Jump to content
Annons

Mikrofon till hård skriksång


hwasser

Recommended Posts

Hej, jag skall spela in hård skriksång, growling och lite mjukare skriksång. Har en ADK51e just nu men är inte nöjd med inspelningen alls, har provat olika avstånd, lägre och högre volymer, EQ:at, högpass, lågpass, kompressor, verb men får ändå inte till det där skrikljudet jag vill ha. Micken får ljudet att bli mjukare och ljudet är lite "dovt" utan lite eq:ande (har ett EMU0404 usb ljudkort).

Efter lite sökande har jag sett att vissa föredrar Dynamiska mikrofoner vid hårdare sång.

Vad anser ni?

Jag hade tänkt införskaffa en Röde NT2a om jag skall använda kondensator-mic.

Om ni anser att dynamisk skulle funka bättre, vilken dynamisk mic? (prisklass 2000-3500)

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Shure Sm57 + bra preamp!!!

SM57? Är inte det en trummick?

http://www.porchlightstudios.eu/content/ge...images/sm57.jpg

Vilken Pream är bra för skrikigare ljud för runt 1500-2000 ?

SM57 funkar bra till sång, speciellt lite hårdare sådan =)

Har du pengarna så är ju dock SM7b ännu vassare.

Dynamisk mick tycker jag också oftast funkar bäst på skriksång. En annan mick å titta på kan ju vara Electrovoice, den där feta, vad den nu heter... hmm

Link to comment
Dela på andra sajter

Shure Sm57 + bra preamp!!!

SM57? Är inte det en trummick?

http://www.porchlightstudios.eu/content/ge...images/sm57.jpg

Vilken Pream är bra för skrikigare ljud för runt 1500-2000 ?

SM57 funkar bra till sång, speciellt lite hårdare sådan =)

Har du pengarna så är ju dock SM7b ännu vassare.

Dynamisk mick tycker jag också oftast funkar bäst på skriksång. En annan mick å titta på kan ju vara Electrovoice, den där feta, vad den nu heter... hmm

Okej, är det inte att gå ner då från micken jag har nu?

Är en Shure, Mikrofon BETA Beta58A något att ha, eller skall jag köpa en SM57?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Mikrofon till hård skriksång? Rätta mig om jag har fel men är det inte den hårda skriksången som ska till mikrofonen och sen vidare till preamp...

och inte tvärt om?

Link to comment
Dela på andra sajter

En konding som jag tycker låter bra till skrik o growl är röde nt1-a, den låter öppnare än både sm57 och beta58.

Experimenterade med de tre mickarna under en inspelning för 2 år sedan och vi gillade ljudet ifrån nt1an bäst (iaf på min röst) . det är ju en smaksak, man får testa sig fram till vad som man tycker låter bäst helt enkelt.

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

En konding som jag tycker låter bra till skrik o growl är röde nt1-a, den låter öppnare än både sm57 och beta58.

Experimenterade med de tre mickarna under en inspelning för 2 år sedan och vi gillade ljudet ifrån nt1an bäst (iaf på min röst) . det är ju en smaksak, man får testa sig fram till vad som man tycker låter bäst helt enkelt.

Okej, hmm känner inte nån i någon musikbutik. Annars skulle jag gärna prova hem en Röde NT2a, NT1a, sm57

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker personligen att Sennheiser e609 funkar rätt bra till skrik, annars är ju SM57 ett klassiskt vapen.

Val av preamp är också viktigt, liten favorit på senaste är Studio Projects VTB1, billig och kul, steglös färgning av ljudet mellan solid state och rör, kul grej helt enkelt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker personligen att Sennheiser e609 funkar rätt bra till skrik, annars är ju SM57 ett klassiskt vapen.

Val av preamp är också viktigt, liten favorit på senaste är Studio Projects VTB1, billig och kul, steglös färgning av ljudet mellan solid state och rör, kul grej helt enkelt. 😆

Okej, tror nog att jag investerar i en Studio Projects VTB1 och en SM57 så länge (jag antar att denna SP preamp är bättre än den inbyggda i emu0404 usb ^^ ).

Sen skall jag köpa ett par hörlurar (AKG - K271S). När jag är tvungen att mixa i hörlurar nu så har jag bara ett par Koss Porta Pro (haha!), då dom här är helslutna så hoppas jag att dom inte låter i micken när man spelar in sång (dessutom har dom ju funktionen att stängas av när man tar av dom 😕 )

Testar med en SM57 iaf så länge, om jag inte är nöjd så har den ju inte varit så speciellt jättedyr att köpa iaf

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

jensss (oregistrerad)

Det absolut bästa jag kan tipsa dig om är den klassiska broadcastmikrofonen Shure SM 7. Används flitigt av kända studios i growlsammanhang då många gillar att hålla i mikrofonen när de skriker. Har avtagbart puffskydd.

Är dock i dyrare klassen, men hittar du en begagnat behöver det in bli allt för kostsamt.

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 för SM7b

Jo de blir nog en SM7 nån gång i januari eller något sånt.

Köper nog en RödeNT1a istället. kostar ju bara 1600 på thomann och dessutom rekommenderades den av någon här, ska checka med den istället, ska göra en större beställning nu så. Bland annat en studio proejct vtb-1, denna mic, AKG - K271S MKII (hörlurar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo de blir nog en SM7 nån gång i januari eller något sånt.

Köper nog en RödeNT1a istället. kostar ju bara 1600 på thomann och dessutom rekommenderades den av någon här, ska checka med den istället, ska göra en större beställning nu så. Bland annat en studio proejct vtb-1, denna mic, AKG - K271S MKII (hörlurar)

NT1an är väl inte direkt nåt jag skulle välja på skrik, då toppen är väldigt glasig och det

kan bli hur jobbigt som helst att lyssna på om man inte lägger ner lite jobb.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Jo de blir nog en SM7 nån gång i januari eller något sånt.

Köper nog en RödeNT1a istället. kostar ju bara 1600 på thomann och dessutom rekommenderades den av någon här, ska checka med den istället, ska göra en större beställning nu så. Bland annat en studio proejct vtb-1, denna mic, AKG - K271S MKII (hörlurar)

NT1an är väl inte direkt nåt jag skulle välja på skrik, då toppen är väldigt glasig och det

kan bli hur jobbigt som helst att lyssna på om man inte lägger ner lite jobb.

Allt beror ju på rösten hur slutresultat blir.

Men jag håller med om att NT1a är lite "toppig".

Att nått är "toppigt" är ju inte alltid fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo de blir nog en SM7 nån gång i januari eller något sånt.

Köper nog en RödeNT1a istället. kostar ju bara 1600 på thomann och dessutom rekommenderades den av någon här, ska checka med den istället, ska göra en större beställning nu så. Bland annat en studio proejct vtb-1, denna mic, AKG - K271S MKII (hörlurar)

NT1an är väl inte direkt nåt jag skulle välja på skrik, då toppen är väldigt glasig och det

kan bli hur jobbigt som helst att lyssna på om man inte lägger ner lite jobb.

Allt beror ju på rösten hur slutresultat blir.

Men jag håller med om att NT1a är lite "toppig".

Att nått är "toppigt" är ju inte alltid fel 🙂

Min röst: När jag sjunger ljust så blir den "för snäll", ljus och ren, så ja brukar "gröta" lite grann när jag sjunger ljust.

När jag skriker så kan jag skrika både ljust och mörkt och det låter grötigt och bröligt, men ändå ren ton. Tänk typ brölsången i The Warriors Code med Dropkick Murphys, fast snabbare till metal, nästa så iaf.

När jag growlar så blir det basigt, hårt, grötigt och ganska kraftigt. Kan även growla ljust, blir fortfarande lite grötigt och basigt.

Har lite grötig röst när jag tar i 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo de blir nog en SM7 nån gång i januari eller något sånt.

Köper nog en RödeNT1a istället. kostar ju bara 1600 på thomann och dessutom rekommenderades den av någon här, ska checka med den istället, ska göra en större beställning nu så. Bland annat en studio proejct vtb-1, denna mic, AKG - K271S MKII (hörlurar)

NT1an är väl inte direkt nåt jag skulle välja på skrik, då toppen är väldigt glasig och det

kan bli hur jobbigt som helst att lyssna på om man inte lägger ner lite jobb.

Om man upplever ljudet för bright så är det ju inget som inte går att skära till med lätta eq inställningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shure Sm57 + bra preamp!!!

Förlåt att jag nu kapar den här tråden lite, men jag håller också på med inspelning av skrik/growl. Varför är preamp viktigt? Blir inte resultatet detsamma när man linar in SM57an direkt i ljudkortet för att sedan bearbetas?

Tack så mkt för hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Shure Sm57 + bra preamp!!!

Förlåt att jag nu kapar den här tråden lite, men jag håller också på med inspelning av skrik/growl. Varför är preamp viktigt? Blir inte resultatet detsamma när man linar in SM57an direkt i ljudkortet för att sedan bearbetas?

Tack så mkt för hjälp

Olika preamps ger olika ljud. Olika preamps har olika brusnivåer osv. Ska köpa en Studio Projects VTB-1. Dom skall tydligen vara prisvärda (1500 hårspännen)

Link to comment
Dela på andra sajter

Shure Sm57 + bra preamp!!!

Förlåt att jag nu kapar den här tråden lite, men jag håller också på med inspelning av skrik/growl. Varför är preamp viktigt? Blir inte resultatet detsamma när man linar in SM57an direkt i ljudkortet för att sedan bearbetas?

Tack så mkt för hjälp

Olika preamps ger olika ljud. Olika preamps har olika brusnivåer osv. Ska köpa en Studio Projects VTB-1. Dom skall tydligen vara prisvärda (1500 hårspännen)

I respectfully disagre... Tycker den låter rätt käässt faktiskt! Låter burkigt och inte alls snyggt. Och man kan inte använda "blendfunktionen" för då blir det sämre.. antingen fullt åt höger eller fullt åt vänster. Men bra blir det aldrig. Inte enligt mig iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Shure Sm57 + bra preamp!!!

Förlåt att jag nu kapar den här tråden lite, men jag håller också på med inspelning av skrik/growl. Varför är preamp viktigt? Blir inte resultatet detsamma när man linar in SM57an direkt i ljudkortet för att sedan bearbetas?

Tack så mkt för hjälp

Olika preamps ger olika ljud. Olika preamps har olika brusnivåer osv. Ska köpa en Studio Projects VTB-1. Dom skall tydligen vara prisvärda (1500 hårspännen)

I respectfully disagre... Tycker den låter rätt käässt faktiskt! Låter burkigt och inte alls snyggt. Och man kan inte använda "blendfunktionen" för då blir det sämre.. antingen fullt åt höger eller fullt åt vänster. Men bra blir det aldrig. Inte enligt mig iaf...

Får man fråga hur du spelade in och med vad? Mik, rum, instrument osv. Jag blir förvånad bara eftersom jag själv tycker väldigt mycket om den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...