Jump to content
Annons

Tracktion 3 Ultimat bundle Stabil ? värd pengarna ?


kvd669o

Recommended Posts

tracktion 3 ultimate bundle för 2800 kronor frakt inkluderat om man köper det från thomann är jag helt klart intresserad av men såg att jag bara sparar typ 195 kronor och då kanske man ska köpa den sverige istället så slipper man dom problem jag fick när jag beställde mina ultrasone proline 2500 hörlurar som jag äntligen har i mitt ägo. Problemet är när man handlar med visa och mastercard utom lands och har Å Ä och Ö i sitt namn. Hoppas man slipper det problemet om man köper via thomann för deras sida är ju ändå på svenska.

Frågan är bara om tracktion3 ultimate bundel är tillräckligt lätt att använda för en person som bara använt sequel 2 som inspelnings program och är tracktion 3 ultimate bundle stabilt och värt pengarna. Hör av er om ni har erfarenhet av tracktion 3 ultimate bundle för jag vill inte köpa grisen i säcken alltså bli missnöjd,för att för mig är detta mycket pengar att investera med min nuvarande ekonomi 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förresten. Jag skulle nog rekommendera att du gör såhär. Registrera dig på my.mackie.com och köp Tracktion 2 för $29. Sen kan du bekanta dig med det och om du gillar det så köp en uppgradering till T3.

T2 är ju fortfarande ett kompetent program och för $29 är det ju rena kapet. T3 har en hel del nya användbara funktioner dock, så en uppgradering är ju lönt om du gillar 2an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack tack tack för den suveräna hjälpen. 🙂

Är T2 lika stabil under windows som T3 är ?

För jag använder windows xp home och kommer använda usb 2.0 ljudkort som jag har eller alternativt köra via mitt pci kort "esi juli@ "

Fungerar T2 och T3 bra ihop med dom ljudkorts varianterna eller måste man ha firewire för att det ska fungera stabilt ?

Sen så kör jag ju mest rak pop, radio pop och soul och RnB musik och ibland lite hip hop och för mig passar då pluginen som kommer med

T2 och framför allt dom som kommer med T3 ultimate bundle ?

Sen undrar jag också vad du kör för Tracktion är det T2 eller T3 ? och vilka plugin du tycker är dom bästa och användbaraste för den musik du gör som är i stilen ??? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag kör Tracktion 3 sedan årsskiftet på PC där jag har XP media center edition. Måste säga att allt är suveränt överskådligt och mycket intuitivt. Går snabbt att lära sig. Stabiliteten är helt OK.

Fick både Tracktion och Cubase 3 LE som följde med ljudkort jag köpte. Labbade ett tag med båda. Jag föredrog såsmåningom Tracktion som jag övergick till helt. Kort därefter uppgraderade jag till T3.

Inga begränsningar i antal spår eller pluggar annat än de begränsningar som själva datorn sätter. En fiffig sak med Tracktion är rackfilter funktionen som gör att man mycket enkelt kan koppla samman VST pluggar inne i ett virtuellt rack som t ex gör det mycket enkelt att sidechaina en kompressor från ett annat spår.

I ultimate bundle får man, förutom en rejäl bunt pluggar från Mackie, ett halvdussin tredjepartsprogram/pluggar där åtminstone hälften är riktigt användbara.

Klart prisvärt. //KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att när du säger obegränsat antal vst pluggar så gäller det även Vsti pluggar typ syntar och trummor mm ???

och att man kan lägga dom också i virtuella rack som man gör med EQ och Effekt vst pluggar ??

Är klart sugen på att beställa Tracktion 3 ultimate bundle , men frågan är om jag ska köpa från en affär i sverige eller

på thomman i tyskland eller via mackie.com hemsidan ?

Nån som kan tipsa om bästa köp ställe ?

Om det är nån som gjort typ rak radio pop och soul och RnB musik med Tracktion 3 plugins så får dom gärna lägga upp en snutt musik

länk så man kan höra lite hur det låter.

Hoppas inte Min sequel 2 program skapar problem bara för tracktion 3 ultimate bundle om man nu väljer att ha båda installerade på samma hård disk. Jag kommer ju använda samma midi/usb keyboard till båda hur som helst. Synd att inte min Hårdvaru synth/sampler Korg triton

fanns som plugin synt ala vsti för då hade jag skaffat den och sålt min hårdvarusynth 😲

Har en fråga angående ljudkortet också som jag redan skrivit om i ett tidigare inlägg på denna tråd

TACK SÅ HIMLA MYCKET FÖR SVAREN JAG FÅTT REDAN 😛

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om man inte har några mjukvarupluggar som helst så kanske Ultimate Bundle kan vara ok.

Annars tyckar jag att man gott kan satsa sina pengar på minsta versionen och hellre lägga stålar på pluggar man verkligen vill ha.

Men det är klart det är många loopar och Garritan kan väl vara kul. Men jag vet inte om jag tycker det är prisvärt egentligen.

Själv kör jag Reason 4 ihop med Tracktion 2 och jag tycker det är en kanon kombination.

Syntar och trummor från Reason och Sång och Gura i Tracktion. Så T2 funkar mest som bandspelare och mixer. Har inga syntar i min T2 bundle.

Pluggarna som följer med T2 och T3 i grundpaketen (nu talar jag om EQ, Kompressorer etc) är bra.

Tracktions EQ är smidig som bara den att jobba med och låter ok.

Mackie pluggarna är användbara men de kräver lite av dig som användare, inga nybörjar grejer.

Men du kan alltid ladda hem tex Blockfish kompressorn eller Kjaerhus om du vill ha nåt mer lättarbetat.

I T2 finns det ett enkelt reverb som följer med, ingen höjdare.

I T3 finns ett Mackie reverb som jag tyckker är ok men inte mer.

Finns gratisreverb som låter bättre.

Vad det gäller ljudkort så funkar Tracktion precis som alla andra DAWs. Du kan köra ditt Juli@ eller ett USB ljudkort.

Man köper Tracktion för arbetssättet

T2 är stabilt som fan, som någon tandläkare brukade säga, på Windows XP.

T2 och T3 har inga begränsningar i antal spår du kan ha, vare sig för audio eller syntspår (Tills processor och disk säger stopp)

Och ja du kan blanda flera syntar och effekter i Racks.

Så du kan göra som följer(Du har fått förslag ovan redan men jag summerar):

1. Ladda hem demo av T3 (Vet inte om T2 finns som demo längre) , den funkar fullt ut förutom ett brus som kommer var 20 sekunder eller så.

Tag sedan beslut om ett köp.

2. Köp T2 för 30$ och uppgradera senare till T3

3. Köp en Stealthplug och du får med Amplitube Live 2 och TRacktion för 800 spänn.

Själva pluggen funkar ok med gura men hörlurslyssningen brusar en del.

Ps. Jag hade nog börjat med T2 för 30$ Ds.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för det bra svaret drloop 😄

Ja Tracktion 2 blir nog bra och jag har reggat mig på mackie.com också och där kan man köpa en licens för typ 200 kronor och göra T2 fullt fungerande genom att ladda ner T2 demon och antar jag då lägga in denna license i programet. Sen hoppas jag att man kan köra mjuk synten: omnishpere eller reaktor 5 eller varför inte kontakt 3 som är dom mjuksyntar som verkligen imponerar på mig. Har man inte pengar så finns ju alltid gratis syntar lite här och där på nätet som min lilla billiga midi/usb keyboard kan spela som föresten heter "Esi key control 49" kostade bara 995 på jam.se men den fungerar bra till den sequel 2 jag har nu och hoppas den fungerar lika bra till Tracktion 2 och min känsla säger att man lär väl uppgradera till T3 basic bundle ganska snart också.

Nån som vet vad Tracktion 3 Basic bundle uppgraderingen kostar ? och var man uppgraderar nånstans ifrån ? Går jag via T2 och till mackie.com eller måste man gå via annan affär typ såg uppgradering på thomann men då var det i och för sig till T3 project bundle. Jag vill nog först uppgradera till

basic bundle beroende på kostnad osv.

Tack för all bra hjälp och ni får hemskt gärna ge mig mer svar på frågorna i detta inlägg om ni har möjlighet och lust 🙂

ps: Undrar föresten också om T2 och T3 använder alla kärnor i en cpu för jag har en 4 kärnors jag som heter "Intel Core 2 Quad" 2,4 gig

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar själva uppgraderingen från T2 till T3 ? eller helst skulle man vilja köpa T3 basic bundle direkt för att använda alla 4 kärnor vill jag gärna eftersom jag har en sån cpu. Kostnad ? + var hämtar man det ?

By the way Reason 4 är inte dum den heller. Kan man lägga flera ljud layers i den typ man blandar några olika samplade piano och stråkar mm ljud och göra dessa som ett ljud preset ? . Jag antar att reason 4 liksom säkert också omnisphere använder alla 4 kärnorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Vad kostar själva uppgraderingen från T2 till T3 ? eller helst skulle man vilja köpa T3 basic bundle direkt för att använda alla 4 kärnor vill jag gärna eftersom jag har en sån cpu. Kostnad ? + var hämtar man det ?

By the way Reason 4 är inte dum den heller. Kan man lägga flera ljud layers i den typ man blandar några olika samplade piano och stråkar mm ljud och göra dessa som ett ljud preset ? . Jag antar att reason 4 liksom säkert också omnisphere använder alla 4 kärnorna.

Nej Reason använde en kärna den med. Så med kombon T2 och Reason så får du 2 kärnor som rullar av 4.

Men Reason 4 är resurssnål så jag tycker ite det spelar någon roll att den bara kör en kärna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar själva uppgraderingen från T2 till T3 ? eller helst skulle man vilja köpa T3 basic bundle direkt för att använda alla 4 kärnor vill jag gärna eftersom jag har en sån cpu. Kostnad ? + var hämtar man det ?

Kolla på Mackies sida först så får du ett hum om vad det kostar. Sedan måste du kolla runt själv i handeln och på e-handelssajterna. Priser på sånt här är i regel färskvara. Jag handlade min på Thomann men du kan nog även få lite rabatt hos din lokala handlare om du handlar där regelbundet.

Sedan vill jag understryka det som drloop sade ovan att värdet i Tracktion först och främst är arbetssättet. Här är Tracktion tämligen unikt.

Lycka till!

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sonar LE program också kom jag på som jag haft sen jag köpte en mixer och fick den på köpet. Effekterna där är faktiskt väldigt bra.

Hur står sig sonar LE mot Tracktion 2 ? 😉

Tack för alla svar jag får 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Den funkar bra.

Sonar är mer som Cubase, Logic etc.

LE versionerna av program brukar ha begränsningar på hur många kanaler, instrument och pluggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den funkar bra.

Sonar är mer som Cubase, Logic etc.

LE versionerna av program brukar ha begränsningar på hur många kanaler, instrument och pluggar.

Tack så mycket kanske ska köra på den då för jag har massor med loopar och annant i sequel 2 och sen för jag över det till

sonar le och använder den som effekt processor och mixer och gör sång påläggen där. Har märkt att för mycket pålägg inte gör en bättre

sång utan mer vilken harmoni och groove man har i låten. Dom flesta av mina låtar brukar vara högst 15 stereo spår sammanlagt

Link to comment
Dela på andra sajter

Är effekterna bättre i sonar le än i Tracktion 2 och Tracktion 3 och då tänker jag framförallt på reverb och på delay och chorus 😉 speciellt när man lägger på sång spår från en studio project B1 mikrofon 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Är effekterna bättre i sonar le än i Tracktion 2 och Tracktion 3 och då tänker jag framförallt på reverb och på delay och chorus 😉 speciellt när man lägger på sång spår från en studio project B1 mikrofon 🙂

Tja, säg det... klart fler pluggar i Tracktion men det beror ju på att det är ett köpeprogram och ingen LE version som följer med ett ljudkort.

Jag kör mest med andra pluggar än tillverkarnas så...

Vill bara påpeka igen att anleningen till att köpa Tracktion är för arbetssättet som är annorlunda, snabbjobbat och okomplicerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är effekterna bättre i sonar le än i Tracktion 2 och Tracktion 3 och då tänker jag framförallt på reverb och på delay och chorus 🙂 speciellt när man lägger på sång spår från en studio project B1 mikrofon 😛

Tja, säg det... klart fler pluggar i Tracktion men det beror ju på att det är ett köpeprogram och ingen LE version som följer med ett ljudkort.

Jag kör mest med andra pluggar än tillverkarnas så...

Vill bara påpeka igen att anleningen till att köpa Tracktion är för arbetssättet som är annorlunda, snabbjobbat och okomplicerat.

Ja och det är det som är viktigast för mig också att det är enkelt och snabbjobbat DAW och helst inte tar för mycket kraft av datorn och segar.

Gratis effekt plugins och eventuellt en gratis trum plugin borde man kunna hitta nånstans på nätet som är bra, så nu har jag äntligen bestämt mig och det blir

en tracktion 3 basic bundle. Hoppas bara det inte blir problem om man skulle behöva ladda ner programet en gång till med license osv om man tex skulle råka ut för dator trubbel 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, den typen av effektpluggar - speciellt reverb - är kinkiga saker. Ett bra reverb kostar pengar. Det reverb som följer med Tracktion är väl kanske inget att yvas över. Dock kan du ladda ner Kjaerhus Classic svit och installera. Du hittar dem här. Gratispluggar som låter utmärkt. Sedan har du dessutom SIR som är ett snorbra impulsreverb som också är gratis.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, den typen av effektpluggar - speciellt reverb - är kinkiga saker. Ett bra reverb kostar pengar. Det reverb som följer med Tracktion är väl kanske inget att yvas över. Dock kan du ladda ner Kjaerhus Classic svit och installera. Du hittar dem här. Gratispluggar som låter utmärkt. Sedan har du dessutom SIR som är ett snorbra impulsreverb som också är gratis.

//KG

Länka SIR pluggen är du snäll den vill man ju prova 😛

Tänkte gå in på Tracktions egen hemsida där har dom väl T3 demon som man sen borde kunna köpa en Basic bundle licens till. Hoppas man kommer utan någorluna billigt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla bra länkar och informationer.

Om jag får för mig att köpa ett firewire ljud kort vilket är det mest prisvärda då om jag vill ha det vanliga att spela in ett stereo spår eller högst två stereo spår samtidigt ?

Har laddat upp en bild på min enhets hanterare där man ser vad mitt firewire på datorn heter. Det kanske är viktigt för att det ska funka 100 % med firewire ljudkortet man köper och som förstås då inte ska krångla med Tracktion 3 basic bundle. Klicka på bilden så den blir stor för att se vad namnet är på min firewire port på datorn. skulle denna firewire ljudkort fungerar på min dator:

http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_satel...9a155d5b3b126ce

post-8102-1221828713_thumb.jpg

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

skulle denna firewire ljudkort fungerar på min dator:

http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_satel...9a155d5b3b126ce

post-8102-1221828713_thumb.jpg

Det där kan bara tillverkaren av kortet svara på. Ställ frågan till dem. Annars kan de säkert rekommendera ett interfacekort som passar.

För kännedom så har jag har ett Focusrite firewire ljudkort till salu. Se här.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle denna firewire ljudkort fungerar på min dator:

http://www.thomann.de/se/mackie_onyx_satel...9a155d5b3b126ce

post-8102-1221828713_thumb.jpg

Det där kan bara tillverkaren av kortet svara på. Ställ frågan till dem. Annars kan de säkert rekommendera ett interfacekort som passar.

För kännedom så har jag har ett Focusrite firewire ljudkort till salu. Se här.

//KG

Har inte råd med ett sånt kort just nu men tack för erbjudandet 😉

Nu har jag beställt min Tracktion 3 från thomann affären och om allt går som det ska så har jag den på ondsdag, torsdag nån gång.

Det blev en Tracktion 3 project bundle. 1300 kronor nåt sånt fick jag betala. Tänkte först köpa på djservice i sverige men dom hade inte den på lager och eftersom jag vill ha den på hårdvara och inte ladda ner den så fick det bli thomann. Sen ska jag ladda ner alla tips jag fått av både trummor och effekter och annat eftersom jag har lite över 3 gig ram och 4 kärnors processor så ska jag väl kunna leka lite grann i alla fall 😛

Redigerat av kvd669o
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag beställt min Tracktion 3 från thomann affären och om allt går som det ska så har jag den på ondsdag, torsdag nån gång.

Det blev en Tracktion 3 project bundle. 1300 kronor nåt sånt fick jag betala. Tänkte först köpa på djservice i sverige men dom hade inte den på lager och eftersom jag vill ha den på hårdvara och inte ladda ner den så fick det bli thomann. Sen ska jag ladda ner alla tips jag fått av både trummor och effekter och annat eftersom jag har lite över 3 gig ram och 4 kärnors processor så ska jag väl kunna leka lite grann i alla fall 🙂

Grattis till ett bra val. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag beställt min Tracktion 3 från thomann affären och om allt går som det ska så har jag den på ondsdag, torsdag nån gång.

Det blev en Tracktion 3 project bundle. 1300 kronor nåt sånt fick jag betala. Tänkte först köpa på djservice i sverige men dom hade inte den på lager och eftersom jag vill ha den på hårdvara och inte ladda ner den så fick det bli thomann. Sen ska jag ladda ner alla tips jag fått av både trummor och effekter och annat eftersom jag har lite över 3 gig ram och 4 kärnors processor så ska jag väl kunna leka lite grann i alla fall 🙂

Grattis till ett bra val. 😎

Tack så mycket och tack för din och alla andras hjälp i denna tråd. T3 har ju en trummaskin tror jag drumcore eller nåt har inte kollat ordentligt,men vad

kör du för trum plugg till din Daw eller du kanske använder loopar eller ?

Jag har tittat lite på Superior drummer 2.0 vad tycker du om den ? Jag kör ju mest rak radio pop och mycket 80 tals pop och soul och rnb och lite hiphop.

Lite dancepop också. Har väldigt svårt att katergorisera min musik och ibland lägger jag tom upp musik och sjunger utan text he he.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis köpt Superior 2 så jag håller som bäst på att lära mig den. Köpte även detta hos Thomann. Eftersom jag gillar EZ drummers enkla arbetssätt men saknade lite möjligheten till att gå på djupet tyckte jag att S20 var ett naturligt val. Ett tips är att läsa recesionstråden om S20 här på forumet.

NEW YORK AVATAR heter det trumset som medföljer och det låter snorbra. Speciellt Kick och pukor. Kicken är uppmickad med 3(!) olika mickar. Snyggt som f*n... men nu babblar jag bara på. Läs recensionen som sagt 🙂.

//KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...