de gör lÄtar i E och bland keyboardister att göra lÄtar i C, eftersom det Àr enklast.

Det kan dock finnas andra faktorer som spelar in - som t ex att man kanske inte har tillrÀckligt stort röstomfÄng, utan dÀrför gör sin musik sÄ att den passar det omrÄde man klarar av att sjunga i - Àven om man inte sjÀlv Àr sÄngare i bandet...

Jag försöker sjÀlv frÀmst hitta en tonart dÀr ackorden klingar snyggt ihop - och sedan fÄr det helt enkelt vara dÀr om jag inte mÄste transponera pÄ grund av vokalisten - men i sÄ fall kan man ibland behöva Àndra ackorden lite i bland för att inte bli missnöjd med den inbördes klangen mellan tonerna i ackorden.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.